| Forfatter |
|
eichmeier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min sofa står ca. 3,4 m fra væggen alternativt kan jeg nemt lave lidt om og få 3,6 m fra væggen som lærredet skal sidde på.
Er afstanden ok eller for kort og skal jeg ommøblere hele min stue ????
hvor stort et lærred og hvilken projektor vil i anbefale.
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder 3,4 meter fra mit lærred mål: 230 X 129 = 104" i 16:9 og det må ikke være større  . Hvordan skal din projektor sidde fast, i loft eller endevæg og hvor meget er der sat af til lærred og projektor  .
|
| Til top |
|
| |
Niels Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 262
|
| Sendt: 24 Juni 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen projektoren, kan sidde i såvel loft som endevæg.
Hva der er sat er til at handle for, er lidt en jungle, for jeg vil have noget ordentligt, uden at bruge en formue på det.
Men regner med 20-30 kg hvis det skal være nyt det hele.
Hvad med lys, har persienner i vinduerne er det nok lysdæmpning eller skal man ud og købe mørklægningsgardiner
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 25 Juni 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej eichmeier
Jeg mener at du skal satse på en mulig total mørklægningaf dit rum, det er og bliver det bedste.
Hvis du med det hele mener projekter, lydanlæg og lærred, vil jeg anbefale dig at kigge på en af de 3 lcd der er hotte på markedet netop nu. De ligger fra ca. 13000 til ca. 16000.Hitachi TX100, Sanyo Z2 og Panasonic 500. De er alle 3 det der hedder short throw, hvliket vil sige at projekteren kan sidde forholdvist tæt på lærredet og lave et stort billede, de har også alle 3 et ret stort zoom område. Hitachien og Sanoy'en har begge det der hedder lens shift. Det vil sige at du kan flytte rundt på billedet, op ned og tilsiderne, uden forvridning af billedet. Dette gør at det er meget nemt at finde en opsætning der passer. Du kan fx placere dem skævt for lærredet på en hylde oppe eller nede etc.
Iøjeblikket er det den nyeste nemlig Hitachi TX100 der får de bedste anmeldelser men den er også med sine 16000 den dyreste. ( jeg har selv testet den og den god. )
Oliver
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juni 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er svært for mig at mørklægge totalt............tror ikke konen vil bryde sig om mørklægningsgardiner........
Vi taler umiddelbart projektor, lærred og de sidste højttalere samt kabler.....
Men er siddeafstanden ok...
Har kig på en brugt Z1, da det er første gang jeg skal sådan noget her, og har erfaring med hvis man køber dyrt og godt, får man ikke altid det optimale ud af det som nybegynder.............
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
up.....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
eichmeier skrev:
|
Det er svært for mig at mørklægge totalt............tror ikke konen vil bryde sig om mørklægningsgardiner........
Vi taler umiddelbart projektor, lærred og de sidste højttalere samt kabler.....
Men er siddeafstanden ok...
Har kig på en brugt Z1, da det er første gang jeg skal sådan noget her, og har erfaring med hvis man køber dyrt og godt, får man ikke altid det optimale ud af det som nybegynder.............
/eichmeier
|
|
|
Ifølge kalkulatoren, uofficielt, altid konsultér fabrikantens manual, så giver Optoma H30 på 3,4 meters afstand et 16:9 billede på 190x106 cm (190x142 i 4:3)
PLV Z1 giver på samme afstand et billede på 209x118 cm i 16:9. Vil du have mindre billede (bedre kvalitet) så må du rykke projektoren nærmere lærredet, eller bruge zoom funktionen. Husk at bedste seer afstand fra lærredet er ca. 1,6-2 gange billede bredden. Jeg ville absolut se på en H30, det er en meget god projektor.
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det lyder spændende, hva koster sådan en ?
Hvor er det billigst at købe.
Jeg har kigget lidt på Biojensen setup, da han jo har en rimelig fed bio, og min siddeafstand er den samme som hans og han kører med 230*114cm men det kan jeg ikke nå at få da min projektor kommer til at sidde på bagvæggen.
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |
rlauritsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 28
|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels Nielsen skrev:
|
Jeg ville absolut se på en H30, det er en meget god projektor.
|
|
|
Er Optoma H30 meget bedre end InFocus X1, som jeg overvejer pga. prisforskellen ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
rlauritsen skrev:
Niels Nielsen skrev:
|
Jeg ville absolut se på en H30, det er en meget god projektor.
|
|
|
Er Optoma H30 meget bedre end InFocus X1, som jeg overvejer pga. prisforskellen ?
|
|
|
Ja, også mindre støj.
Ellers, jeg kan ikke hjælpe dig mere end jeg har gjort, medmindre jeg skal købe tingene til dig og sætte det op for dig. Se venligst i alle de andre tråde, der er utrolig meget info om både projektorer, lærreder, priser, plusser og minusser, se-afstand osv. osv. Læs hvad jeg har skrevet og brug den kalkulator ! Find ud af om du vil have projektoren lige over hovedet eller ikke, passer det med afstanden og zoom´en på projektoren ? Har projektoren 16:9 eller 4:3 som du ønsker, jeg ved ikke hvad du vil have. Har den de indgange du behøver ? Læs, læs, læs, det er den enste måde at finde ud af det på. På Projector Central hvor linken var, der er også en masse tests af projektorer, gå til hovedsiden dér.
Prisen på H30 ser du jo her : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=11737&P N=1
Biojensen, ja, det er ikke min smag, jeg er mere til denne : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=923&PN= 6
Pas på lærredet ikke bliver for stort, nøjagtig som når du laver forstørrelser af et billede så mister du både lysstyrke og kvalitet på billedet når det bliver for stort plus at du sidder og kører øjnene frem og tilbage hele tiden for at få alt med. Hvis du sidder 3 meter fra, så er der også lidt afstand til dine surroundhøjttalere, så er 1.90 m. maksimum billede bredde ifølge uskrevne regler. Prøv selv at hænge et lagen op og se.
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig den er vildt fed.
Mangler dog lidt om hvor langt han sidder fra etc.
JEg ved godt jeg stiller en masse dumme spørgsmåpl, har læst en del og er blevet lidt klogere, men syntes det er svært.
Mit største problem er dog at konen vil have et rullelærred......pis......så man kan rulle det væk når man ikke bruger det, men jeg vil arbejde lidt mere på at få et fastramme.
Hva mener du med afstanden til min højttalere, tænker du da på Bagved...for det kan jeg godt se...
Måske der er nogen man kan komme hjem til og se deres opsætning. bor selv i VEJEN vest for Kolding.
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Igen, hvor langt han sidder fra, eller KAN sidde fra, kan du se på kalkulatoren. Ellers led i trådene med "afstand til lærredet".......Men ikke tænk på Panasonic PT AE 300 eller 500 medmindre du har meget lavt til loftet, den har bare 6 cm offset og det betyder at står den på et bord vil bare 6 cm af lærredet være UNDER midten af linsen. Det betyder jo igen, at hvis du loftmonterer den må den næsten hænge 70 cm ned fra loftet hvis du har en normal taghøjde og ikke vil have billedet oppe under taget. Rullelærred vil efter nogen tid få bølger, sats på et Tab Tensioned lærred da.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
eichmeier skrev:
| ...Mit største problem er dog at konen vil have et rullelærred......pis......så man kan rulle det væk når man ikke bruger det, men jeg vil arbejde lidt mere på at få et fastramme. |
|
|
Samme her, men fruen er så småt ved at acceptere min ide om, at jeg laver et fastammelærred, hvis bagside er et kunstværk eller en flade i samme farve som væggen, hvorpå man kan montere et par plakater efter hendes valg. Så kan man bare vende det om, når der skal ses film.
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men de der TAb tensioned er de ikke temmelig dyre.
boye> ok det lyder fandme smart, pissegod ide, vend lige tilbage når du når lidt længere med det vil gerne se det.
Niels> ok har tænkt den skal hænge i loftet ca 3,4 m fra væggen, og så bliver de så et lærred på 92" eller noget i den stil. Men jeg må kigge noget mere rundt.....
Ingen der kender nogen hvor jeg kan se hvordan de har lavet det hjemme hos dem ?
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2004 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver da bøvlet. Smugl det ind, hun vænner sig til det. Eller køb et rullelærred, de koster jo ingenting, når det så begynder at krølle siger du : hvad sagde jeg !
Ifølge kalkulatoren, med 2.38 cm diagonalt billede på 3.40 meters afstand, så har du 21 projektorer med 16:9 der passer. Med 4:3 (hvor de fleste også kan vise 16:9) så har du 146 projektorer der passer, bare vælg.
Køb en Sanyo PLV Z2, der kan du flytte billedet hen hvor du vil have det, som jeg sagde før i den anden tråd du lavede, (har du egentlig set på den linse animation ???), køb et lærred og du er færdig ! Over and out fra mig.
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels> nu siger du jeg skal købe Z2'eren, men efter jeg har siddet igen, og kigget på forskellige og leget med den til at se hvor stort et billede man får er der noget der undrer mig.
Z1'erne laver et større billede en z2'eren gør ved samme afstand og hvis jeg nu gerne vil have et 90" billede fra de 3,4 meter bliver det svært men det er lige ved med Z1'eren
Nu satte jeg den til at finde projector som kunne lave 90" billede af 3,3 meter og der gav den mig Z2 som mulighed, men når jeg bruger den der afstandsudregner giver den mig kun et billede på 84"
Har kigget lidt i den blå avis og fundet nogle forskellige mulige emner, men jeg har ikke kunnet finde så meget om dem............Men det er vel projectorventral.com og avsforum.com jeg skal lede på eller er der andre steder med tests etc.
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tests av Z2 finder du et hav af, også i trådene her på forummet. Når du bruger kalkulatoren og sætter den til at finde en 16:9 projektor der giver 90 tommer diagonalt ved 3.40 meter, så finder den kun 16:9 projektorer jo. Dem kommer der 17 op af. OptomaH30 er en 4:3 projektor så den kommer ikke med på listen, også selvom den kan lave 16:9, husk det. Brug kalkulatoren for at se hvor stort billede den så kan lave i 16:9.
Ved 3.40 meter, med zoom på 1.0, så får du med Z2 et billede der er 191x108 cm. Med zoomen på 1.3 får du ved den samme afstand et 248x139 cm billede. Med zoomen på 1.04 får du et 90 tommers 16:9 billede. Sådan.
http://www.projectorcentral.com/sanyo_plv_z2_panasonic_pt_L5 00.htm
http://www.areadvd.de/hardware/Sanyo_PLV-Z2.shtml
http://www.cine4home.de/index.htm
Du kan også se på Hitachi pj tx 100....
|
| Til top |
|
| |
eichmeier Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det er bare mig der ikke fatter og bruge den, og heller ikke ved med det der zoom.
Ja, men jeg synes ikke den har så gode data som Z2 har, men det er måske bare fordi tal og papir er taknemmelige.......
Har fundet en brugt Z2 til 10.000,-
/eichmeier
|
| Til top |
|
| |