Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. februar 2025 | 03:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lineære strømforsyninger. Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2025 kl. 09:48 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Link til forklaring af forskel på strømforsyninger.

Citat fra linket oversat.

SMPS anvendes almindeligvis i applikationer, der kræver kompakte designs, såsom bærbar elektronik, LED-belysningssystemer og
telekommunikationsudstyr. Deres evne til at håndtere brede indgangsspændingsområder og samtidig levere stabil DC-udgangsspænding gør
dem alsidige i moderne strømforsyningsdesign.

Lineære strømforsyninger: Reguler udgangsspændingen ved at sprede overskydende strøm som varme gennem komponenter som lineære
regulatorer eller MOSFETs. De giver en stabil, støjfri jævnspænding, hvilket er afgørende for følsomme applikationer.

Deres enkle design producerer i sagens natur minimal elektromagnetisk interferens (EMI), hvilket gør dem ideelle til miljøer, der kræver
præcis spændingsregulering og lave støjniveauer. Dette omfatter applikationer relateret til high-fidelity-lydsystemer eller
laboratorietestbænke. Deres effektivitet er dog lavere sammenlignet med SMPS, især når det drejer sig om høje effekt- eller
højspændingskrav, hvor betydelig energi går tabt som varme.

Komponent analyse
Strømforsyningernes ydeevne, effektivitet og pålidelighed afhænger i høj grad af design og valg af kritiske komponenter såsom
transformere, kondensatorer, op-amps og ensrettere. Disse komponenter udgør rygraden i enhver form for strømforsyning og skal
vælges omhyggeligt ud fra den tilsigtede anvendelse.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2025 kl. 10:57 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Når man så har læst sig frem til at en lineær strømforsyning er bedst risikerer man at støde på ......
Benchmark

Benchmark som for mange står som guruen over alle guruer i audioverdenen.

Citat: "Lineære strømforsyninger er bedst til lyd." Vi er uenige!

For omkring 5 år siden stoppede Benchmark med at sætte lineære strømforsyninger i vores nye produkter, og vi erstattede dem med SMPS
strømforsyninger. Vi gjorde dette, fordi lineære forsyninger er for støjende. Ja, du læste rigtigt, lineære forsyninger er støjende!
En veldesignet switching-strømforsyning kan være meget mere støjsvag end en lineær forsyning.

Ad den vej virker det forståeligt, at man uden praktisk erfaring kan blive i tvivl. Hvem skal jeg stole på - hvad skal jeg vælge?

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Januar 2025 kl. 13:31 | IP-adresse registreret Citér CarrotMan

Enig Kaj, men med til historien hører måske at det er sværere at designe en god SMPS end en god lineær PSU (eller omvendt, det er nemmere at
designe en dårlig SMPS end en dårlig lineær PSU). Forstår man de elementer der er krævet for at designe en god SMPS (og der er forskel på høj-
effekt og lav-effekt her), så er jeg sådan set enig med Benchmark.

EastOfEaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2016
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2025 kl. 13:43 | IP-adresse registreret Citér EastOfEaster

Med den Chord 2Qute Dac jeg havde på et tidspunkt, prøvede jeg:

McRU Lps 12V
SoTM sPS-500 Switchmode 7-12V
Farad Super3 12V

Hvorfor gjorde jeg dog det? For at danne erfaring, og høre om der var reel forskel.

Med Chord, som er meget opløst, kunne jeg ikke holde ud at lytte til SoTm, det var næsten som om der var hakker i.
McRU lød rigtig godt.
Den klare vinder blev Farad Super3 for mig.

Nu har jeg ikke den Dac mere, og derfor blev den Farad afprøvet andetsteds.
Der sidder den endnu.
Til top Vis EastOfEaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af EastOfEaster

doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Februar 2025 kl. 15:37 | IP-adresse registreret Citér doitttt

Eversolo dmp6 har switchmode strømforsyning, hvor eversolo dmp6 gen2 linær strømforsyning.
eversolo dmp6 switchmode ,strømforsyning har 679uv i støj, eversolo dmp6 gen 2 har 40uv.
679 µV = 0.679 mV, gamle eversolo, vs 40 µV = 0.04 mV eversolo gen2
tvivler på det kan høres
ifi power elite er der lavet måling, der siger under 1uv, ren batteridrift er der max 5%, bedre lyd.
nu bruger jeg ,eversolo dmp6 den gamle, til min dac gustard a22 ,hvor fra streamer fra sdd,
gustard a22 har 2 transformator linær strømforsyning
syntes gir, det giver god lyd,
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt

doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Februar 2025 kl. 00:01 | IP-adresse registreret Citér doitttt

farad super 3, er noget af bedste, hvor udgangen er med super kondensator, det bliver ren batterispænding, koster kassen.
jeg har selv, en ifi powerelite 5volt, jeg brugte før, til singxer su2. skulle også give batteri drift.
om det smtp eller linær strømforsyning ,som sagt før , kommer an hvad bruge dem til.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum