Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DA(M)B radio (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg står og overvejer at købe ny tuner - men skal jeg vælge en almindelig tuner eller skal jeg gå efter en DAB-tuner ?

DAB har jo en række fordele - men er det kun DR der støtter op bag idéen i DK ?

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Vent og køb en Cambridge Azur tuner med DAB/FM den skulle komme i august/september. Pris 2000; kr.
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Køb dig en Tandberg TPT 3011A og lev lykkeligt til dine dages ende...
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

rasmuskarlsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2004
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Ehm hvad er lige den store forskel på at købe en så dyr tune rog købe en billig? Altså ar lige købt en Surround reciever emd indbygget tuner. Den har RDS. Viser staionsnavne og aktuelt spillet musiknummer. Hvad mere skulle da være brugeligt?
Til top Vis rasmuskarlsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasmuskarlsen Besøg rasmuskarlsen's Websted

jetz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:
Ehm hvad er lige den store forskel på at købe en så dyr tune rog købe en billig? Altså ar lige købt en Surround reciever emd indbygget tuner. Den har RDS. Viser staionsnavne og aktuelt spillet musiknummer. Hvad mere skulle da være brugeligt?

Der er stor forskel på tunere. Nogen er gode til at tage stationer ind, selv ved svagt signal, andre er dårlige til det. Nogle lyder hårdt og nærmest dåse-agtig, mens andre har en varm og fyldig osv.

Der er også forskel på om det er en DAB eller en almindelig FM-tuner. Jeg har selv kørt en tråd, hvor jeg spurgte om det kunne betale sig at købe en dyr tuner frem for en billig (brug søgefunktionen). Meningerne var delte og det kommer helt an på behov.

Jeg havde behov for lidt baggrundsmusik til opvasken eller støvsugningen, så jeg valgte til sidst en billig tuner og det virker glimrende. Desuden så skal ens modtageforhold helst være i top, for at man kan få fuldt glæde af en dyr tuner.

Andre stiller store krav til tunere og så skal man selvfølgelig op med tegnebogen. Dog skulle der vist være nogle få klassikere som har en 10-20 år på bagen, som stadig gør det godt. De kan fås på brugtmarkedet til billige penge.

Til top Vis jetz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jetz

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juni 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

rasmuskarlsen skrev:

Nu er det jo en DAB tuner manden er interreseret. DAB = Digital Audio Braodcasting så vidt jeg husker. DAB er modsat AM/FM digitalt og leverer væsentlig bedre lyd. Intil videre har Dr vist omkring 8 DAB kanaler eller noget.

Til Nørd: Jeg har hørt en PURE DRX-701 og synes den er lyder rigtig godt. Jeg var selv lige ved at købe den da den kom, men så kom jeg til at bruge penge på skiver istedet.

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Vent og køb en Cambridge Azur tuner med DAB/FM den skulle komme i august/september. Pris 2000; kr.

Helt enig - køb da en med både FM og DAB, så er du sikker på at ramme nogenlunde plet!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

DAB sendes på FM-båndet og på en kanals plads kan der ligge 8 DAB-kanaler i en eller anden form for kodning!!!  Som N.Nielsen skrev; køb en ordenlig tuner fra gamle dage og nyd de snesevis af danske stationer og fra det nære udland såmænd også. Radio er en næsten gratis kilde til at opdage ny musik og jo bedre tuneren er, des mere ved du også om musikken, inden du går ud og køber!!!   
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MHP74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej Nørd

Jeg vil ligesom  Raskolnikov anbefale at afvente den kommende kombinerede FM/DAB-radio fra Cambridge. Jeg har selv tidligere talt varmt for DAB og gør det stadig. Husk på at Skyradio og 100FM også er forpligtet til at sende i DAB-format gennem deres auktionskøb af de to FM-kanaler. Det forventes at de kommer på DAB i løbet af et årstid. 

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Så lige i det nye High Fidelity at Thules daber kan optage! Der er en harddisk der hele tiden optager fem min. tilbage! Cool! Er der nogle der har nogle billeder af de nye turner fra Thule? Intet på deres hjemmeside.
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes