Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2025 | 09:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Nyt 5u3c ensretterrør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2025 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Landet for nogle timer siden til brug i min nye forforstærker (i tillæg til 2 x ECC81).

Svetlana, 1974. NOS. 

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 Januar 2025 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Fedt, at du prøver med forskellige rør. Jeg har også selv været igennem en del rør... og med et nyt KT88 effekttrin på vej, så er der lagt i ovnen til mere rør-rulleri

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2025 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Uh, det lyder spændende. Hvilket er der tale om?

Jeg har også KT88 på listen (til Leben-maskinen) på et tidspunkt.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 31 Januar 2025 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Det bliver endnu en Tektron forstærker... det er bare suverænt lækre og rigtig vellydende produkter. Rørene bliver Psvane KT88 Acme, 12au7TII, og 5ar4. Og den kommer til at køre single ended med ét rør pr. kanal!

KT88 er generelt et både kraftigt og neutralt lydende rør, og der er et stort udbud. Jeg har også lyttet til EL34, KT90, KT120 og KT150, men KT88 er stadig min favorit alene fordi de forholder sig mest neutrale. Man kan sagtens få mere bas med 120/150, men det er ikke korrekt

Dog er Tung-sol 6550 også i mine overvejelser. Men det er efterhånden min erfaring at indgangsrør og ensretter-rør har større indflydelse end udgangsrør...

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2025 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Fede sager! Hvilke højttalere kommer trinnet til at spille sammen med?

"Men det er efterhånden min erfaring at indgangsrør og ensretter-rør har større indflydelse end udgangsrør..."

Det er interessant! Jeg ved ikke så meget om det, men vil gerne høre mere.

Jeg sad og tænkte på synergier mellem forskellige ECC81-familie og 5C3S / 5U4G / VT-244, med videre. Om det er bedst at vælge
amerikanske rør begge steder, eller britiske, eller kombinere på tværs.

Det er måske en ny tråd værdig?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 01 Februar 2025 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv bygget mine egne 2 vejs højtalere.

Det er alene ud fra egne oplevelser, at jeg kommer med udsagnet om indgangs- og ensretter-rør. Men andre er kommet med lign. udtalelser på udenlandske foras. 

Med ensretterrør handler det primært om det fald i spænding der sker ved dynamiske strømtræk fra lydkredsløbene . Her er 5ar4 mere "stabilt", hvilket giver en mere "stram" og præcis lyd. Nogen vælger bevidst rør med mere spændingsfald fordi, de godt kan lide den indflydelse det har på lyden. Men et ensretterrør sidder ikke i signalvejen og påvirker alene stabiliteten af den strøm der leveres fra "sidelinjen"... derfor kan man egentlig heller ikke sige hvordan de lyder, men nærmere hvordan de påvirker de "lydbærende" rør!

Men du skal prøve dig frem, og umiddelbart kan man bedre forholde sig til en høj pris på udgangsrør, da de er "større". Men rør er "mekanik" og fysik, og præcision koster. Og det er stort set samme arbejde der skal laves med både store og små rør. Derfor koster nogen mærker mere end andre, selv om det er samme type. Der er brugt mere tid...

Hos Psvane er det f.eks. generelt samme "indmad" der går igen i deres forskellige serier, men de der måler bedst bliver til de dyrere serier. Man ser det også med Electro Harmonix, Gold Lion, Tungsol osv. Jo dyrere, jo bedre måler de. Og nogen gange er det meget hørbart, og andre gange slet ikke.

Er det ikke en fantastisk hobby?

bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2025 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Tak for forklaringerne, Mikkel. Det er værdsat :)

Hvor ville du/man placere VT-244-varianten klangmæssigt? Der er jo også en æstetisk dimension til det, og de er godt nok flotte. Nogle af
premiumrørene fra Psvane også.

Det ser ud til, at Audio Note har indgået et samarbejde med dem til nogle produktioner.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Februar 2025 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

bergholt, undskyld at jeg lod mig rive med, da Kaj hi-jackede din tråd

Vedr. VT-244 varianten, så er det magen til 5u3c/5u4g... og min erfaring er, at det er lidt rundere i sin "lyd", og savner noget af den præcision og dynamik som 5ar4 kan give de lydgivende rør.

Men forstærkere der benytter 5ar4 kan ikke altid benytte et 5u4g, da det trækker flere ampere. Men omvendt fungerer det fint, da 5ar4 trækker mindre strøm.

Det afhænger af dimensioneringen af trafoen i strømforsyningen. Her er producenten af forstærkeren den bedste at spørge.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes