Emne: DAC til Sonos - Er der noget at vinde?
|

|
| Forfatter |
|
XenoCypraZ Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 760
|
| Sendt: 03 September 2025 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer
Jeg er efter mange år med ørken vandring på vej tilbage med god lyd i stuen.
Alt det analoge har jeg fået styr på (indtil videre  ).
Når man så sidder og overvejer hvilke plader man skal købe, så er det jo lækkert med en streaming tjeneste. Hele huset kører Sonos, og
jeg har da også en Sonos Connect sat til min rørforstærker.
Og når alt kommer til alt, så er jeg egentlig godt tilfreds med interfacet til Sonos.
Men er der noget at vinde ved at benytte en ekstern DAC?
Jeg har også kigget på Eversolo og Wiim som så mange andre, men hvis jeg godt kan lide interfacet, og tjenesten er understøttet på Sonos,
er der så grund til at skifte den som streamer?
Så mit spørgsmål, er der nogle der har erfaring med at benytte en anden DAC foran Sonos? Giver det mening?
Mvh
Nikolaj __________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
he knows who you are you'll join him on his way to hell........
[Pyramaze - Sleepy Hollow]
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 601
|
| Sendt: 11 September 2025 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen erfaringer, men den er faktisk blevet målt igennem: measurements-of-sonos-connect-streamer.8038/">se test Konklusionen er, at kvaliteten af den indbyggede DAC ikke ligefrem er top-of-the-line, men heller ikke på nogen måde forfærdelig. Et SINAD på 92 dB er næsten, hvad CD-kvalitet teoretisk kan opnå. Det digitale output er heller ikke fantastisk, så det et minimalt løft i kvalitet. Jeg tolker det sådan, at kvaliteten, på trods af de tekniske imperfektioner, stadig er hæderlig.
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 11 September 2025 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Gabad Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2024 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 12 September 2025 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Der er helt klart muligheder for en bedre lyd med extern dac, men det er lidt afhængig af hvilke Sonos connect du har.
Hvis det er den gamle Sonos Connect Zp90, så er den ganske elendig, både på analog ud og desværre også på digital ud, hvilket du
skal bruge til en ekstern dac, problemet er noget man kalder jitter. Jitter er digital forvrængning, og er der problemer med det
signal den sender ud, så ender problem over i din dac, og bliver afspillet der, der har været flere upgrade kits til zp90 igennem
tiden, med både strømforsyning, og tweaket coax digital udgang, men det er lidt håbløst, så skal der loddes og ændres en del i
zp90.
Hvis du derimod har den nyeste version, så lyder den bedre, og den digitale udgang er også i orden, så det er et godt grundlag til
at tune videre på, med en god ekstern dac, og det ville jeg helt klart gøre.
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2025 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for jeres svar. Det link du havde med skumflum havde jeg ikke selv fundet, så det skal jeg lige have læst en gang eller to. Der var
mange nye udtryk at forholde sig til
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
|
| Til top |
|
| |
Hevring Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 15 September 2025 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Xeno
Jeg vil gerne dele mine oplevelser mht. Sonos.
Jeg havde hytten fuld af Sonos produkter, både Port (til anlægget i stuen), samt diverse Play, One og Roam enheder.
Efter deres katastrofale opdatering, hvorefter nærmest intet virkede, blev jeg efter et halvt års tid “nødt til” at finde en anden
streamer til stuen.
Det blev en Bluesound Node, og holddaop en forskel i lydkvalitet
Begge streamere blev tilkoblet digitalt, med ens kabeltype til min Lyngdorf TDAI2170 forstærker, altså helt ens forhold (og
udenom DAC’en i begge afspillere), og jeg kunne skifte imellem begge lydkilder under afspilning af samme musiknummer.
På Bluesound var der oplevelsen af at et tæppe blev fjernet fra højttalerne, altså væsentligt flere mikrodetaljer, samt bredere og
dybere perspektiv… Imponerende.
Jeg har nu skiftet alt Sonos til Bluesound, og er godt tilfreds. Bluesound er heller ikke fejlfri, men er for mig lettere at leve med i
dagligdagen.
Lang historie hva’….
Nu til dit spørgsmål.
JA, du vinder noget ved at anvende en ekstern DAC, tidligere benyttede jeg Sonos Port ind i en Benchmark DAC, og derfra ind i
et effekttrin, og der var en pæn gevinst i lydkvalitet, ift. at kun bruge Sonos’ indbyggede DAC.
Håber du kan bruge dette til noget.
Mvh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
XenoCypraZ Forum Bruger

|
| Sendt: 15 September 2025 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for dit indspark! Super input. Så det jeg faktisk hører dig sige det er, at afspilleren som helhed faktisk har stor indflydelse. Det kunne være jeg skulle prøve at kigge på en anden, der er jo faktisk mange muligheder.
__________________ I reveal you witch now you've cast your last spell
|
| Til top |
|
| |
Hevring Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 15 September 2025 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forklare forskellen på digitalt ud!?
Det burde jo i princippet være et ens signal tænker jeg, men der er tydelig forskel ved en direkte A-B test.
Jeg husker dengang jeg skiftede til Sonos, der afløste en Squeezebox afspiller, at lyden blev lidt mere mørk og “snæver” i
perspektiv/dybde, men tænkte ikke så meget over det, da mit daværende anlæg nok alligevel ikke var det mest afslørende.
Det er 15-16 år siden.
Du må nok prøve lidt forskelligt, og samtidigt indregne brugervenlighed på den givne streamer…
Det kan jeg ikke hjælpe dig med.
God jagt.
Ps. Læg det endeligt her i tråden, når du gør dine erfaringer.
Vh. Henrik
|
| Til top |
|
| |
skumflum Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2025 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
XenoCypraZ skrev:
Tusind tak for dit indspark! Super input. Så det jeg faktisk hører dig sige det er, at afspilleren som helhed faktisk har stor indflydelse. Det kunne være jeg skulle prøve at kigge på en anden, der er jo faktisk mange muligheder. |
|
|
Nu er "stor indflydelse" et relativt begreb. Husk, selvom noget ikke måler perfekt, så betyder det ikke, at det nødvendigvis er noget man kan høre. Man snyder også tit sig selv! Ormlægger man sit realkreditlån for at købe fancy HIFI, så optræder ofte, hvad man på engelsk kalder, post-purchase rationalization - altså man overbeviser sig selv om at det var en god beslutning og så indtræder placebo. Men nogle gange skal man jo bare prøve noget nyt Hvis man skulle rangordne "indflydelse" : 1. Rum (akustik) - min største åbenbaring er DSP og såkaldt "room correction" (min stue er ikke et perfekt akustisk lydstudie) 2. Højttalere 3. Forstærker (skal matche højtalerens behov) 4. Signalkilde (Streamer, CD etc.) 100. Kabler
|
| Til top |
|
| |
|
|
Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|