Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. maj 2024 | 14:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hornhøjtalere kontra alm højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Husk ikke at blande in-room frekvenskurve sammen med højttalerens frekvenskurve. Stor forskel på de to.

Og kompenserer klaveret også for ørets følsomhed når du slår på én tangent af gangen? :)

(og lige om lidt skriver Boman at han synes mixere i studier booster 2khz... :D)

Og ja ift hvad man kan købe i HiFi klubben har du fået meget for pengene med dine højttalere.

Jeg blander ikke noget sammen, bare rolig

Et klaver skal ikke kompensere, da det blot er et instrument... vi skal sørge for, at klaveret lyder naturligt når vi gengiver det via et sæt højtalere

Jeg har fået - usædvanligt! - meget højtaler for pengene, ikke kun ift. HifiKlubben, men uanset. Du behøver ikke nedgøre dem ved hver given lejlighed, når du selv har rost dem ganske indgående her hos mig

Havde jeg købt højtalere til 250.000,- eller 1 million sættet, så havde jeg forventet, at producenten havde styr på naturlighed, korrekt impulsrespons og fase. Men det er desværre langt fra tilfældet på selv dyre højtalere. For det lyder ikke altid "korrekt" i de flestes ører... folk vil generelt have "boom-boom"-bas og loudness-lyd, og så skal musikken gerne være komprimeret, så dynamikken ikke falder helt til jorden

Og ja, der er desværre mange teknikkere der "kompenserer" for meget i produktionen. Selv Deutsche Gramophon er kendt for at mixe deres indspilninger, så de lyder mere "pop'et" på almindelige anlæg...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1252
Sendt: 27 April 2024 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke på at de små højttalere yder feks Metallica retfærdighed som en oplevelse bland publikum. Og for at bruge Bomans teser så vil jeg mene mit
horn system kommer tættest på den naturlige power sound fra en elektrisk koncert!Og kan de frekvenslineære, super fasetrimmet grej ikke matche det
er det jo ikke naturlig lyd :-)

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 27 April 2024 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Jeg tror ikke på at de små højttalere yder feks Metallica retfærdighed som en oplevelse bland publikum. Og for at
bruge Bomans teser så vil jeg mene mit
horn system kommer tættest på den naturlige power sound fra en elektrisk koncert!Og kan de frekvenslineære, super fasetrimmet grej ikke
matche det
er det jo ikke naturlig lyd :-)


Ja, lyden ved en "elektrisk" koncert, kan jeg ikke gengive korrekt

Heldigvis, for lyden bliver totalt forvrænget med de anvendte højttalere!

Samtidigt er lydtrykket så højt, at hvis man lytter for meget, får man en permanent hørenedsættelse!





__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Jeg tror ikke på at de små højttalere yder feks Metallica retfærdighed som en oplevelse bland publikum. Og for at bruge Bomans teser så vil jeg mene mit horn system kommer tættest på den naturlige power sound fra en elektrisk koncert!Og kan de frekvenslineære, super fasetrimmet grej ikke matche det er det jo ikke naturlig lyd :-)

Hvis det er live-lyd (og høreskade) man søger, så er jeg sikker på, at dit setup er godt til det. Men det har intet med naturlig lyd at gøre... live-lyd har intet med naturlighed at gøre. Det handler om at spille højt! Jeg benytter altid formstøbte ørerpropper når jeg hører live-musik, da jeg har min hørelse kær!

Jeg søger at give indspilninger på fysiske medier størst naturlig retfærdighed. Og det klarer mine "små" højtalere fint, for der er intet "småt" over lyden!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 27 April 2024 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Jamen så er det jo næsten synd for Dynaudio, at de har investeret i Jupiter, når der går 2 så store orakler rundt som dig og Boman ;)
https://dynaudio.com/magazine/2018/december/how-jupiter-deli vers-dynaudio-s-trademark-quality
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 27 April 2024 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Jamen så er det jo næsten synd for Dynaudio, at de har investeret i Jupiter, når der går 2 så store orakler rundt som
dig og Boman ;)
https://dynaudio.com/magazine/2018/december/how-jupiter-deli vers-dynaudio-s-trademark-quality


Vi er altså ingen orakler.

Vi prøver bare at lave "High Fidelity".

Altså at gengive musikken så naturligt som muligt.

Efter at have været på Langelandsfestivallen (hvor jeg nødt til at anvende høreværn). går jeg kun til koncerter uden højtalere.

Jeg tror, at hvis du hørte, hvordan det lyder hos mig, vil du også synes om lyden.

Efter at have været til HiFi demo, hvor de dyreste højttaler kostede over 1 million kr, lyttede jeg til mit system, og så blev jeg klar over den
store forskel.

I mit anlæg er der "stilhed mellem tonerne", hvorimod de dyre højttalere bare laver "lydmudder"

Altså, at hos mig bliver impulserne bliver gengivet meget bedre.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 339
Sendt: 27 April 2024 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er du da et orakel (eller meget tæt på) når det er lykkes dig som ene mand i hele verden, at lave en højttaler der lyder naturligt. Alle de store producenter, forsøger jo at gøre det samme, men åbenbart uden held. Og som jeg skriver, så skulle Bl.a dynaudio, ha' henvendt sig til dig for at få tips i stedet for at bruge en pæn pose penge på Jupiter.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 27 April 2024 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Et klaver skal ikke kompensere, da det blot er et instrument... vi skal sørge for, at klaveret lyder naturligt når vi gengiver det via et sæt højtalere


Ok, så hvis jeg forstår kæden rigtigt, så er nedenstående illustration din holdning?


Der er da noget der skærer i øjnene her. Hvis du har viden om, at studier konsekvens booster 2khz på alle optagelser, så har du selvfølgelig ret. Hvis
ikke, så har jeg svært ved at se det naturlige i, at ændre hvordan det lød til at starte med. (Og husk nu: Vi snakker højttalerens respons - ikke in-room).

Hvis man har højttalere der er lineære, vil man så få mere naturlig lyd med en forstærker som laver et dyk mellem 2-4khz? :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke tale om højtaler-respons uden at tale om in-room... det er de færreste højtalere til hjemmebrug som spiller i fri luft. Der er altid akustik indblandet. 

Jeg ved godt, at det lyder ulogisk, men en højtaler skal ikke være frekvens-neutral for at gengive korrekt og naturligt, da vores hørelse ikke er linær. Acceptér eller lad være, men sådan er det

Af samme årsag er 7100Vejle's henvisning til Dynaudio's Jupiter rum heller ikke aktuel i denne debat. At en højtaler gengiver "korrekt" i et lyddødt testrum, gør ikke at den kan spille i et almindeligt rum med naturlig efterklang. Dynaudio sluttest af nye modeller foregår i øvrigt altid i et lytterum som afspejler virkeligheden...

Og ja, måske skulle højtalerproducenter kigge forbi hos Boman eller undertegnede, og få et indblik i hvordan det kan lyde  (Faktisk er det sket, og med ros til følge!)

Spøg til side, højtalerproducenter er udmærket klar over det. Men faktum er, at højtalere der lyder som mine eller Bomans aldrig vil få et kommercielt marked, da det ikke er den lyd folk ønsker... her skal der være boom-boom bas og loudness lyd.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Selvfølgelig er du da et orakel (eller meget tæt på) når det er lykkes dig som ene mand i hele verden, at lave en højttaler der lyder naturligt. Alle de store producenter, forsøger jo at gøre det samme, men åbenbart uden held. Og som jeg skriver, så skulle Bl.a dynaudio, ha' henvendt sig til dig for at få tips i stedet for at bruge en pæn pose penge på Jupiter.

Husk lige på, at Boman faktisk er ingeniør med speciale i akustik og højtalere... og har udviklet både enheder og komplette højtaler for producenter. 



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 27 April 2024 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Du kan ikke tale om højtaler-respons uden at
tale om in-room...

Jo, det er lige netop hvad man kan. Der er tonsvis af bøger om det
- også nogle der ikke er skrevet til ingeniører.

Og skal lige være sikker: Det var Boman, ingeniøren med speciale
indenfor akustik, der sagde at det er umuligt at gengive 20hz i et
rum, ikke? :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 27 April 2024 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

7100Vejle skrev:
Selvfølgelig er du da et orakel (eller meget tæt på) når det er lykkes dig som ene mand i hele
verden, at lave en højttaler der lyder naturligt. Alle de store producenter, forsøger jo at gøre det samme, men åbenbart uden held. Og som jeg
skriver, så skulle Bl.a dynaudio, ha' henvendt sig til dig for at få tips i stedet for at bruge en pæn pose penge på Jupiter.


Husk lige på, at Boman faktisk er ingeniør med speciale i akustik og højtalere... og har udviklet både enheder og komplette højtaler for
producenter. 



Hvilket ikke nødvendigvis gør en til ekspert / dygtig / den bedste / osv. Jeg betvivler ikke hans evner, men udsagnet som værende "han kan
ikke tage fejl fordi han er uddannet".

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 27 April 2024 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det er lidt sjovt, for tidligere har Mikkel talt med til folk med
uddannelse og sagt at de ikke kan tænke ud af boksen og bare
holder sig til det der står i bøgerne:
https://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=108936&PN=0&TPN=1

Men man har et standpunkt til man har brug for at kunne dreje det
til et nyt :D
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mikkel G skrev:
Du kan ikke tale om højtaler-respons uden at
tale om in-room...

Jo, det er lige netop hvad man kan. Der er tonsvis af bøger om det - også nogle der ikke er skrevet til ingeniører.

Og skal lige være sikker: Det var Boman, ingeniøren med speciale indenfor akustik, der sagde at det er umuligt at gengive 20hz i et rum, ikke? :)

I teorien ja, men i praksis nej! Bøger er gode til grundlære, men hvis man ikke kan tænke videre selv, så er man fortabt. Jeg forstår udmærket at nogen kan have et "behov" for at vide hvordan en højtaler måler i fri luft, men faktum er at man ikke kan sige højtaler uden at sige rum/stue, hvis man skal vide sig sikker...

Utroligt som du kan hive gamle historier frem... 20Hz kræver et vist areal/rumfang for at kunne gengives naturligt, det ved enhver akustikker. Men med DSP, aktive subs og anden manipulation af lyden, så kan man måske. Men det er ikke naturlig lyd, hvilket de fleste er ligeglad med... bare det "larmer"!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Det er lidt sjovt, for tidligere har Mikkel talt med til folk med uddannelse og sagt at de ikke kan tænke ud af boksen og bare holder sig til det der står i bøgerne: https://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=108936& ; ;PN=0&TPN=1

Men man har et standpunkt til man har brug for at kunne dreje det til et nyt :D

Du tager mine ord ud af kontekst, så det passer til din egen agenda... meget ubehagelig adfærd, men så kender vi dig igen  Du er et fjols, som ikke indrømmer når du er på udebane. Tænk sig, at du har siddet i mit lytterum og været så rar og omgængelig, men når ting ikke passer dig bag tastaturet, så griber du til ubehagelig adfærd... virkelig sørgeligt!

Boman tænker netop ud af boksen med sit setup!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Mikkel G skrev:
7100Vejle skrev:
Selvfølgelig er du da et orakel (eller meget tæt på) når det er lykkes dig som ene mand i hele verden, at lave en højttaler der lyder naturligt. Alle de store producenter, forsøger jo at gøre det samme, men åbenbart uden held. Og som jeg skriver, så skulle Bl.a dynaudio, ha' henvendt sig til dig for at få tips i stedet for at bruge en pæn pose penge på Jupiter.

Husk lige på, at Boman faktisk er ingeniør med speciale i akustik og højtalere... og har udviklet både enheder og komplette højtaler for producenter. 



Hvilket ikke nødvendigvis gør en til ekspert/dygtig/den bedste/osv. Jeg betvivler ikke hans evner, men udsagnet som værende "han kan ikke tage fejl fordi han er uddannet".

Så læser du mine ord forkert... jeg beskriver blot at Boman faktisk ved hvad han laver, og evner at tænke videre end lærebøgerne.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4558
Sendt: 27 April 2024 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Og så gik der fnidder i tråden igen. Kan man ikke få ret, så kan man altid blive personlig... sørgeligt!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes