Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 17:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Mission bedste lyd til Dali Opticon 8... Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Maj 2025 kl. 16:35 | IP-adresse registreret Citér AWest

Kære Hi-fi Entusiaster, jeg har brug for jeres Expert viden, og jeg skal prøve at se om jeg kan gøre mig fortjent til den med dette indlæg.

Missionen er simpel: Hvordan får jeg den bedste lyd ud af mine Dali Opticon 8 søjlehøjttalere?

Først en lille forhistorie, jeg er en mand i 50erne som elsker musik men har aldrig været ambitiøs med kvaliteten af det musik jeg afspillede igennem årene, jeg var lidt for fokuseret på den billige løsning i stedet for at fokusere på den lidt dyrere ægte Hi-fi stereo lyd, hvilket er nok for de fleste mennesker og som også var det for mig, altså lige indtil jeg oplevede hvor god min musik jeg lyttede til kunne blive til når det blev spillet på noget fantastisk Hi-fi udstyr, skal vi ikke bare sige det ærligt at jeg har været "blind" i så mange år, og nu skal der gøres noget ved det, og med jeres hjælp forhåbentlig.

Da jeg købte mine Dali højttalere for nogle år siden begyndte jeg denne rejse, og jeg må indrømme at jeg slet ikke er kommet i mål hvilket er anledningen til dette indlæg, jeg har lige nu en Denon AVR-X4500H Surround forstærker men har fundet ud af at det slet ikke er "godt" nok til mine højttalere og jeg er ikke længere så interesseret i Surround mere, nej jeg vil have Hi-fi stereo lyd i mine højttalere.

Jeg elsker alt musik lige fra Akustisk/Klassisk til Heavyrock.

Min rejse indtil nu er den at jeg leder efter den forstærker der kan levere den bedste lyd til mine højttaleres begrænsninger og da jeg primært ønsker at streame min musik via Tidal så kigger jeg på streamingforstærkere men vil da gerne overveje separate alternativer hvis I skulle foreslå det f.eks. alla WiiM Ultra sammen med en forstærker hvis det er?

Lige nu ligger min økonomiske range på ca. 20-30.000,- og jeg har kigget på:

1. Rotel RAS-5000
2. Cambridge Audio Evo 150
3. NAD M10 V3

Jeg har sågar kigget på en NAD M33 hvis det skulle være men jeg er overrasket over hvor meget "negativt" jeg har læst om NAD såsom det er noget som er "kejseren nye klæder" hvilket jeg blev meget overrasket over når rigtig mange Reviews på nettet lovpriser deres udstyr?

Jeg har i øvrigt også hørt at en NAD M33 er alt for "stor" og for dyrt et valg til mine forholdsvis "billige" højtalere og at mine højttalere slet ikke er gode nok til den forstærker så vil det vise sig at jeg har for store ambitioner til mine højttalere, og bør skifte til endnu dyrere højttalere i jagten på perfekt, god samt ren lyd, eller sagt på en anden måde hvordan opnår jeg den bedste lyd er det med fokus på forstærkeren eller højttalerne?

Håber meget at der er nogen der har lyst til at hjælpe mig i den rigtige retning, og på forhånd tak.

Mvh
Allan
Til top Vis AWest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AWest

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 08 Maj 2025 kl. 17:44 | IP-adresse registreret Citér Morten A

Ud fra de forstærkere du nævner, går jeg ud fra du skal bruge en streaming-forstærker med HDMI, jeg har haft en del af disse og er endt med en Lyngdorf tdai 1120, og det efter bl.a. at have haft en NAD M33, som ikke fungerede for mig pga. alt for analytisk lyd og ARC på HDMI ikke fungerede stabilt.

Jeg vil måske ikke anbefale dig en tdai 1120, tænker du godt vel kunne spille rigtig højt med de højtalere du har valgt, dog vil jeg sige at tdai1120 spiller fantastisk og dynamisk på mine 4 ohms højtalere (som dine vist også er).

Cambridge Evo 150 har jeg haft, den var virkelig tynd og kedelig i lyden på mine højtalere (Dynaudio Contour 30i), så den kan jeg ikke anbefale.

Mit bud er at Rotel Ras 5000 er bedste bud af dem du nævner, ellers syntes jeg også at Audiolab lyder p***egodt, her vil en A7000 evt. med den tilhørende streamer være et godt bud, selv om du så måske vil ende med 2 apparater vil de arbejde helt sammen som en enhed, og have HDMI og streaming.

Hvis du går efter NAD syntes jeg personligt deres digital forstærker med Hypex UcD effekttrin lyder mere musikalske end deres dyre modeller bygget med nCore eller Purifi trin. Marantz får tit gode reviews af deres streaming amps med hdmi. Er du ligeglad med prisen, er der også Lyngdorf tdai 3400, den har mere effekt end 1120, men de lyder ellers ens i min stue - måtte jeg konstatere efter at have lånt en 3400.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Maj 2025 kl. 02:15 | IP-adresse registreret Citér Hevring

Jeg kan bifalde Morten A mht. Lyngdorf anbefalingen, de spiller altså rigtigt godt de forstærkere, og Room Perfect er lige fløden
på toppen.

Derudover vil jeg gerne slå et slag for Hegel, de lidt større modeller kan varmt anbefales, jeg havde tidligere en Hegel H300, og
det er ubetinget een af de bedste forstærkere jeg har haft (en ældre sag nutildags)!

Når du nævner “streamingforstærker” tænker jeg at du nok er bedre tjent med at holde streaming, og forstærker adskildt, da
det giver mere frihed til at vælge den forstærker du har det godt med.

Jeg streamede selv i ca. 15 år min musik via Sonos, men skiftede til Bluesound efter Sonos’ katastrofale opdatering, der gjorde
systemet næsten uanvendeligt i flere måneder, og hold nu op en forskel i perspektiv, og musikalitet til Bluesound’s fordel.
Det er en ganske basic Bluesound Node jeg benytter, digitalt ind i min Lyngdorf TDAI 2170, og jeg er yderst tilfreds…

Du bør låne og prøve lidt forskelligt, da det kun er din vurdering der tæller i dit hjem, men jeg forstår til fulde at du gerne vil
have input, og forslag til din søgen!

God jagt / Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2025 kl. 14:05 | IP-adresse registreret Citér AWest

Morten A skrev:
Ud fra de forstærkere du nævner, går jeg ud fra du skal bruge en streaming-forstærker med HDMI, jeg har haft en del af disse og er endt med en Lyngdorf tdai 1120, og det efter bl.a. at have haft en NAD M33, som ikke fungerede for mig pga. alt for analytisk lyd og ARC på HDMI ikke fungerede stabilt.

Jeg vil måske ikke anbefale dig en tdai 1120, tænker du godt vel kunne spille rigtig højt med de højtalere du har valgt, dog vil jeg sige at tdai1120 spiller fantastisk og dynamisk på mine 4 ohms højtalere (som dine vist også er).

Cambridge Evo 150 har jeg haft, den var virkelig tynd og kedelig i lyden på mine højtalere (Dynaudio Contour 30i), så den kan jeg ikke anbefale.

Mit bud er at Rotel Ras 5000 er bedste bud af dem du nævner, ellers syntes jeg også at Audiolab lyder p***egodt, her vil en A7000 evt. med den tilhørende streamer være et godt bud, selv om du så måske vil ende med 2 apparater vil de arbejde helt sammen som en enhed, og have HDMI og streaming.

Hvis du går efter NAD syntes jeg personligt deres digital forstærker med Hypex UcD effekttrin lyder mere musikalske end deres dyre modeller bygget med nCore eller Purifi trin. Marantz får tit gode reviews af deres streaming amps med hdmi. Er du ligeglad med prisen, er der også Lyngdorf tdai 3400, den har mere effekt end 1120, men de lyder ellers ens i min stue - måtte jeg konstatere efter at have lånt en 3400.

Hej Morten, tusind tak for dit indput det er virkelig værdifuldt, jeg vil helt sikkert kigge mere på den Rotel RAS-5000, men den Lyngdorf TDAI-1120 har jeg så nu efterfølgende læst en del rigtig gode ting om så den får også et skud, især når du ligefrem har kunne sammenligne den med en NAD M33, altså den information kan ikke købes for penge så tak for det.

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2025 kl. 14:15 | IP-adresse registreret Citér AWest

Hevring skrev:
Jeg kan bifalde Morten A mht. Lyngdorf anbefalingen, de spiller altså rigtigt godt de forstærkere, og Room Perfect er lige fløden på toppen.

Derudover vil jeg gerne slå et slag for Hegel, de lidt større modeller kan varmt anbefales, jeg havde tidligere en Hegel H300, og det er ubetinget een af de bedste forstærkere jeg har haft (en ældre sag nutildags)!

Når du nævner “streamingforstærker” tænker jeg at du nok er bedre tjent med at holde streaming, og forstærker adskildt, da det giver mere frihed til at vælge den forstærker du har det godt med.

Jeg streamede selv i ca. 15 år min musik via Sonos, men skiftede til Bluesound efter Sonos’ katastrofale opdatering, der gjorde systemet næsten uanvendeligt i flere måneder, og hold nu op en forskel i perspektiv, og musikalitet til Bluesound’s fordel. Det er en ganske basic Bluesound Node jeg benytter, digitalt ind i min Lyngdorf TDAI 2170, og jeg er yderst tilfreds…

Du bør låne og prøve lidt forskelligt, da det kun er din vurdering der tæller i dit hjem, men jeg forstår til fulde at du gerne vil have input, og forslag til din søgen!

God jagt / Henrik

Hej Henrik, ligesom jeg skrev til Morten ovenfor så skal der også lyde tusind tak til dig for dit indput, og som jeg også sagde til Morten så skal den Lyngdorf have et skud som du jo bifalder, jeg har også læst og set en del om den "RoomPerfect" og er det ikke som om at den er bedre end "Dirac Live"?

Rigtig god weekend...

Mvh
Allan

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Maj 2025 kl. 15:56 | IP-adresse registreret Citér Morten A

Har både haft RoomPerfect og Dirac Live, og foretrækker RoomPerfeckt da det er langt mere brugervenligt og mindre tidskrævend at sætte op, EQ
lydmæssigt gør Dirac Live umiddelbart det ligeså godt som RoomPerfect hos mig.

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2025 kl. 13:44 | IP-adresse registreret Citér AWest

Lige en lille update,

Jeg var idag inde og fik hørt forskellen på en NAD M10 v3 samt den Lyngdorf TDAI-1120 dog på nogle Dali Opticon 6'ere jeg tænkte det var det nærmeste vi kunne komme mine Opticon 8'ere, og at alt bare ville lyde bedre på mine.

Jeg bad om at høre Eagles "Hotel California" i live versionen selvfølgelig fra deres "Hell Freezes Over" album og jeg var slet ikke i tvivl jeg syntes der var stor forskel hvor Lyngdorf'en var klart bedre, der var simpelthen mere dybde og det var desuden uden RoomPerfect da de måtte flytte om på enhederne i deres lokaler så jeg tænker kun at det bliver endnu bedre hjemme hos mig når det er, så mit valg går helt klart på Lyngdorf TDAI-1120 og så må vi se med tiden om jeg skal koble en effektforstærker til men det tror jeg slet ikke bliver nødvendigt for festmusik niveau kommer jeg ikke i nærheden af.

@Morten A, siden du nu har en Lyngdorf TDAI-1120 hvor højt i procent vil du mene du skal spille før end at den begynder at forvrænge i lyden? Det var nemlig ikke lige noget de kunne fortælle mig om?

Som en lille sjov fodnote så skulle den unge mand tilsyneladende af med kage til sine kollegaer for det viser sig at de har en playliste og hvor man skal give kage hvis en kunde ønsker at høre et bestemt nummer, og der var den version med Eagles åbentbart en af så det var lidt grineren.

Jeg skal nok love at komme tilbage med evaluering når jeg får købt den men der går lige et par måneder endnu tænker jeg, og inden da skal der lyde endnu en tak til Morten og Henrik for deres indput.

Mvh
Allan

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Maj 2025 kl. 13:59 | IP-adresse registreret Citér Hevring

Jeg blander mig lige lidt igen😆

Du spørger hvor højt i procent, man kan skrue op inden forvrængning!
På min TDAI2170 kan jeg skrue helt og fuldt op, og der er INGEN forvrængning i lyden, ej heller noget der indikerer at den er
presset.
Jeg spiller på XTZ 100.49 Divine højttalere, hvis det kan bruges til noget.

//Henrik
Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2025 kl. 14:48 | IP-adresse registreret Citér AWest

Du må blande dig lige så meget du har lyst Henrik men fede højttalere og selvfølgelig lige så fin forstærker du har, så jeg tænker at jeg ikke vil få nogen forvrængnings problemer med 1120'eren trods de 50 mindre watt der vil være mellem din og 1120'eren set ud fra de 4 ohm selvfølgelig som mine Dali Opticon 8'ere er. Men tak for indputtet

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2025 kl. 16:51 | IP-adresse registreret Citér Morten A

Jeg oplever ingen forvrængning fra min 1120 uanset niveau. 1120 levere 30 ampere, hvilket er rigtig fornuftigt (til sammenligning levere en m33 25A), syntes også den beholder dynamikken flot selv om jeg skruer rigtig højt op. Lyngdorfs egne højtalere er typisk 4 ohm, så forstærkerren er helt sikkert designet til at håndtere den impedans godt.

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2025 kl. 17:48 | IP-adresse registreret Citér AWest

Jamen det er godt at vide Morten og jeg syntes bare mere og mere at jeg bliver bekræftet i at det er et super godt valg lige til mit behov, jeg streamer som sagt udelukkende fra Tidal og jeg har et par semigode højttalere den helt sikkert kan udnytte og da det oven i købet skal foregå i en ikke alt for prængene stue så bliver det guf for RoomPerfect, jeg kan ærligt ikke vente.

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2025 kl. 21:21 | IP-adresse registreret Citér Morten A

I Lyngdorf appen kan du under Lydopsætning sætter en maksimal lydstyrke, så undgår du med sikkerhed at lyden forvrænger og
der sker skader. Du kan også sætte en standardlydstyrke ved tænding.

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2025 kl. 08:30 | IP-adresse registreret Citér AWest

Tak for et fantastisk forum selvom jeg ikke har brugt det "for meget" i min tid herinde men når jeg havde brug for det så dukker bl.a. Morten og Henrik op med det samme og hvor er det fedt!

Men i øvrigt så har jeg lige et tillægs punkt i mit indlæg som drejer sig om højttaler kabler, jeg kan forudse at det er en videnskab i sin egen ret men ærligt hvor dyre kabler skal jeg investere i til lige mit behov, jeg skal ærligt indrømme at jeg nok har dem i den billige ende nuværende men hvor godt behøver det at være, jeg mener nul og ettaller når vel fint frem uanset mængde af kobber og afskærmning eller tager jeg fejl, og har I nogen gode forslag?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Maj 2025 kl. 19:17 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

AWest skrev:
Men i øvrigt så har jeg lige et tillægs punkt i mit indlæg som drejer sig om højttaler kabler, jeg kan forudse at det er en videnskab i sin egen ret men ærligt hvor dyre kabler skal jeg investere i til lige mit behov, jeg skal ærligt indrømme at jeg nok har dem i den billige ende nuværende men hvor godt behøver det at være, jeg mener nul og ettaller når vel fint frem uanset mængde af kobber og afskærmning eller tager jeg fejl, og har I nogen gode forslag?

Nul og ettaller - gennem højttalerkablet - til højttalerne.
Hvilken forstærker har du fundet, som anvender den fremgangsmåde? 
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2025 kl. 20:06 | IP-adresse registreret Citér AWest

Hej Kaj,

Jeg ved godt det drejer sig om elektriske impulser det var ment som en "dårlig" joke der desværre ikke blev leveret ordentligt ser jeg nu, sorry jeg var
ikke ude på at genere nogen og da slet ikke jer fine entusiaster

Men havde du et forslag til nogle gode kabler?

Hvis ikke er det helt fint og så tror jeg bare mine indlæg slutter her for nu, jeg vender helt sikkert tilbage med min vurdering af Lyngdorf'en, det kunne
måske have en værdi for nogen.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Maj 2025 kl. 07:38 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

AWest skrev:
Hej Kaj,
Men havde du et forslag til nogle gode kabler?

Jeg anvender SUPRA PLY 3.4S i en anderledes konfiguration, hvor de to ledere er koblet parallelt som plusleder og skærmen som minusleder. Kablet optræder derved som coaxialkabel med målbar resulterende lavest induktion og mest lineære overførselskarakteristik. Supplerende info

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2025 kl. 07:43 | IP-adresse registreret Citér AWest

Hej Kaj, tak for info, jeg kan tydelig se at det er noget jeg skal have studeret yderligere. [:]

AWest
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2025 kl. 07:44 | IP-adresse registreret Citér AWest

Der skulle have været en til sidst ovenfor.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes