| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Når jeg af nysgerrighed har stillet samme spørgsmål i HiFi butikker, har jeg fået svaret: "Undgå lydtransperante lærreder til hjemmebiografen)
Grunden skulle være, at det er muligt for en person at se hullerne og/eller de "konturer" som de giver den film som vises på lærredet. Om det har sin rigtighed ved jeg ikke, da jeg kun selv kender til lydtransperante lærreder fra biografen hvor jeg arbejder. Her kan man se/ane hullerne fra en 2½-3 meters afstand, afhængigt af hvor godt synet er selvfølgeligt... |
|
|
Jeg har selv haft et transparent lærred, og vil generelt fraråde det - dog med undtagelser. Mine erfaringer:
Hvis du sidder røvlangt fra et meget stort lærred (som i biografen), således at du ikke kan se hullerne, så er det en reel mulighed. Dog vil jeg tro at du stadig kan opleve moiré mønstre ved digitale projektorer (moiré er noget interferens-mønster der opstår når to forskellige strukturer lægges ovenpå hinanden). I en normal stue vil jeg på det kraftigste fraråde transparente duge til LCD-projektorer og lav-opløselige DLP-projektorer, da huller i lærredet og synlig pixel-struktur bare ikke går i spænd sammen. Med en CRT går det bedre, og i biografen har billedet hverken pixel- eller linie-struktur, så dér går det fint så længe man er langt nok væk til at hullerne er usynlige, der er ingen moiré-problemer.
Når det er sagt, så fungerer det som helhed rigtigt lækkert at lyden kommer fra midt i billedet i stedet for fra et punkt under billedet. Hvis man er villig til at ofre noget billedkvalitet for helhedens skyld, så kan man da overveje det. Har man et fastramme-lærred bør man nok overveje to center-højttalere i stedet for, det burde kunne give nogenlunde samme effekt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|