Sendt: 20 November 2023 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
God eftermiddag, kære hifi-eksperter
Emnet - mekanisk snerren fra ringkernetrafo - har været debateret talrige gange i dette forum. Flere af jer har forklaret, at den generende snerren i de fleste tilfælde skyldes svag DC på 230V AC nettet, og løsningen er en DC-trap/DC-fælde på forsyningen til eksempelvis en forstærker (se fx tråden Brum i trafo?).
Jeg var i stigende grad generet af problemet i min subwoofer, men efter at have fulgt anbefalingerne i dette forum kan jeg oplyse, at løsningen med en DC-trap virker super - i hvert fald i mit tilfælde. Desuden er det min erfaring, at problemet tiltog i takt med subwooferens alder.
Mine spørgsmål: 1) Når problemet med en snerrende trafo tilsyneladende er temmelig udbredt, og når løsningen er så simpel (et par lytter og fire dioder), hvorfor er en DC-trap så ikke en helt almindelig del af en ringkernestrømforsyning? I hifiudstyr i den seriøse ende kan komponentpris og pladsbehov vel næppe være afgørende? 2) Nogle mener, at en DC-trap har indvirkning på lydgengivelsen fra forstærkere, højttalere etc. Med respekt for, at nogen er mere sensitiv end andre - er det psykologi, eller er der en videnskabelig forklaring på, at det kan være rigtigt? 3) Er der noget i vejen for at anbringe en DC-trap (passende dimensioneret, naturligvis) foran en helt almindelig stikdåse, så alle tilsluttede enheder "er dækket"?
mvh Niels
|