Forfatter |
|
dichael Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal have dæmpet mit gipsloft og påtænker at købe Ecophon plader og hæknge dem op.
Dog driller det lidt, da standardmålene ike rigtigt passer.
Derfor fik jeg den ide, at lave dem selv og det behøver ikke være så vanskeligt, tænker jeg.
Eneste problem er, at det virker til, at alle bruger Rockwool og det vil jeg ikke have.
Har nogen herinde erfaring med andre materialer?
__________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1095
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er loftet kun en af problemerne?
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2024 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jeg med på…….men derfor skal det jo dæmpes alligevel.
Jeg har lidt akustikpaneler på væggene også (Wood-Up), løst tæppe på gulvet, men det er ikke nok.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den her gav mig god inspiration - og det er med forskellige materialer.
https://youtu.be/bMQRpnDZXoI?si=2wQzos6BIpE8ydXH__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 3348
|
Sendt: 11 December 2024 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Det er jeg med på…….men derfor skal det jo dæmpes alligevel.
Jeg har lidt akustikpaneler på væggene også (Wood-Up), løst tæppe på gulvet, men det er ikke nok. |
|
|
Panelernes dæmpning afhænger i særlig grad af deres montageafstand til væg og loft.
For slet tale om vigtigheden af dæmpningsmaterialet der bør anvendes mellem panel og væg.
Afstand og materialetykkelse afgør hvor langt ned i frekvensområdet rummets resonanser og refleksioner dæmpes.
Akustikplader og paneler placeret direkte på væggen dæmper kun refleksioner i begrænset omfang mellemtoner og slet ikke bas.
Et godt udgangspunkt er at få målt rummets efterklangstid (RT60) som funktion af frekvensen inden man går i gang.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 06:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniel: jeg har allerede set videoen, som er rigtig god.
Han nævner nogle alternative materialer, hvilket er fint, da jeg ikke vil bruge Rockwoll eller glasuld/Isover.
Kaj: jeg vil prøve at lave en måling i week-end’en, hvis jeg kan nå det.
Jeg bruger REW til nogle andre ting og mener, at det også kan lave en RT60 måling.
Jeg er helt på det rene med betydningen af tykkelse, samt afstand til loft.
DEt hele bliver en balance imellem udseende og funktion og jeg tænker at jeg må indgå et kompromis her
Hovedspørgsmålet er dog stadig, hvilke materialer, der kan være alternative til de nævnte. __________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2977
|
Sendt: 12 December 2024 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med benytte træbetonplader (60x120) i loftet (koster under 100kr stk)?
Du kan så evt skrue dem på 23mm forskalling (23mm luft imellem plader og loft)
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@dichael.
REW kan hjælpe dig med RT60. Og vigtigt - sørg for at materialerne opfylder betingelser til brandsikring.
Det er her Rockwool og glasuld er velegnede på lige fod med træbetonplader. Selv har jeg beklædt mit rums bagvæg med en
sådan kombination i 15 cm tykkelse med stor succes. Min RT60 er kommet ned under 0,3 sekund jævnt mellem 200-20.000 Hz.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Træbeton bliver det ikke, da det ikke går hos mig…….
Havde det tidligere i vores hus og det fungerer rigtigt fint, men i vores lejlighed er det ikke det rigtige.
Jeg får målt RT60 og lægger kurven op, så hurtigt, tiden tillader at udføre målingen.
Forholdet omkring brandsikring er helt sikker en god pointe, Kaj!
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akustikregulering indbefatter ligeledes rummets møblering. I den sammenhæng vil jeg ikke afholde mig fra at frarådet højloftede
udæmpede rum med store bare og hårde flader der giver flutterekko og lignende hifi dræbende effekt.
Jeg har netop oplevet det samme anlæg spille i en skøn stor åben møbleret stue i forhold til en som havde alle betingelser for hifi
gengivelse. Og så er det man må ryste på hovedet, mens tanken melder sig: Hvad gør vi her? Vælger man det smukke æstetiske
åbne luftige rum og lytter til rummets rabalder akustik eller er det optagelsens akustisk og musikalske indhold der er vigtigt?
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj, jeg er ikke sikker på, hvilke værdier fra REW, jeg skal bruge?
RT60 giver en del grafer, synes jeg.
Desværre, kan jeg ikke bruge mine fotos, da de skal være meget små.
Umidelbart virker det, som om rummet har 300 mSek “delay”, indtil vi rammer 100 Hz, hvor den stiger til 500mS og 50 Hz, hvor
den er knap 1 sekund.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo ærgerligt at du ikke kan uploade det du har målt. Men med 0,3 sekund fra 100 Hz og op - hvorfor vil du pille ved akustikken?
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at du benytter denne beskrevne fremgangsmåde
Link
Måling som med henvisningerne på siden kan konverteres til flere forskellige grafiske visninger.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2024 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj, det er præcist de grafer.
Jeg har dæmpning på bagvæggen, bag lyttepositionen, men ellers almindelige møbler osv.
Mit loft er helt bart gipsloft og jeg synes, at jeg har en lidt hård lyd, men det kan måske skyldes andre ting.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 06:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som et ekstra input, kan jeg fortælle, at vi monterede 2 stk 120 x 120 x 4 cm Ecophon plader i vores TV stue.
Her oplevede vi en kollossal forbedring af lyden fra surround systemet, hvor taleforståelsen blev voldsomt forbedre.
Jeg tænker derfor, at den direkte reflektion i loftet også burde dæmpes i mit musikrum.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 07:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
“Hård lyd” kan have mange årsager. Med 0,3 sekunders RT60 efterklangstid er du godt på vej rent akustisk.
Og her det indretning og placering af højttalere og lytteposition kan have betydning. Ikke mindst højttalernes klangbalance.
For jo bedre akustik jo tydeligere hører du anlæggets reelle formåen.
I mit tilfælde indså jeg med akustikforbedringen, at mine daværende højttalere manglede niveau i basområdet for at skabe
balance i det ellers teoretisk “perfekte” lydbillede. Ved et tilfælde fik jeg lejlighed til at lytte til et par af mine tidligere benyttede i
basområdet magtfulde gulvhøjttalere. Med konstateringen af af være på vej i den rigtige retning. Musikalsk sammenhæng frem
for et “teoretisk ideal”.
Vi må jo ikke glemme, at lytterum og højttalere - højttalerenhederne - er placeret i tre kabinetter. Højttalernes kabinetter og
lyden derfra spiller ind i et andet kabinet, som du uheldigvis befinder dig i. Kabinetter med hver deres begrænsninger. Undlader
man dæmpningmaterialet i disse tre “kasser” kommer det til at lyde derefter, hvad jeg tror alle der har leget med
højttalerbygning ved.
Jeg vil ikke afvise, at dæmpning af mellemtone og diskantområdet - “hårdheden” som gipsloftet kan være årsag til - er
løsningen. Men du må ikke glemme højttalerne som en mulig “fejlkilde”. Hvad spiller du på? Og som altid mangler vi de hårde
facts. Måldata og placering i rummet.
|
Til top |
|
|
dichael Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha, jeg har mange variabler!
Jeg spiller på et sæt hjemmebyggede højttalere, bestående af ScanSpeak/Audiotechnology og SB acoustics.
Alt styres af 3 Lyngdorf forstærkere og deles elektronisk i forstærkerne.
Klangbalancen ændres via Roon’s indbyggede EQ.
Alle højttalere, jeg har haft, har haft en lidt hård klang, synes jeg.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal uploade billeder, når filerne ikke må fylde mere, desværre.
Jeg har masser af målinger __________________ Mvh. Michael B.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
dichael skrev:
Alle højttalere, jeg har haft, har haft en lidt hård klang, synes jeg.
Jeg ved ikke, hvordan jeg skal uploade billeder, når filerne ikke må fylde mere, desværre.
Jeg har masser af målinger  |
|
|
Med hensyn til billeders datastørrelse har vi en udfordring vi selv må løse. De 200kb står ikke til at ændre, har jeg forstået.
Selv anvender jeg for det meste et aldrende Corel fotoprogram som magter opgaven til fuldkommenhed, samtidig med at billedets størrelse
og tydelighed bevares.
Så er der klangen på anlægget. Højttalerne.
Med udstyret du anvender får jeg fornemmelsen af at det tilsigter linearitet og teoretisk perfektion, på samme måde som jeg tog tilløb til
gennem flere år. Senest i den nye stue. Indtil de store højttaler - henstillet under trappen -blev støvet af og uden nogen teknisk korrektion
blev tilsluttet i den nye akustiskregulerede stue. Måler jeg nu frekvenskurven i lyttepositionen er det bestemt ikke noget skønmaleri jeg vil
prale med, men den subjektive oplevelse er en hel anden. Så måske skal du gå efter en hel anden (subjektiv) targetkurve på dit anlæg og
glemme den teknisk teoretiske ideelle løsning, jeg fornemmer du tilstræber. Er jeg forkert på den?
Her er RT60 kurven grafisk fra dengang frekvensgangen hos mig i den akustikregulerede stue var tilnærmet snorlige.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 13 December 2024 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billedet viser ikke en AT60-kurve. Det, du ser, er en farvekodet spektrogram- eller vandfaldsplot, som visuelt repræsenterer frekvensspektret af et signal, der varierer over tid. X-aksen repræsenterer frekvens i Hz (fra 9 Hz til 50 kHz), og y-aksen repræsenterer tid eller en anden variabel (fra -200m til 1000m). Farveskalaen til højre indikerer signalets intensitet eller amplitude, med farver, der spænder fra blå (lav intensitet) til rød (høj intensitet).
__________________ Nogle ved altid bedre og nogle skal man ignorere
Elsker ironi Og hader pral !
Det er sjældent at mænd bliver mindre stædige med alderen
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2024 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Max.H
Jeg går ud fra at du leder efter en graf som nedenstående.
Og for at du ikke skal blive forvirret er der her tale om eksempler, hentet fra den henvisning jeg linkede til i et indlæg overfor.
Målingen kan i REW programmet visualiseres gennem to 3D grafer. Waterfall som det ene og spektogram som det andet.
Det er spektogramvisningen jeg har benyttet. Her skal du forestille dig at se et Waterfall lodret ned fra oven.
Farverne viser intensiteten i begge tilfælde.
Tallene til venstre på spektogrammet viser antal millisekunders efterklangstid.
I mit tilfælde ud fra en RT60 måling, udført tilsvarende den lige nedenfor her.
|
Til top |
|
|