Forfatter |
|
Audio Niller Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2014 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 128
|
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
I 2014 købte jeg mine første seriøse højtalere, et par Audiovector SI 3 Avantgarde hos det daværende Lydportalen i Lyngby.
Jeg havde inden inden da været i flere hi-fi butikker i Københavns området og lyttet til mange gulvhøjtalere, men igen af dem
havde den lyd jeg ledte efter.
En dag efter en af disse lytte sessions i København var jeg på vej hjem, og på vej ned af Lyngby hovedgade faldt jeg over
Lydportalen som jeg ikke kendte til.
Bestyren Leon tog imod mig og efter en kort snak sagde han til mig at han vidste præcis hvilken højtaler jeg skulle bruge.
Selvom han var meget selvsikker i sin argumentation var det med forbeholdt at jeg første gang lyttede til disse Audiovector
højtalere.
Jeg kunne dog fra første øjeblik høre at de havde en lyd som ingen af de andre højtalere havde haft.
Husker især lyden af en tromme som var så realistisk og som var præcis det jeg havde savnet hos de andre højtalere jeg havde
lyttet til.
Diskanten var bedre end jeg overhovedet kunne forestille mig, (har stadig ikke hørt bedre den dag i dag) og mellemtonen ligeså.
Husker især lyden af folk der klappede på liveoptagelser. Det lød skræmmende realistisk.
Efter et par år opgraderede jeg via Audiovectors eget opgradering program til top modellen, og i flere år var jeg bare rigtig godt
tilfreds og kunne ikke forestille mig bedre lyd.
Som tiden gik greb den fordømte opgraderings trang mig dog alligevel.
Jeg var stadig tilfreds med lyden men ville have mere af den, så i 2022 skiftede jeg dem ud med de større (og meget dyrere)
Audiovector R6 Arette højtalere.
De viste sig dog og være alt for store til min stue og bassen var for svær og styrer.
Jeg besluttede så og prøve noget helt andet, nemlig Sonus Faber Olympia Nova lll.
Det var de flotteste højtalere som både min hustru og jeg havde set og lyden var jeg i lang tid også meget tilfreds med.
Efter et års tid med dem begyndte jeg dog og savne Audiovectors højopløste diskant og selvom Sonus faberne var meget større
end de små SR3 så gik de ikke nær så dybt i bassen. De var utrolig organiske i lyden med de manglede det brede lydspektrum
som Audiovecterne havde.
De var også meget mere plads krævende og skulle næsten en meter ud fra bagvæggen før de lød optimalt.
Audiovecterne var meget lettere og placere, selv de store R6.
Mens jeg stadig havde Sonus Faberne opgraderede jeg mit pladespiller setup fra og spille på den indbyggede Ria i min Luxman
forstærker, til et Ear Ria + Ear stepup setup og det gav så meget bedre lyd at jeg næsten ikke kunne tro det.
Selvom jeg i tiden løb havde skiftet både forstærker, pladespiller og højtaler, så var det der gav den største løft i lyden skiftet fra
den indbyggede ria i Luxmanden til Ear setuppet.
Det var også en af de årsager til at jeg kom frem til den beslutning at det jo var det jeg skulle have gjort fra starten af, og at jeg
ikke havde behøvet og skifte mine oprindelige Audiovectorhøjtalere i 2022.
Så mange penge jeg havde kunne have sparet.
Suma summarum er så at jeg i går var inde i en større hi-fi forhandler på Østerbro hvor jeg købte butikkens demo version af
Audiovector R3 Arette, og på den måde er ringen sluttet og de vil til hver en tid være en manifestation og en huskeregel om at
man nogen gange bare skal være tilfreds med det man har.
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audiovector R3 Arette er også en super højtaler det vil også bliver den jeg går tilbage til en gang, når mine Gradient ikke kan mere OB kan jo
noget på en hel anden måde
|
Til top |
|
|
Ole-i-Kbh Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2015 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 116
|
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilken Luxman forstærker har du ? Er det MC eller MM pickup ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ole-i-Kbh skrev:
Hvilken Luxman forstærker har du ? Er det MC eller MM pickup ?
|
|
|
L509X.
MC pu. Rega Apheta2
Har aldrig savnet noget ved Luxmans phono trin, men den Ear combo er bare så meget bedre, selv Ear phonoboksen alene er
bedre end den indbyggede i Luxman. Stepuppen sætter bare ekstra turbo på således at jeg ikke behøver og skrue særligt højt op
for volumen og derved bliver bliver længere i Luxman klasse A inden den sætter over i klasse A-B.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Oktober 2024 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også kørt med en Ortofon mm black med en anden Luxman integreret U505 mener jeg den hed, og der brugte jeg en
Lejonklou ren mm phonotrin. Den var også en del bedre end den indbyggede i Luxman.
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 263
|
Sendt: 05 Oktober 2024 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var en fornøjelse at læse din beretning om at være landet et godt sted :)
__________________ -- Kasper Bergholt
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Oktober 2024 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med chance for og lyde en smule navle beskuende, så må Jeg sige at jeg er overrasket over responsen på min tråd.
Jeg mener her blotter jeg mit hi-fi bryst, og beskriver i store træk hele min hi-fi rejse, og så får man så få kommentarer.
Jeg tænker at det må sige noget om de få medlemmer som er tilbage på siden og deres tilgang til hi-fi som jo må ligge meget
fjernt fra min egen, siden tråden vækker SÅ lidt interesse.
Personligt ville jeg selv godt se flere af tråde som denne i modsætning til endnu en tråd om rør eller selvbyg, hvor man tydeligt
fornemmer at dem som kommentere enten er branche medlemmer eller elektro ingeniører. Mennesker som jeg som en
almindelig musik og hi-fi nyder ikke kan identificere mig med.
Nogen kommentarer på DET?
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4813
|
Sendt: 10 Oktober 2024 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Normalt ville jeg bare slette et indlæg som dit sidste, men...
Hifi4all har 200.000 sidevisninger i snit om dagen, og din tråd er blevet vist 1150 gange, så det har intet med få medlemmer eller dalende interesse at gøre.
Nu nævner du det selv, og ellers ville jeg ikke bringe det op... men ja, det virker ret navlebeskuende, at det eneste du tænker over er, hvor mange der svarer i din tråd. Måske fanger det bare ikke deres interesse, eller også glæder det dem uden at de føler behov for at skrive det?!
Og måske er andres anerkendelse ikke det vigtigste i verden... hvis du er glad for dit setup, så glæd dig over det, og vær ligeglad med hvad andre tænker 
Fedt, at du har fundet løsningen der passer dig. Men nu de er jo ikke lige så gode som mine højtalere, som du jo også har lyttet til... pjat, det er bare gas!  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 Oktober 2024 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal da være ærlig og indrømme at andres meninger, eller bare bare det og kunne diskutere sit hi-fi med ligesindede ligger
mig på sinde (jeg er jo blot et menneske) især da jeg i iblandt mig egen omgangskreds kun har personer som mere tolerere end
forstår min interesse for god lyd.
Jeg er desuden ikke på nogle sociale medier overhovedet, så det er faktisk ikke fordi at jeg har et stort behov for og dele
mine interesser generelt.
Måske jeg bare skulle fortælle når jeg får lyst til og dele min passion, og så bare leve med at det bliver engangs kommunikation
:-)
Mht Gige nr 1 højtalerne så havde jeg som jeg også har nævnt tidligere en reel interesse i og erhverve mig dem, men siden at
stuen i vores nye lejlighed blev større end jeg havde regnet med, så er jeg bange for at de bliver for små.
Syntes stadig er det er de bedste små højtalere jeg nogensinde har hørt :-)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3348
|
Sendt: 11 Oktober 2024 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Audio Niller
Jeg læste med interesse din fortælling. Og din afsluttende konklusion, som man vanskeligt kunne være uenig i.
Jeg fornemmer vi er mange som har lignende oplevelser med vores grej og musik. Så tråden kunne vel udvides med disse.
Vil man have respons eller lægge op til debat hjælper det at formulerede teksten derefter. Og hvem siger alt skal sættes til
debat?
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 11 Oktober 2024 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
"...savne Audiovectors højopløste diskant..."
Allerede dér er jeg stået af. Audiovectors nyere højttalere kan jeg slet ikke holde ud at lytte til. 5 minutter med halv høj volumen, så tåler mine ører ikke
mere. Det skær og alt bliver metallisk. Det har intet med højopløst at gøre, nærmere en betoning for at de skal virke som om...
Audiovector er desværre ikke de eneste som har fået den tåbelige idé, at betone toppen, så højttalerne virker "detaljerede/højopløste".
M.v.h. (én som tidligere selv har haft et sæt Audiovector højttalere - dengang de hed F3/Lyd. Dem havde jeg i 18 år).
|
Til top |
|
|
Audioloud Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 372
|
Sendt: 11 Oktober 2024 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige nu DALI 18 mk 2 . Jeg har haft 3 sæt gennem tiderne ! Men skal nok tilbage til nogle båndhøjttalere igen , eller måske
prøve noget nyt ...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 Oktober 2024 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
OleOle skrev:
"...savne Audiovectors højopløste diskant..."
Allerede dér er jeg stået af. Audiovectors nyere højttalere kan jeg slet ikke holde ud at lytte til. 5 minutter med halv høj volumen, så tåler mine ører ikke
mere. Det skær og alt bliver metallisk. Det har intet med højopløst at gøre, nærmere en betoning for at de skal virke som om...
Audiovector er desværre ikke de eneste som har fået den tåbelige idé, at betone toppen, så højttalerne virker "detaljerede/højopløste".
M.v.h. (én som tidligere selv har haft et sæt Audiovector højttalere - dengang de hed F3/Lyd. Dem havde jeg i 18 år). |
|
|
Hvis din reference er de gamle F3er så er der sket meget siden da Den diskant fik de styr på for flere generationer siden, men det er åbenbart svært for
nogen og forstå.
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2024 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Øh nej, det har de så ikke! Jeg har lyttet til flere Audiovector modeller indenfor de seneste 2 år. Eksemplet med de gamle F3/Lyd var for at illustrere, at jeg ikke generelt havde noget mod Audiovector. Min reference er baseret på at jeg tidligere har arbejæejdet 25+ år i HiFi-branchen, og derfor har lyttet til RIGTIG meget...
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 12 Oktober 2024 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her må jeg holde med AudioNiller... for udover at have haft et sæt SR6 Avantgarde stående i 7-8 år som reference i lytterummet, så har jeg ligeledes haft rigtig mange af Audiovectors højtalere til test gennem de sidste knap 10 år, senest R3 Arrete.
Og der er intet metalisk eller hårdt over lyden fra Audiovector mere... men de gamle Si-modeller havde en mere direkte klang som nogen godt kunne have ovenstående oplevelse med.
SR- pg R-modellerne har fået en ny lydsignatur som også Q-modellerne har. De er blevet mere musikalske i deres lyd, og det gælder også den nye Trapeze Ri.
OleOle, hvilke modeller har du lyttet til? __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2024 kl. 07:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem Ole har haft med på messe, de seneste år. Går meget stærkt ud fra, at det har været aktuelle modeller.
Den nye Trapez har jeg dog ikke lyttet til.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 13 Oktober 2024 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så giver din oplevelse mening...
For en ting er, at lytning hos forhandlere kun er en smagsprøve, og at man bør lytte i egen stue før man ved med sikkerhed hvordan det lyder.
Men messer... det er sjældent at jeg har oplevet god lyd på en messe, og i så fald kun i de mindre værelser. De store sale er ikke egnet til musik.
Inden man udtaler sig, så bør man som minimum lytte hos en forhandler, under nogenlunde kontrollerede forhold  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2024 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så siger vi det.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 13 Oktober 2024 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver at du har +25 år i branchen, så du burde vide bedre  __________________ Tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør...
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1095
|
Sendt: 13 Oktober 2024 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes vi vender tilbage til, at nyere højtalere er for lyse i lyden. Og generelt at vi gamle mænd vil have det vi havde da vi var
yngre. Knallert osv. Men det viser også, at meget er gejl og penge ud af vinduet med meget HiFi. Nu er Niller dog ret hurtig på
aftrækkeren siden 2022? Og de sidste 10 år har du prøvet lidt af hvert. Det er vel det vores hobby drejer sig om. Men ikke altid for
det bedre som du beskriver. Har hygget med et par stykker her fra forummet, set noget dyrt grej og lyttet hos dem. En del af dem,
har den pragmatiske indstilling, ofte dem der selv roder og bygger, at pris og kvaliteten ikke så ofte hænger sammen. Det har
været berigende for en less is more type som mig. Så er vi da enige om noget! At andre har en anden tilgang er lykke for dem.
Lisom det kan være lykken at høre sin ungdoms anlæg igen, or not, men måske er forskellen at vi den gang bare lyttede og nød
musikken mere en teknikken. Da du Niller har ramt et sweet spot er da bare konge! Tænker vi alle kan genkende noget af det du
beskriver.....
|
Til top |
|
|