Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: DVD-afspillerens betydning for lyden? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hvor meget betyder DVD-afspilleren for lydkvaliteten? Jeg har i øjeblikket en billig samsung dvd (købt for 500, var vist nedsat fra 1300), og har netop lige købt højtalere osv, og så tænkte jeg på hvor meget en bedre dvd-afspiller ville give lydmæssigt, og hvilken prisklasse vi så skal op i?

Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Taler vi lyd på film eller bruger du den til CD-afspiller ?
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Bruger den primært til film.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

O.K. det der er min erfaring med en billig kontra en dyrere afspiller er at filmlyden på den billige er mere tynd og grovkornet, dynamikken er væsentlig ringere.

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

hmm ok.. hvor meget tror du så man skal bruge på en afspiller for kunne høre forskel ?

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Ja, se det er jo et af de store spørgsmål. Må jeg ikke være så fri at spørge, hvor meget  du ville være villig til at ofre på en markant forbedring ?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Hmm...kommer jo lidt an på om du bare køre signalet digitalt ud fra dvd afspilleren , for så er forskellen nok ikke så stor, selvon en dyr maskine har bedre drev, så skal du nok et pænt stykke over hvad din samsung koster for at få en væsenlig forskel.

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:
Ja, se det er jo et af de store spørgsmål. Må jeg ikke være så fri at spørge, hvor meget  du ville være villig til at ofre på en markant forbedring ?

2500-3000 ville nok være det jeg højst ville give, hvis det kan give en god forbedring.. køber gerne brugt hvis det er nødvendigt.

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Hej igen Shadow

"Slips" sagde noget rigtigt der, hvorfor ikke køre signalet digitalt over i din surroundreciver og benytte dekoderne i receiveren til at lave lyden med, det giver trods alt nok mere. Hvis du ofre 2500 - 3000 vil du nok opleve et lidt bedre billede, lydmæssige forbedringer tror jeg ikke så meget på, så skal du nok højere op. Hvis det virkelig skal rykke ville jeg sige fra ca. 5000 og op, der skulle der nok være noget at hente.

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Tror da jeg har signalet digitalt, har forbundet i en coax-indgang på receiveren, men ved ikke om der er noget jeg så mangler? :)

Men man vil heller ikke få forbedringer hvis man bruger pengene på noget brugt?

LarsLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Hmm...kommer jo lidt an på om du bare køre signalet digitalt ud fra dvd afspilleren , for så er forskellen nok ikke så stor......

Troede jeg heller ikke, før jeg fornylig fik overtalt chefen i det Ungdomscenter jeg arbejder et par aftener om ugen i, og hvor jeg bl.a står for "hjemme"biografen, til at skifte den billige supermarkeds DVD ud med en Sony til 4000,-.

Formålet med skiftet var, at få et progressivt signal til projektoren, men jeg blev meget overrasket over, hvor meget lyden blev forbedret. Og det er med coax overførsel til en HK receiver. Forskellen var markant nok til at selv min komplet tone- & lydkvalitets døve chef tabte kæben, og udbrød en række ord der ville blive bortcencureret her.

Tror jeg får lettere ved at overtale ham til opgraderinger en anden gang.

Nottingham Interspace, Sony CDP X77ES, Croft Epoch, Croft Vc, Audio Note AN-E/D
Til top Vis LarsLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsLP

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

LarsLP skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:
Hmm...kommer jo lidt an på om du bare køre signalet digitalt ud fra dvd afspilleren , for så er forskellen nok ikke så stor......

Troede jeg heller ikke, før jeg fornylig fik overtalt chefen i det Ungdomscenter jeg arbejder et par aftener om ugen i, og hvor jeg bl.a står for "hjemme"biografen, til at skifte den billige supermarkeds DVD ud med en Sony til 4000,-.

Formålet med skiftet var, at få et progressivt signal til projektoren, men jeg blev meget overrasket over, hvor meget lyden blev forbedret. Og det er med coax overførsel til en HK receiver. Forskellen var markant nok til at selv min komplet tone- & lydkvalitets døve chef tabte kæben, og udbrød en række ord der ville blive bortcencureret her.

Tror jeg får lettere ved at overtale ham til opgraderinger en anden gang.

Jamen jeg tror gerne at en 4000 kroners maskine kan give en vis forbedring, ingen tvivl om det, den vil alt andet lige have et bedre drev og bedre antijitterfilter.

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Det er fordi jeg lige pludselig kom lidt i tvivl om jeg hellere skulle købe en bedre dvd end en center-højtaler, selvom jeg dog hælder meget til at købe en center

LarsLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2003
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Uha, det er jo en svær en. De fleste herinde vil sandsynligvis råde dig til at købe en centerhøjttaler, "for det er jo den vigtigste HT i et surround-anlæg."

Spørger du mig, ødelægger en center mere end den gavner, medmindre i tit er en masse der ser film, så nogle uværgeligt vil sidde langt ude i siden. Den er "opfundet" til biografer, hvor dette netop er tilfældet.

Selv i setups hvor center'en har været magen til fronterne, og ikke bare en flad HT i samme serie, har jeg aldrig hørt et setup med center der skaber ordentlig sammenhæng i frontlydbilledet.

Så hvis det mest er dig og kæresten der skal se film, ville jeg købe en bedre DVD, hvis det er noget med at hive hele venneflokken over hver weekend, ville jeg vælge en center.

Nottingham Interspace, Sony CDP X77ES, Croft Epoch, Croft Vc, Audio Note AN-E/D
Til top Vis LarsLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LarsLP

Jacob V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

En DVD afspiller er selve kilden til alt hvad du kan få ud af resten af dit anlæg. Hvis kilden er dårlig, vil du kunne gøre stort set hvad du vil, det endelige resultat vil aldrig blive bedre end kilden, om så du bruger 100.000kr på det. Selvfølgelig er der da ting som vil kunne forbedres, men hvis du tænker sådan at kilden er der hvor alting begynder, og langt hen ad vejen egentlig der man bør bruge flest penge, så går det aldrig helt galt.

Med en bedre DVD afspiller vil du kunne få bedre lyd og bedre billede, næsten uanset resten af dit anlæg, men i sidste ende handler det mest om hvad du selv gerne vil opnå, også med hensyn til holdbarhed og afspilning af diverse forskellige formater. Når man kommer op på de ca. 3000 kr, begynder de billigste afspillere med SACD og DVD-Audio at dukke op, hviklet kunne være med til at åbne nye døre for dig og for måden du hører musik på, så det ville jeg nok anbefale, har selv en ellers glimrende Pioneer DV-565 som jeg har været glad for, men som snart bliver skiftet ud med noget endnu bedre (og betydeligt dyrere desværre).

MVH

Jacob V.

Til top Vis Jacob V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob V

Adam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Sendt: 23 Juni 2004 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

LarsLP skrev:

Uha, det er jo en svær en. De fleste herinde vil sandsynligvis råde dig til at købe en centerhøjttaler, "for det er jo den vigtigste HT i et surround-anlæg."

Spørger du mig, ødelægger en center mere end den gavner, medmindre i tit er en masse der ser film, så nogle uværgeligt vil sidde langt ude i siden. Den er "opfundet" til biografer, hvor dette netop er tilfældet.

Selv i setups hvor center'en har været magen til fronterne, og ikke bare en flad HT i samme serie, har jeg aldrig hørt et setup med center der skaber ordentlig sammenhæng i frontlydbilledet.

Så hvis det mest er dig og kæresten der skal se film, ville jeg købe en bedre DVD, hvis det er noget med at hive hele venneflokken over hver weekend, ville jeg vælge en center.

Er helt enig. Det er en forslidt kliché ofte brugt af Hifi-forhandlerne for at tjene flere penge. En middelmådig center er langt dårligere for lyden end ingen center, og selvom den er ligeså god som fronthøjttalerne, skal man ofte skrue ned for den, fordi mange films lydspor bruger den for aggressivt. Så hvis man ikke vil ofre mindst ligeså meget på centeren som på fronthøjttalerne (og ofte mere), så vil det lyde bedre uden.

Jacob V skrev:

En DVD afspiller er selve kilden til alt hvad du kan få ud af resten af dit anlæg. Hvis kilden er dårlig, vil du kunne gøre stort set hvad du vil, det endelige resultat vil aldrig blive bedre end kilden, om så du bruger 100.000kr på det. Selvfølgelig er der da ting som vil kunne forbedres, men hvis du tænker sådan at kilden er der hvor alting begynder, og langt hen ad vejen egentlig der man bør bruge flest penge, så går det aldrig helt galt.

Det er et ofte  (mis)brugt argument, men det holder altså ikke til nærmere eftertanke.

Højttalerne er klart den vigtigste del af et anlæg, da det jo er dem der frembringer lyden man hører, og ultimativt sætter grænsen for frekvensområde etc. Hvis de ikke er gode, så nytter selv verdens bedste signalkilde ingenting. Så et anlæg med højttalere til 100000 kr og en CD-spiller til 2000 kr, vil til enhver tid lyde bedre end højttalere til 2000 kr og en CD-spiller til 100000 kr. Det vil jeg ikke mene man fornuftigt kan argumentere imod.

Men ja signalet er da også vigtigt, men ikke mere vigtigt end højttalerne og forstærker. I det her tilfælde vil jeg dog også mene, at en bedre DVD-afspillere er en mere fornuftig investering, da det også har noget at sige mht. billedekvalitet, samt centerhøjttaleren ikke ligefrem er den mest nødvendige HT i surround.

Til top Vis Adam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adam

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Tror nu jeg køber den center, en evidence C70, da jeg lige har fået en anden dvd-afspiller fra en ven. Det er en lidt ældre pioneer, dv-525, men synes billedet er meget bedre med den end den gamle, om det så er scart-kablet eller dvd'en kan jeg så ikke lige sige

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes