Forfatter |
|
Nustrup Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 22 September 2024 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej eksperter
Jeg har en Yamaha RX-A2010 som fungere perfekt når den er varm. Hvis man tænder forstærkeren (kold) som bliver relæerne til højtaleren ikke
aktiveret. Vha. af forstærkerens diagnose kom jeg frem til at fejlen relatere sig til Digital 2 + DSP2 boardet. Jeg har fundet frem til følgende workaround,
jeg bruger en hårtørre på boardet i ca. 10-15 sek. og alt fungere. Er der nogen som har et forslag til en mere permanent løsning?
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 22 September 2024 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er sikker på, at det er boardet, og fejlen skyldes temperatur, så vil det med 90% sikkerhed, være en dårlig lodning. Så
start med at lodde boardet efter.
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
Sendt: 23 September 2024 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke se komponenter og værdier...men min lillebror havde en Kenwood M2 (?) med samme fejl og her sad der en kondensator på 1 farad
lige i nærheden af relæet og da den blev skiftet virkede det normalt igen....måske samme løsning hos dig
/preben
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6363
|
Sendt: 23 September 2024 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleOle skrev:
Hvis du er sikker på, at det er boardet, og fejlen skyldes temperatur, så vil det med 90% sikkerhed, være en dårlig lodning.
Så
start med at lodde boardet efter. |
|
|
Beklager OleOle...... men den største sandsynlighed er nærmere, at det er en eller 2 små elektrolytter,
Der har tabt deres kapacitet, der stiger, når lytten varmes op.
Til trådstarter...... til gengæld skal du være HELT sikker på, at det virkelig er det board, og ikke bare en smule varm luft,
der rammer fejlen et andet sted. Mit gæt ville være omkring sikkerhedskredsløbet, der aktiverer HT-relæer.
Ved ikke om det sidder på det viste board. Umuligt at se på billederne __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3345
|
Sendt: 24 September 2024 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er mangeårig ejer af en RX-A1010. Lillebroren til omtalte.
Den har aldrig fejlet noget som helst uanset i hvilken sammenhæng den har været brugt.
Vi kan gætte os til hvad som helst, men der er kun systematisk fejlsøgning - måling - tilbage i søgen efter en forklaring.
Og kan du ikke selv udføre den opgave er der kun tilbage at få erfarne mennesker til at udføre opgaven.
For i vildskab at skifte kondensatorer og sætte sig til lodde en print med SMD komponenter risikerer at ødelægge mere end godt er.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3345
|
Sendt: 24 September 2024 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikringskredsløbet måler offsetspænding på udgangen og det kan naturligvis være det som blokkerer relæerne.
Offset kan forårsages af flere ting. Udgangskredsløbet i sig selv eller en kombination at DC offset i et forudgående kredsløb.
Kombineret med lækage i udgangstrinnets indgangskondensator. Jeg huske ikke præcis diagrammet.
I et mindste er der der jeg vil anbefale at starte fejlsøgningen.
|
Til top |
|
|
Nustrup Forum Bruger

|
Sendt: 25 September 2024 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres input
Jeg vil overveje next step.
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
Sendt: 25 September 2024 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg beskrev...og som BOYDK har præciseret er jeg overbevist om at det er en kondensator i sikringskredsløbet der fejler pga. ælde.
En særdeles typisk fejl med en kondensator på omkring 1 Farad og det er ikke en SMD. Dem jeg skiftede var ca. på størrelse med et halvt stykke
sort lakridskonfekt ;-)
Hvis du ikke er lodde-kyndig er det dog en nem (billig) sag at få ordnet på et værksted. Kender ikke lige et sådan i dit område..men her kan andre
måske byde ind.
/preben
|
Til top |
|
|
Nustrup Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2025 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en opdatering på forstærkeren.
DSP-boardet har været en tur i ovnen, og alt fungerer nu. Om det er en permanent løsning, må tiden vise. Jeg har ikke selv udført genlodningen – det
turde jeg ikke.
|
Til top |
|
|