Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. oktober 2024 | 14:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømforsynings betydning? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2024 kl. 22:36 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 Juli 2024 kl. 09:43 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jeg forstår udmærket den evige trang til at ville forbedre musikgengivelsen. Det har drevet min lyst til at bygge mest mulig
elektronik selv. Jeg har samtidig indset, at især de digitale kredsløb i SMD teknik og Class D forstærkere i tilsvarende layout hvor
kredsløbenes hastighed har afgørende betydning, er vanskelige at konkurrere med.
En lineær strømforsyning, der opererer i området DC til 100Hz, vil de fleste erfarne selvbyggere kunne håndtere. Sikre at
strømforsyningens ripple er reduceret til umålelige niveauer. Men hvad der er endnu vigtigere er at strømforsyningens
udgangsimpedans er mikroskopisk lav i området op til langt over de frekvenser kredsløbene den forsyner, arbejder ved.
Den opgave kan løses på flere måder. Ikke kun ved hjælp af SuperCapacitors.

I digitale kredsløb vil selv få centimeter korte kabelstykker have indflydelse på resultatet lige såvel som omtalte kondensatorers
ESL værdier har indflydelse på resultatet. Et er de gode komponenter, men den fysiske konstruktion er altafgørende. Derfor er
det ikke ligegyldigt hvordan man forbinder kredsløbsmoduler med hinanden.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Juli 2024 kl. 10:19 | IP-adresse registreret Citér Boman

Kaj. skrev:
@Audioloud
Bomans anlæg og dets egenskaber betyder at grundtoner og overtoner når ørerne samtidig.
Uden direkte sammenligning iøvrigt hen imod det samme som du har lagt mærke til ved erhvervelse af SMSL DAC'en.
Præcisionen i anslag og pulser i gengivelsen. Hans er blot endnu mere præcis ud over det du og jeg oplever med den lille l*rt.

Og jeg håber da du er i stand til at spille Eine Kleine Nachtmusik uden at få skråen galt i halsen

@Kaj

Mange tak for dit indlæg

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2024 kl. 21:01 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Boman skrev:
Vil I gerne oplyse en gammel mand om, hvad I bruger 5V og 12V til - i et stereoanlæg??

Det kan vel ikke have noget at gøre med de anvendte forstærkere - eller?????

Det vil jeg gerne. Jeg har indkøbt 12 volt strømforsyning fra AfterDark i Hong Kong. De kan købes med forskellige volt. Den sidder foran 2 miniDSP Flex Digital og Balanceret. Det giver en bedre lyd og viser hvor vigtigt en god strømforsyning er.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2024 kl. 23:58 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Palvig.
Hvilke egenskaber skal en sådan strømforsyning have for at indfri den ønskede forbedring?
Er der nogle data man kan gå efter?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 16:14 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Jeg har to af disse 12 volts strømforsyninger. De gør en forskel.

https://www.adark.co/products/afterdark-black-modernize-line ar-power-supply-high-current-version

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 18:56 | IP-adresse registreret Citér Boman

Problemet er, at stereoanlæg er et pænt stykke fra, at kunne gengive instrumenter og stemmer naturligt.

Blandt andet - fordi de forskellige frekvenser bliver ikke gengivet samtidigt.

Mange forsøger derfor med alle mulige "ændringer" for at få lyden "bedre".

Men den lyd man "oplever" i sin hjerne, afhænger af de referencer, man har fået gennem livet, og hvordan man har det under lytningen.

Det ud fra den "oplevelse", at man bedømmer om det lyder godt/naturligt.

Derfor kan man lave mange ændringer og og bilde sig selv ind, at nu lyder det "bedre".

Jeg har oplevet, at når nogen lytter til mit anlæg, bliver de forundret over, at det ikke lyder som det "plejer", og derfor begynder på at finde
"fejlene".

Desværre har de fleste HiFi entusiaster ikke hørt musik uden højttalere. Så deres reference er andre højttalere.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 19:44 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Sven Palvig.

Og ….. så er det jeg spørger dig …!! Hvilke HELT SPECIFIKKE egenskaber gør den omtalte strømforsyning unik??

Lad os nu komme helt ind til en forståelse af det du fortæller. Hvilke egenskaber er afgørende og hvor adskiller den omtalte strømforsyning sig fra andre?

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2024 kl. 22:02 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Jeg købte en som er den du fik et link af. Jeg fik 2 Hi-fi gæster på besøg, og jeg demonstrerede det for dem. Det gav musikken mere krop, saft og kraft. Det gav det man kalder hor at tabe kæben. Det var et stort løft med renere lyd.

Min erfaring er, at først i signalvejen betyder mest. God strømforsyning. Jeg har prøvet med den billigste model, og det var et tydeligt løft. Nu sidder der en endnu bedre. Andre ting hvor det betyder noget er til streameren, drev, DAC, og forforstærkeren.

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 08:28 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Kaj. skrev:
@Sven Palvig. Og ….. så er det jeg spørger dig …!! Hvilke HELT SPECIFIKKE egenskaber gør den omtalte strømforsyning unik??
Lad os nu komme helt ind til en forståelse af det du fortæller. Hvilke egenskaber er afgørende og hvor adskiller den omtalte strømforsyning sig fra
andre?

Specs fortæller meget lidt om det vi hører, der har været en del debat om S.M.S.L. SU-1 , du kan sagtens finde en Dac som måler lige så godt men
som lyder adhelvede til, hvorfor kan rør og grammofon lyde så godt som det gør, ja du skal muligvis have bind for øjne for at erkende dette.

Problemet og det som de fleste diskutioner næsten altid kredser om er netop at en hifi konstruktion på higend niveau kun kan vurderes via
lytteerfaring og at lave virkelig high-end kan også kun gøres via lytteerfaring,

Jonathan Novick taler om dette som gør enhver begavet tekniker frustreret her:

https://youtu.be/2V6YN-mshmY
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 09:54 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@ “Knud”.
Der er intet i dit indlæg jeg ikke allerede ved.
Og så er det jeg i dette øjeblik tænker at “High End” begrebet er opstået, der hvor man ikke længere er i stand til at MÅLE
forskel. For derved at lægge afstand til HI-FI som er målbar perfekt. Og hvad rør og vinyl angår er det et spørgsmål om hvor
musikalsk dets forvrængning opfattes. Det er altsammen noget, jeg opdagede dengang jeg byggede uden brug af andet end
ørerne og mit analoge JEMCO US 110 universalinstrument.

Dengang konstruererede jeg og prøvede mig frem - præcis som Sven Palvig - uden på nogen måde at kunne sætte på formel,
hvad der havde betydning for det resultat, jeg var kommet frem til. Jeg troede vi - Sven især - var kommet lidt videre siden da.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 10:16 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Sven Palvig skrev:
Jeg købte en som er den du fik et link af. Jeg fik 2 Hi-fi gæster på besøg, og jeg demonstrerede det for dem. Det gav musikken mere krop, saft og kraft. Det gav det man kalder hor at tabe kæben. Det var et stort løft med renere lyd.

Min erfaring er, at først i signalvejen betyder mest. God strømforsyning. Jeg har prøvet med den billigste model, og det var et tydeligt løft. Nu sidder der en endnu bedre. Andre ting hvor det betyder noget er til streameren, drev, DAC, og forforstærkeren.

Jeg forstår dig derhen at du udvælger og prøver dig frem, uden at bekymre dig om hvad der gør forskellen på det du oplever. Er det rigtigt forstået? Lad os nu antage at vi følger dit råd, hvilken garanti er der for at resultatet med den valgte strømforsyning vil være det samme i en anden sammensætning af produkter?

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 10:38 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Kaj. skrev:
@ “Knud”.
Der er intet i dit indlæg jeg ikke allerede ved. Og så er det jeg i dette øjeblik tænker at “High End” begrebet er opstået, der hvor man ikke længere er i stand til at MÅLE forskel. For derved at lægge afstand til HI-FI som er målbar perfekt. Og hvad rør og vinyl angår er det et spørgsmål om hvor musikalsk dets forvrængning opfattes. Det er altsammen noget, jeg opdagede dengang jeg byggede uden brug af andet end ørerne og mit analoge JEMCO US 110 universalinstrument.

Dengang konstruererede jeg og prøvede mig frem - præcis som Sven Palvig - uden på nogen måde at kunne sætte på formel, hvad der havde betydning for det resultat, jeg var kommet frem til. Jeg troede vi - Sven især - var kommet lidt videre siden da.

Hvis du forstå og ved hvad jeg prøver at sige forstår jeg ikke du spørger Palvig på denne direkte måde, Palvig ved det ikke, jeg ved det ikke på trods af lang elektronik uddannelse , har faktisk ikke hørt om nogen som har styr på dette andet end via lytteerfaring kombineret med måling der som sagt ikke har den afgørende betydning.

Et er sikkert det som betyder mest for os som lyttere kan ikke defineres 100% med måling og teori i dag ,det kan kun erfares, iøvrigt også i blindtest. Det handler om klang ,perspektiv, troværdighed i lyden, rytme ,oplevet opløsning med mere , stort set det meste af hvad vi lægger vægt på som hifientuiaster . Det vi kan måle er præcision som kun er en mindre del af det vi oplever.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 16:50 | IP-adresse registreret Citér Boman

highend-knud skrev:
Et er sikkert det som betyder mest for os som lyttere kan ikke defineres 100% med måling og teori i dag ,det kan kun erfares, iøvrigt også i blindtest. Det handler om klang ,perspektiv, troværdighed i lyden, rytme ,oplevet opløsning med mere , stort set det meste af hvad vi lægger vægt på som hifientuiaster . Det vi kan måle er præcision som kun er en mindre del af det vi oplever.

Det med lyttetest er problematisk, fordi at det afhænger hvilket "lydbillede" man kender/er vant til, OG hvilken indspilninger/numre man vælger at lytte til, samt at ens oplevelse af musikken afhænger af hvad man "forventer".

Med det "rigtige" valg af musik, kan man - næsten - få alle højttalere til at lyde "godt".

Målinger er nødvendige, for at sikre en "hæderlig" frekvenskurve". Den kan man ikke lytte sig frem til.

Men husk, at optagelserne er som regel "forbedret", fx.at man hæver niveauet ved 2-4 KHz, for at ovetonerne bliver "bedre". Eller endnu værre, de er "komprimerede og klippede". (de lyder rædselsfuldt på et ordentligt anlæg).

De mest naturlige optagelser er som regel gamle, altså inden de fik så mange knapper at dreje på i studierne.(det blev kun værre, da man fik computeren til at "forbedre optagelserne".

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 18:34 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Kaj. skrev:
Sven Palvig skrev:

Jeg forstår dig derhen at du udvælger og prøver dig frem, uden at bekymre dig om hvad der gør forskellen på det du oplever. Er det rigtigt forstået? Lad os nu antage at vi følger dit råd, hvilken garanti er der for at resultatet med den valgte strømforsyning vil være det samme i en anden sammensætning af produkter?

Du har nok hørt skidt ind, skidt ud. En dårlig switz strømforsyning kan give en masse støj der så giver problemer.

Jeg oplevede ikke den samme forbedring da jeg satte den tilsvarende 12 volt strømforsyning til miniDSP Flex. Naturligvis tænker jeg over hvorfor, men det kan også skyldes at miniDSP Flex har en bedre medfølgende strømforsyning. Jeg tror, at man sagtens kan købe en endnu bedre strømforsyning der så er meget dyrere.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 19:06 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Tråden handler om strømforsyninger - ikke IT-produkter og strømkabler, Hr. Palvig! 

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 19:46 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@ Palvig skriver: "Jeg oplevede ikke den samme forbedring da jeg satte den tilsvarende 12 volt strømforsyning til miniDSP Flex. Naturligvis
tænker jeg over hvorfor, men det kan også skyldes at miniDSP Flex har en bedre medfølgende strømforsyning. Jeg tror, at man sagtens kan købe
en endnu bedre strømforsyning der så er meget dyrere". Citat slut.

Jeg ser dig sætte lighedstegn mellem "bedre" og "dyrere". Er det altid sådan du udvælger dine indkøb?
Jeg ser dig ligeledes ofte beskrive dine valg og din begejstring ud fra reaktionerne fra dine hifi venner. Er du altid enig med dem?
Hvornår har du senest taget fejl i dine valg ud fra andres vurdering af et produkt? Du behøver ikke skrive hvad det er.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 22:20 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Kaj, hvis du tror at jeg sætter lighedstegn imellem bedst og dyrest, så tager du fejl. Min mening er, at man kan ikke stå i en Hi-fi butik med uanede penge, og så tro, at du har det bedste af alt. Jeg bruger ordet symbiose fra planteverden, med det er et sammenspil. Man kan også bruge det om ens Hi-fi venner. Her er det godt med en symbiose.

Angående strømforsyning læste jeg om det, og jeg valgte at satse de 4000 kroner og resultatet var super godt. Så jeg købte en mere og demonstrere det for Hi-fi venner. Der er min. 2 af
omgangskredsen der har fulgt trop. �� 

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2024 kl. 22:30 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Tak, Sven - det gav mig lidt forståelse af det du skriver og den tankegang der ligger bag.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 15 Juli 2024 kl. 23:17 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Hr. Palvig, trådens emne er strømforsyninger, ikke botanik eller sikringer!

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes