Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. oktober 2024 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømforsynings betydning? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Juli 2024 kl. 07:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er tydelig, at det er vanskeligt at beskrive egenskaberne ved kvaliteten af en god strømforsyning. Og så må man her som i
så mange andre tilfælde gribe til de analogier man mener at beherske. I håbet om at læserne besidder de samme færdigheder.
Jeg havde håbet på at Sven Palvig med sine mange års erfaringer og fra min side forventet viden, havde en langt mere faktuel
tilgang til emnet. Vel vidende det ikke er alting som lader sig opgøre i målbare fakta. Ej heller forklare, når jeg læser hvad jeg
selv har skrevet flere steder. Og hvad gør man så?

Jeg vil dog mene at en god DC strømforsyning er enkel defineret ved fri for støj (<20Mhz) fri for ripple og med en
udgangsimpedans så lav som overhovedet mulig - tilnærmet nul - i mindst det frekvensområde elektronikken, den forsyner med
strøm, arbejder. Det burde (læs: skal) være mulig at måle og oplyse. For også ad den vej skabe en fælles definition på “en god
eller en dårlig strømforsyning”. Befriet for metaforer og analogier
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Juli 2024
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Juli 2024 kl. 09:00 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

En strømforsyning er det man i fagsproget kalder en spændings-generator som er kendetegnet ved en impedans på nul ohm uanset strøm træk og frekvens og vil derfor bevare sin spænding konstant , en spænding der bør være   100 % fri for støj.

Man kan ikke skille strømforsyning og resten af kredsløbet, det er en stor strøm sløjfe. som signalet bevæger sig i som når man tilslutter en pære til 230V ac

Ingen spændings generator har den beskrevne ideale funktion og vil derfor typisk fremstår som en variabel modstand som er afhængig af frekvens og strøm træk og med mere eller mindre støj.

Alt det nævnte er målbart som præcision (mere eller mindre) som er det eneste vi kan måle, det er vigtigt at påpege at både traditionel strømforsyning ( lineær strømforsyning) og SMPS (Switch mode power supply) begge kan laves så ideale at det ikke vil være muligt at måle en forskel i signal outputtet fra et apparat som er forsynet med disse som et menneske vil kunne høre.

Er der så nogen grund til at beskæftige sig med dette? , ja fordi folk hører stadigvæk lydforskelle på strømforsyninger på parametre som klang , perspektiv med mere ,parametre som typisk ikke kan måles eller sættes på formel.

Efter min mening og erfaring består hifi konstruktion af parametre der kan måles, de parametre vil hovedsagligt afhænge af selve konstruktions princippet, derudover består hifi konstruktion af alt det vi ikke kan måle men kun høre , det vil hovedsagligt afhænge af hvad konstruktionen er realiseret med, komponenter kabler og marterialer generelt, den samlede lyd vil afhænge af de to nævnte situationer , det målbare og det ikke målbare plus deres fællesmængde. Derudover vil mekanisk dæmpning have en hørbar positiv effekt.

Mit bud på en ideal strømforsyning er batterier efterfulgt af elektrolytter og shunt regulering hvis kredsløbet kræver det, men også her må man konstatere at de forskelige batteri typer og elektrolytter lyder forskelligt. Det kan ikke ses på DC spændingen og heller ikke i output signalet fra det apparat der bliver forsynet, jeg ved ikke hvad der foregår og har indtryk af at ingen ved det , det kan kun erfares via lytning. Dette er kimen til langt de fleste hifi diskutioner og uenigheder som det også ses her., men begge parter har faktisk ret på hver sin måde, de lydforskelle mange høre burde ikke kunne lade sig gøre elektrisk og videnskabeligt, fuldstændig korekt , men folk høre det aligevel også i blindtest også korekt.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2024 kl. 09:32 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Juli 2024 kl. 09:46 | IP-adresse registreret Citér 7100Vejle

Highend-knud...

Hvorfor laver du så ikke sådan en strømforsyning? Markedet ville jo åbenbart være der.

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2024 kl. 10:15 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@7100Vejle
Det vil være fristende at lave en sådan strømforsyning, der beskrives ovenfor. For det kan man sagtens!
Men skal den fungere ud fra det beskrevne ideal, skal den integreres i det kredsløb den skal strømforsyne.
Alene stik og kabler mellem en sådan ekstern strømforsyning og kredsløbet den skal forsyne med strøm vil afhængig af kredsløbet og dets
funktion have indflydelse på slutresultatet.
Selv et printlayout og/eller intern kabelføring har indflydelse på samme.
Har man erfaring med at bygge elektronik, er man ikke i tvivl om rigtigheden af det jeg skriver her.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 Juli 2024 kl. 11:17 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Kaj. skrev:
Det er tydelig, at det er vanskeligt at beskrive egenskaberne ved kvaliteten af en god strømforsyning. Og så må man her som i så mange andre tilfælde gribe til de analogier man mener at beherske. I håbet om at læserne besidder de samme færdigheder.

Jeg havde håbet på at Sven Palvig med sine mange års erfaringer og fra min side forventet viden, havde en langt mere faktuel tilgang til emnet. Vel vidende det ikke er alting som lader sig opgøre i målbare fakta. Ej heller forklare, når jeg læser hvad jeg selv har skrevet flere steder. Og hvad gør man så?

Jeg vil dog mene at en god DC strømforsyning er enkel defineret ved fri for støj (<20Mhz) fri for ripple og med en udgangsimpedans så lav som overhovedet mulig - tilnærmet nul - i mindst det frekvensområde elektronikken, den forsyner med strøm, arbejder. Det burde (læs: skal) være mulig at måle og oplyse. For også ad den vej skabe en fælles definition på “en god eller en dårlig strømforsyning”. Befriet for metaforer og analogier

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke bare køber en 12 volt strømforsyning, som jeg har linket til og så bruger ørene. Glem teorierne et øjeblik. Køb og lyt. Det giver erfaring.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2024 kl. 11:49 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Sven Palvig skrev:
Det er svært at besvare dit spørgsmål, når Mikkel sletter hvad jeg skriver hele tiden.

Fordi du skriver ting, som ikke er relavant for debatten - som er strømforsyninger... og ikke routere, strømkabler, "firewalls" (hvad det så end har med strøm at gøre), eller botanisk symbiose!

Og som der også står i retningslinjerne, så er modereringen IKKE til debat!!!

Bare hold dig til emnet... og så er alting meget lettere. Og hvis du ikke kan forklare det simpelt, så har du måske ikke selv forstået det?!?! Man skal ikke tro, ej heller vide... man skal forstå.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 07:54 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Sven Palvig skrev:

Jeg forstår ikke, hvorfor du ikke bare køber en 12 volt strømforsyning, som jeg har linket til og så bruger ørene. Glem
teorierne et øjeblik. Køb og lyt. Det giver erfaring.

Jeg forstår dig fuldstændig. Især når man ukritisk eller med manglende teknisk indsigt læser teksten leverandøren har forfattet.
Og Mikkel - du må ikke klandre Sven Palvig for at omtale produkter, som producenten fremhæver som ideelle for brugen af
strømforsyningen. Man vil med manglende teknisk baggrund sluge teksten rådt. Det bliver i teksten fulde udlægning helt umuligt
at undvære en sådan “over engineered” konstruktion. Ja sådan lyder forklaringen. Og jeg har kun citeret en brøkdel og udeladt
billederne fra beskrivelsen.

Der er således fuld forståelse for at man med ukritiske briller bevæger sig op på den store klinge, når man skal beskrive
resultatet af vidunderet og alt det den gør ved lyden.

Der er mange ting i teksten man med skarpe briller kan undre sig over. Måden man rundhåndet lægger alle kondensatorværdier
sammen. Og hvad gør en 16V kondensator i en 24V LPS strømforsyning for nu at sammenholde oplysningerne i den fine
beskrivelse. At en transformatorer sikrer perfekt galvanisk afskillelse mellem ind og udgående strøm, bør ikke komme som
nogen overaskelse. Og at den effektivt begrænser støj fra den indgående spænding …….. ja, ville man effektivt begrænse det
findes der transformatortyper som langt mere effektivt klarer den opgave. Og hvorfor har man ikke i mangel af bedre lagt en
afskærmende metalfolie cirkulært omkring transformatoren.

Ord som “audiograde capacitors” med det formål at reducere ripple er ligeledes med til at skrue forventninger op. Lige så vel
som “Mexico Made Variable multiturn resistor”, som hvis man på det seneste har købt komponenter vil vide at det alene dækker
stedet leverandøren får dem produceret. De er hverken bedre eller dårlige.

Så selvfølgelig er denne LPS strømforsyning “Over Engineered”
——
Which device can improve perfomance with this LPS?
* DAC such as RME ADI-2 DAC Fs (12V)
* Wifi Router such as Netgear XR700 (12V)
* DDC such as Mutec MC3-USB (6V) 
* Network Switch such as EtherREGEN, Buffalo BS-GS2016 (12V)
* Mutec REF10 NANO (15V)

Why we use series of Audio Grade Capacitors?
* This version is over engineered and build with total of 26,640 uF Audio Grade Capicitor
* The Audio Grade Capacitors: 2200uf/35V x 6 + 680uF/35V x 8 + 1000uF/16V Reservoir Caps
* This is to smooth out the ripples and improve the quality of currents.
* Transparant sounding and brings dynamic of music  

Why we use BLOCK Isolated Transfomers?
* Isolating transformers with galvanic isolation provide a reliable supply to circuits with the safety measures “protective
separation”. The transformers provide double or reinforced isolation between the primary and secondary sides.
* They are extremely effective for reducing high frequency common mode noise. 
* The isolated transformer are insulated by primary and secondary coils, and provided cleaner power for audio 

Highlight of the AfterDark. Black Modernize Linear Power Supply:   
* AC Incoming: Furutech Rhodium FI-03 IEC 
* Fuse: HiFi Tuning Cyro Gold Fuse 
* AC Noise Filter: UK RIFA RFI Suppression Caps & Schaffner Noise Filter     
* AC Transformer:  BLOCK-trafo.de 80VA (Made in Germany) 
* High Speed Rectifier with RIFA 0.1uf Bypass Caps
* Audio Grade Capacitors: 2200uf/35V x 6 + 680uF/35V x 8 + 1000uF/16V Reservoir Caps, total of 26,640uf !
* BC Phillips 1% Precision Resistors
* Audio Grade Rubycon Capacitor 
* Mexico Made Inductors 
* Toshiba Pass Power Transistor
* Two Simultaneously Driven Voltage Output Jacks  
* Mexico Made Multi-turns Variable Resistor for Fine Voltage Output Adjustment  
* Voltage Rating: 5VDC/11A, 9VDC/6.3A, 12VDC/4.75A , 15V/3.6A, 19VDC/3A, 24VDC/2.375A, Custom
* Integrated Aluminum Heat-sink chassis, with 6mm thick Carbon Fiber front panel  / 3mm thick Carbon Fiber back panel
* Dimension: 130mm x 60mm x 250mm
* Weight: 3 Kg
* Internal components or designs may changed without noticed. 

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 Juli 2024 kl. 10:15 | IP-adresse registreret Citér Boman

Jeg har den opfattelse, at der er to ting en strømforsyning skal kunne, levere den korrekte spænding og tilstrækkelig strøm, OG gøre det uden at tilføre støj.

Og at det med at tilføre støj, kan man tjekke ved stoppe musikken og skrue helt op for forstærkeren. Hvis der kommer lyde ud af højttalerne, er der noget galt.

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 11:07 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Det er ikke rigtigt langt de fleste forstærkere osv har det man kalder power supply rejection ratio PSRR , som er et udtryk hvor meget et kredsløb undertrykker støj fra strømforsyningen, typisk er det med mange db , så man kan kommer afsted med at have en rigtig dårlig strømforsyning uden der er hørbar støj i outputtet , tilgengæld kan det tit høres i musikgengengivelsen hvis en dårlig forsyning udskiftes med en bedre med mindre støj osv.

Man er nødt til at måle på strømforsyningens output eller læse data for at vurdere den elektriske kvalitet. Derudover kommer det uforklarlige , det som strømforsyningens er realiseret med har også en indvirkning på lyden.
Til top Vis highend-knud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af highend-knud

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 11:34 | IP-adresse registreret Citér Boman

highend-knud skrev:
Man er nødt til at måle på strømforsyningens output eller læse data for at vurdere den elektriske kvalitet. Derudover
kommer det uforklarlige , det som strømforsyningens er realiseret med har også en indvirkning på lyden.

Hvad er det uforklarlige??

En strømforsyning skal vel bare levere strøm med den korrekte spænding OG ikke tilføre støj.

highend-knud
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 12:10 | IP-adresse registreret Citér highend-knud

Det uforklarlige er det jeg ikke umidlbart kan måle eller forklarer men kun kan høre og som til tider kan give en betydelig lydforskel også i blindtest, jeg er iøvrigt enig i dine betragtninger omkring blindtest , der er alt for mange variabler til at et negativt resultat er bevis på der ingen lydforskel er, derimod vil et positivt resultat med stor sandsynlig være rigtigt, det er i hvert tilfælde tilstrækkelig bevis for mig på der er reele lydforskelle som ikke har rod i placebo på en eller anden måde.

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Juli 2024 kl. 13:09 | IP-adresse registreret Citér Sven Palvig

Der er så mange kloge hoveder her inde der ved en masse. Det er godt at vide, men nogle gange skal man også gå nye veje og prøve ukendte stier. Jeg kan oplyse, at jeg har fat i den lange ende, og det ved jeg, fordi jeg har god lyd. Jeg har en god hørelse og jeg har bare så god lyd. Jeg har haft besøg af Aksa, der ville kunne bekræfte det.

Jeg har besøgt Boman sidste år, og lyttet til hans rum, og jeg har inviteret Boman hertil. Det ville han så ikke... Men jeg ville bare foreslå en god strømforsyning, der kunne fås til en billig penge. Nu vil jeg lytte til noget musik!

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 14:04 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Boman skrev:
En strømforsyning skal vel bare levere strøm med den korrekte spænding OG ikke tilføre støj.

Så mangler du kun - det ikke mindst vigtige - at strømforsyningen har så lav udgangsimpedans som overhovedet mulig.
Læg mærke til jeg skriver “udgangsimpedans” og ikke modstand. For så længe vi taler om strøm til audiosignaler - analoge såvel
som digitale - vil strømforsyningsspændingen blive overlejret af signalet kredsløbet arbejder med og derved indgå som en del af
signalvejen og det resultat vi dermed lytter til.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 14:15 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Er man i tvivl om udgangsimpedansens betydning kan man gå tilbage til side 1 i denne tråd og sammenligne de to
oscilloskopbilleder der ses der. Billederne kan i det mindste anvendes som illustration af dette vigtige.

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 15:32 | IP-adresse registreret Citér Boman

Det er helt sikkert, at en strømforsyning til en effektforstærker skal have en lav impedans OG kunne levere strøm

Men taler vi ikke om diverse signal bearbejdende udstyr, som stort set ikke bruger nogen strøm, som - måske - kan give støj i signalet?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juli 2024 kl. 15:57 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Boman
Det du henviser til gælder enhver strømforsyning til et kredsløb som kræver strøm. En effektforstærker i særdeleshed. Men vi
kan jo bare fortsætte med at undskylde os med at det ikke har nogen betydning “når kredsløbet ikke bruger ret meget strøm”.
Det der “ikke bruger ret meget strøm” sidder som regel først i signalkæden og som følge heraf forstærkes op undervejs til
højttaleren.

Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Sendt: 17 Juli 2024 kl. 18:20 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Hmm , det burde kunne gøres bedre nu om dage !

Jeg tænker lidt på Lars Clausens ( LCAudio ) diode til solcelle-diode strømforsyning !!! Som han brugte i sin moving-coil
forstærker .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022
Sendt: 17 Juli 2024 kl. 19:26 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Det var vist små gas-pærer til solceller ?!?
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 17 Juli 2024 kl. 21:37 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Er det dét, man kalder "Edison opto-coupler"...?!?!

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes