Emne: Kraftig brum fra forforstærker
|

|
Forfatter |
|
bergholt Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2013 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 280
|
Sendt: 26 Februar 2025 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kloge mennesker,
Som varslet i tråden her havde jeg bestilt en billig Kondo Audio
Note-forforstærkerklon på Aliexpress.
Den kom hjem forleden, og jeg fik tid til at eksperimentere med den i går aftes. Pakken føltes solid, og indpakningen var rigtig fin og
forsvarlig. Forstærkeren føltes også solid og godt tung i det.
Desværre gav den høj, høj brum af sig, da jeg havde sluttet den til testmiljøet (gammel Kenwood M1-effekt & Snell K) sammen med en
Topping D10 som kilde.
Jeg har prøvet forskellige kabler, stik, med videre - uden held.
Der var nogle den oprindelige tråd, der var inde på, at der var noget, der så forkert ud på diagrammet, hvad angik stel eller jord, hvis jeg
husker rigtigt.
Kan det være det? Eller er den bare defekt?
Nedenfor kommer lidt billeder af indmaden, som måske kan hjælpe til diagnosticere problemet.
Men det er lige før, jeg ikke tør bruge den af frygt for, den skader rørene.
Musik kan fint høres igennem brummen, men det er supervanskeligt at vurdere, om lyden ville være god uden brummen.
__________________ -- Kasper Bergholt
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

|
Sendt: 26 Februar 2025 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fra producentens hjemmeside. Det ser ud til at være nogle andre komponenter, der i den udgave, jeg har modtaget: -- Og her billeder af den konkrete forstærker set fra undersiden: Ligner det katten i sækken? __________________ -- Kasper Bergholt
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 28 Februar 2025 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den ene af elektrolytkondensatorerne ser temmelig meget ud til at være defekt. Den buler i toppen. Sammenligner jeg med de modelbilleder, du har delt, ser det ud til den er vendt forkert!
Billederne giver ellers ikke meget mulighed for at hjælpe. De er ikke skarpe nok, og giver ikke rigtigt overblik.
Men trods det simple kredsløb, er fejlmonteret elektrolyt, med til at hejse advarselsblinkene. Måske du skulle opsøge Analog Bo, eller anden erfaren radiomekaniker?
__________________ Bare det GLØDER...
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6363
|
Sendt: 28 Februar 2025 kl. 04:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt spottet, Tonni.
Bergholt......
Elektrolytten (gul cirkel buler i toppen). Er ødelagt og skal skiftes. Årsagen er, at kineserne har vendt den forkert.
Se på stregen, der markerer minus (grøn pil).
Den vender modsat af modelbilledet (de 2 første billeder i dit indlæg).
Dette vil gøre, at elektrolytten opfører sig som tæt på en kortslutning og belaster den spænding, den i stedet
burde udglatte..... og ja..... det vil brumme som bare pokker. Lad være med at tænde den.
Det næste der sker, er at elektrolytten spinger i luften med en masse ildelugtende papirfnuller.
Ny elektrolyt på samme værdi som den, der sidder der, og som bli´r vendt rigtigt, så skal du se.......
så spiller den nok som tiltænkt __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2980
|
Sendt: 28 Februar 2025 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende spottet
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2025 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonni skrev:
Den ene af elektrolytkondensatorerne ser temmelig meget ud til at være defekt. Den buler i toppen.Sammenligner jeg med
de modelbilleder, du har delt, ser det ud til den er vendt forkert!Billederne giver ellers ikke meget mulighed for at hjælpe.De er ikke skarpe
nok, og giver ikke rigtigt overblik.Men trods det simple kredsløb, er fejlmonteret elektrolyt, med til at hejse advarselsblinkene.Måske du
skulle opsøge Analog Bo, eller anden erfaren radiomekaniker? |
|
|
Det er dælme godt set, det dér - særligt med den dårlige billedkvalitet.
Forstærkeren har været så billig (230 dollars), at det ikke er investeringen værd, tror jeg, at få kigget på den af en pro.
Jeg kan også være nervøs for, at der kunne være andre ting, der ikke er tip-top.
Kvaliteten på komponenterne ser ud til at værre dårligere, end dem, der vises på hjemmesiden.
Tænker, worst case er, at den kommer til at ødelægge noget andet i lydkæden.
Så jeg tror, jeg vil forsøge at få nogle af pengene retur.
Tusind tak for hjælp/analyse/fejlsøgning :) __________________ -- Kasper Bergholt
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2025 kl. 02:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bergholt......
Siden vi nu er på diy-delen af H4A, så kunne du jo evt. sende den herover.
1. Jeg kan kigge på den som et hobby-projekt, du ved, honoreret med lidt øl og rødvin, hvis den ender med at virke fejlfrit.
Devisen er "NO cure, No pay".
2. Det ville da være synd, at lade den gå til spilde. 230$ er jo ikke langt fra gennensnitsværdien af, hvad der sidder i
mange forforstærkere
Skyd mig en privat besked, hvis du er interesseret, og lad os se, om vi kan finde ud af noget. Er selv lidt nysgerrig på
at se ved selvsyn, hvad kineserne kan præsentere for 230$. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2025 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det dér, det er sgu månedens, årets eller ti-årets fedeste hifi-forslag!
Den er jeg totalt med på. Fanger dig med en pm senere :)
|
Til top |
|
|
Johannes2 Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 02 Marts 2025 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende opslag - hvis der bliver kigget på forforstærkeren og den kommer tilbage i systemet, så meld gerne tilbage herinde
med et review. Jeg har også kigget på diverse kloner af Kondo-forforstærkere og vil da gerne tage en genvej til “Audio Heaven”:)
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2025 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johannes2,
Det skal jeg nok, både hvis den bliver rask nok til at få en plads :).
Gad vide, om der kunne være et marked for europæisk eller danskproducerede produketer a la denne konstruktion (2 X ECC81 & 5URC-familieensretterrør), men måske med bedre komponentkvalitet og helt sikkert bedre 'quality assurance'.
Der sad kvalitetsstempelmærker to steder på undersiden af forstærkeren, så der har været en eller anden proces (måske simuleret:)) for det.
Men der er nok grundlæggende noget dårlig audio karma i at skildre / kannibalisere så meget på en anden virksomheds produkt.
Go' søndag til alle - selvom nongen kommer lidt på kant med hinanden herinde fra tid til anden, så er det sgu et godt og lærerigt miljø at få adgang til.
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2019 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 195
|
Sendt: 02 Marts 2025 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende at høre om du nåede i mål.
I mellemtiden kan jeg så spørge lidt ind til købet. Den står til 1440 kr plus forsendelse 756 kr ?
Og hvad med told og moms...det kom vel oveni ?
/preben
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2025 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg landede på 238 dollars inklusive forsendelse. Tror, de nuværende 756 kroner er en fejl.
Jeg kan ikke lige finde bilaget, men der kom ca. 400 kroner oveni i told og moms.
Så omkring 2.000 alt i alt, hvilket os betyder, at det dårligt kan svare sig at returnere - kaste gode penge efter dårlige, hvis den bliver væk, den ikke bliver afhentet eller fundet i fin stand af sælger. Så det gider jeg ikke ud i.
Bliver spændende at høre, hvad Boyd tænker om sagerne.
Hvis den oveni defekten også - eller bare for sig selv- ville ødelægge gode ECC81- og 5UC3-rør ville det være ekstra nederen.
Forstærkeren er lige blevet skibet af sted med GLS.
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger

|
Sendt: 03 Marts 2025 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar.....ca. 2000 kr er vel også en OK pris....alt i alt.
Men med komponentværdier på printlayout som umiddelbart er til at tjekke så burde den vel fungere når den defekte fejlmonterede kondensator er
udskiftet ....jeg krydser fingre.
Spændende at høre om resultatet når du får den retur.
/preben
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2025 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænker ikke BoyDK finder andre fejl. Men bare for en sikkerheds skyld, er det godt at få den gået gennem. Er de de rigtige værdier, alle stumperne. Og er der andre, der er vendt forkert? Osv. Måske nogle af kablerne dog bør lægges om.
Men jeg er temmelig spændt på hvad der bliver fundet ud af. Og er den i orden, kan du sagtens tube rolle. Men pas på. Det kan sagtens blive en sport i sig selv...
Med venlig hilsen Tonni
|
Til top |
|
|
Tonni Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2025 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så? Er der noget nyt?
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2025 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he.......
Det ser ud til at utålmodigheden breder sig
Beklager at ha´ haft bordet optaget af noget irriterende tungt, der ikke kunne flyttes i adskilt stand.
Læg dertil den ledeste omgang influenza, jeg nogensinde har oplevet siden 1953
Den trak tænder ud..... langvarigt....... så håber på ikke flere angreb fra "Murphy" i 2025.
Har fået den pakket op og skildt ad i dag....
Lad os bare sige, at det nok er den MINDST imponerende "indmad", hvad angår elektronik, jeg nogensinde har set.
Og den skal tænkes lidt over, da den LANGT fra følger det diagram, der tidligere er vist. Man har også
brugt billige fake Kina-Wima kondensatorer, og heller ikke de værdier, der kom fra diagrammet eller står trykt på printet.
Lige umiddelbart minder det mere om: "Hvad har vi af rester, vi kan bruge"??
Der går helt sikkert et par dage mere, da jeg ikke kan hellige mig hele dagen til den.
Kasper...... jeg skriver på mail senere i dag, eller i morgen
__________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
Mitron Forum Bruger

|
Sendt: 17 Marts 2025 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uhh....det lyder som en helt føljeton ;-)
Spændende at høre om resultatet når du når så langt
/preben
|
Til top |
|
|
gabetta Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2014 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 383
|
Sendt: 17 Marts 2025 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja fluen den har vinger på, også i år, kæmper selv med den
Og igen kan vi se at kineser-gøj har fortjent deres ry. Bevares, der findes også gode producenter, men ryet fra de gamle dage om at lige så
snart kvalitetskontrollen har været forbi så skiftes det hele ud efter forgodtbefindende lever stadig.
Hold endelig liv i tråden så vi kan se hvad det ender ud i, om det er noget der kan reddes eller om det igen er korrekt at er det for billigt, så...
Uanset er det vel allerede sådan, det er ikke meningen at man skal købe ud fra billeder for så at få sendt noget helt andet. Havde det været
igennem eBay skulle man helt sikkert have anvendt deres annulleringsklausul. __________________ Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre... Måske man skulle bekymre sig mindre om sin egen (s)tilstand end andres.
|
Til top |
|
|
bergholt Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2025 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
He he.......
Det ser ud til at utålmodigheden breder sig
Beklager at ha´ haft bordet optaget af noget irriterende tungt, der ikke kunne flyttes i adskilt stand.
Læg dertil den ledeste omgang influenza, jeg nogensinde har oplevet siden 1953
Den trak tænder ud..... langvarigt....... så håber på ikke flere angreb fra "Murphy" i 2025.
Har fået den pakket op og skildt ad i dag....
Lad os bare sige, at det nok er den MINDST imponerende "indmad", hvad angår elektronik, jeg nogensinde har set.
Og den skal tænkes lidt over, da den LANGT fra følger det diagram, der tidligere er vist. Man har også
brugt billige fake Kina-Wima kondensatorer, og heller ikke de værdier, der kom fra diagrammet eller står trykt på printet.
Lige umiddelbart minder det mere om: "Hvad har vi af rester, vi kan bruge"??
Der går helt sikkert et par dage mere, da jeg ikke kan hellige mig hele dagen til den.
Kasper...... jeg skriver på mail senere i dag, eller i morgen
 |
|
|
Havde jo håbet, det ville se lidt bedre ud - men må også indrømme, at det også er som forventet - særligt efter selv at have tjekket
indmaden og set, at komponenterne var væsensforskellige fra dem på billedet på Aliexpress.
Lad bare kommunikationen videre være her på sitet, så du ikke behøver skrive dobbelt / holde styr på flere tråde.
Tænker, at der også er bred interesse :)
Så føler, jeg har gjort mit for at gøre hifi-verdenen lidt klogere til en overkommelig pris.
Får jeg fik forforstærkeren hjem, fik jeg også trykket på købsknappen på en Dartzeel-klon og en DAC. Og dumt nok måske også i endnu en
forforstærker baseret på 6SN7 og 6Z4-ensretterør.
Invest in loss, tror jeg det hedder i adfærdsteori :(
Igen - økonomisk til at have med at gøre og lærerigtigt.
Hvis der er stemning for det følger mere i en ny tråd. Og det er ikke for at tigge om yderligeere gratis konsulentbistand - blot nysgerrighed
:)
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2025 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, Kasper.
For starters.... send mig lige dit tlf. nr. på PB....... Har ikke lige tid til billedbehandling, så ka du jo evt. senere lægge billedet ud.
Så langt...... Den fejlvendte elektrolyt....... havde jo selvfølgelig fungeret som næsten kortsluttet, så den havde "kullet" en 2,7K
modstand. Men........ den anden, som sidder på den anden elektrolyt, var allerede ved at blive godt brun, så summa summarum....
de er for små. Er nu byttet med 2,7K 6watt (havde ingen 5watt).
Så var der de tre store/hvide kondensatorer. 2 af dem sidder i udgangen på hvert rør.
Uanset hvor meget og intensivt, jeg Googler påskriften på dem, eller søger på Ebay og AliExpress, så kommer der ikke noget
som helst op, der ligner. Til gengæld når man søger på den eksakte påtegnelse på dem, får man det ene link efter det
andet til motor startkondensatorer eller X2 strømfilter-samme.
Det bekræfter min påstand, at man har kylet i, hvad man kunne finde i skarnsbunken/affaldsbøtten.
Det eneste, der ser fornuftigt ud, er de to drosselspoler og nettrafo´en.
Igen..... drosselspoler..... ikke som i diagrammet. Dette er noget helt andet..... længere og længere væk fra
noget, der seriøst minder om "Kondo" (men derfor kan det jo måske godt spille alligevel).
Så indtil nu..... De 3 X2-kondensatorer byttet til rigtige Polypropylen.
De kinesiske "Wima" byttet til rigtige Wima.
De 2 elktrolytter byttet til kvalitets-samme (og vendt rigtigt)
De 2 underdimensionerede modstande byttet til kraftigere.
Da det er for bøvlet at demontere mit eget setup, skal jeg lige ha´ rodet en forstærker og nogle kabler frem til
at prøve på stuehøjttalerne. Lytteseance senere. Er det efter hensigten finde vi ud af, om et nyt/ordentligt volume-potmeter
er nødvendigt.
Og så skidt da....... legede lidt med noget fotobehandling. Sådan ser den ud nu:
 __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|