Forfatter |
|
gasolin Forum Bruger
Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2581
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes ikke et sæt højttalere der er perfekte, heller ikke gige no.1
Der findes ikke mennesker der er perfekte, men der findes mennesker der er perfekte for hinanden
Måske er gige no 1 perfekte for dig, det betyder bare ikke andre synes de er det eller det er de perfekte højttaler til at indspille musik med
Derfor gør de ikke alt korrekt
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4772
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Jeg skriver at højtalere generelt ikke gengiver musikken korrekt
Skal højttalere ikke med mindre det er studio monitors eller super dyre højttalere
Generalt skal højttalere som de fleste af os har, gengive musikken så man for lyst til at høre mere, de skal spille musik ikke så man kan høre de fejl der måtte være på optagelsen
Højttalere der afsløre alle detaljer eller højttalere hvor men for lyst til at lytte til musik ?
Tager det sidste, det må klart være at fortrække nå man ikke indspiller,mixer musik. |
|
|
Det er så et spørgsmål om smag... Men så skal man også acceptere at man ikke får fuld indsigt i musikken, og dermed er det ikke korrekt gengivet. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
7100Vejle skrev:
Mikkel G skrev:
Det er ikke det jeg skriver...
Jeg skriver at højtalere generelt ikke gengiver musikken korrekt, sådan som de netop har udført og indspillet den i studiet. Bevares, der findes også masser af musik som ikke er indspillet korrekt i studiet, og det får man da også at vide med mine højtalere. Mine højtalere retter ikke fejl i indspilningen... det kan man ikke! Men de er tro mod indspilningen, inkl. de dårlige som naturligvis også gengives sådan.
Ja, hvis en højtaler har et løft i frekvensgangen, så kan det naturligvis ses på en måling. Det du skal tage med er, at din hørelse ikke er lineær... |
|
|
Jamen hvis vedkommende som indspiller musikken, ikke kan høre musikken korrekt, da han jo ikke har dine højttalere, hvordan skal det så kunne indspilles korrekt? |
|
|
Og det findes der masser af eksempler på med alle de dårlige indspilninger der er produceret gennem historien Og ja, jeg fangede din sarkasme... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
7100Vejle Forum Bruger
Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sarkastisk. Jeg undrer mig bare over dine posulater. Men vildt nok at en person som (undskyld mit franske) ikke er den mest teknisk velfunderede, skaber et paradigmeskifte inden for højttalere :) Men som du selv siger, så vil folk ha' noget der lyder godt, og dem er der mange af til langt billigere penge end dine :)
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Der findes ikke et sæt højttalere der er perfekte, heller ikke gige no.1
Der findes ikke mennesker der er perfekte, men der findes mennesker der er perfekte for hinanden
Måske er gige no 1 perfekte for dig, det betyder bare ikke andre synes de er det eller det er de perfekte højttaler til at indspille musik med
Derfor gør de ikke alt korrekt |
|
|
Nå nå, der fik jeg vist ramt en nerve Jeg siger heller ikke at mine højtalere er perfekte... nogen foretrækker sort frem for Valnødfiner Men de gengiver musikken korrekt på godt og ondt.
Og så fik vi også lidt filosofi ind over.
Ja, jeg sætter stor pris på mine højtalere. Og jeg har aldrig påstået at de er perfekt for andre. Og jeg har slet ikke nævnt at det er studiehøjtalere, så den er helt for din egen regning.
Nej, de gør ikke alt korrekt... f.eks. er de ret dårlige til at lave kaffe! Men de gengiver indspilningerne og musikken korrekt, sådan som den er indspillet. På godt og ondt.
At mange så helst vil undgå "på ondt" betyder bare at man indgår et kompromis, og må glip af ting i musikken, som msåke kunne gøre oplevelsen bedre?!?! __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
korrekt er det = de spiller så man for lyst til at lytte til musik eller er redskab til at afsløre hvordan forstærkere og b.la kabler lyder ?
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
7100Vejle skrev:
Jeg er ikke sarkastisk. Jeg undrer mig bare over dine posulater. Men vildt nok at en person som (undskyld mit franske) ikke er den mest teknisk velfunderede, skaber et paradigmeskifte inden for højttalere :) Men som du selv siger, så vil folk ha' noget der lyder godt, og dem er der mange af til langt billigere penge end dine :) |
|
|
Du er i din fulde ret til at undres... og hvordan ved du om jeg er teknisk nok funderet?!?! (tilsyneladende blev dit franske oversat korrekt(!)) Jeg ved f.eks. heller ikke om du kan lave en god sovs. Er det fordi jeg ikke har en "Formel 1" ingeniør-uddannelse med speciale i akustik? Betyder det automatisk at jeg ikke fatter en skid om akustik og højtalere.
Jeg er heller ikke uddannet kok, men tilsyneladende er jeg ret god i et køkken. Jeg er heller ikke uddannet sexolog...
Men du skal også vide, at jeg ikke har været helt alene om mit projekt. Jeg har modtaget gode råd og vejledning fra både læsere og folk med uddannelse. F.eks. er Boman civilingeniør med speciale i akustik og har bl.a. arbejdet for Peerless. Ligeledes har Rfrost her på siden givet gode råd - han laver også højtalere for Gato og Buchardt!!!
Men jeg har selv udtænkt ideen bag, designet kabinet inkl. det indvendige og valg af enheder.
Og folk skal da bare købe de højtalere de vil... men de skal også bare vide et det er et kompromis. __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
korrekt er det = de spiller så man for lyst til at lytte til musik eller er redskab til at afsløre hvordan forstærkere og b.la kabler lyder ? |
|
|
Korrekt er at de gengiver indspilningerne som de er produceret... og bare for at få det helt på det rene, så giver mine højtalere absolut lyst til at høre mere musik, til trods for at de gengiver musikken korrekt __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen, jeg kan kun opfordre til at man kommer forbi til et lyt... ellers er ens fundament for at udtale sig ret dårligt __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen kompromier er er lige meget for noget
Midt 80'erne i følsomhed og under 5 watt
Andre har det fint med højttalere der går ned til 30hz -6 db andre for ticks hvis ikke de højttalere de har går ned til
20hz eller lavere før de falder i niveauet, det betyder ikke de ikke kan gengive lyden korrekt
Kan nemt forstille mig gige no 1 ikke går ned til 20-25hz -3db og kan de kun spille 80-85db (med max 5 watt)
når man spiller klassisk musik med carl nielsen eller noget andet, er det så korrekt hvis et orkester ved en koncert spiller 90 db og op til 120 db
Kan man med f.eks 85db følsomme højttalere spille 120 db peaker med 2x5 watt rms ?
Er det "korrekt" hvis højttalerene spiller 80db fordi det er højt nok for mig men en rigtig koncert er 90-120db ?
Er det ikke "korrekt" hvis højttaleren kun går ned til 25hz istedet for 20hz
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gas, jeg kan godt fornemme, at du går under bæltestedet nu...
Mine højtalere går ned til 40 Hz før de runder af. Der findes alligevel ikke meget musik der går derunder.
Du skal lige vide, at jeg også har et Norma effekttrin på 2 x 150 watt, der leverer dynamiske strømme på 200 ampere ifølge producenten! Men ja, Gige'rne er ikke glad for lydtryk over 95-100 dB, men det er dine SA heller ikke. Man skal ikke kaste med sten... og fej for egen dør først!
En koncert på 120 dB skader din hørelse permanent på kort tid. Derfor er det ikke interessant hjemme i stuen, og slet ikke for dine naboer. Og med nedsat hørelse kan du slet ikke nyde dit anlæg... __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klassisk musik derimod har dynamiske udsving på op mod 60 dB!!!
80 db 30 op og 30 ned er 50-110db, ikke kontinuerligt men peak power
En bil med en kraftig motor har fordele som en bil med en lille motor ikke har
Det samme gælder med hifi, men det er en selv der bestemmer hvor meget man vil bruge af de krafter man har, det ikke speederen i bund hele tiden
Jeg har 2x50 watt og 150 watt peak pr kanal, det kan mine højttalere trække og det lyder fedt, men 100 db få cm fra min højttalere er bare ikke 100db
i en afstand på imellem 50 og 100cm der er ca 80 db
pt ca 70 db i gennemsnit få cm fra højttalerne er ca 60 db med en afstand på ca 75cm, bruger Decibel X til min android mobil (tidligere topmodel)
Skal man have nogen højttalere der kan det hele skal de også kunne spille højt og bas ellers er det ikke "korrekt"
I bil generen kan du godt glemme alt om 120 db hvis du vil imponere nogen, der er intet, det op til 160db og gerne lidt mere
Med 120 db blir man bare til grin, selv om de færreste nok har et hifi anlæg i stuen der kan spille 120db
Personligt er tilfreds med hvad jeg kan spille, har oplevet bands spille 90 db og det er helt okay når det skal være højt
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger
Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1947
|
Sendt: 26 Oktober 2024 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et fattigmandssæt i MDF magen til Mikkels og fakta er at de spiller pi**e godt, også i en 45m2 stue! Så til de skeptikere
der IKKE har hørt dem - hold lidt igen med de negative bemærkninger før i har lyttet til dem.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger
Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, at der er nogen, der betvivler Gige 1’s kvaliteter.
De er lavet med gode komponenter og spiller helt sikkert godt.
Jeg tror, at nogen måske føler sig “udfordret”, i forhold til, at intet andet er lige så godt.
__________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
gasolin Forum Bruger
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heco belladonna ?
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Jeg tror, at nogen måske føler sig “udfordret”, i forhold til, at intet andet er lige så godt. |
|
|
Lige præcis, og i stedet burde de jo omfavne dem, og bygge deres egne... jeg har opgivet forretningseventyret. Mine og MIK112's er de eneste derude pt., så de udgør ikke nogen stor trussel __________________ Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 01:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger
Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3240
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 06:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den utvetydige begejstring og aura der omgiver Mikkels højttaler bør den sættes i produktion, så alle der går efter
korrekt gengivelse har noget at kalibrere deres udstyr efter. For mig at forstå er det konklusionen på de mange gentagne
vurderinger og beskrivelser. Jeg har ikke hørt højttaleren og kan derfor ikke vurdere ud fra andet end det jeg læser.
Jeg har hørt Boman’s lydconcept, som efter sigende er referencen for Mikkels højttalere. Så langt så godt. Hvorfor ikke deltage i
kommende hifiudstillinger som reference for hvordan ægte hifi skal lyde?. Det må da være i alles interesse for første gang
at blive præsenteret for en sådan oplevelse.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger
Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
gasolin skrev:
Thomas & stereos højttaler Galion Voyager MKII Special Edition er ikke lavet til at være flade i lyden da flad ofte lyder kedeligt i forhold til noget med mere bas eller diskant eller begge dele end neutralt, hans højtalere er farvede i lyden men mange kan kan li lyden.
Sommetider skal man gå efter noget der lyder godt frem for noget der er flad,neutralt i håbet om den måde en plade er optaget på gengives,lyder bedst hvis højttalerne har en flad,neutral lyd
Tit har mange high end højttalere der lyder godt ikke en flad,neutral lyd
Harbeth P3ESR
|
|
|
Sådan fungere det ikke helt - gid det var så simpelt Du skal have hele højttalerens udstråling med. Alle vinkler foran højttaleren, alt hvad der rammer vægge, gulve og andre faste objekter, imellem højttlarens plaering og din lytteposition. Så derfor har man blandt andet - som tommelfingerregel - at din først refleksion, er den vigtigeste at gøre noget ved - i dit lytterum. Fordi - den kurve du har vist, er "kun" den direkte lyd. Højttaleren spille i alle mulige retninger, alt efter hvilken frekvens og retning du lytter. Så du har faktisk en hel vifte af lydbølger der spreder sig ud fra højttaleren, som ringe i vandet... men bare i 3D... bare lige for at gøre det endnu mere udfordrende
Derfor lyder forskellige højttalere stadig forskelligt.... selvom vi har en enkelt "næsten" flad kurve lige foran højttaleren Og så kommer rummet og bidrager voldsomt til den samlede oplevelse, som en kombination af din lytteposition, materialerne som rummet er bygget af og hvor mange åbninger og andre spændende udforminger dit rum har.
Mit rum f.eks. har en "blødt" trægulv og har en tendens til at absorbere bas. Så mindre højttalere lyder som en bluetooth højttaler her, fordi de på ingen måde kan flytte luft nok, uden at det går tabt i rummet. Og det har intet at gøre med at spille højt, men blot et spørgsmål om rummets beskaffenhed og højttalerens design. Det er jo et samspil, hvor vi har en kompleks udstrålingskaraktestik fra en given højttaler, som er placeret i et rum, som i langt de fleste tilfælde er bygget til at være en regulær stue og på ingen måde et optimalt lytterum. Derfor er det også svært at opstille fuldstændig "korrekte" regler for hvordan højttaleren skal designes.
Man har dog forsøgt at lave hjemmesider, hvor man gentager den samme måleopstilling og derfor giver nær ved korrekte objektive data til direkte sammenligning. Men stadig kun til sammenligning. Man ved ikke hvordan det ville virke præcis i dit rum. Der er vi ikke helt nået til endnu, men vi har en ide - en teori - som dog ikke alle er enige i. Men det er sådan vi udvikler os. Vi fremsætter teorier og lader bliver udfordret, indtil vi gradvist finder nogle faste holdepunkter, som vi kan bygge videre på. Never ending story
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger
Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 27 Oktober 2024 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Problemet med højttalergengivelse er, at de godt kan gengive de rigtige frekvenser - hvis signalet er konstant.
Men musik er impulser, bestående af grundtoner og overtoner, og de skal helst gengives samtidigt, altså hvis det skal lyde naturligt.
På grund af delefiltre og udformningen af højttalerenhederne og deres placering, når tonerne ikke lytterens ører samtidigt.
Det prøver man at "kompensere" for ved at forstærke overtonerne, derfor et der en pukkel på 60-80 Hz og 2-4000 Hz.
Og da de fleste kun kender musikgengivelse med højttalere, synes de, at det lyder "naturligt".
Men hvis man har lyttet til musik uden højttaler, kender man den store forskel der på "højttalergengivelse" og lyden af rigtige instrumenter og stemmer.
Hvis højttalerne er korrigeret således, at alle toner bliver gengivet samtidigt, er man markant tættere på lyden af rigtige instrumenter.
Det er tydeligt at høre, især den "stilhed" der er mellem tonerene.
Ved at udsætte Mikkel for den lyd, har han prøvet at lave højtalere med en minimum af fasedrej/tidsforsinkelse.
Jeg har lyttet til dem, og de lyder mere naturligt, end "almindelige" højttalere.
Man behøver bare at spille en nummer med blæseinstrumenter, så kan man tydeligt høre den store forskel.
|
|
|
Der er nogen der prøver
Uanset hvad vi gør, så må vi også bare erkende at HIFI er HIFI. Lige meget hvad vi lytter på og med, så har det intet med den "rigtige" oplevelse at gøre. Jeg har hele mit liv været omgivet af mennesker der har kunnet spille direkte på rigtige instrumenter og synge - uden nogen form for elektronik. Og det lyder bare aldrig som det samme, som på en indspilning eller omvendt.
Langt det meste musik - live eller indspillet - er også voldsomt manipuleret inden for de sidste 20 år - bare læs om lip-sync, auto-tune og pitch correction - alt originalt dør stille og roligt - og det ser desværre skidt ud for musikbranchen med den fremherskende kunstige intelligens
HIFI er blot et evindeligt forsøg på en approksimation af virkeligheden
|
Til top |
|
|