Forfatter |
|
Musikelsker Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 22 Januar 2025 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle:
Jeg har en god bekendt, som seriøst overvejer at købe eller få bygget et hornsystem. Problemet er jo bare at det er vanskeligt at lytte lidt på
forhånd og danne sig en egen mening - og beslutte hvilken vej at gå
Han søger ikke et meget kompliceret system, som optager al plads i lytterummet. Det han søger er et 2 eller 3 vejs system, med måske en 15"
bas i et acceptabel kabinet + plus et hornsystem med én eller to enheder. Og god følsomhed.
Jeg har 30 års erfaring med hornhøjttalere, et system som mit er lige voldsomt nok til ham. Men vi vil begge sætte meget stor pris på, hvis en
eller flere vil demonstrere deres system? Kbn eller resten af Sjælland
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 948
|
Sendt: 23 Januar 2025 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her falder måske lidt udenfor kategorien horn, men jeg kører med et sæt Hørning Euphrodite, første version, og han kalder det jo hybridhorn. De er følsomme, 98 dB og fylder ikke alverden. Måler ca. 30x65x150c, BxDxH. Man er velkommen en tur til Kastrup (2770) for at ligge ører til den tilgang til en højtaler :-)
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2977
|
Sendt: 23 Januar 2025 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Musikelsker
Sebastian i Slagelse har Horn. Her på forum kalder han sig "Schrader".
Er en flink fyr, demostrerer sikkert gerne sine Horn.
|
Til top |
|
|
Max.H Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2011 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 23 Januar 2025 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
@Musikelsker
Sebastian i Slagelse har Horn. Her på forum kalder han sig "Schrader".
Er en flink fyr, demostrerer sikkert gerne sine Horn. |
|
|
Jeg kender ham ikke men jeg tror du mener Schlager __________________ Nogle ved altid bedre og nogle skal man ignorere
Elsker ironi Og hader pral !
Det er sjældent at mænd bliver mindre stædige med alderen
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2977
|
Sendt: 23 Januar 2025 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Max.H
Lige præcis, "Schlager".
Min sammenblanding skyldes måske Schlager også en form for skrædder, syr selv sine Horn LOL]
|
Til top |
|
|
Musikelsker Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2019 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 24 Januar 2025 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det hele
Det jeg allerhelst vil præsentere min gode bekendte, er et helt klassisk, simpelt system. Sikkert noget som en 12"-15" i et kabinet, suppleret med en 1.4" i et horn som dækker resten - eller måske lidt lavere delefrekvens med en 2" suppleret med en 1" til diskant. Aktiv eller passiv bassystem.
Det behøver, bør ikke, være et kompliceret system. Vi skal blot finde ud af, om jeg har ret, når jeg fortæller ham, at selv det simpleste hornsystem, gør de fleste almindelige firkantede 2 eller 3 vejs systemer ret uinteressante ... :) Der er jeg jo slet ikke enige med alle, måske de færreste, men jeg vil gerne lade ham træffe sin egen beslutning
Jeg håber der er masser af højttalere på Sjælland, som spiller med en 12"-15" bas i et fint kabinet, afstemt til 30-40 Hz. Og en følsomhed tæt på de 100 db? Måske kun 97 db? Og de er disse vi gerne vil lytte til
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 25 Januar 2025 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med Avantgarde Acoustics? Mon ikke du kan få en demo hos forhandlerene, så din ven kan få en fornemmelse?
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 25 Januar 2025 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musikelsker,
Du efterspørger forholdsvis kompakte og simple højttalere, og flere byder ind med med store og komplekse højttalere. Inden for
det du efterspørger kommer jeg umiddelbart i tanke om to gode systemer:
- JBL 4367
- Tony Gees - Calpamos, som kan ses på hans side Humblehomemadehifi under ‘’project archive’’
Det er nok nemmest at komme til at lytte til JBL, men min vurdering er, at Calpamos lyder bedre. Jeg har hørt begge, men
aldrig i direkte A - B sammenligning. Og har man ikke noget mod selvbyg, så er Calpamos også meget billigere.
En kommentar ift følsomhed. Du nævner 100dB, eller minimum 97dB. Det er desværre fysisk umulig i virkelighedens verden fra
højttalere skåret over den læst. 93dB er det realistiske. Check eks Stereophiles anmeldelse / måling af JBL 4367, der er opgivet
til 94dB og målingen af følsomhed viser 92,7dB. Når man ind imellem ser sådanne konstruktioner med 15” bas i reflekskabinet
+ horn mellem/diskant opgivet til mellem 95dB og 100dB følsomhed, så er det som regel meget optimistiske opgivelser. Men
93dB er også rigtig fint i de fleste tilfælde, og hvis højttalerne ikke har for krævende impedans/fase kan det drives med få watt.
Hilsen,
Morten
__________________ Hilsen, Morten
|
Til top |
|
|
schlager Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
Sendt: 25 Januar 2025 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vestlyd V15C kunne være et bud. Den har masser af "fun factor" og er fin behagelig at lytte til. Prisen er bestemt også rimelig. Få en demo i
Hifi Klubben.
__________________ Horn må ha' synergy
|
Til top |
|
|