Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 17:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Stereo perspektiv Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sølvsuper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 April 2025 kl. 11:46 | IP-adresse registreret Citér sølvsuper

Hej
Lige et spørgsmål til panelet. Hvad giver et godt stereo perspektiv?
Jeg har et setup bestående af Lyngdorf med et sæt Infinity Kappa 90 (ved godt det ikke er verdens bedste højttaler), men
arvede et velholdt sæt som skulle ha en chance.

Ved siden af har jeg en Pioneer på et sæt 2 vejs jeg selv har bygget.

Det ‘store’ anlæg har elendig perspektiv men det lille noget nær perfekt.

Så er spørgsmålet: er det diskanterne, er det delefilter eller sammensætningen af anlægget?

Det skal siges at jeg har leget rigtig meget med placeringen at Infinity’erne

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 April 2025 kl. 17:11 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Der er flere faktorer...

Dels skal din signalkilde og forstærker kunne videregive signalet uden fejl. Signalkilden har det sværeste job, hvor forstærkeren nok skal finde ud af det. Mine signalkilder - CD og vinyl, koster 1½-2 gange mere end for-/effektforstærker samlet!

Men højtalerne og det rum de spiller i er den vigtigste faktor. Med for meget eller for lidt(!) efterklang, så kan det hele falde til jorden, uanset højtalerens kvaliteter.

Men højtaleren skal også konstrueres "korrekt". Og her spiller ting som fase - både elektrisk og akustisk, og tidsdomæne ind som vigtige faktorer. Desværre "over-konstrueres" mange højtalere fordi, de skal passe ind i mange forskellige miljøer. Dels bliver delefiltre meget komplicerede, da de skal måle linealret og udgøre en nem belastning for forstærkerne.

Simpelhed er ordet... jo enklere og simplere ting kan konstrueres, jo mindre hindrer signalet i at komme frem.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Online
Sendt: 30 April 2025 kl. 08:49 | IP-adresse registreret Citér nils valla

@sølvsuper.

Med 2-vejs HT er det nemmere at få et godt perspektiv end med flere-vejs HT.
Du bør forstå billedperspektivet som noget der optegnes i diskantområdet, præcissionen ligger i diskanten.
Hvis optegningen ikke er præcis flyder de lavere liggende frekvensområder sammen.
Det stiller krav til udstyr og HT-placering.
Med flere enheder i HT kommer mere nærvær og større naturtrohed, men kræver også meget mere af konstruktionen,
det bliver mere end bare relativt dyrere, hvis bare perspektivet skal matche 2-vejs HTeren.

Den der Kappa-90 - har den ikke store basmembraner - kræver en del i fh til rummets størrelse.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

sølvsuper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 April 2025 kl. 15:06 | IP-adresse registreret Citér sølvsuper

Jo der sidder 2 stk 10” i hver. De er også med bånddiskanter, men modsat hvad jeg har hørt af andre bånd, så synes jeg de er
‘flade’
Mht rummet, så står begge setup i samme rum og de små 2 vejs har en langt billigere lydkilde end Infinity’erne har.
Jeg er vild med deres evne til at gå dybt i specielt live optagelser, men er skuffet over diskant og stereo perspektiv 🤷‍♂️

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 April 2025 kl. 18:04 | IP-adresse registreret Citér Boman

Ja, det er et problem med stereoperspektivet.

Det er - som Mikkel skriver - forårsaget af diverse fasedrej/tidsforsinkelser.

Da jeg lavede højttalere hos Peerless for 30 år siden, troede man, at hvis frekvensgangen var ret, kunne det ikke blive bedre!

Det har ikke ændret sig siden, man optimerer frekvensgangen, men ignorer fasen, da man ikke kan korrigere fasedrej/tidsforsinkelse i den
analoge verden.

Og da højttalerne er så langt fra at gengive lyden naturligt, tilfører man diverse afvigelser i frekvensgangen, så de får en
"markant/gengivelse", så man kan høre forskel på de "almindelige" højttalere og de dyre højttalere.

Den tilgang er god, hvis man sammenligner med lyden fra koncerter, hvor lyden kommer ud af højttalere.

Men det er langt fra en naturlig gengivelse af stemmer og akustiske instrumenter.

Mikkel har lavet sine egne højttalere i et forsøg på at gengive mere naturligt, og det stort set lykkedes for ham. Lyden er klart bedre en
"almindelig" højttaler.

Så det er helt naturligt at stereoperspektiverne varierer på forskellige højttalere.

Da mit system er digitalt korrigeret, har jeg stereoperspektiv der er ukendt på "almindelige" højttalere - uanset pris!

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Sendt: 04 Maj 2025 kl. 18:40 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Der er nogen der går meget op i stereoperspektiv. I virkelighedens musikverden ser det noget anderledes ud, hvis du sidder
20m, eller mere, fra et orkester. Da alt er optaget med mic og mixet, bare lidt, er det da lidt en illusion at kalde det er
øjebliksbillede. Men hvis perspektivet kan opleves live agtigt, og især naturligt, er det ved ok. Man kan meget let blive
"regelrytter" af at dyrke den optimale gengivelse, uden umpf, smash og bang. Naturlighed.
Så har du prøvet de små på den stores anlæg?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 04 Maj 2025 kl. 20:58 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Stereoperspektiv handler om, at give oplevelsen af tilstedeværelse i musikken, som hvis man sad på jazzcafeen eller i koncertsalen. Derfor optager og mixer man det, så instrumenter og sangere placeres i lydbilledet både i bredde, højde og dybde.

Ting som man ikke tænker over, ved en akustisk koncert med "rigtige" instrumenter... her "er det der bare". Deutche Grammophon mixer også deres optagelser og benytter flere mikrofoner placeret i salen, så det kan sættes ind i stereoperspektivet efterfølgende, så man får en en oplevelse at dybde og placeringer af de forskellige instrument-grupper.

"Elektriske" koncerter med forstærkning og højtalere er en anden sag... og ofte har jeg mistanke om at personen bag mixeren både er tonedøv og har nedsat hørelse, for det er både for højt (skadende) og forvrængende (dårlig lyd). Jeg har ALDRIG oplevet en elektrisk koncert hvor lyden var god eller tilpas i styrke.

Derfor foretrækker jeg ofte at høre musikken hjemme, og så glæder jeg mig når optagelsen giver en 3D "illusion" af optagerum og placeringer af de udøvende. Eller flotte effekter der flytter sig rundt i lytterummen med f.eks. Q-sound. Eller når man har fået bygget et par gode højtalere, som giver optimalt indblik i optagelse og effekter, så det når ud over de fysiske placeringer af højtalerne 

Og dem der siger at de ikke går op i stereoperspektiv, har bare ikke oplevet det endnu. For tro mig, har man først fået indsigt i det tekniker og producer har lagt i en optagelse/mixning, så er det svært at undvære  

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Sendt: 05 Maj 2025 kl. 17:16 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Jeg er enig i den tekniske del. Har været til rigtig mange, især jazz her de senere år, koncerter hvor der benyttes mic´s til alle
instrumenter. Og sangeren. Selvfølgelig giver det noget perspektiv når man som jeg, oftest rykker til 1. eller anden række
center. Så er det et mix af den akustiske lyd og et mix fra de forskellige mic´s i højtalerne. Der er ret få koncerter der er rent
akustiske? Derfor er det med genskabelse af et perspektiv der ligner det naturlige passé. At det ligner virkeligheden ved vi jo
godt det ikke gør. Selvfølgelig skal der være en seperation af de forskellige artister, ikke en grød, men spørgsmålet er, om det
ligner det naturlige. Elektrostater kan noget med det, men på bekostning af dynamik syntes jeg. Horn kan i den anden grøft
super dynamik men kan(?) have det sværere med pin point placering. Men kan levere en meget live stemning. Jeg har og har
haft højtalere der kan super perspektiv, så man sidder og flipper over illusionen. Men det er ikke alt.
Lyden til live koncerter er blevet betydelig bedre de sidste 30-40 år. Væsentlig mindre støj og bedre systemer ala Line arrays.
Syntes der er store oplevelser at hente også ved elektronisk musik. Var lidt overrasket sidst i Bremen teater, hvor jeg var til
release af Den Sorte Skoles nye album med film til . Altså multimedie oplevelse. Der var faktisk perspektiv på lyden og rent uden
for højt. Syret oplevelse.
Ening med Nils Valla omkring tovejs. Men dejlig at vi oplever det forskelligt og er enige, eller var det lidt dødt.
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Status: Online
Sendt: 05 Maj 2025 kl. 17:30 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Til live har man sine øjne, kan se formationerne. Har man ikke hjemme foran HT.
Derfor fedt når der bliver sat perspektiv på optagelsen
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Maj 2025 kl. 18:51 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg kunne ikke have sagt det bedre, Nils Valla

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Maj 2025 kl. 12:23 | IP-adresse registreret Citér skumflum

Hvis ellers de er opstillet rimeligt fornuftigt (ikke for tæt på bagvæg, ikke for tæt på hinanden, uden store møbler i vejen), så plejer det, som Mikkel siger, gerne at være interaktionen med rummet eller højttaleren. Men der kan jo også være noget galt med udstyret.

Spil pink noise panoreret fra venstre til højre. Et godt setup vil give en glidende bevægelse gennem rummet - uden "huller" i midten. Lyder den ene højttaler anderledes end den anden med pink noise? Prøv eventuelt at afspille noget i mono eller noget, hvor du ved, at sangeren er dead center – er det også det, du hører? Hvis midten er svag eller vokalen trækker mod den ene side, så prøv at byt rundt op højttalerne. Hvis midten stadig trækkes til den ene side, kan du i hvert fald udelukke åbenlyse defekter i højttaleren.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum