Som de fleste vil have bemærket er udskiftning af kondensatorer en yndet audiofil sport. Ud med de gamle ind med nye.
Ud over at der altid kvitteres med beskrivelse af "stor forbedring" er der noget om snakken.
En kondensator fungerer som en SHUNT på strømforsyningen. Den reducerer strømforsyningens udgangsimpedans.
En dæmper på alt det der ikke skal være på en ren DC spænding. Uanset hvor "snavset" måtte komme fra.
Vi - jeg - glemmer hvad tråden indledte med. Super Capacitors med supplerende elektronik, der sammen optræder som aktiv shunt.
Og så var jeg lige lovlig hurtig til at kalde oscilloskopbillederne (side 1 i tråden) for ikke sammenlignelige. Det er de.
Egne eksperimenter siden da afslører at oscilloskopet kan have vanskeligt ved at identificere frekvenser i situationen.
Det fik mig til at skrive, som jeg gjorde. Oscilloskopbillederne viser faktisk hvor effektiv en SHUNT powersupply er.
Ud fra en teoretisk betragtning overgår shunt-typen det der ellers er foreslået, som et godt bud på "Audiofil strømforsyning".
LINK
Den foreslåede strømforsyning har mange konkurrenter.
Disse formår dog ikke at beskrive strømforsyningens egenskaber med audiofile termer. Hvilket naturligvis er en mangel.
Til gengæld kan man købe op til fem for den samme pris.
Endog i en udgave med den af mig omtalte transformatortype. Den udmærker sig ved effektivt at bortfiltrere netstøj.
I modsætning til en toroid trafo, hvor primær og sekundær viklinger ligger tæt så støj overføres
kapacitivt bremses støjen ved at
primær og sekundær viklinger ligger hver sig.
Er der støj skal den overføres induktivt. Det er kernen meget dårlig til.
Derved optræder transformatoren som en effektiv
galvanisk adskillelse i alle sammenhænge.
Samtidig med at den er afskærmet af en omsluttende solid kobberskærm.
Og så skader det heller ikke at hele kabinettet er udført i solid aluminiumsplade, når nu vi tager de audiofile briller på.
Bekymringen er så om den meget lavere pris og den manglende audiofile beskrivelse efterlader samme begejstring?
Jeg har udvisket navn på billederne, som her blot fungerer som illustration for teksten.