Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 00:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ang. aktiv slave eller 2½ vejs ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Der blev for en del år siden eksperimenteret en del (der var en par DAT varianter ude eks. ascolta) med højtalere hvor man har en alm. bas enhed (e.g. en 8") og en parallel større enhed (e.g. en 10") der så havde en stor spole som filter.

Dette system blev omtalt som en aktiv slave, men er vel en variant af et 2½ vejs system.

Er der nogen der har en ide om hvorledes man skal regne på sådan et system ? Er det  noget med at regne på et refleks kabinet for den lille enhed og så regne "slaven" som en form for port ? Skal den store enhed spille ude af fase med den lille etc. Er der links til sådanne systemer der ude ? Er disse systemer gode ?

På forhånd tak

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Jeg husker at Dali havde et sådant system, 10" + 8" + diskantdome. Men det var, mener jeg, et lukket system. Nok det letteste at have med at gøre når der er tale om en sådan kombination.

Mht. bas, kan man jo blot opdele boksen i to med en skillevæg - så kan man beregne på enhederne seperat. Derimod er det lidt mere tricky hvad angår impedanskurven - i de mest raffinerede eksemplarer benytter man en lukket, henholdsvis refleksboks for de to enheder. Ved en korrekt konstruktion kan man få impedansforløbene (omkring resonansen) til at ophæve hinanden. Så kan man få et 2½ vejssystem med en noget mildere impedanskurve end almindeligt.

Men helt nemt at regne på er det ikke...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Mollecon: Tror I snakker forbi hinanden :-)

Som jeg forstår det, er der tale om at man bruger en almindelig bas som slave og kortslutter denne slave med en form for delefilter så man kan styre dens bevægelser over frekvensområdet hvor slaven ellers er aktiv.

Der tilføres altså ikke forstærkereffekt til slaven, men dens bevægelser dæmpes elektrisk via dens egen induktion. Altså en "aktiv" slave.

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juni 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Nej ikke helt, faktisk mente jeg et system som følger:

2 enheder i samme lukkede kabinet. To rigtige bas enheder (en 6½" og en 8" eller en 8" og en 10") der begge spiller helt ned altså intet lowpass filter, den store enhed har dog en stor spole (>10mH) i serie således at den effektivt giver et tilskud som en port ville have gjort - den store enhed er måske forbundet i modfase (tilskud fra port er vel i modfase i alm. basrefleks system ?) - ascolta ?

Med en diskant er systemet altså en form for 2½ vejs system, dog med en meget lav deling for den store enhed. 

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Juni 2004 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Oki. Så er det bare mig der skal lære at høre ordentligt efter hvad der står

Ved faktisk ikke hvad man gør mht. T/S beregninger på sådan et setup? Men jeg tror ikke den stak i modfase for så kommer der slet ingen lyd ud af det. Vil egentlig også tro at porten er i fase på et basreflexsystem. Ellers ville porten og enheden jo ophæve hinanden og så er vi jo ligevidt.

Men det er er helt sikkert nogen der ved meget mer' om end jeg gør

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Brisse, hvis det kan trøste dig overvejede jeg osse selv om det mon var det det Dk2k mente! Peter Holm konstruerede i sin tid sådan en 'semi-aktiv' slave boks - amdre har lavet det med et simpelt pot-meter over spolen på en slave. Så kan den dæmpes mere eller mindre.

Mht det system du beskriver, Dk2k - de skal fases ens! Jeg vil stadigt mene at det letteste er at dele boksen i to med en skillevæg - gør det lettere at regne på, og det lyttemæssige resultat vil være det samme, eller bedre (+ du får en 'gratis' afstivning af boksen med den skillevæg).

Hvilke enheder havde du tænkt på? Og hvad er deres data?

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

I ascolta'en var det som jeg husker det en 8" og 10" scanspeak, men jeg har ikke lagt mig fast på enheder.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 05:27 | IP-adresse registreret  

OK - tilsammen har en 8" & 10" omtrent samme areal som en 12". Så hvis du vil have dyb bas, må du nok regne med en ret stor 'kasse'.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Jeg fik tag i højtaler selvbyg bogen : "Sådan" af Niels Nørby, der efterhånden har en del år på bagen.

Under "Slavebaskabinetter" står bl.a.:

"Især den danske konstruktør Peter Holm har ført slaveprincippet lengt frem ved opfindelsen af sit FS (frekvensselekteret slave) princip. Her anvendes en sædvanlig basenhed som slave, idet svingspolen tilsluttet en resonanskreds (uden forbindelse med delefilteret) som bremser slavens muligheder for at komme på afveje (modfase - igen) uden for den egentlige arbejdsområde. Som en næsten naturlig videreudvikling af dette princip har man i Dansk Audio Teknik-regi forfinet og forbedret dette system, bl.a. ved at tilføre slaven et båndpasfiltreret signal fra delefiltret, hvorved den tvinges til at opføre sig mere optimalt. Inden for overkommelige økonomiske rammer sikkert den allermest præcise og dybe basgengivelse, som er mulig i dag - mener vi selv. Der vil sener (emnet er for omfattende og nyt til at være beskrevet endnu) blive udarbejdet er arbejdspapir herom til deltagerne i dette kursus.

.....

Her skal blot siges, at slavebaskabinetter i det store og hele er et basreflekssystem og bør dimensioneres som sådan - hvorpå man må eksperimenter sig frem. En tommelfingerregel findes dog:

Eftersom porten (slaven) flytter mere luft end den aktive enhed, bør den være større, såfremt forvrængningen skal indtræffe samtidigt fra de to enheder. Et dobbelt så stort areal kan være ønskeligt, mens man i praksis hyppigt anvender f.eks. en 10" slave til en 8" aktiv enhed"

Man skal altså beregne systemet som en form for slavebassystem - det kan de fleste højtalerberegningsprogrammer i dag. Mht. til filteret, så giver båndpasfiltrering ikke den store mening da man må antage at den store enhed arbejder MEGET langt nede, det må være et lowpass filter der her tales om.

Er der ingen der kan huske Niels Nørbys ascolta system ? Har nogen set det omtalte arbejdspapir ?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes