Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 08:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Gige No.1 Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 12:37 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Tak for de rosende - og ærlige - ord 

Mellemtone-området er helt klart noget jeg har fokus på, og jeg vil - som jeg også afslørede i går, lave et alternativt filter, som dæmper mellemtonen et par dB. Så må vi se om det snupper for meget af den fantastiske detaljering. Kap en hæl og klip en tå... det er hele tiden et kompromis med højtalere 

Men det er pudsigt som filteret bliver simplere og simplere for hver version. Næste udgave får kun 3(!) komponenter, og ingen modstand på diskanten...!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 16:14 | IP-adresse registreret Citér Boman

Jeg lyttede til dem i går. Det var en god oplevelse. De spillede ikke helt som mine egne højttalere, men de havde mange af de fordele, som jeg
nyder godt af

Den mest væsentlige var, at der var "stilhed mellem tonerne". Dvs. at det "kommer ud af højttalerne", og man derfor kan høre flere detaljer,
end man kan på "almindelige højttalere".

En anden god ting var, at bassen var ren og præcis. Altså uden den "Bom Bom bas", som kendetegner til fleste højttalere.

Og det er for en brøkdel af, hvad mit anlæg koster

Det gør, at flere kan nyde en god, ren og naturlig lyd

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 16:41 | IP-adresse registreret Citér Boman

Jeg glemte en meget væsentlig faktor.

Nemlig, at Mikkels rum er almindelig stue, hvor man sidder tæt på bagvæggen, og højtalerne tæt på bagvæggen, altså langt fra min "stereo
hule", som er meget dæmpet, og både højttalere og lytteposition er i passende afstand fra endevæggene.

I lyset af det, er lyden kun mere imponerende

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 17:23 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Hej Boman!

Tak for de pæne ord... det betyder meget, når de kommer fra dig

Det var hyggeligt, at have jer på besøg



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1925
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 17:47 | IP-adresse registreret Citér Mik112

Mikkel G skrev:

Tak for de rosende - og ærlige - ord 


Mellemtone-området er helt klart noget jeg har fokus på, og jeg vil - som jeg også afslørede i går, lave et alternativt
filter, som dæmper mellemtonen et par dB. Så må vi se om det snupper for meget af den fantastiske detaljering. Kap en hæl og
klip en tå... det er hele tiden et kompromis med højtalere 


Men det er pudsigt som filteret bliver simplere og simplere for hver version. Næste udgave får kun 3(!) komponenter, og
ingen modstand på diskanten...!!



Er spændt på hvordan du vil dæmpe mellemtonen i et samlet filter med kun 3 komponenter, en kondensator og spole til
diskanten og en spole til bassen. Den oprindelige delefrekvens ligger beregnet på ca. 4,2 kHz med 12 og 6 dB filter.
Delefrekvensen ligger lige i det område hvor ørets følsomhed er højest, og diskanten skal næppe deles lavere hvis den skal
overleve et SPL på 86dB/1W/1M i længere tid da 2 kHz kun ligger ca. 20 dB nede.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 18:06 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Ud fra praktiske oplevelser - og målinger, og den udvikling filterene har gennemgået, så skal jeg prøve nogle ting af... og om ikke andet, så kan jeg vende tilbage til dem, som de er nu.

Pt. ligger den "elektriske" delefrekvens på diskanten på 6000Hz - den vil jeg flytte ned til 5000Hz, som det også var i den oprindelige 1.ordens udgave. Flytningen er for at imødekomme den afrulning som en endnu større spole på bas/mell. alt andet lige vil give.

Samtidig er niveauet ved 2-3000 lige lavt nok ved målinger, og da diskanten kun er dæmpet et par dB i nuværende "trim", så vil det at fjerne modstanden løfte niveauet der (og opefter).

Men det skal prøves, for lige nu bevæger højtalerne sig på en knivsæg i mellemtonen, og kan blive lyttetrættende med dårlige indspilninger. Derfor vil jeg forsøge at gøre dem mere "lyttevenlige" hvis det kan gøres uden at miste for meget information.

De skal ikke være "kommercielle" i deres lyd, som så mange andre højtalere, men omvendt vil jeg gerne gøre dem så allround som muligt, uden tab af detaljer, nuancer og rumfornemmelse. Med prototypekabinetter opnåede jeg det... nu skal det bare lige trimmes i de nye kabinetter.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9872
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 18:29 | IP-adresse registreret Citér allanowich

Nu ved jeg ikke, hvor god spredningen er på dine højttalere og om du
lytter med pænt toe in. Men kunne det ikke hjælpe lidt ved ikke at
vinkle dem og stille den en smule tættere på hinanden samt du selv
flytter lidt længere væk.....bare en tanke 🙂🌞

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1925
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 18:57 | IP-adresse registreret Citér Mik112

Den valgte basenhed er jo kendt for sit >3 dB hæv mellem 1,5 -7 kHz, det er nok det du oplever ved at ændre delefrekvensen
fra ca. 4,2 til 6 kHz, altså at du lader den køre længere op i frekvens.
Som jeg husker dine prototyper hos dig, og her, var der ikke det problem. Alt kan tæmmes, men vær varsom i det følsomme
øvre mellemtoneområde.En anden mulighed er 15W/8530-K00 Coated, der har en langt pænere frekvensgang fra 1 - 8 kHz og
samme egenskaber nedad som 15W/8531K00.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 20:46 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

allanowich skrev:
Nu ved jeg ikke, hvor god spredningen er på dine højttalere og om du lytter med pænt toe in. Men kunne det ikke hjælpe lidt ved ikke at vinkle dem og stille den en smule tættere på hinanden samt du selv flytter lidt længere væk.....bare en tanke ����

De står retvinklet ud fra væggen uden toe-in lige pt. og det fungerer fint. Jeg kan ikke rykke mig længere tilbage pga. en væg, og sidder i en nogenlunde ligebenet trekant. Jeg har forsøgt at flytte højtalerne tættere/fjernere, og lige nu står de så jeg opnår den bedste præcision i lydbilledet.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 20:51 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Mik112 skrev:
Den valgte basenhed er jo kendt for sit >3 dB hæv mellem 1,5 -7 kHz, det er nok det du oplever ved at ændre delefrekvensen fra ca. 4,2 til 6 kHz, altså at du lader den køre længere op i frekvens.
Som jeg husker dine prototyper hos dig, og her, var der ikke det problem. Alt kan tæmmes, men vær varsom i det følsomme øvre mellemtoneområde. En anden mulighed er 15W/8530-K00 Coated, der har en langt pænere frekvensgang fra 1 - 8 kHz og samme egenskaber nedad som 15W/8531K00.

På prototyperne var det nemlig trimmet ind, så der var korrigeret for baffelstep. På de nye kabinetter er dimensionerne på baflen lidt mindre, og det betyder at der skal rettes lidt igen.

Brugeren Rfrost satte mig under projektet ind i hvordan man kan trimme baffelstep med en større trafo, og det er det jeg afprøver nu i små step

Men ja, den fuldcoatede enhed kan også være en mulighed... jeg glæder mig til at høre dine erfaringer, når du er kommet i gang med dine egne No.1. Men du skal nok også påregne ændringer i filteret hvis du opgraderer til mine kabinetter!?!?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1925
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 21:32 | IP-adresse registreret Citér Mik112

@Mikkel,

Helt sikkert at der bliver noget justering fra test kabinetterne til de "knock on wood" du har nu.
Desværre kommer mine ikke op at spille før om 2-3 uger, da diskanterne skal forbi Afrika.
Jeg er så heldig at have et sæt spritnye 15W/8530K00 og 15W/8531K00 liggende, og jeg ændrer i første omgang intet i det
oprindelige delefilter før jeg har lyttet til begge basenheder på samme filter.
Vender tilbage med lytteindtryk og målinger når tid er.
Ps. Jo større spole i mH des lavere delefrekvens for bassens 6 dB filter, og det kan så give diskanten integrationsproblemer.
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 21:38 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Mik112 skrev:
Ps. Jo større spole i mH des lavere delefrekvens for bassens 6 dB filter, og det kan så give diskanten integrationsproblemer.

Præcis, det er derfor jeg flytter diskantens delefrekvens fra 6000Hz ned til 5000Hz og fjerner de 2 dBs dæmpning den har nu. Forhåbentlig løser det overgangen...?!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1925
Sendt: 10 Februar 2024 kl. 21:52 | IP-adresse registreret Citér Mik112

Tror 4 til 5 kHz er målet. Har indkøbt et sæt L-Pads, blot for at gøre det nemmere at vurdere hvor meget dæmpning diskanten
skal have, om nogen. Når jeg kender niveauet ryger de ud igen ;-)
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 11 Februar 2024 kl. 07:34 | IP-adresse registreret Citér Kaj.


Pas på at hifi/highend bacillen ikke inficerer debatten og de implicerede. Den før så sikre overbevisning om højttalerens
uovertrufne lydkvalitet er på vej til at smuldre.
Jeg advarer fordi jeg kender dens impact på et prototype projekt. Den evige forventning til at komme endnu tættere på “det
perfekte”. Og begynder man at tvivle i mødet med andres meninger bliver det for alvor svært.
Virkeligheden er at vi alle har individuelle opfattelser af hvad den rette lydgengivelse er. Med det resultat at der findes så mange
forskellige højttalere, som tiltaler hver sin målgruppe.
Mikkel, du vil aldrig kunne tilfredsstille alle med den højttaler du har lavet. Så hvorfor begynde at pille ved den? Det foreløbige
resultat af denne tråd er at der sås tvivl om din højttalers lydmæssige kvaliteter.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2779
Sendt: 11 Februar 2024 kl. 07:42 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Og så har du forhåbentlig bevaret dine oprindelige prototyper som reference til sammenligning med dine senere tilføjelser og
rettelser. For ellers risikere du det hele skrider i takt med at du vænner dig til ændringerne.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 11 Februar 2024 kl. 10:49 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Hej Kaj!

Lige nu spiller de grundlæggende som jeg ønsker dem, men for min egen skyld (primært), så kunne det være rart hvis også dårlige indspilninger kunne nydes for musikkens skyld

Kabinetterne til prototyperne er kommet videre, og enheder m.m. er flyttet til de nye kabinetter. Men jeg har masser af målinger, jeg kan bruge som reference. Og så har jeg en "fotografisk" hukommelse, så jeg kan huske hvordan særlige detaljer lyder i forskellige numre... det er en erhvervsskade efter mange år som anmelder.

Til gengæld laver jeg helt nye filtre denne gang med kabler osv. så jeg "nemt" kan skifte mellem de to (nye og gl.) filtre...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1728
Sendt: 11 Februar 2024 kl. 13:03 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det er vel helt naturligt, at man ønsker at afprøve en smule finpudsning, når det hele er kommet over i de endelige kabinetter

Selv små ændringer i kabinetter kan betyde noget for den samlede lyd, og så længe man bevæger sig inde for så små tolerancer, som vi taler om her, kan jeg kun opfatte det som en god ting.

I øvrigt er det en rigtigt god idé at have to sæt helt færdige filtre, så man "hurtigt" kan skifte fra det ene til det andet sæt - det gør det som regel ret nemt at beslutte sig for, hvad der lyder rigtigst for en selv (god pointe, Mikkel )

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 11 Februar 2024 kl. 14:10 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det der nok overraskede mig mest ved "udviklingen" af mine højtalere er hvor stor indflydelse baffelstep faktisk har. Pt. har filteret en "elektrisk" delfrekvens ved 1100Hz, men ved måling begynder enheden faktisk først at runde af ved en 2-3x højere frekvens. Der sker simpelthen en akustisk forstærkning foran baffelen.

Når spolen stiger i værdi, så flytter det selvfølgelig både den "elektriske" og akustiske delefrekvens, men det dæmper også selve baffelsteppet i dB!  Kunsten er så at finde det rigtige punkt, hvor alle 3 ting mødes på god vis...

I de gamle kabinetter var jeg igennem 3 størrelser på spolen før det faldt i hak, og det bliver nok det samme på de nye...

Og så skal diskantfilteret selvfølgelig "flyttes" med, så de to enheder mødes uden for meget dyk ved delefrekvensen



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 26 Februar 2024 kl. 01:51 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Så har jeg lavet de "alternative" filtre, og de får helt klart rettet op på de "skønhedsfejl", jeg syntes at de tidligere havde. Jeg laver nogle målinger snarest, men ved lytning kan jeg bekræfte, at mellemtonen er sænket en smule, så den allersidste hårdhed på dårlige indspilninger er væk. Og heldigvis er den fantastiske detaljering, nuancering og 3D fornemmelse stadig til stede i samme omfang på de gode indspilninger! Men hvis indspilningen er dårlig, så får man det stadig at vide... det er bare mere "lytbart" nu

Spolen til bas/mell. er STOR(!), men den er også med 1,8mm tråd, så DC modstanden er meget lav. Det samme gælder for den mindre spole parallelt på diskanten. Og så er der ikke længere nogen modstand på diskanten! Det har givet et velkommet løft til f.eks. bækkener og anslag på lilletromme.

Her er et par billeder af det "alternative filter. Billede nr. 2 er sammenligning med det de andre filtre:



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 26 Februar 2024 kl. 12:08 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Så er der lavet målinger igen, og de bekræfter det jeg hører... og der er helt styr på mellemtone-området. Blandt andet fordi dæmpningen på diskanten er fjernet...

Bagsiden er at niveauet i den øverste diskant er lige højt nok - inden for det acceptable, men hvis jeg dæmper diskanten generelt, vil det også påvirker mellemtonen længere nede...

Nogen der har en god ide et highpass notchfilter?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes