Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2024 | 14:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: RIAA eller Stepup? Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2023 kl. 16:04 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Kære alle.

Jeg nyder mit nye (og første) anlæg med rigtig god lyd.

I mit tidligere indlæg fik jeg en masse brugbare svar der peger på, at min RIAA er defekt. Jeg anvender en Pro-Ject Tube Box S2 på
en SME3012 tonearm der er forsynet med en Denon 103R pickup. Jeg vil klart fortsætte med MC pickup og den tunge tonearm;
generelt er jeg mere til det "tunge" setup, hvis man kan udtrykke det sådan.

Jeg vil derfor høre, om jeg enten skal investere i en SUT eller en RIAA. Hvad er egentlig forskellen og hvilke mærker/modeller bør
man undersøge med det setup jeg har?

Tak for jeres tid og overvejelser.

Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2023 kl. 16:15 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Ud fra erfaring ville jeg ikke kaste mig ud i et kompliceret og dyrt setup med Denon 103. Det er en vellydende pickup, men også lidt "grovkornet" i opløsningen.

Jeg tænker at du skal finde en "aktiv" MC riaa, hvor du kan stille på modstanden. De fleste riaa'er har som regel en fast modstand på 100 ohm til MC. Her skal man prøve sig lidt frem med 103'eren. Det kan have stor betydelsen for klangen.

Der er masser af muligheder... ingen nævnt, ingen glemt. Men hvad er dit budget? 

Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2023 kl. 16:41 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Tak for svar Mikkel G.

Mit budget er nok højst 5.000 kr.

Denon 103 fik jeg anbefalet. Jeg er indforstået med, at det ikke et en Koetsu, men den skulle jo være en rigtig god klassiker.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2023 kl. 17:17 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Du kan jo f.eks. se på KSB herinde.

https://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=373736

Så rigeligt indenfor dit budget, og kan sikkert sælges for det samme, hvis du ikke bryder dig om den.
Bemærk.... den er kun til MC, så hvis du vil spille MM, kører du den bare direkte ind i din Sansui

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2023 kl. 17:19 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Glemte at skrive, at da det er en riaa, skal den ind i en af dine linieindgange TAPE/TUNER/AUX eller lign.

Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2023 kl. 19:14 | IP-adresse registreret Citér Music-Nerd

https://www.pladespilleren.dk/Anmeldelser-tests/Kontravaegte n_4-2009.htm

Lidt læsning om Denon 103 med et par tweaks. Måske ikke helt samme modeller i dag, men dog et indblik hvad Denon 103 kan byde på. Ved da ZU stadig laver 103 mods og Hi-Fi klubben sælger en opgraderet 103. Jeg har aldrig hørt en Denon 103 original eller mods. Jeg har da hørt MC PU og haft en HOMC engang. Men siden har det været MM og nu MI. Så jeg skal ikke kloge mig ud i MC. Men jeg ved da at Denon 103 har mange fans verden over og kan du lide den, så giver det god mening som foreslået, at købe en aktiv MC riaa med indstillinger. Det er netop det man har kunne læse i forums og reviews over årene, at folk belaster deres 103 til en klang de kan lide og/el. som passer til deres hi-fi set up.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd

mugge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2023 kl. 19:58 | IP-adresse registreret Citér mugge

Denon 103 er en fin pickup med super mellemtone. Har man som dig en tung tonearm at placere den i, har men en fin pickup til prisen. jeg har haft den både i originaludgaven og ZU audios forbedrede version.

Du kan sagtens finde en god Riaa med MC-indgang til omkring 5.000 kr.

Clearaudio smartphono v2

Det her er bare en

Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge

gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Sendt: 10 November 2023 kl. 14:38 | IP-adresse registreret Citér gabetta

For lige at få teknikken på plads for en nybegynder: Du skal altid have en RIAA. En vinylplade er indspillet med for lidt bas og for meget
diskant for at minimere rilleudsvingene, det er dét en RIAA kompenserer for. I sagens natur er den en MM med ca. 40 dB forstærkning. Hvis
du anvender en MM pickup behøver du ikke mere.

Har du så en MC pickup har du pga. dens lavere output brug for mere forstærkning, typisk 20-30 dB ekstra før RIAA'en, samt
impedanstilpasning. Her begynder religionerne at tage fat... Mange RIAA har såkaldt aktiv forstærkning indbygget, og de byder typisk på
måske 5 forskellige loads idet en MC pickup, modsat MM der oftest bare er til 47.000 ohm, skal belastes meget lavere, i dag ofte mellem 50
- 500 ohm. Man kan også vælge at anvende en SUT (Step-Up Trafo) som nogle foretrækker, men her er man som regel bundet af en fast
belastning, eller måske 2 (via en switch). Hold her øje med at impedansopgivelsen ifm. aktiv vs passiv (SUT) er ca. en faktor 10. Det er ikke
uvant at se SUT der passer helt præcist til en bestemt type MC pickup, og der er faktisk en del der har kigget nøje på Denon DL-103, f.eks.
Auditorium 23 i Tyskland. Til gengæld behøver impedanstilpasningen ikke at være helt præcis, men det er svært at gøre noget hvis ikke den
er blot nogenlunde.

Nu skal jeg ikke kloge mig på hvad der er bedst, andet end at jeg foretrækker en SUT. Derfor kunne du overveje sådan en Auditorium 23
e.l. hvis ellers RIAA'en på din Sansui er af ok kvalitet, det aner jeg ikke om den er (jeg antager at det er Pro-Ject'en der anses for at være
defekt?).

Der er p.t. sådan en SUT på DBA... Jeg har haft magen til, købt direkte hos Auditorium 23 for mange år siden, til 4.000 kr af ny, prisen er
steget siden. Solgte den for måske 5 år siden for 2.500 kr, den var der mange købere til :-)
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta

Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Sendt: 10 November 2023 kl. 17:38 | IP-adresse registreret Citér Music-Nerd

Nu vi er ved produkter, så vil jeg forvirre Baudelaire på et højere plan med nogle konkrete forslag: AVM30 PH
30.3 Phono / RIAA på tilbud til 3990 i en butik på djævleøen. Den har Plug-in load-adaptere i stedet for dip switches og
subsonic filter. Plug-in-load kan man vist købe som et produkt i sig selv, hvis der skal fluekn###es med loading. Tænker
dog de der er med, er nok.

Pure Sound T10 MC step-up trafo, step-up er 1:15. 2995,- fra en high-end butik på Aalborg egen. Tekst fra reveiw
Pladespilleren.dk
Så mulighederne er åbne, selv om de der følger med, sikkert er nok.I første omgang var det Denon DL103 SA der blev
anvendt sammen med T10 og Puresound P10 rør RIAA forstærkeren. Der var stadig den tidligere beskrevne behagelige og
afstressende ”laid back” gengivelse. Lydbilledet er ikke så stort, men der er nærvær og liv. Her er der ikke noget som
provokerer eller stikker ud - alt er ubesværet og meget nemt at lytte til. Heller ingen umiddelbare betoninger af ”s” og ”t”
lyde – bare glathed og opløsning. Det virker bestemt ikke som om trafoen på nogen måde begrænser hverken dynamik
eller detaljer – faktisk er den utroligt ”gennemsigtig” og naturligvis absolut støjfri.

P.S. Ikke for at være kryptisk, men vi må ikke skrive konkrete forhandlere i forum. Copy/paste- google er din ven
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum