Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: XLS 10" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 05:12 | IP-adresse registreret  

jeg har en 10"xls med 2 slaver

som jeg vil ha bygget en sub af men kan ik få regnet kabinettet ud jeg har brugt winisd pro men det laver problemmer når jeg regner med slave og det vil kun med 1 slave og ik 2 nogen der ved hvorfor?

hvis nogen har et link til en "guide" hvor man har lavet en sub af de nævnte enheder så må i gerne skrive den :P har kun kunne finde nogle hvor man har brugt 12"

Til top Vis Skov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skov

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg går ud fra at du anvender slavens resonansfrekvens & Vas (ækvivalente volumen) i WinISD? Hvis du vil anvende 2 slaver kan du blot fordoble værdien for Vas i programmet, så skulle det virke. På den måde 'ser' programmet begge slaver .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

ja jeg har sat alle de parametre ind den har bedt om så det skulle ik være det men den laver fejl den siger at den version ikke kan regne det hele ud at der er nogle parametre man selv ska justere har ingen anelse om hvad den mener??

er du sikker på at man bare ska fordoble  Vas kan man ik få programmet til at regne med 2 eller ska man ha en anden version eller?

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hey!

Prøv evt. med Unibox på flg. hjemmeside. Jeg har kun godt at sige om dette excel-ark. Let at gå til....ved ikke om det er mere eller mindre omfattende end WinISD.

http://www.danbbs.dk/~ko/ubmodel.htm

Al lykke til med projektet!

P.S. Hvad skal subben drives af? Bare nysgerrig.

P.SS. Hvis Mollecon siger, at du skal doble VAS, så kan du godt tage det for gode varer..... mit umiddelbare indtryk i hvert fald. For mig (begynder) lyder det ikke ubekendt, så der er garantrisset noget om snakken!

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Se på det sådan her: Anvender du to slaver, bevarer du egenresonansen - men du fordobler membranarealet, og dermed Vas. Det skulle skam virke .

Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 05:51 | IP-adresse registreret  

tak for svarene jeg er helt grøn til det her men alt ska jo læres :P

jeg har tænkt på kun at bruge en passiv og så få fat i en 10 mere for at bygge 2 subs men er det godt skidt med kun en passiv?

Finderrup:

jeg ved ik helt hvad den skal drives af i nu men regner med en effektforstærker tror det er bedre en moduler som fx. hypex men er lidt i tvivl med boost om det er nødvendigt?? hvad med en Zappulse hvadmed de tidligere modeller måske de kan købes billigt brugt men hvor? har ik set mange zappulse moduler til salg men det er nok over mit buget regner med 1000/1500kr til amp men hvis du har nogle forslag til en effektforstærker så hold det ik tilbage :)

jeg har så prøvet at fordoble Vas men for stadig ik noget brugbart skal der korrektion til som linkwitz gainer for at få f3 ved 20/25hz? hvad med room gain hvordan regner man det ud mit rum er ca 3/4m

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

I praksis er det svært at opnå et superlavt -3dB punkt med XLS-enhederne. Deres massive magneter giver dem en lav Q-værdi, og det tenderer til at 'kvæle' den dybeste bas. At anvende én slave i forhold til to (i samme boksstørrelse) vil nok sænke resonansen, men ikke nødvendigvis -3dB punktet. Hvor højt op vil du bruge dem? Skal de kun bruges op til små 100Hz, skulle man med en vis manipulation med bokssørrelse og Helmholz-resonans kunne opnå en meget blødt dalende kurve som starter ret højt oppe og først skærer skarpere af langt nede. Det kan give en acceptabel kurve indenfor f.eks +/- 2dB fra f.eks 25-80Hz. Men det kræver lidt eksperimenteren med parametrene.

Korrektion er en mulighed - men ikke lige den du nævner, den er beregnet for lukkede bokse. Men der er andre muligheder - blot skal man være opmærsom når man kompenserer åbne bokse, da de ikke har nogen naturlig beskyttelse mod frekvenser under deres eget arbejdsområde. Et godt subsonisk filter er nødvendigt.

Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juni 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

jeg regner med 80hz som max men kommer jo and på de højtallere som jeg bruger sammen med den

Helmholz-resonans ? hvad går det ud på

+/- 2dB fra f.eks 25-80Hz ville være fint nok men self hvis jeg kan få f3 ved 20 så brokker jeg mig ikke :)

Finderup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Når jeg hører udtrykket helmholz-resonans, så tænker jeg på lydabsorberende hulrum i en væg el. lign....

Hvordan det bruges i forb. med højtalere kan jeg ikke lige se.

Mollecon: Forklar venligst?.... det er nyt for mig (os) at høre dette om højtalere.

Til top Vis Finderup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finderup

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved er det resonansen i en basrefleks-port der (hvis det
skal være helt korrekt) hedder helmholtz-resonans.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Carrotman har ret!

Helmholz-resonansen opstår når man forbinder et hulrum , f.eks et højtalerkabinets, med omverdnen via en port &/eller et rør. Luften i røret kan forstås som en prop, den indespærrede luft som en fjeder. 'Proppen' vil have en tendens til at svinge ved en bestemt frekvens, bestemt af arealet & længden af luftproppen + eftergivenheden ('blødheden') af fjederen, den indespærrede luft. Det er Helmholz-resonansen. Det er principielt samme fænomen der opstår når man blæser hen over toppen af en tom flaske... . Men man kan altså bestemme sin Helmholz-resonans ved at vælge et passende areal/længde af porten, med skyldig hensyntagen til boksens volumen.

I en boks med slave har man blot en membran i stedet for omtalte luftprop. Det er ofte fordi man ikke, af praktiske grunde, kan bruge tricket med en port i små bokse - porten vil enten blive umanerligt lang, &/eller så lille i areal at den ikke kan levere det nødvendige lydtryk uden kraftig forvrængning.

I praksis medvirker resonansen til at forstærke bassen, samtidig med at den aktive enheds svingninger bliver kraftigt reduceret, ned til 1/4 ved selve resonansen - hvilket er forklaringen på, at reflekskabinetter potentielt kan spille 5,5dB højere end tilsvarende lukkede bokse. ELLER man kan bruge resonansen til at lade højtaleren gå dybt ned, uden at den aktive enhed skal arbejde så hårdt med at flytte luft .

Finderup, det er rigtigt - i det tilfælde resonansen som en slags akustisk kontravægt, der reducerer resonanser i rummet.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hej Skov

Jeg har selv lavet en sub, magen til din, med 10" aktiv og 2 stk 10" slaver.

Jeg har monteret dem i et kabinet på 30x30x30 (udv. mål)

Dertil bruger jeg et aktivt delefilter, med gainer (20Hz). Subben går rigtig dybt, og giver det ekstra lyd jeg har savnet ved mine Audiovector M1 Super.

Held og lykke med projektet.

Mvh Michael
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=2133&PN =5&TPN=2

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

gichael3257:

hvad bruger du til at drive den med?
hva er det for et filter du bruger?

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger en QSC diskoteks forstærker på 1x400 (brokoblet) i 8 ohm RMS 20-20KHz.

Jeg har selv lavet filteret fra diagrammet fra www.lcaudio.dk 's hjemmeside.

Ellers er der ikke andet end at købe et hos frequence.dk (thomson mener jeg mærket er).

Det kan måske godt være at det er billigere at købe en sub forstærker. Mit problem var bare at der ikke er plads i kabinettet til en forstærker. De fysiske mål på de forstærkere som sælges rundt omkring er alt for store.

Jeg overvejer dog at købe en Hypex HS200, og skære lidt af bunden af. På den måde kan der lige blive plads i kabinettet.

Jeg overvejer dog også at sælge den, og købe en Audiovector C-Sub, men må jeg se hvad der sker.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 02:39 | IP-adresse registreret  

Man kan jo osse bare lave en lille separat boks til sub-ampen - det gør osse systemet mere fleksibelt mht. ændringer i sub/amp konstellationen. Den separate lille amp-boks skulle nemt kunne gemmes af vejen.

Jeg tror de amps du mener hedder Thommesen, Gichael .

Skov
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

har i nogle forslag til kabinettet jeg kan blive ved med at regne i det program men er stadig ikke sikker på at det er rigtig hvad jeg laver

og om det ska være med en eller to slaver

hvor lavt kan F3 blive uden korektion?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Juli 2004 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

En aktiv enhed og to slaver (a 265 g.) giver en f3 på ca. 34 Hz i et 26
ltr kabinet iflg. unibox. Ikke afgrundsdybt, men med lidt roomgain
osv. skulle det række til de flestes brug. Iflg. unibox kan subben så
tåle ca. 600Wrms uden at overskride Xmax på hverken slaverne
eller XLS'en, så der skulle være rigeligt bas til både dig selv og
naboerne

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 Juli 2004 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hey

Hehe... 34Hz til de fleste? Tror ikke ret mange har lyttet til hvor dybt 34Hz egenlig er. Alt det (efter min menning) crap om at de skal spille ned til 20Hz er noget fis. Den konstruktion skal nok spille fint.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juli 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Du er ikke bange af dig, Syncroniq!  Du risikerer bål & brand med slige bemærkninger...

Men jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Til det meste musik er 34Hz mer end rigeligt - og til film viser spektrum-analyser, at det meste af det dybe indhold til effekter ligger ved omkring 35Hz. Der er ikke meget under 30Hz.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes