Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:31   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Zap dele (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Så skal der snart gang i et zap projekt.

Da det er første gang jeg roder mig ud i det, vil jeg gerne have lidt hjælp, og priser.

Jeg skal have en forsyning. 2 x 50v syntes jeg at have fundet frem til at være det bedste. Vil jeg evt kunne spare penge, eller lave et bedre system ved at købe 2 stk på 2 x 25v? Pris?

Så skal jeg selvfølgelig have 2 stk Zap pulse 2.2SE moduler.

Jeg har skaffet et antibrum filter.

Hvad med kondensator? Det er vel noget med 10000uF 63v, men hvilket mærke? Skal de være større? Fordele / ulemper? Pris?

Så skal jeg bruge 2 stk ensrettere. LC audio går jeg udfra forhandler dem. Men er der noget jeg skal være opmærksom på? Pris?

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Så har jeg kigget lidt nærmere på de tråde.

Fandt dette.
Hos Elfa koster PEH200 i 22000u/100V 346 kr./stk + moms

Jeg syntes det er lidt i overkanten af mit budget. Hvilke alternativer findes der?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2003
Status: Offline
Indlæg: 269
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Du har jo predator nettdelen til lcaudio som skal være ok. Da er lytter med. Kanskje også ensrettere, jeg vet ikke sikkert.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Så har jeg kigget lidt nærmere på de tråde.

Fandt dette.
Hos Elfa koster PEH200 i 22000u/100V 346 kr./stk + moms

Jeg syntes det er lidt i overkanten af mit budget. Hvilke alternativer findes der?

Mvh Michael

2x22.000 uF er nu heller ikke nødvendige, 2x6800uF kan sagtens gøre det, det der er væsentligt er at ripplestrømmen er høj samt at deres ESR er så lav som mulig.

Jeg tror ikke at predator netdelen kan klare 50voltAC = (ca. 70voltDC)  jeg mener kun at der sidder 63V lytter i den, så hvis du vil bygge en "max"-version på omkring 300W i 8 Ohm skal du nok selv lave net delen.

Hvis du går efter en 200W version med 2x42V trafo kan du godt bruge deres predator netdel



__________________
Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Hej

Så skal der snart gang i et zap projekt.

Da det er første gang jeg roder mig ud i det, vil jeg gerne have lidt hjælp, og priser.

Jeg skal have en forsyning. 2 x 50v syntes jeg at have fundet frem til at være det bedste. Vil jeg evt kunne spare penge, eller lave et bedre system ved at købe 2 stk på 2 x 25v? Pris? Nej der skal 'en forsyning på mellem bruges +/- 36Volt AC til og med 50Volt AC, hvis jeg har misforstået dit spørgsmål så ja hvis du vil bygge den som dual mono så ja, men du skal op imellem 36 0g 50V AC

Så skal jeg selvfølgelig have 2 stk Zap pulse 2.2SE moduler.

Jeg har skaffet et antibrum filter.Prøv lige at hør den med og uden dette filter så kan det leth ske at filteret ryger ud.

Hvad med kondensator? Det er vel noget med 10000uF 63v, men hvilket mærke? Skal de være større? Fordele / ulemper? Pris?

Størrelsen på lytterne (DC volt) skal være AC spændingen (altså 36-50Volt afhængigt af hvad du vælger) gange med Kvadratroden af 2 det er den absolutte min. spænding lytterne skal kunne klare

Så skal jeg bruge 2 stk ensrettere. LC audio går jeg udfra forhandler dem. Men er der noget jeg skal være opmærksom på? Pris? Ensrettere er ikke dyre, men hvis du kun vil købe 2 stk er det ensretterbroer du skal have 2 af, hvis du selv vil bygge ensretterbroerne skal du bruge 8 ensrettere, som så bliver til 2 broer

Håber det gav svar.



__________________
Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Mange tak for de mange svar.

Jeg har roddet lidt og fundet 8 stik 6800uF 100v, fra noget udtjent elektronik. Er det noget der kan genbruges?

Ang. strømforsyning, prøver jeg lige at forklare igen. Jeg vil købe en 2 x 25v og sætte den i seriel og på den måde på 50v, og på den måde lave dual mono. Jeg ved ikke om der er nogen fordele ved det, eller om det kan gøres billigere.

Er der noget specielt jeg skal kigge efter på strømforsyningen?
Er der nogen måde at måle støj på en trafo.?

Hvad er Predator netdel??

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 04 Juni 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Okay jeg har søgt lidt på trafoer, og fundet nogen billige hos el-supply.dk

RINGKERNETRANSFORMATOR 2x25V/500VA til 299kr pr stk.

Hvad nu hvis jeg køber 2 stk af dem og sætter vær enkelte i serie forbindel, så jeg får 50v. Vil dette kunne bruges til noget? eller skal jeg købe en dyre trafo? Er der nogen der ved om den brummer?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Mange tak for de mange svar.

Jeg har roddet lidt og fundet 8 stik 6800uF 100v, fra noget udtjent elektronik. Er det noget der kan genbruges? Hvis du kan finde producentens data-ark på dem kan du se hvor stor ripplestrøm de kan levere, hvis den er mindre end 3-4 ampere/stk. ville jeg nok ikke bruge dem.

Ang. strømforsyning, prøver jeg lige at forklare igen. Jeg vil købe en 2 x 25v og sætte den i seriel og på den måde på 50v, og på den måde lave dual mono. Jeg ved ikke om der er nogen fordele ved det, eller om det kan gøres billigere.Hvis du sætter to sammen opnår du ikke rigtigt nogen fordel, jeg kan ikke få øje på nogen. Hvis du vil bruge 2 trafoer ville jeg holde dem adskildte. Jeg ville ikke rode mig ud noget med 2 trafoer i serie, så hellere 1 god/kanal

den du har fundet på 2x25V 500VA til 299,- koster det samme (såvidt jeg husker) som en på 2x40 500VA hos www.el-supply.dk som er nogle af de billigste (go og hurtig service)

Alternativt kan de skaffe 2x50V på 625VA til 399,- +moms og 2x50v 1000VA til 529,- + moms så hvis du er ude efter stor strøm er den på 1000Va den "hidsigste" men nogle vil mene at de "store" trafoer kan give anledning til brum.

Er der noget specielt jeg skal kigge efter på strømforsyningen? (hvis du bygger 5-kanals ville jeg gå efter en med en høj "VA" for at sikre at der er strøm "nok" til alle kanalerne. Hvis du bygger monoblokke er det knap så væsentligt (dog stadig over 400VA/stk)
Er der nogen måde at måle støj på en trafo.? Hvis du tænker på brum så er der bare at lytte efter . Hvis du tænker på magnetisk udstråling, så kan man garanteret få et hundedyrt apparat som kan måle den slags, men ringkerner er kendt for deres meget lave magnetiske udstråling og det er derfor mindre væsentligt. Den "dyre" fra elfa til ca. 1000,- ser dog ud som om den har en ekstra skærm monteret

Hvad er Predator netdel?? Predator netdel er LC's egen netdel men såvidt jeg husker kan den max bruges til 200W versionen pga. lytterne.

Men i bund grund er den et print hvor der er monteret lytter i som så relativt let kan tilsluttes henholdsvis zap-moduler og strømforsyning.

(personligt er jeg ikke så meget for print i strømforsyningsvejen, da det ofte medfører et begrænset tværsnit strømen skal løbe igennem fra lyt til zap-modul) Og som LC selv skriver skal vejen mellem LYT og ZAP-modul være kort og bred, men okay okay, så er man ved at være ude i noget "flue-knepperi"

Mvh Michael



__________________
Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Mange tak..

Hvad sker der hvis jeg tager en trafo på 2 x25v. de 4 ledninger som kommer ud fra trafoen sætter jeg i serie, og dermed får 50v. Det samme gør jeg med en trafo magen til, og får ialt to trafoer med 1 x 50v pr stk. Det vil vel være det samme som at købe en 2 x 50v. Fordelen er vel bare at nu er det dual mono jeg laver og ikke en fælles trafo.??

Hvis jeg gør det på den måde hvor ange Watt skal den så være på?

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

'Et zappulse modul bruger 2x50Volt AC dvs. +/-70Volt DC efter ensretningen så du vil ikke kunne lave mono-blokke med 2x2x25V AC.

Så nej dine 2 Zappulsemoduler vil i dit eksempel begge skulle dele de 2 små trafoer. (alternativt skal du købe 4 stk 2x25V AC)

Prismæssigt vil det være dyrre end 1 stor, du får en længere strømforsyningsvej, og du vil i sidste ende have et større tab i de 2 små trafoer end i en stor.



__________________
Overtrædelse af naturlovene straffes på gerningsstedet
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2867
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Jeg fårstår simpelt hen ikke, hvorfor du bliver ved med at snakke flere 25VAC trafoer...

Køb da en som passer 42-50 VAC - alt efter om du har SE udgaven eller ej!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes