| Forfatter |
|
Nicolai-V Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige købt en Denon AVR-3801 forstærker. Skal kunne køre med højttalere mellem 2 og 16 ohm. Den er temmelig kraftig. Jeg har prøvet den med en kammerats diskoteks-højttalere, og der kunne vi spille MEGET højt! I lang tid.
Her hjemme har jeg indtil nu ikke kunne prøve den af, fordi mine højttalere ikke var store nok. Nu har jeg på ungdomsskolen bygget et par store højttalere, som kan klare forstærkeren. MEN nu slår forstærkeren fra efter 3 sek høj musik. Når forstærkeren er kølet lidt ned igen, kan den spille igen. Jeg troede, at det var forstærkeren, der var gået i stykker, men Hi-Fi-Klubben mener, at det er højttalerne, der er skyld i problemet. De mener, at modstanden i højttalerne er for lille.
Højttalerne består af en 12" Peerless xls-car bas, en 6½" Monacor mellemtone og en Monacor diskant. Delefilteret er også et Monacor. Alle enheder skulle være 8 ohm.
Diskaten har været af for ringe kvalitet, så den stod af på begge højttalere. Jeg har nu fjernet dem. Jeg har målt på både tilkoblingesstikkene på højttalerne, og direkte på basenheden og mellemtonen, og de viser mellem 5 og 6 ohm. Delefilteret viser også mellem 5 og 6 ohm mellem de forskellige sko.
Mit spørgsmål er nu: Hvad er der mon galt med højttalerne. Har I nogen ideer til hvad jeg kan gøre for at diagnostisere fejlen.
mvh Nicolai Vorting
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du fået målt impedansen gennem hele frekvensområdet på højttalerne ? Hvis nej, så få det gjort.
Btw. så kraftig er Denonen heller ikke, og jeg tror bestemt ikke den er ret glad for for impedanser som går meget under 4 ohm.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Nicolai-V Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det har jeg ikke. Hvordan måler man det på hele frekvensområdet? jeg har bare målt med et ohm meter (lånt ved vores elektrisker) medens enhederne har været ude af kabinetterne.
ang. Dennonen, så har jeg som sagt haft den til at spille fuld knald på 2 sæt diskoteks højttalere (ukendt impedans) i flere timer uden problemer. Men er det så fordi mine højttalere går for langt ned i ohm og forstærkeren er for følsom over for svingninger i impedansen?
ved du om der findes nogle gode sider på nettet som forklarer mere i dybden om impedans, frekvensområder med mere for højttalere?
mvh Nicolai
|
| Til top |
|
| |
Capslock Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 416
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis bassen er lavet til bilstereo er de som regel 4 ohm.
Det ville også hjælpe hvis du lige skrev hvad enheder og delefilter hedder så vi kan finde dem inde på monacors HP. __________________ I reject your reality and substitute my own
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok delefilteret den er gal med.. Hvid bassen og mellemtonen overlapper hinanden, og parallel kondensatoren (ved bassen) / spolen (ved mellemtonen), har en for høj værdi, kan impedansen nå ned under 1 ohm.. Med kraftige fase drej mellem strøm og spænding..
Mvh
Kim
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvilke diskotekshøjtalere der var tale om - men var det den ægte vare, har de uden tvivl været langt mere EFFEKTIVE end dine nuværende konstruktioner. Har de oveni haft en mere mild impedansmæssig belastning (og det tyder det på), er det ikke så mærkeligt at du har denne oplevelse. Så hvis du ønsker at kunne spille 'partyhøjt' med denne amp i timevis, må du nok ud at lede efter en anden type enheder.
|
| Til top |
|
| |
Nicolai-V Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yderlige informationer til flere af jeres svar
Vedr. bas-enheder har jeg købt Peerless XSL Car, 308 SWR 51 147 NX ALP 4L 4+4 ohm. Når jeg ser på databladet på internettet står der, at enhederne har 4 ohm, men bag på enheden står der 4+4 ohm. Der er også to sæt sko, og jeg fik at vide, at de skulle kobles (sort fra det ene sæt til rød på det andet sæt sko) og at den så ville yde 8 ohm's impedans. Jeg kan ikke læse, om dette i databladet.
Mellemtone-enhederne hedder Monacor SPH-165, 50 W rms / 8 ohm.
Vedr. Kims indlæg om delefilteret er det lidt for teknisk for mit niveau. Men delefilteret hedder Moncor DN-200 Best.nr. 12.0170
Men der er måske noget om snakken med delefilteret, for jeg har lige prøvet at koble basenhederne direkte på forstærkeren, uden om delefilteret, og så kunne forstærkeren køre fuld skrald i lang tid.
Med venlig hilsen
Nicolai Vorting
|
| Til top |
|
| |
Erik K Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
4 ohm er ik bare 4 ohm, se på databladet igen 12" xls den er ned på 2,2 ohm ved 115 Hz.
Mvh. __________________ EKH
|
| Til top |
|
| |
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 15 Juli 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, en kortslutning ved basenhederne, kunne også være skyld i det... Men jeg tror nu mest på det med de for lave ohm..
|
| Til top |
|
| |