Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 18:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lyd-transparent-lærred (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

x
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Du kan da godt lave det selv, køb et alm. lærred og en knappenål og så går du igang med at stikke huller..  Ellers laver Euroscreen et Acoustic lærred.. , det fåes i løbemeter, 240 x 170 cm til ca. 2800,-, så laver du rammen selv eller køber én..
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

tranum1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 30 Juni 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Du skal bare lige huske at du vil dæmpe de høje toner ved denne løsning. De bruger lydtransparente lærreder i biografen, men her har de også ekstra boost på de høje frekvenser. Hvis du finder nogle gamle VHS-bånd frem, vil du ofte høre at de har en lidt skærende diskant, fordi man mange gange (glemte) at dæmpe diskanten til hjemme biograf markedet. Når en film, på DVD eller VHS, er THX-godkendt er der rettet op på diskanten. THX-godkendte HiFi modeller har også et THX-patenteret diskant filter system, som dæmper de høje frekvenser.

Så min pointe er: Lad være med at stille HT'erne bag lærredet. I biografen er de bag lærredet, men det er filmen også indspillet efter. Udstyret er selvfølgelig også kalibreret efter dette. 

Til top Vis tranum1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tranum1 Besøg tranum1's Websted

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Når jeg af nysgerrighed har stillet samme spørgsmål i HiFi butikker, har jeg fået svaret: "Undgå lydtransperante lærreder til hjemmebiografen)

Grunden skulle være, at det er muligt for en person at se hullerne og/eller de "konturer" som de giver den film som vises på lærredet. Om det har sin rigtighed ved jeg ikke, da jeg kun selv kender til lydtransperante lærreder fra biografen hvor jeg arbejder. Her kan man se/ane hullerne fra en 2½-3 meters afstand, afhængigt af hvor godt synet er selvfølgeligt...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Når jeg af nysgerrighed har stillet samme spørgsmål i HiFi butikker, har jeg fået svaret: "Undgå lydtransperante lærreder til hjemmebiografen)

Grunden skulle være, at det er muligt for en person at se hullerne og/eller de "konturer" som de giver den film som vises på lærredet. Om det har sin rigtighed ved jeg ikke, da jeg kun selv kender til lydtransperante lærreder fra biografen hvor jeg arbejder. Her kan man se/ane hullerne fra en 2½-3 meters afstand, afhængigt af hvor godt synet er selvfølgeligt...

Jeg har selv haft et transparent lærred, og vil generelt fraråde det - dog med undtagelser. Mine erfaringer:

Hvis du sidder røvlangt fra et meget stort lærred (som i biografen), således at du ikke kan se hullerne, så er det en reel mulighed. Dog vil jeg tro at du stadig kan opleve moiré mønstre ved digitale projektorer (moiré er noget interferens-mønster der opstår når to forskellige strukturer lægges ovenpå hinanden). I en normal stue vil jeg på det kraftigste fraråde transparente duge til LCD-projektorer og lav-opløselige DLP-projektorer, da huller i lærredet og synlig pixel-struktur bare ikke går i spænd sammen. Med en CRT går det bedre, og i biografen har billedet hverken pixel- eller linie-struktur, så dér går det fint så længe man er langt nok væk til at hullerne er usynlige, der er ingen moiré-problemer.

Når det er sagt, så fungerer det som helhed rigtigt lækkert at lyden kommer fra midt i billedet i stedet for fra et punkt under billedet. Hvis man er villig til at ofre noget billedkvalitet for helhedens skyld, så kan man da overveje det. Har man et fastramme-lærred bør man nok overveje to center-højttalere i stedet for, det burde kunne give nogenlunde samme effekt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes