Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Optimal billedkvalitet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

Skal lige have afklaret nogle ting mht. overførsel af billed fra DVD til TV...

Hvad er aller bedst:

• Komponent
  • Scart RGB

Jeg mener selv at komponent er bedst, da billedet konverteres mindst muligt med denne teknik.

Hvilke kabler skal jeg bruge til komponent?

og hvad med DVI? Jeg har en Denon DVD-2900... har den mulighed for DVI? Jeg tror ikke selv den har, men regner bestemt med at den har komponent-mulighed.

...men TV'et skal jo også følge med: Har Philips 9308 eller 9509 disse muligheder (komponent og DVI)??? 

Til top Vis Zanetti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zanetti

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Slet ikke nogen der ved noget??

Mcfly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ingen TV med mulighed for DVI, men Panasonix PD30 har komponent indgang, så man kan udnytte prograssiv scan fra en DVD der har en sådan udgang. Det har mange DVD´er, deriblandt din Denon 2900. Den har derimod ikke DVI. Jeg kender kun til nogle Pioneer DVD´er der har dette. Det skulle gi´ et super billede på en projector med DVI indgang.

Altså!  Komponent og DVI er primært at finde i forbindelse med fladskærme eller projectore.

Philips TV har ikke komponent indgang. ( og slet ikke DVI... )

Scart RGB er dog også glimrende.  heldigvis...

Anders-Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Komponent-signal= bedst kvalitet

Scart RGB-signal=meget god kvalitet, din dvd har komponent signal men jeg tror ikke dit tv har den mulighed, DVI findes kun på projektorer samt enkelte plasma skærme og tv, og nyere dvd'er

DVI er rent digitalt signaloverførsel og derfor det bedste, alle andre er analoge, overførslen med DVI foregår helt uden konvertering

du skal bruge et 3-dobbelt rca kabel til overførslen(mener jeg)

Hilsen Anders-Juul

Til top Vis Anders-Juul's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders-Juul

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Komponent giver dig den klart bedste billedkvalitet!

Din dvd understøtter komponent men ikke dvi

Fjernsynene understøtter så vidt jeg ved hverken komponent eller dvi! Kun meget få crt fjernsyn understøtter komponent og jeg har endnu ikke stødt på et med dvi...

Håber det hjalp...

ret mig endelig hvis jeg tager fejl...

Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

ups... da jeg begyndte var der ikke andre der havde svaret skrev åbenbart lidt langsomt
Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej Zanetti

Det bedste signal er ikke det ene eller det andet, men det der passer bedst imellem to enheder uden ekstra konverteringer.

Rent kvalitetsmæssigt, så er component og RGB lige gode; Men, og det er nok det du tænker på her: Man har også mulighed for at køre progressive scan fra en DVD-afspiller til et digitalt display og det giver en væsentlig forbedring (hvis det er lavet ordentligt). Progressive scan sendes normalt via component udgangen.

For at bruge progressive scan, skal du have en indgang som understøtter det. Dvs. du skal have et digitalt display som en projektor eller et flad-tv.

Et almindeligt TV har normalt ikke component i de europæriske udgaver, her bruger vi istedet RGB. Så den bedste forbindelse imellem en DVD afspiller er RGB. RGB sendes normalt ud på scart-udgangen.

Havde du haft en SVHS video, ville bedste signal istedet være s-video, da det er det signal den bruger direkte og uden konverteringer. Man ville ikke få bedre kvalitet af at konvertere det til RGB eller component.

Bedste signal ud af en VHS video er composite - den kan ikke andet.

DVI er det samme problematik. Hvis du har et digitalt TV med DVI eller HDMI indgang, og en DVD afspiller med sådan en udgang, så vil kvaliteten være en tak bedre end analog component.

Alt i alt, så afhænger det af hvilke ind- og udgange du har til rådighed samt kvaliteten af disse.

/Lars

www.recordere.dk - Guide til DVD- og harddisk-optagere

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret...

Mcfly skrev:

Jeg kender ingen TV med mulighed for DVI, men Panasonix PD30 har komponent indgang, så man kan udnytte prograssiv scan fra en DVD der har en sådan udgang. Det har mange DVD´er, deriblandt din Denon 2900. Den har derimod ikke DVI. (Ja, det var også det jeg kunne finde ud af på den) Jeg kender kun til nogle Pioneer DVD´er der har dette. Det skulle gi´ et super billede på en projector med DVI indgang.

Altså!  Komponent og DVI er primært at finde i forbindelse med fladskærme eller projectore.

Philips TV har ikke komponent indgang. ( og slet ikke DVI... ) Troede bare DVI var mere udbredt end det er og med et sprit nyt TV var det jo nærliggende for Philips at have DVI indgang på den.

Scart RGB er dog også glimrende.  heldigvis... Jep...

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 14 Juni 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene allesamme!!!

Kom til at overveje andre muligheder udover RGB som er mit planlagte forbindelse til det endnu "ukøbte" TV!!!

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 15 Juni 2004 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

På papiret er billede kvalitet sådan:

RGBHV (5 ledere) > RGBS (4 ledere) > Y-Pr-Pb (3 ledere) > S-Video (2 ledere) > Composite (1 leder)

men som larl skriver så tager dit fjernsyn RGBS, som det bedste gennem sit SCART stik.

Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

E-m@il
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Mit nye Thomson CRT fjernsyn har komponent indgang. så der er altså nogle "alm" fjernsyne der har dette. jeg mangler bare en dvd med komponent..!!! lidt surt men er løbet tør for penge...!!!

Mine film
Til top Vis E-m@il's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E-m@il Besøg E-m@il's Websted

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Juni 2004 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Zanetti: bevæger vi os i prislaget små 10000 for de nævnte fjernsyn

I så fald vil jeg da smide en lille sidebemærkning ind i spillet: hvad med en projektor!  Hvis du alligevel tænker på at smide 10  kilo efter et billede, så vil du vinde allermest med en projektor, i forhold til hjemmebioen naturligvis, især med den de-interlacer der sidder i din dvd afspiller!

...blot en tanke...

Zanetti
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:

Zanetti: bevæger vi os i prislaget små 10000 for de nævnte fjernsyn

Det gør vi nok ja... er blevet noget forelsket i det nye Philips 9509 og regner stærkt med at købe det.

I så fald vil jeg da smide en lille sidebemærkning ind i spillet: hvad med en projektor!  Hvis du alligevel tænker på at smide 10  kilo efter et billede, så vil du vinde allermest med en projektor, i forhold til hjemmebioen naturligvis, især med den de-interlacer der sidder i din dvd afspiller!

Har faktisk aldrig overvejet det, da jeg synes det er alt for voldsomt at have stående i stuen. Et 32'' traditionelt TV er lige mig!!  Har selvølgelig også overvejet et plasma, men sætter jeg mulighederne op mod hinanden så tror jeg 9509'eren kommer sejrsfuld ud af dette. Prisen er jo også en helt anden når vi snakker plasma. Så vil jeg hellere bruge det på Philips'en og så højtalerne vi har snakket så meget om i en anden tråd.

...blot en tanke...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes