Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. februar 2025 | 01:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lineære strømforsyninger. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2025 kl. 01:03 | IP-adresse registreret Citér Jens Mortensen

Jeg overvejer at investere i sådan nogle.

Er der nogle, der har erfaringer med sådanne, i givet fald, hvor anvender I dem?
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Januar 2025 kl. 09:34 | IP-adresse registreret Citér Øpsie

Jeg bruger en lineær strømforsyning til min SOtM streamer (SMS-200). Her var jeg igennem flere lån for at finde ud af, om jeg overhovedet syntes, der var forskel på den medfølgende strømforsyning og de lånte, og om jeg gennem de lånte kunne ramme en balance, der passede hos mig. Til sidst landede jeg på en paul hynes sr4t. 
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Januar 2025 kl. 14:20 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Jens Mortensen skrev:
Jeg overvejer at investere i sådan nogle.
Er der nogle, der har erfaringer med sådanne, i givet fald, hvor anvender I dem?
Mvh Jens.

Allerførst - HVOR har du tænkt dig at anvende en sådan type strømforsyning?

For mig er det på ingen måde ukendt - ja, nærmest en selvfølge - at bygge og anvende en sådan strømforsyningstype.
Nedenfor ser du hvor jeg senest har bygget og anvendt en sådan. Strømforsyning i den røde firkant.
Den er oven i købet bygget sammen med min forforstærker den strømforsyner. I samme kabinet.
Herunder med risiko for 50Hz brum, som det ses på målingen der ikke er den mindste antydning af

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Januar 2025 kl. 18:00 | IP-adresse registreret Citér dumbo

Hej Jens,

Jeg brugte en Farad Super3 til min gamle Chord Qutest, syntes det gav mere “pondus” til lyden, lidt mere smæk på!
Og idag er min Eversolo DMP-A6 ME også “opgraderet” med lineær PSU……
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Januar 2025 kl. 12:20 | IP-adresse registreret Citér Dalgas

Bruger bedre PSU på mit udstyr bl.a. en Ifi iPOWER elite og er stadig ret chokeret over hvor meget forbedring den gav - men jo tidligere i "kæden" man kan eliminere støj, jo bedre.

Kan anbefale genbrug-butikkernes rodekasser med tiloversblevne PSUer - hvis man lige vil teste om der er noget at hente.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Januar 2025 kl. 10:36 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Lineære strømforsyninger siges at støje mindre end smpt forsyninger, som anvender en væsentligt højere svingningsfrekvens
end 230V nettets 50 Hz. Og den højere frekvens skulle efter sigende være ukontrollabel og snige sig ud og ind i andre apparater
ad flere veje.

Støj i hi-fi er pr. natur jo ikke ønskeligt, og det taler jo for en lineær strømforsyning - og Kaj's måling viser jo også et meget
lavt støjniveau.

Når jeg åbner fuldt op for mit musikanlæg uden signal, høres intet støj i det frekvensområde min hørelse rækker til. Er der
nogen der vil forklare hvad det er for støj jeg i givet fald kunne blive fri for? Når der intet støj høres når signalet er lukket,
hvad gør støj så når der er signal? Jeg har en fornemmelse af, at når visse hi-fi producenter vil sælge kabler og "teknologier"
som dæmper støj, er der tale om Kejserens Nye Klær', for som nævnt hører jeg ikke støj her.

Går visse hi-fi købere rundt og køber udstyr som fjerner noget der ikke er der i forvejen, af frygt for at det vil ødelægge
musikoplevelsen hvis det var der?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2025 kl. 10:37 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er en rigtig god ide med en strømforsyning, som leverer ren DC!. Endnu bedre er det at have dokumentation for at en
ny strømforsyning ren faktisk gør en forskel på det aktuelle apparats kredsløbs præstationer. At det ikke bare er en fornemmelse
man sidder tilbage med “fordi det stod i beskrivelsen”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 14 Januar 2025 kl. 10:40 | IP-adresse registreret Citér hifiigen

Et andet forhold ved "moderne" strømforsyninger fremfor lineære, er en meget lavere udgangsimpedans, hvilket alt andet lige
må være en fordel.

Og en tredje er evnen til at levere maksimal strøm omgående efter behov, og gøre dette i længere tid end en lineær strøm-
forsyning kan det, fordi dens elektrolytter er blevet afladet, og ikke hurtig nok blive opladet igen. kan der være noget om det?

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 14 Januar 2025 kl. 11:20 | IP-adresse registreret Citér Jens Mortensen

Tak for de mange svar.

Jeg læser mig til, at en lineær strømforsyning er en god ide. Fabrikanten skriver selv, at en lineær strømforsyning ikke er nødvendig.

Mvh
Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Januar 2025 kl. 13:59 | IP-adresse registreret Citér CarrotMan

Nogen apparater bruger interne switchede forsyninger, og derfor må det formodes at der ikke er det store at hente ved at skifte den eksterne
PSU. Eks. har jeg en gammel Arcam dac hvor der står i manualen at opgradering af den eksterne DC-forsyning ikke giver mening af denne årsag.

Du kan selvfølgelig stadig prøve hvis du synes, men synes egentlig at det er god stil at producenterne oplyser om dette.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Januar 2025 kl. 15:05 | IP-adresse registreret Citér Præsten

Long time no see, Carrotman! Jeg har et spørgsmål, skriver til dig.

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2025 kl. 15:41 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

hifiigen skrev:
Et andet forhold ved "moderne" strømforsyninger fremfor lineære, er en meget lavere udgangsimpedans, hvilket alt andet lige
må være en fordel.

Og en tredje er evnen til at levere maksimal strøm omgående efter behov, og gøre dette i længere tid end en lineær strøm-
forsyning kan det, fordi dens elektrolytter er blevet afladet, og ikke hurtig nok blive opladet igen. kan der være noget om det?

Jo højere switchfrekvens på strømforsyningen og det strømforsynede kredsløbs signalfrekvens ......
...... jo vigtigere er lav ESL værdi på afkoblingskondensatorerne. Strømforsyningens udgangsimpedans og linearitet afhænger af denne.

Audioguy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 December 2024
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2025 kl. 07:12 | IP-adresse registreret Citér Audioguy

Jens Mortensen skrev:
Tak for de mange svar.

Jeg læser mig til, at en lineær strømforsyning er en god ide.
Fabrikanten skriver selv, at en lineær strømforsyning ikke er
nødvendig.

Mvh
Jens.

Hej Trådstarter.

Tror ikke jeg forstår - en god ide men ikke nødvendig? Hvilken
fabrikant henviser du til?
Til top Vis Audioguy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioguy

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 15 Januar 2025 kl. 08:47 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Og hvis fabrikanten skriver at en "lineær" strømforsyning ikke er nødvendig, så skal man måske lade det stå til troende...?!?!

Det er lidt samme debat, som når nogen mener at de kan forbedre et meget dyrt produkt med et "bedre" strømkabel... men hvis det er tilfældet, så havde producenten nok vedlagt et, især til prisen.

Og ved perifære "IT-produkter" er det meget simpelt... enten når data korrekt(!) frem, eller også gør de ikke. Og det betyder at enten er der lyd, eller også er der ikke lyd  Og det ændrer en "eksotisk" strømforsyning ikke ved. Uanset hvad nogen måtte "lytte" sig til.

Jeg kunne sagtens komme med en længere udredning, men med data er der låste protokoller som sikrer at data altid indlæses korrekt.

Måske er vi lidt farvede af CD-tiden, hvor det var en kendt sag, at data ikke altid blev læst korrekt, og der skulle korrigeres med dertil hørende forringelse af lyden. Men det var en anden og gammel protokol. Vi er videre...

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2025 kl. 09:07 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Sagen er jo den at strømforsyningen skal konstrueres til opgaven den skal løse. Kender man ikke den tekniske side af den, ender
man i “at prøve sig frem”, som Jens har tænkt sig. Og med ørerne som det subjektive måleinstrument at vælge det man synes
lyder bedst træffer sit valg. Et valg som altid vil fremstå som det bedste, som igen betyder at man har lyst til at fortælle
om det. Den fælde er vi vist alle faldet i med mellemrum ……..

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2025 kl. 09:34 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Der er tale om en router som opererer ved frekvenser laaaangt over det en HiFi strømforsyning er konstrueret til. Jævnfør mit
tidligere indlæg.

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 Januar 2025 kl. 12:40 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Kaj. skrev:
Sagen er jo den at strømforsyningen skal konstrueres til opgaven den skal løse. Kender man ikke den
tekniske side af den, ender
man i “at prøve sig frem”, som Jens har tænkt sig. Og med ørerne som det subjektive måleinstrument at vælge det man
synes
lyder bedst træffer sit valg. Et valg som altid vil fremstå som det bedste, som igen betyder at man har lyst til at
fortælle
om det. Den fælde er vi vist alle faldet i med mellemrum ……..

Er det en fælde vælge Hifi man bedst kan lide?
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2025 kl. 13:30 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Nils
Det er LYSTEN til at udbrede sin begejstring der er "FÆLDEN vi vist alle er faldet i .........."

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 15 Januar 2025 kl. 14:21 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Lige i den her sag, handler det om at opgradere strømforsyningen til et produkt, hvor producenten selv skriver at det ikke er nødvendigt. Hvorfor så gøre det? Og så er det faktisk ligemeget om hvad produktet hedder eller gør i anlægget...

Tror man ikke på producenten, som nok ved det bedst, eller er det iveren efter at købe den næste "dingenot" som kan skabe et "dopamin-rush" sammen med en psykoakustisk oplevelse af at man KAN høre forskel, og dermed kan sige at producenten tager fejl om sit eget produkt?!?!

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2025 kl. 18:38 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@Alle

En tråd som denne ender utvivlsomt uden forklaring på det fabrikanten beskriver "som helt unødvendigt".
Med Jens og andre som ønsker en forklaring på, at en siger "en lineær strømforsyning er meget bedre".
Uden at forklare I HVILKEN SAMMENHÆNG udtalelsen og oplevelsen er foregået? Hvilke apparater der er tale om?

Der hvor jeg ser problemstillingen være, er at producenter af lineære strømforsyninger undlader at forklare sammenhængen.
For sagen er den at det for langt de fleste er for kompliceret at forstå uden at have den fornødne tekniske viden og erfaring.
De fleste af os er her netop af den årsag må man tro. Der mangler indlæg med opklarende svar.

I mangel af disse går der nogle måneder hvor den næste gentager spørgsmålet der indledte denne tråd.
Prøv at gå tilbage i H4A historikken. Den er gentagelsernes gentagelser.

Jeg føler trang til at spørge helt generelt: "Hvor dybt laver man research på emnerne inden man slår dem op"?
For uden baggrundsviden til afklaring bliver det til en ordveksling mellem parter der kan blive enige om ..... "Jeg synes ......"
Og hvor meget faktuel klogere bliver man af det?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes