Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. maj 2024 | 23:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 4 ohm - forstærker? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dall
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Juni 2023
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 28 Juni 2023 kl. 21:21 | IP-adresse registreret Citér Dall

Hej, Jeg har et par Acoustic Research AR-90, jeg trænger til en ny forstærker, hvad kan anbefales? højtalerne er 130w 4ohm.
https://www.youtube.com/watch?v=5FMG78SuNZ0&t=15s
Til top Vis Dall's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dall
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 28 Juni 2023 kl. 22:56 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Vi kan jo passende starte med at vise impedanskurven på den pågældende højttaler.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 28 Juni 2023 kl. 23:31 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Som Kaj viser med sit indlæg, så er en højtaler ikke en fast modstand... og medmindre du har planer om at købe en 30-40 år gammel forstærker, så skal du ikke bekymre dig om hverken watt eller ohm.

Alle moderne forstærkere kan trække alt fra 2 ohm og op, og 25 watt kan lige så nemt brænde dine højtalere af, som 200 watt. Det er ikke for mange watt der brænder en højtaler af, men forvrængning...

God jagt!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 07:10 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Med reference til YouTube videoen kan det anbefales at kontrollere dine højttaleres tekniske stand. Kantophængene især, for nu
ar starte et sted. En højttaler fra slut halvfjerdserne kommer nemt til at lide af mekaniske defekter afhængig af luftfugtighed og
temperaturer den har været udsat for.
Med en impedans på ned til 3 Ohm skal du i din søgen efter en forstærker særligt hæfte dig ved ydelsen ved 4 Ohm og derunder
og som Mikkel skriver ikke være bange for en forstærker med langt højere ydelse end højttaleren er opgivet til. Du bestemmer
jo selv hvor meget af forstærkerens effekt du tilfører højttaleren. Det værste du kan gøre er at købe en 100W forstærker og
derefter uhindret skrue helt op i den tro du er på den sikre side.
Så hellere 200W hvor du bruger halvdelen af dens effekt.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2173
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 09:54 | IP-adresse registreret Citér Mercury

Jeg mener at huske at den blev testet i HiFi og Elektronik for mange, mange år siden.
Der blev den givet prædikat som værende meget svær at drive. Noget med at den gerne ville/havde behov for en meget
strømstærk forstærker.

Måske nogen ligger inde med testen eller kan bekræfte min ikke altid pålidelige hukommelse.

Mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 10:34 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Mikkel G skrev:
Medmindre du har planer om at købe en 30-40 år gammel forstærker, så skal du ikke bekymre dig om hverken watt eller ohm.

Alle moderne forstærkere kan trække alt fra 2 ohm og op...

Jeg er ikke helt enig og synes det er et ærgerligt råd til andre som står og skal købe en forstærker. Der er nogle ting det er vigtigt man bekymrer sig om, når man køber en forstærker og det er netop om den har effekt nok (watt) og om den kan håndtere de højttalere man har valgt (strømstyrke. Lavere ohmsk værdi, jo mere strøm skal den levere). Lige præcis de to ting er det absolut vigtigste og først når de ting er på plads kan man begynde at snakke om andre hifi-audiofile beskrivende udtryk at vælge forstærker ud fra.

Man kan ikke vælge forstærker uden at have tænkt over følgende:
- Hvor langt sidder du fra højttalerne?
- Hvad er følsomheden på højttalerne?
- Hvordan ser impedanskurven ud på højttalerne?

Og når man har svaret kan man sortere en del forstærkere fra.

Måske er dit indlæg et forsøg på at forsimple tingene så det er 4All, men jeg synes der går en del rådgivning tabt.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 11:57 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Og "JBLPro", du skyder helt over målet... "4few"

Du bliver alt for teoretisk, og det kan ikke bruges i denne tråd! Havde man haft meget højere ambitioner, så jo... men det er ikke tilfældet her. Giv slip på ingeniøren i dig, og kom ned på jorden til alle os andre!

Faktum er, at selv en 25 watts forstærker kan gøre jobbet lige så fint som en 200 watts. Den pågældende højtaler har en følsomhed på 87 db, og med 25 watt giver det et reelt lydtryk på ca. 94 db i 3 meters afstand. Til sammenligning giver 200 watt 103 dB... begge dele giver høreskader! Og den pågældende højtaler har ikke nogen svær impedanskurve. Og så er der ikke mange 25 watts forstærkere derude, trods alt

Jeg ved godt, at du synes jeg forsimpler tingene... men denne side er netop "Hifi4all" (lyd for alle!). Og du skal lære at tolke indlæg, og svare derefter. Enkle spørgsmål skal ikke have komplicerede svar.

Eller som en anden bruger her på siden skriver i sin underskrift:

Hvis du ikke kan forklare det simpelt, så har du ikke selv forstået det...!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 13:18 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Forstærkere er med meget få undtagelser konstrueret således at de fungerer som spændingsforstærkere.
Samtidig skal de levere strøm. Kravet til dette udregnes ved Ohms lov. Spænding divideret med modstanden er lig med
strømstyrken.

Jo lavere højttalerens modstand (impedans) er, jo vigtigere bliver forstærkerens evne til at levere tilstrækkelig strøm.

Problemet er at den oplysning ikke fremgår af dataoplysningerne. Der er man nødt til at læne sig op ad effektopgivelsen
målt ved højttalerens impedans. Som indikator for dette skal effekten ved 4 Ohm ideelt være (tæt på) det dobbelte af opgivelsen
ved 8 Ohm.

Og så er det jeg forestiller mig at trådstarter er godt træt af teorien og allerhelst vil have helt specifikke og konkrete forslag til
“den helt rigtige forstærker” til de omtalte højttalere.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 432
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 13:48 | IP-adresse registreret Citér Janop

Det er da godt nok noget vrøvl, at en 25 w forstærker kan gøre det lige så godt som en 200 w, der skal ikke spilles højt musik ret længe før
den lille forstærker bliver meget varm, og vil forvrænge så højttaler brænder af, og det er ikke teori, men bitter erfaring, så med følsomhed
på 87 w, vil jeg anbefale MEGET kraftigere forstærker

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 15:18 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Men nu er der heller ikke mange 25 watts forstærkere på markedet, så problemet er ikke så stort, vel?

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 29 Juni 2023 kl. 18:36 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Dall skrev:
Hej, Jeg har et par Acoustic Research AR-90, jeg trænger til en ny forstærker, hvad kan anbefales? højtalerne er
130w 4ohm.

I et forsøg på at hjælpe dig videre - tænker du i en brugt eller en ny forstærker? Hvor stort er dit budget?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 30 Juni 2023 kl. 11:17 | IP-adresse registreret Citér OleOle

Mikkel.
Det er en farlig generalisering du kommer med!
Tag en DLS R55 højttaler. Ingen vil betegne den som en svært drevet højttaler, eller en udfordring for en forstærker.
Tag en Atoll IN100 forstærker (2x100 watt / 8 ohm).
Umiddelbart er det to produkter et fint match. Men der skal ikke meget til, så står du med en afbrændt forstærker.
Og sjovt nok så har Atoll IN50, som kører med samme print som IN100, ingen problemer med R55.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2775
Sendt: 02 Juli 2023 kl. 11:52 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@OleOle
Når talen falder på generalisering.
Hvor mange forsøg er der udført med kombination af de omtalte enheder?
Forsøg hvor model 100 konsekvens brænder af og model 50 fortsætter.
At printene er ens er én ting, men ændringer i forsyningsspænding har betydning for komponenternes holdbarhed under drift.
Højere forsyningsspænding i model 100 afføder tilsvarende højere strøm. Her støder vi ind i transistorernes SOA (Safe Operation Area).

Jeg er i denne sammenhæng ikke enig med Mikkels forenkling af problemstillingerne omkring forstærkernes evne til at levere strøm.
Af erfaring med såvel fabriks- som hjemmekonstruerede forstærkere er teoretiske vurderinger ikke altid identisk med det praktiske resultat.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 05 Juli 2023 kl. 13:51 | IP-adresse registreret Citér Medlyd

Så vidt jeg kan regne ud, så vil en forstærker med en følsomhed på 87 db kunne levere et lydtryk på ca. 99 db med de angivne 25 watt
tilsluttet og i en afstand af tre meter.

Derudover mener jeg det er lidt vovet at påstå, at alle forstærkere kan trække 2 ohm uden problemer.

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6265
Sendt: 05 Juli 2023 kl. 17:48 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Medlyd skrev:
Så vidt jeg kan regne ud, så vil en forstærker med en følsomhed på 87 db kunne levere et lydtryk på ca. 99 db med
de angivne 25 watt
tilsluttet og i en afstand af tre meter.

Derudover mener jeg det er lidt vovet at påstå, at alle forstærkere kan trække 2 ohm uden problemer.


Er det i det øjeblik, den eksploderer??

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9871
Sendt: 05 Juli 2023 kl. 17:52 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Mercury skrev:
Jeg mener at huske at den blev testet i HiFi og Elektronik for mange, mange år siden.
Der blev den givet prædikat som værende meget svær at drive. Noget med at den gerne ville/havde behov for en meget
strømstærk forstærker.

Måske nogen ligger inde med testen eller kan bekræfte min ikke altid pålidelige hukommelse.

Mvh. Asger
Det var nok High Fidelity, der testede den.....

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes