Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. april 2025 | 03:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2025 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
dichael skrev:

Jeg tror, vi to har samme preferencer, men rør/transistorer og analog/digital må jo nok være op til den enkelte, tænker jeg

TAK.

Præcis. Som nogen ynder at sige er der datteren og moderen... Hvem har ret? Det har begge parter. Vi er nødt til at respektere hinandens
meninger og holdninger, fordømmelse er der absolut ikke plads til. Vi er enige om hobbyen, men giv dog plads til fortolkningen.

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Januar 2025 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Enig!

Jeg har hørt systemer i begge “lejre”, der lød fantastiske.

Tænkte bare, at det var tidspunktet, hvor diskussion var på vej i mundhuggerier, da her er en del stive holdninger til
rigtigt/forkert.

Jeg er gift med en pædagog….og hun siger, at man skal give folk plads og at man skal kunne give sig

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Januar 2025 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

@Kasper Bergholt

For nu at vende tilbage til trådens ophav har jeg lyst til at spørge hvorfor du overvejer Accuphase og lignende transistoriseret grej?
Ja, jeg har set du mangler "juice", men er det den eneste årsag. Jeg har studeret din overvældende begejstring for Leben 600.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Supplement til ovenstående.

Kasper Bergholts hjemmeside om Leben 600

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Januar 2025 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:
Enig!

Jeg har hørt systemer i begge “lejre”, der lød fantastiske.

Tænkte bare, at det var tidspunktet, hvor diskussion var på vej i mundhuggerier, da her er en del stive holdninger til
rigtigt/forkert.

Jeg er gift med en pædagog….og hun siger, at man skal give folk plads og at man skal kunne give sig

Alt er midlertidig !
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2025 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@Kasper Bergholt

For nu at vende tilbage til trådens ophav har jeg lyst til at spørge hvorfor du overvejer Accuphase og lignende transistoriseret grej?
Ja, jeg har set du mangler "juice", men er det den eneste årsag. Jeg har studeret din overvældende begejstring for Leben 600.

Det kan jeg godt forstå.

Det er i matchet med Harbeth M30-højttalerne, at jeg til tider savner lidt mere juice. Jeg har hørt med en parasound-effektforstærker foran
i Lydbutikken, og det glød rigtig, rigtig godt.

Jeg har fulgt lidt med på Harbeth-forummet, hvor der er bred konsensus om, at det kunne være en god idé (med mere effekt).

CS-600'eren er jeg stadig helt vild med, men vil gerne forsøge med mere letdrevne højttalere i et et parallelt setup - måske noget Living
Voice, Devore, Audio Note eller lignende.

Jeg forsøgte mig med et sæt El-34-rør for ikke så længe siden, der giver 28 versus 32 watts 6L6-familien af rør i CS-600'eren. Her lød
EL34-rørene mindre godt, selvom de var af høj kvalitet.

Og så er der selvfølgelgi, som altid, også et element af gerne at ville forsøge sig med noget nyt.

I forhold til tråden her er jeg også spændt på at høre, hvordan en forforstærker foran CS-600'erne vil påvirke lyden.

& tak for indspark også til jer alle!

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Ja det bliver spændende. Diagrammet - hvis altså det står til troende - viser at der anvendes en 0,15/0,22uF kondensator i udgangen.
Hvad det så end betyder i praksis. Her er det jeg placerer et udråbstegn. For hvor høj er indgangsimpedansen på din Leben CS-600?
Kondensatorens lave værdi betyder, at indgangsimpedansen på CS 600 skal være større end 50kOhm.
I modsat fald vil basgengivelsen blive beskåret. 

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Og så håber jeg at modstanden på 1MOhm der nu er monteret mellem apparatstel og stel på udgangstikket
i stedet er forbundet mellem stel og signalmidterbenet på udgangsstikket.
For ellers risikerer man at få et rap over nallerne når kondensatoren ubelastet står opladet til det halve af rørenes forsyningsspænding.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 22 Januar 2025 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
For ellers risikerer man at få et rap over nallerne når kondensatoren ubelastet står opladet til det halve af rørenes forsyningsspænding.

Dette er en fejltegning af diagrammet. Man ser aldrig en 1Mohm fra stel til stel i nogen konstruktion. 

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Har du læst og forstået det jeg skriver! Min kommunikation med Kasper Bergholt bekræfter at du er helt forkert på den...

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Diagrammet er fejltegnet.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Diagrammet er det der følger preamp'en Kasper har bestilt. Se linket i hans trådoplæg.

Det jeg kommenterer og foreslår rettet er det nedenfor. Her er min rettelse og forklaring til det jeg skrev til Kasper !! 

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

bergholt skrev:
Kaj. skrev:
@Kasper Bergholt

For nu at vende tilbage til trådens ophav har jeg lyst til at spørge hvorfor du overvejer Accuphase og lignende transistoriseret grej? Ja, jeg har set du mangler "juice", men er det den eneste årsag. Jeg har studeret din overvældende begejstring for Leben 600.

Det kan jeg godt forstå.

Det er i matchet med Harbeth M30-højttalerne, at jeg til tider savner lidt mere juice. Jeg har hørt med en parasound-effektforstærker foran i Lydbutikken, og det glød rigtig, rigtig godt.

Jeg har fulgt lidt med på Harbeth-forummet, hvor der er bred konsensus om, at det kunne være en god idé (med mere effekt).

CS-600'eren er jeg stadig helt vild med, men vil gerne forsøge med mere letdrevne højttalere i et et parallelt setup - måske noget Living Voice, Devore, Audio Note eller lignende.

Jeg forsøgte mig med et sæt El-34-rør for ikke så længe siden, der giver 28 versus 32 watts 6L6-familien af rør i CS-600'eren. Her lød EL34-rørene mindre godt, selvom de var af høj kvalitet.

Og så er der selvfølgelgi, som altid, også et element af gerne at ville forsøge sig med noget nyt.

I forhold til tråden her er jeg også spændt på at høre, hvordan en forforstærker foran CS-600'erne vil påvirke lyden.

& tak for indspark også til jer alle!

Og lige for at supplere mig selv. Jeg havde glemt, at jeg haft muligheden for at lytte til Harbeth-højttalerne med en rørbaseret forforstærker (Audio Note M Zero & Audio Note M1) i kombination med en Vincent SP-331.

Og det spillede dejligt. Så dejligt, at jeg blev interesseret i idéen om 100% rørforstærkning, hvilket ledte til købet af en Audio Note P2SE, som der var lidt bøvl med. Dernæst Leben. Og så er jeg så i gang med en ny iteration over temaet.

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Ja det bliver spændende. Diagrammet - hvis altså det står til troende - viser at der anvendes en 0,15/0,22uF kondensator i udgangen. Hvad det så end betyder i praksis. Her er det jeg placerer et udråbstegn. For hvor høj er indgangsimpedansen på din Leben CS-600? Kondensatorens lave værdi betyder, at indgangsimpedansen på CS 600 skal være større end 50kOhm. I modsat fald vil basgengivelsen blive beskåret.

Jeg skal ikke kunne sige det, det fremgår ikke af manualen. Forforstærkerkredsløbet er baseret på Kondo Audio Notes KSL-M77, måske der er mere viden at hente dér?

I forhold til den, der er på vej fra Kina, er planen at teste med en gammel Kenwood M1-effektforstærker først, for at se, at alt virker.

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Diagrammet er det der følger preamp'en Kasper har bestilt. Se linket i hans trådoplæg.

Det jeg kommenterer og foreslår rettet er det nedenfor. Her er min rettelse og forklaring til det jeg skrev til Kasper !!

Jeg vender tilbage med et par billeder af, hvordan det hele ser ud i praksis, når den er landet :) Tror ikke, man kan stole på diagrammet. Der står også 12AY7-rør, ikke ECC81/12AT7.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2025 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

bergholt skrev:
Tror ikke, man kan stole på diagrammet. Der står også 12AY7-rør, ikke ECC81/12AT7.

Kasper...... Lige på nær den fejltegning af 1M ohms modstanden, er den go´ nok.
Den konstruktion ER lavet udelukkende med 12AY7 rør.
8 stk. af slagsen, hvis det er linie-pre´en, der også inkluderer riaa

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2025 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

bergholt skrev:
Kaj. skrev:
Ja det bliver spændende. Diagrammet - hvis altså det står til troende - viser at der anvendes en 0,15/0,22uF kondensator i udgangen. Hvad det så end betyder i praksis. Her er det jeg placerer et udråbstegn. For hvor høj er indgangsimpedansen på din Leben CS-600? Kondensatorens lave værdi betyder, at indgangsimpedansen på CS 600 skal være større end 50kOhm. I modsat fald vil basgengivelsen blive beskåret.

Jeg skal ikke kunne sige det, det fremgår ikke af manualen. Forforstærkerkredsløbet er baseret på Kondo Audio Notes KSL-M77, måske der er mere viden at hente dér? I forhold til den, der er på vej fra Kina, er planen at teste med en gammel Kenwood M1-effektforstærker først, for at se, at alt virker.

Er de to 1:1 identiske er indgangsimpedansen 100kOhm.   

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2025 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Rettelse som betyder at dette - såvel som de to citerede indlæg - bør fjernes fra tråden.
Forårsaget af den omfattende beskæring af vores indlæg mangler der nu den tekst jeg henledte opmærksomheden på her…..

Kaj. skrev:
Har du læst og forstået det jeg skriver! Min kommunikation med Kasper Bergholt bekræfter at du er helt
forkert på den...

Det ser efter beskæringen ud som om jeg mener Boydk’s indlæg - vist nedenfor - omkring 1MOhm modstanden er helt forkert.
Nej, det er det naturligvis ikke, hvad man også kan se bekræftet på den diagramrettelse jeg har uploaded.

Boydk skrev:

Kaj. skrev:
For ellers risikerer man at få et rap over nallerne når kondensatoren ubelastet står opladet til
det halve af rørenes forsyningsspænding.
 Dette er en fejltegning af
diagrammet. Man ser aldrig en 1Mohm fra stel til stel i nogen konstruktion. 

Det var netop det der fangede min opmærksomhed

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2025 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
bergholt skrev:
Tror ikke, man kan stole på diagrammet. Der står også 12AY7-rør, ikke ECC81/12AT7.

Kasper...... Lige på nær den fejltegning af 1M ohms modstanden, er den go´ nok. Den konstruktion ER lavet udelukkende med 12AY7 rør. 8
stk. af slagsen, hvis det er linie-pre´en, der også inkluderer riaa

Det er rigtigt.

Men kopien/klonen/det uægte barn fra Kina er med ECC81-rør:

"The package with electronic tube comes standard with a new Dawning 5Z4P and a pair of noble ECC81. 5Z4P can be directly replaced by
5Z3P, 274B, 5AR4, 5U4G. 12AT7 can be directly replaced by 12AY7 or ECC81"

Så man må have fortolket lidt tingene.

Det bli'r sgu spændende at se, hvordan den ser ud indeni.

Ved ikke, om der (stadig) er ophavsret på Kondo Audio Note-designet. Jeg gad dælme godt høre, hvordan sådan en krabat lyder.

Projeket med den fra Kina minder mig lidt om Proac-klonerne fra Dansk Audio Teknik, der var populære i 90'erne.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes