Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. maj 2024 | 00:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Alting lyder ens - eller gør de? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 25 April 2024 kl. 08:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@JBLPro

Min tanke med tråden er helt simpelt at få nogle svar og synspunkter på en case omhandlende det at vurdere forskel på
eksempelvis to DACS. Det kunne være hvad som helst andet. Spørgsmålet om hvordan man på den enkleste og sikreste måde
udfører opgaven under hensyntagen til vores geografiske placering.
Der stilles ofte spørgsmålstegn ved beskrivelser af forskelle på produkter med ord som “placebo” og mistænkeliggørelse af det
beskrevne, med krav om at fremskaffe beviser.
Min case er bygget på tanken om det er muligt at bevise en forskel ved at benytte fremgangsmåden jeg på forskellig måde har
søgt at beskrive. Med ønsket om vurdering af de mulige fælder der kan være deri. Herunder om man KAN (?) optage lydforskelle
på sin PC uden forskellene forsvinder i processen?
Tak for dine svar!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 25 April 2024 kl. 13:33 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Michael Fremer på Tracking Angle lægger jævnligt et sæt filer ud som man kan download'e og lytte efter forskelle på... Det er typisk forskellige
pickup'er eller pladespillere. Brugerne af siden tilkendegiver så i kommentar-sporet hvad de synes lyder bedst. Produkterne er kendte, men
filerne er som regel ikke. Optagelserne er af det elektriske signal efter RIAA, ikke af højttalernes output.

Og som sædvanligt blæser svarene i vinden... Nogen synes A er bedst, B, C og måske endda D. Nogle skriver også at de ikke kan høre forskel.

Jeg kan bare ikke komme ud over at man lytter jo netop ikke kun til det elektriske signal. Efter det kommer der en ADC, som så går i DAC hos
brugeren, og den process er helt forskellig hos alle, nogen tager den bare over computeren, andre får det sikkert smidt fornuftigt ind i
anlægget. Men der er en behandling uanset. Så kan man sige at behandlingen er ens for alle filer, men vi drøfter jo ofte at sammenhængen
betyder utrolig meget, en fremhævelse ét sted som passer bedre i nogle anlæg end andre.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
hifimiv
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 67
Sendt: 26 April 2024 kl. 10:21 | IP-adresse registreret Citér hifimiv

Amir fra ASR har i visse anmeldelser lavet en "optagelse" af forskellene mellem devices ved at digitalisere
outputtet og så trække det ene fra det andet, så der kun er forskellen tilbage. Men typisk er forskellen så lav, at
der skal skrues kraftigt op for overhovedet at høre noget og overdøve grundstenen i eget udstyr og lytterum.
Men flere YouTube anmeldere er jo begyndt at dele optagelser af det anvendte udstyr, men det giver kun mening,
når man hører optagelser af forskelligt udstyr optaget ved samme lejlighed. Forskellen er sikkert størst ved
mekaniske lydgengivere som højttalere, pickupper og pladespillere

__________________
Mvh.
Mikael
Til top Vis hifimiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifimiv
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 26 April 2024 kl. 11:25 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

hifimiv skrev:
Amir fra ASR har i visse anmeldelser lavet en "optagelse" af forskellene mellem devices ved at digitalisere
outputtet og så trække det ene fra det andet, så der kun er forskellen tilbage. Men typisk er forskellen så lav, at
der skal skrues kraftigt op for overhovedet at høre noget og overdøve grundstenen i eget udstyr og lytterum.


Ja, netop. En digital optagelse af forskelle udført på det samme udstyr. Samme signalvej. Samme elektronik.
Spørgsmålet er om den resulterende lighed er resultatet af netop disse elementers evne/manglende evne til at formidle detaljer
uden at tilføre deres eget særpræg. Fordi - to filer med samme fælles særpræg vil jo uundgåelig lyde ens.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 26 April 2024 kl. 11:40 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Du kan jo generere forskellen mellem den originale fil og den "ny-optagede" fil. Ser du på forskellen mellem disse, får du netop den forskel den nye kæde har introduceret. Hvis forskellen er insignifikant lav, så har du sort på hvidt at DAC/ADC-leddet påvirker tingene i minimal grad.

Viser forskellen at der er større ting, jamen så har du fundet "dine særpræg" i din kæde. Om det særpræg introduceres af DAC, ADC, andet... Det fortæller forskellen ikke noget om.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2780
Sendt: 26 April 2024 kl. 13:02 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@JBLPro
Din beskrevne fremgangsmåde er indlysende rigtig. Tilbage er der kun at udføre testen med den nødvendige omhu.

Indtil videre har jeg kun at fortryde jeg solgte min ELTRA 1001 spolebåndoptager jeg købte for mine konfirmationsgave penge.
Der er jo stort set ikke sket nogen forbedring ud over indførelsen af stereo siden da. Og så var den endda rørbestykket.

Hvad kan man ønske sig mere ......

Tak for dine input.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj.
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes