Jeg har tænkt over din seneste kommentar, 7100Vejle. Jeg oplever li’som dig manglende interesse for den tekniske side af vores
hobby. Det er da også langt mere kompliceret end at sænke pickup’en eller trykke ”play”. Jeg oplever at langt de fleste - hvis
ikke alle - foretrækker at leve i lykkelig uvidenhed. Bare det spiller.
Jeg har siden TV udsendelsesserien “På bølgelængde med Elektronikken” for snart to menneskealdre siden været fokuseret på at
vide “hvordan” og “hvorfor”. Med efterfølgende lyst til at dele erfaringerne og hente inspiration. Blandt andet derfor - og især
derfor - er jeg her. Jeg savner i den grad input fra mennesker med knowhow og stor lyst til - på en imødekommende måde -
“SERIØST at tænke ud af boksen”. Den oplevelse kunne jeg ønske mig som julegave.
”I Julelampens skær” kunne meget vel være overskriften på dette indlæg. Imens jeg endnu engang gennemlæse mit forrige
indlæg, hyggede jeg mig med julemusikken og den tændte adventskrans i selskab med min skønne samlever, som med kurven
fuld af garn i mange farver, var i færd med at strikke endnu et af sine mange smukke kreationer. Vi har hver vores nørdede
passion. Ud over musikken.
Med mine manglende kundskaber i den sammenhæng, tegnede jeg i stedet det efterlyste diagram. Et simplificeret deldiagram
må vi hellere kalde det, da det er centreret om de komponenter i forstærkeren, som er ansvarlig for udgangsspændingen og
strømstyrken. De to ingredienser, som samlet udgør udgangseffekten.
En kort forklaring på komponenternes hovedopgaver.
1. Transistorerne Q1 og Q2 har primært til opgave at levere det spændingssving, som er forudsætningen for forstærkerens
udgangseffekt. De to transistorer skal samtidig kunne levere tilstrækkelig strøm til styring af transistorerne i punkt 2. Hvor nogle
konstruktører erstatter Q3 og Q4 med (MOS)FET transistorer, da disse ikke kræver strøm af betydning men primært styres af
spændingen Q1 og Q2 frembringer. Derved at de ideelt kører klasse A.
2. Transistorerne Q3, Q4, Q5 og Q6 har med deres samlede strømforstærkning til opgave at levere strømmen til højttaleren.
3. Transistorerne Q7 og Q8 har til opgave at begrænse strømstyrken for transistorerne i punkt 2. Det sker ved at måle den
strømafhængige spænding over R1 og R2. Jo højere strømstyrke i udgangstrinnet jo højere spænding tilføres Q7 og Q8 og jo
mere lukker de af for strømmen gennem transistorerne i punkt 2.
4. Transistoren Q9 sørger via termisk kontakt med transistorerne i punkt 2 for at regulere forstærkerens tomgangsstrøm, som
skal især skal forhindre crossover forvrængning ved lav udgangseffekt. Sørge for at transistorerne i punkt2 arbejder i deres
lineære forstærkningsområde.
Den viste løsning benyttes til at beskytte udgangstransistorerne Q5 og Q6 mod afbrænding. Mod overskridelse af deres Safe
Operation Area (SOA). SOA kurven fra transistorernes datablad er en kombination af spændingen over transistoren samtidig med
strømstyrken og tiden den varer. Summen af alt det de udsættes for på samme tid. Der er således mange samtidige hensyn at
tage i udvælgelsen af egnede komponenter.
Sørger man for at anvende tilstrækkeligt mange og kraftige transistorer med sammenlagt stort SOA, kan man anvende andre
strømbegrænsende løsninger som ikke resulterer i det nedenfor viste kurveforløb, som i en snævert dimensioneret konstruktion
er stærkt afhængig af højttalerbelastningen og den volumenbestemte udgangseffekt. En dårlig kombination af stejle
impedanskurver og en strømbegrænset forstærker. De kortvarige hak i sinuskurven kommer fra opstarten på den nedadgående
flanke på impedanskurvens resonanstoppe.