| Forfatter |
|
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en side tråd til http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11507 
Men jeg er ved at finde de forskellige komponenter jeg skal bruge til min DAC... Men der er lige et par ting jeg godt kunne tænke mig at få jeres kommentare til!
1: Jeg har i Århus Radiolager købt et sæt phono terminaler, til linie udgangen. Det er en guldbelagt, isoleret model til ca. 32kr./stk.

Men jeg kender jo ikke rigtig nogle spec's for den, og vil i foreslå at jeg køber nogle andre som er super gode, eller er disse fine nok? Og nu vi lige er ved phono stikkene, så har jeg self. glemt hvilken farve man bruger til Digital indgang? Men de elektronik foretninger jeg har været i indtil nu, har kun haft denne mode i sort og rød... Hvor kunne man evt. finde en med "digital farve" i super kvalitet?
2: Jeg har også fundet en terminal til netstikket, men et indbygget netstøjfilter, et Schaffner FN322-1/01 hvis det siger nogen noget... Men er det ikke fint nok med et støjfilter i indgangen?
3: Derudover har jeg også fundet 2 Ringkerne som skal stå for forsyningen, 2 stk. Trans Elektro 330-218. Dem kunne jeg ikke forestille mig var nogen der har invendinger imod, da de levere langt over den effekt som DAC'en skal bruge... Jeg forsøger mig indtil viddere med at køre 18v. på den indgang som Lars ellers kun bruger en 9v. forsyning på. Så må jeg jo se om transistoren bliver for varm...
4: Jeg får en metal kasse med posten en af dagene, på 240x210x90mm, hvor jeg regner med at det hele kan være i ;-) Derudover har jeg en lille ide om at montere 2 afkærmnings plader imellem henholdsvis trafoerne, strømforsyningen og imellem strømforsyningen, DAC printet. Hvad synes om den ide?
5: En ting som jeg har været meget i tvivl om, er den interne signal føring... Hvilke kabler vil i foreslå jeg forbinder imellem printet og phono terminalerne i kabinettet? Jeg ville selv foreslå et eller andet coaxial kabel, men ved sku ikke lige hvor fra, eller hvilket der ville være optimalt?
6: Og et måske lidt åndsvagt spørgsmål, men man læser altid om af f.eks. Holfi m.fl. benytter specielle komponenter de har fundet en eller andet lille ældgammel komponent fabrik, som skulle lyde bedre... Men jeg har jo bare bestilt helt normale komponenter, er det noget jeg skal tænke på eller kan det være lige meget?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 05:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coax/elektrisk digital in/out plejer vist også at være med en sort bøsning; du tænker nok på den gule video in/out. BD135/136 kan sagtens tåle de 18volt; de tåler nok omkring 1-2watt og 18volt gange de få milliampere udgør intet problem!!! Skal det være en metalkasse, spørger jeg og sikkert også hr. Duelund. Brinck har plastikkasser i mange størrelser og en trækasse i ædeltræ kan din lokale snedker sagtens lave til rimelige penge, tror jeg nok!!! Og så ville jeg nok prøve at samle et eksemplar uden det netstøjsfilter, derefter med netstøjfiltret og til sidst med et dedikeret netstøjsfilter a´la Brinck, LC-audio og andre!!!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 22 Juni 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkte at jeg ville bruge en metal kasse fordi den kunne afskærme for udefra kommende støj... Men det er måske ikke den rigtige teori i denne sammenhæng?
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lavet VD strømforsyningen nu, og den fungere sådanset perfekt. Men den overvolter lidt på 3,3v linien, hvor der ligger ca. 3,7v. (målt med belastning) og over 3,9v. zenerdioden ligger der 4,4v??? Skal jeg betragte den som defekt eller hvad? 0,5v. fejl på en 3,9v zenerdiode svare aligevel til en fejl procent på omkring de 12,5%... er det ikke lige i overkanten?
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 05:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahr, den med zener-dioden må jeg lige have en gang til, der skal SQ ligge det antal volt over en zener, som den er pålydende!!! Alternativet er at bruge dedikerede spændingsregulatorer a´la 78xx eller LM317. Angående metalkassen og indstråling, så ville jeg selv foretrække en plastkasse eller bedre endnu en trækasse. En bøge/fyretræsklods med fræssede huller for de enkelte trin ville jeg foretrække. Indenfor i disse kan man lave et faraday-bur eller en lille kobberkasse omkring hver enkeltdel (PSU, clock, D/A og udgangstrin) og så samle potentialet fra kobberkasserne til et stjernestelpunkt. Digital- og signalkablerne ville jeg lodde direkte på printet a´la NLE´s konstruktioner, se evt. http://www.audio-link.dk/NLE.htm
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg finder en anden zenerdiode... den her må sku være defekt!
En anden ting jeg sidder og tænker på, hvis jeg nu får lyst til at eksperimentere lidt med nogle forskellige OPAMPs, mine OPA627AP kommer først på lager igen d. 23/8 Og så havde jeg egentlig tænkt mig at lege lidt med nogle OPA134PA, OPA227PA og OPA228P... Men er det forbudt område at montere en IC sokkel, så man kan tage dem ud og i, uden at smadre og udsætte dem for unødig hård behandling... de representere jo aligevel en halv stor værdi...
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens bruge IC sokler, bare du bruger en god kvalitet (Guld og tulipanfatning 1000 gange i/op), du skal dog være varsom når tager din IC op, for ikke at bøje benene, syntes dog personligt OPA134PA er meget tynd, klinisk og lys i lyden, er lidt mere til OPA228P, OPA604, NE5534 og den dyre OPA627AP.
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
Martin N Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 190
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Jeg finder en anden zenerdiode... den her må sku være defekt!
En anden ting jeg sidder og tænker på, hvis jeg nu får lyst til at eksperimentere lidt med nogle forskellige OPAMPs, mine OPA627AP kommer først på lager igen d. 23/8 Og så havde jeg egentlig tænkt mig at lege lidt med nogle OPA134PA, OPA227PA og OPA228P... Men er det forbudt område at montere en IC sokkel, så man kan tage dem ud og i, uden at smadre og udsætte dem for unødig hård behandling... de representere jo aligevel en halv stor værdi...
|
|
|
Hey det hjælper nok ikkk det store med en ny zener diode tror ikk du trækker nok strøm til at den falder på plads
Så måske du skulle prøve en diode med mindre for-spænding eller leje lidt med dine belastnings modstande i strømforsyningen eller formodstanden til zener svenden
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 23 Juni 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle ikke være prolemer med at bruge sokler, men OPA228
har væsentlig højere GBW end de andre typer så den kan godt være
lidt mere kritisk mht. printlayout og afkobling end de andre.
/U.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 04:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har været ved at lege lidt med den 3,3v linie i strømforsyningen... Men jeg synes sku det lugter lidt kan det virkelig passe at den 3,9v zenerdiode skal bruge en strøm på over 61mA for at stabilisere sig på 3,9v? Jeg har indsat en 250ohms modstand R4s plads, og det er den største værdi, hvor zenerdioden stadig åbner!
Men hvordan kan de være at den skal bruge så stor effekt når f.eks. den 5,6v zener der sidder ved siden af den, fungere ganske udemærket bare ved 2,4mA???
Jeg fatter det sku ikke... det lyder jo fuldstændig åndsvagt!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 04:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Har været ved at lege lidt med den 3,3v linie i strømforsyningen... Men jeg synes sku det lugter lidt kan det virkelig passe at den 3,9v zenerdiode skal bruge en strøm på over 61mA for at stabilisere sig på 3,9v? Jeg har indsat en 250ohms modstand R4s plads, og det er den største værdi, hvor zenerdioden stadig åbner!
Men hvordan kan de være at den skal bruge så stor effekt når f.eks. den 5,6v zener der sidder ved siden af den, fungere ganske udemærket bare ved 2,4mA???
Jeg fatter det sku ikke... det lyder jo fuldstændig åndsvagt!
|
|
|
Ok jeg må nok indse at jeg langt om længe har fundet fejlen ;-) De to første zenerdioder, har åbenbart været defekte? :-P for med den tredje her, virker det perfekt!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 06:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige været ved at kigge på hvordan jeg kunne lave en optisk indgang på den, men jeg har lige et teknisk spørgsmål...
Jeg har lavet følgende diagram, men det jeg er lidt i tvivl om, er forbindelsen imellem de 5 NOT gates, og indgangen på CS8414. Kan dette lade sig gøre? Jeg har fundet konstruktionen på http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html men han bruger desuden 2 modstande i udgangen, en spændings deler med en 375ohm og en 93,1ohm. Men jeg kan ikke lige helt finde ud af hvorfor han gør det??? for i databladet for CS8414 køre de også et signal direkte ind på indgangen ígennem en 10nF.
 Link til rigtig størrelse: www.micma18.dk/temp/toslink.gif
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 06:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
forresten! er der nogen der ved om man kan få den TORX173 i Danmark? De har den oppe ved elfa.se til ca. 55kr. men de vil jo ha en million-millard for at sende den...
|
| Til top |
|
| |
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Micma18
Af hvilken grund vil du have optisk indgang på din DAC, normalt er coax indgangen den mest vellydende.
Har du forresten fået din CS8414 chip, og er du begyndt at lodde ?
mvh Gorm
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
Har lige været ved at kigge på hvordan jeg
kunne lave en optisk indgang på den, men jeg har lige et teknisk
spørgsmål...
Jeg har lavet følgende diagram, men det jeg er lidt i tvivl om, er
forbindelsen imellem de 5 NOT gates, og indgangen på CS8414. Kan
dette lade sig gøre?Jeg har fundet konstruktionen på <link> men han
bruger desuden 2 modstande i udgangen, en spændings deler med
en 375ohm og en 93,1ohm. Men jeg kan ikke lige helt finde ud af
hvorfor han gør det??? for i databladet for CS8414 køre de også et
signal direkte ind på indgangen ígennem en 10nF.
<billede> |
|
|
Hvis du mener hvorfor han sætter 5 invertere i parallel, så er det
sandsynligvis fordi indgangen på CS8414 er en for hård belastning
for en enkelt inverter. Da der er 6 i den chip der bruges har de
sikkert bare valgt at parallelle dem der var tilovers.
Spændingsdeleren er til for at reducere signalet fra TTL-niveau (5V)
fra udgangen på TORX'en, til de ~0,7V der ellers er
standard for SPDIF. Hvis du vil bruge et coax signal fra et "rigtigt"
CD-drev, så kan du bare bruge det layout som er beskrevet i
databladet for CS8414.
/U.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
. . . og desuden giver de to modstande en udgangsimpedans på 75 ohm ( . . . OK 74,58 da  )
Men sidder der kun en 10 nF før RXD og intet andet? (Underforstået; der plejer SVJV at sidde lidt mere, mindst en modstand på 75 ohm, se databladet for CS8414) __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 27 Juni 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
. . . og desuden giver de to modstande en udgangsimpedans på 75 ohm ( . . . OK 74,58 da )
Men sidder der kun en 10 nF før RXD og intet andet? (Underforstået; der plejer SVJV at sidde lidt mere, mindst en modstand på 75 ohm, se databladet for CS8414) |
|
|
Det gør der også, men i databladet viser de bare at de køre signalet direkte ud (5v regner jeg med) og over i C8414!
Men jeg tror faktisk også fundet ud af hvorfor det bruger den spændingsdeler, for der står egentlig også højere oppe på http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html at S/PDIF signalet kun skal være 1v. Så det er sku nok derfor... Det var bare det jeg ikke lige havde fået fat i...
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg endelig fået DAC printet færdig, og sidder og er ved at teste det... men jeg kan sku ikke helt få det til at virke?? 
Der opstår et lidt sjovt fenomen, når jeg tænder for den med signal på, kan jeg lisom høre noget skratten i højtaleren i 3-4sek. hvorefter den bliver stille? Den gør det kun hvis der er signal på!
En anden ting der undre mig lidt(meget) er der ligger ca. 3v DC på udgangene, (alle sammen...) og det skulle der da helst ikke? Og jeg har kigget det hele igennem 117 gange og regnet og regnet, og det passer lige precis med at der teoretisk skulle ligge ca. 20mV. DC på udgangen, men der ligger jo lige pludselig 3v.??? Og så kommer det sjove: Hvis jeg tager OPAMPen ud, så passer spændingerne perfekt... Og jeg har prøvet med flere forskellige, men det er precist det samme der sker!
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så nu spiller den sku!

Langt om længe efter at ha brændt 2 stk. PCM1730E af... i må ikke spørge mig hvordan de brændte af, for jeg ved det faktisk ikke, for de havde ingen kortslutninger eller nogle oplagte fejl... men tredje gang er lykkens gang, og nu køre den! og DC spændingerne faldt også til omkring 0,2v. efter at jeg havde skiftet 1730'eren (igen igen).
Jeg køre pt. kun med OPA134PA opamps, og jeg kan godt give jer ret i at den er lidt "metallisk" i lyden... men nu skriver lars at komponenterne skal spilles til? Hvor længe snakker man om, i den sammenhæng? For jeg synes ikke den lyder nævneværdig bedre end min NAD312 DVD afspiller... måske har den lidt mere ro over lydbilledet, men selve opløsningen og frekvens gangen lyder meget ens. Men jeg har både OPA227PA og OPA228P liggende, og jeg har bestilt nogle OPA627PA som kommer engang til august... :-P Men jeg ville lige høre om det kunne betale sig at lade den spille lidt før, man begynder at skifte opamps'ene ud?
Jeg har taget lidt billder af den, og jeg kunne godt tænke mig at få jeres kommentare 
 Gorm har lavet printet, og er lige kommet med posten. Den "første" PCM1730 monteret.
 Lidt komponenter...
 Strømforsyning færdig. Problemerne med 3,3v. linie løste jeg i sidste ende med at bruge de 5v. fra samme trafo, til at lave reference spændingen... det andet syntes jeg ikke holdte helt...
 DAC printet færdig monteret og klar til at teste. ;-)
 Første test, men ingen lyd... :`( Og efter lang tids fejlfinding syntes jeg det ser lidt underligt ud at der ligger 34ohm imellem 5VA. og Stel... Og når jeg løfter de ben fra printet som har fat i 5VA. ligger der stadig 34ohm, fra ben 28 på 1730'eren og til stel :-( Efter at ha skiftet kredsen, er der stadig ingen lyd, og så er det at der lige pludselig ligger en masse DC på udgangen...? og jeg kan ikke finde ud af hvorfor, men det må jo være noget fælles for dem alle da det er det samme. Og det det ender igen med at jeg skifter 1730'eren, da jeg ikke rigtifg kan forstå der ikke kommer de 2,45v. ud på dens udgange, som der ellers skulle ifølge lars's hjemmeside.
 2 døde PCM1730E. 
 Monteret i kassen. På bagsiden er phono stikkene moteret så lavt som muligt for at gøre plads til engang i fremtiden måske at kunne montere balancerede XLR stik, og her i ugen engang regner jeg med at indbygge et optisk modul, så jeg også kan køre digitalt fra computeren. Det er måske lidt svært at se, men jeg har flyttet modstanden på 75 ohm, op på selve indgang phono stikket, for at have muligheden for at tilføje et optisk modul, der bruger en anden form for impedans regulering...

Fronten af DAC'en! Der kommer udover selve on/off knappen til at sidde en laser-blue led i det lille hul i højre side, så man kan se om den er tændt. regner med at bruge den sidste spole på den ene trafo, til at trække den, sammen med logikken der skal styre om det er coax eller optisk indgang der er valgt. (der kommer muligvis også en lille switch på fronten hvor man vælger indgang)
En afskærmning af selve DAC'en kommer nok også på et tidspunkt...
|
| Til top |
|
| |
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey tillykke !
Din dac burde spille lige ud af kassen. Tilspilning hjælper kun en lille smule og mest på at du bliver vant til lyden. Så stol bare på din umidelbare fornemmelse.
De opamps skal skiftes til bedre/ andre typer.
2. prøv evt. de forbedringstiltag jeg har beskrevet angående anden pll funktion på recieweren.
3. Skift selve konverteren. Det er en l**te sag, og de nye typer fra bb som også lgrau har i sigte lyder sikkert markant bedre.
Store lytter og bedre strømforsyning vil ikke hjælpe noget (og det kan jeg med sindsro sige da min dac har en strømforsyning der ikke matches af ret meget andet på denne planet). Man skal forbedre så tæt på, eller i signalvejen først. Det der ikke er synligt :) - så skrot også den afskærmning og koncentrer dig om det væsentlige.
Vi glæder os til at høre mere.
Kramer
|
| Til top |
|
| |