Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DLP markedet forventes snart i omvæltning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Vil lige fortælle jer som overvejer at gå DLP vejen, at der er ved at ske ting og sager indenfor DLP ang. priser og features. Her i løbet af sommeren/efteråret kommer Optoma H77 og dens Mitsubishi-klon HC2000 som yder WXGA (16:9 HD kompatibel), Mustang HD2+, 3000:1 cr, 1200 lumens, 8-segment farvehjul, 5xhastighed, DVI, vert. lensshift, 25 dB blæserstøj, motorstyret zoom+focus og meget mere.

De som har set H77 til demo har sammelignet dens ydelse med Sim2 300+ og Marantz s3 - de koster pt over 120.000 kr. på det danske marked

Priserne på gaden i US forventes at være på $4.000-4.500 hvilket er væsentligt under hvad maskiner med disse features er blevet handlet til op til nu. Det vil også presse alle andre prislejer hvad angår DLP maskiner (og LCD).

Disse maskiner forventes at have samme effekt på DLP markedet som Sony HS10 og Panasonic AE300 havde på LCD markedet for nogle år siden - dvs væsentlige spring fremad i kvalitet og features og priserne falder pga kampen om markedsandele producenterne imellem. Man kan så forvente, at alle de andre producenter vil lave maskiner med identiske eller bedre specs til samme eller lavere priser, hvilket kommer forbrugerne til gode.

Med det in mente, ville jeg afholde mig fra at købe "mellemklasee/dyre" DLP løsninger ligenu - de penge kan bruges meget bedre hvis man har lidt tålmodighed og is i maven.

VH Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Yep, derfor har jeg crt...
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Godt svar. Moden teknologi.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Den er til salg på en Norsk hjemeside til 50000 norske kr. Så den må vil siges stadig at være i den noget dyrere ende.

Nu kalder du dig jo Agent Cooper, men må jeg være så fræk at spørge hvor du har de infos vedr. DLP fra?

http:/www.avshop.no/catalog/product_info.php?cPath=36_38& ; ;products_id=212

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

De som har set H77 til demo har sammelignet dens ydelse med Sim2 300+ og Marantz s3 - de koster pt over 120.000 kr. på det danske marked

VH Thomas

Man kunne også købe en brugt maskine til 20-30.000kr idag og få noget der er bedre en de nævnte til over 120.000kr.

hint: CRT!

Min G808 er er snart 10 år gammel og stadig bedre en nogen af disse sindsygt dyre digitale stoddere....

Men det bliver da spændende at se, når DLP kommer i 1920x1080 udgaver........

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:35 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke alle der har pladsen eller lysten til at have en kæmpe CRT hængende. De er jo ikke ligefrem kønne.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert ret Agent Cooper. Men hvis vi så venter 2 år, så er der sikkert igen noget nyt på vej til endnu billigere priser og med bedre specs. Og så kan man igen vente lidt o.s.v. På den måde får man jo aldrig købt noget som helst.

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Nu er det jo ikke alle der har pladsen eller lysten til at have en kæmpe CRT hængende. De er jo ikke ligefrem kønne.

Jeg vil også gerne have en Hummer, men min garage er for lille.  Nej, alvor, ja, jeg forstår, men det er jo et valg.  Har man ledig "bordplads" ser jeg ingen problemer. Det er fint at have den i taget, men der er jo også begrænsninger, jeg har ihvertfald ikke lyst til at hive loftet ned bare for at se om der er nogen stærke spær lige på det sted som den kan hænge i.  Dette har irriteret mig længe, og jeg ønskede jeg havde en 5 kilos projektor.

Men, jeg er ved at lave et crt bord som den kan ligge i, dette er den bedste løsning for mig.  Det der forresten gjorde udslaget for mig var dette med tabet. Man får jo ikke meget for en brugt dlp/lcd projektor nu om dage, det med at købe de brugte er jo forbundet med en vis risiko.  En crt købt af en seriøs sælger (!) indbringer nemt det man har givet for den.  Jeg købte også crt for at have ro i sjælen, der kommer ihvertfald ikke noget nyt hvert halve år som man "må have".

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Juni 2004 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

Tjaa...nu rettede jeg mest denne tråd til de som havde besluttet sig for at gå DLP-vejen, når de ønskede at købe/udskifte projektor, som jeg skrev indledningsvis. Jeg ved godt i er nogle som sværger til CRT og forsager alt andet, hvilket er fint nok. Omvendt er der så nogle som af forskellige årsager ikke er interesserede i en CRT-løsning, hvor muligheden pt. er LCD og DLP.

@Oligru

Man skal nok ikke købe f.eks en Optoma H77 fra Norge til 50.000 - det er som du selv siger dyrt. Skal man købe projektorer fra udlandet, er det nok snarere f.eks Tyskland eller Storbritannien (EU) eller USA/Japan, hvor jeg selv købte min HS10 til 13.000kr under den danske pris alt inkl. (ca. 35% besparelse)

Du kan læse mere om H77 og den generelle udvikling indenfor DLPmarkedet på avsforum.com. Allerede nu går Optomas H30 sin sejrsgang på det amerikanske marked til en pris der kan konkurrere med Sanyo's Z2 og Panny's AE500. Denne udvikling vil uundgåeligt fortsætte.

@webmonkey

Hvis man finder f.eks. en Barco 808 i god stand til 20-30.000 kr, så gør man et godt køb, men det forudsætter jo at man ikke har et problem med CRT. Du nævner, at DLP bliver interessant når de får en opløsning på 1920*1080 (ægte HD). Jeg vil så ikke mene at det er opløsningen som er det mest interessante ved fremtidige DLP-maskiner, men mere kontrastforhold, sortniveau og de indbyggede billedkredsløb/scalere osv. (dvs områder hvor de dyre CRTmaskiner (8" og 9" rørs) indtil videre har beholdt 1.pladsen) 

@perejvind

Helt enig i, at hvis man må tage en beslutning på et eller andet tidspunkt, ellers kan man vente i en evighed - det gjorde jeg jo selv med HS10'eren (selvom AE300 var tilgængelig 3-4 måneder tidligere)

Men min hovedpointe er altså, at der er en spændende udvikling igang ligenu på DLP som der ikke har været før. Gode DLP maskiner som H30'eren har ikke før været tilgængelige for Z1/Z2/AE300/AE500 købersegmentet - ligeledes vil priserne måske næste år også falde på de dyrere WXGA DLP'ere (ned på HS20 niveau?) - DLP'ere som Marantz S3 og andre i prisklassen vil forsvinde ind til et meget lille segment (ligesom det er sket med LCD topmodellerne fra Sony og Sanyo)

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
De er jo ikke ligefrem kønne.

Du har ikke set en 808'er, vel?

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Juni 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

God info der Agent Cooper

Bent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:

Man kunne også købe en brugt maskine til 20-30.000kr idag og få noget der er bedre en de nævnte til over 120.000kr.

hint: CRT!

Min G808 er er snart 10 år gammel og stadig bedre en nogen af disse sindsygt dyre digitale stoddere....

Men det bliver da spændende at se, når DLP kommer i 1920x1080 udgaver........

Det lyder som om at det er et par år siden, du har været ude og kigge på de nye digitale "stoddere", som du kalder dem. De bedste DLP'ere er efter min mening bedre end CRT'erne til ca. samme pris, bortset fra sortniveauet. Jeg synes at du skylder dig selv, at tage et kig på en rigtig god DLP, som f.eks. SIM2 eller Barcos Cineversum serie. Man kan selvfølgelig også vælge at lukke øjnene for alt nyt, og så leve lykkeligt i troen om at det man har derhjemme er verdens bedste.

vjacob
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

takker for info - btw Agent Cooper, er det nogle bestemte subfora du læser på avsforum.com ? Jeg kunne nemlig godt finde på at læse lidt med...
Til top Vis vjacob's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vjacob

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes