| Forfatter |
|
LeGrandCinema Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 01 Juli 2004 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg vil lige høre om lyden fra en htpc er lige så god/bedre end hvis det kom fra en god dvd fra denon(bare et eksempel)? Hvad ville forskellen evt være? Plus , minus...
Hvilke lyd formater kan man sende igennem htpc?
Venlig hilsen michael...
|
| Til top |
|
| |
janlaur Forum Bruger


Bruger siden: 16 Juni 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke lavet en HTPC endnu.
Mht. lyd er min plan at bruge SPDIF stikket til at sende lyden til en
forstærker digitalt, og så lade den om at dekode lyden. Dvs. at lyden
slet ikke bliver behandlet på pc'en, men bare bliver sendt videre
Mht. billed delen kan jeg ikke se et fornuftigt argument for at en PC
skulle være ringere end en dvd-afspiller. Ikke andet end at man ikke
har scart og component output.
Og så larmer en htpc jo typisk også en del mere, og bruger mere størm end en dvdafspiller.
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere strøm - ja..
Mere larm - ikke nødvendigvis - igen et argument for at gå efter en Intel P4 CPU. Benyt evt. MIST Silent Systems køleren som er med papst blæsere og meget lydløst.
En VGA udgang og 1:1 pixel mapping slår til hver en tid både en Scart og en Component udgang.
Der er mange diskutioner om digital overførsel af lyd er ren digital, eller om der er forskel - som udgangspunkt er jeg af den holdning af ren digital overførsel via. spdif bør give samme forskel på din DVD afspiller og din PC - dog undtaget kan være SoundBlaster kort som faktisk behandler den digitale lyd, til manges undren og brok.
Hvis du er en "jeg vil ikke pille" bruger, så glem HTPC'en - og køb en progressive scan DVD afspiller. __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger


Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Binnerup skrev:
Mere strøm - ja..
Mere larm - ikke nødvendigvis - igen et argument for at gå efter en
Intel P4 CPU. Benyt evt. MIST Silent Systems køleren som er med papst
blæsere og meget lydløst.
En VGA udgang og 1:1 pixel mapping slår til hver en tid både en Scart og en Component udgang.
Der er mange diskutioner om digital overførsel af lyd er ren
digital, eller om der er forskel - som udgangspunkt er jeg af den
holdning af ren digital overførsel via. spdif bør give samme forskel på
din DVD afspiller og din PC - dog undtaget kan være SoundBlaster kort
som faktisk behandler den digitale lyd, til manges undren og brok.
Hvis du er en "jeg vil ikke pille" bruger, så glem HTPC'en - og køb en progressive scan DVD afspiller. |
|
|
nu siger du igen et argument for at benytte Intel p4...
man kunne jo også bare benytte en Amd... at en amd bliver meget varmere
end Intel og derfor skal bruge en mere larmende/bedre køler er altså en
gammel skrøne  en af mine venner har en
Amd 64 3200+ cpu og den bliver ikke mere end 38 grader under load med
den lille køler der fulgte med ( som ikke er af verdens bedste kvalitet
)
mht lyden ja så bruger jeg også Spdif hvilket er det bedste efter min mening
det er godt nok sjældent jeg ser en film via pc'en men når det sker ja
så må jeg sige at der ikke er den store forskel... jeg kan ihvertfald
ikke umiddelbart sige hvor den skulle ligge
|
| Til top |
|
| |
Jabba Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 02 Juli 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ligemeget om det er Intel eller AMD64 eller hvad det er kan man sagtens lave lydløse løsninger. Det handler om lownoise kabinetblæsere, strømforsyninger, cpu kølere og evt noget passiv køling til ens grafikkort, så kan alle computere gøres lydsvage. Mht til billed fra computer VS PC, så kan jeg kun sige det handler om hvilket udstyr og hvilken økonomi man har. En DVI udgang fra en PC op i en projektor med DVI ser ok ud, men gør du samme proces fra en DVD så er billede meget flottere i min mening. Tror det er ting som digital upscaling og DCDI kredsløbe, noise shaped video og progressive scan som giver et billede hvor PCen ikke kan være med i mine øjne. Nu har jeg så ikke prøvet det helt vilde med min PC til projektor, men DVI-DVI har jeg prøvet med min PC og fra HDMI til DVI med upscaling på min DVD ser sådan ca en million gange så godt ud . Jeg skal ikke udelukke PCen vil kunne hamle op med mange DVDer derude men ofre man lidt på DVDen kan man få det mest utrolige ud af sin projektor.
Hilsen Jacob
|
| Til top |
|
| |
-JLH- Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 03 Juli 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
først: jeg går udfra vi snakker om htpc->projektor!?!
en HTPC kan sættes op til at give et fantastisk billede der som minimum hamler op med high-end dvder(dog kun mht. billede). Det kræver dog lidt benarbejde, så som opsætning med powerstrip og evt. ffdshow. Læs en masse om det på www.avsforum.com
Hvis jabba får "en million" gange så godt et billede må han have en fantastisk dvdafspiller, et vildt dårligt grafikkort eller også har han bare ikke burgt noget tid overhovdet på at sætte sin htpc ordenligt op...
men... nu er htpc jo ikke kun en dvd afspiller, den kan jo pludseligt en million ting, som eks. spille, se tv(i lækker kvalitet), Personal Video Recorder, browse internet osv osv: Så hvis du gider bøvlet og sætter dig godt ind i tingene er en htpc et fortræffeligt valg. Personligt har jeg lagt min på lidt på hylden da en 2500+ kroners investering i lyddæmpning ikke var godt nok for mig :-( Desuden bruger jeg stadig mit TV en del og jeg kan bare ikke holde ud at se på svideo ud fra mit grafikkort...
mvh jeppe
|
| Til top |
|
| |
LeGrandCinema Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep vi snakker htpc i forbindelse med projektor...
|
| Til top |
|
| |
Jabba Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et Ti4600 kort fra Asus jeg brugte i en opløsning på 1280x768 på min Sanyo PLV-Z2 og det var sat op imod en Pioneer DV-868aVi og der kunne PCen slet ikke følge med.
:)
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Sandi Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Status: Offline Indlæg: 215
|
| Sendt: 04 Juli 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jabba: Jeg tror, du skal have en rigtig dyr dvd frem, hvis du skal nakke en vild HTPC med ffdshow!
Desuden så kan HTPC opgraderes, afspille alle formatter, spille spil og surfe på nettet.
Det kræver mere af brugeren for at det kører godt end en DVD, men man har også det mere glæde af den.
er NVDVD så meget bedre jeg har prøvet Cinemaster, PowerDVD, og WinDVD med et radeon 8500. Der er ikke meget forskel på dem men Cinemaster ser måske en anelse bedre ud end de andre to
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at Jabba ved hvad han snakker om. En htpc kan slå enhver dvd-afspiller uanset prisklasse. Det kan jeg bevise og demonstrer på bla. det ypperste display, en BARCO Cinema CRT projekter.
Desuden - hvis man er helt hysterisk - så er OpenGl baserede grafikkort at foretrække end DirectX, de har bedre drivere og et lidt større farverum. Men det kan kun ses på en CRT projektor, LCD er for fattig i farverum til at man kan se en forskel.
Ordentlige kabler er også vigtigt og som andre har skrevet, at ramme native opløsning og køre noget postprocessering.
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke rigtigt at man skal ha en meget dyr DVD afspiller for at hamle op med HTPC når vi snakker projektor. Jeg har dels en Yamakawa og dels en Samsung 935. De har begge DVI udgang og kan begge opskalere til de gældende formater: 576p, 720p og 1080i. Samsungen har en feroudja chip som gør et glimrende arbejde. Yamakawaen kan indstilles til at outputte præcis den opløsning man har brug for for at køre 1 til 1 pixel mapping, den afspiller også divX. De er naturligvis ikke helt så flex som HTPC, men der skal ikke bootes op, der skal ikke pilles ved div. programmer og de er noget mindre og pænere. Billedmæssigt hamler de på alle måder op med HTPC, jeg har prøvet begge dele. De koster henholdsvis ca 1500 og 1000 kr.
Oliver
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Oligru skrev:
|
Det er ikke rigtigt at man skal ha en meget dyr DVD afspiller for at hamle op med HTPC når vi snakker projektor. Jeg har dels en Yamakawa og dels en Samsung 935. De har begge DVI udgang og kan begge opskalere til de gældende formater: 576p, 720p og 1080i. Samsungen har en feroudja chip som gør et glimrende arbejde. Yamakawaen kan indstilles til at outputte præcis den opløsning man har brug for for at køre 1 til 1 pixel mapping, den afspiller også divX. De er naturligvis ikke helt så flex som HTPC, men der skal ikke bootes op, der skal ikke pilles ved div. programmer og de er noget mindre og pænere. Billedmæssigt hamler de på alle måder op med HTPC, jeg har prøvet begge dele. De koster henholdsvis ca 1500 og 1000 kr.
Oliver
|
|
|
Og du er sikker på at du har prøvet en HTPC med de helt præcise indstillinger?
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den HTPC jeg har brugt har jeg kørt med DVI out. Det er som bekendt ret nemt at opnå 1 til 1 pixel ampping på denne måde. Jeg har brugt WINDVD 5.0
Har du set en DVD spiller med DVI udgang?
Oliver
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså ja, men ikke derhjemme. Og ja det var da flot.
Jamen er WINDVD 5.0 nok? Det mener jeg da ikke efter at have læst diverse forums hvor folk har brugt en HTPC. De har brugt PowerStrip, Ffdshow, TheaterTek el. WINDVD.
Det skal lige siges at jeg på ingen måde har set en rigtig HTPC op imod en dyr dvd med DVI. Jeg regner bare med at hvad folk siger:"En htpc kan slå enhver dvd-afspiller uanset prisklasse: ctacta" er rigtigt. og med folk mener jeg selvfølgelig ikke kun ctacta, men alle de tusindvis af andre der har samme mening.
Derfor er det spændende at høre om en der har en helt anden mening på tingene.
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil heller på nogen måde påstå at jeg er HTPC ekspert. MEn det er min opfattelse at de mange programmer skal i sving når man skal opnå 1 til 1 pixel mapping over VGA porten. Jeg har altid brugt DVI udgangen. Når jeg har sat min projektor til har jeg kunne vælge dens native opløsning 1280x720 direkte.
Det skal jo også nævnes at det først er her inden for det sidste år at folk er begyndt at bruge deres DVI indgang på projekteren, og jeg tror ikke det er meget mere end 0,5 år siden de to billige DVD maskiner med DVI kom på markedet. Før dem var HTPC den eneste mulighed for 1 til 1 pixel mapping. Bortset fra nogel meget dyre og nogele proffesionelle maskiner.
Oliver
|
| Til top |
|
| |
Oligru Forum Bruger


Bruger siden: 30 Januar 2004
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik:
Jeg må lige skrive en ting mere:
Jeg har lige læst ctacta udtale sig i en anden tråd hvor han nævner at Sony vidst nok skulle komme med en afspillet senere på året der skulle kunne opskalere DVD film til 720p. Det er vidst tydeligt at han har siddet lidt længe i sit retro CRT univers.  
Oliver
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ej tror nu at han har rimelig meget styr på det hele, der må ligge en forklaring bag hans udtalelse der.
|
| Til top |
|
| |
LeGrandCinema Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til oligru: Vil bare lige sige at ctacta kører med plasmaskærm... Kunne være du lige skulle tjekke hvad folk kører med inden du skriver...
|
| Til top |
|
| |
Binnerup Forum Bruger


Bruger siden: 08 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1008
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg blander mig.
Jeg er selv en af dem der benytter en HTPC - både på grund af kvaliteten, og på grund af de muligheder det giver med fælles front-end til audio, tv, dvd og dvd'ere stored på selve maskinen frem og på skriverne.
Men - jeg tror når vi er ude i DVI på både afspiller og HTPC, og en 1:1 opløsning på dem begge, så er vi nede i så små forskelle at det kan være svært at se hvis man ikke laver en side-by-side sammenligning.
Jeg vil give ctacta ret - PC'en har større regnekraft (det giver sig selv) til at lave en scalering, men vi er ude i meget meget få forskelle efter min mening. Reelt vil jeg tro (uden at vide det) at DVI afspiller med en meget rost Faroija (som jeg ikke kan stave til) scaler burde kunne levere et framragende billede med 1:1 opløsning - svarende til det en HTPC vil kunne levere evt. med en ffdshow lanchos skalering - jeg tror forskellen i HTPC'en kommer ved de filtre man kobler på herudover - det bruger på min 95% CPU tid på en 2.6 Ghz HT CPU - så meget regnekraft er der altså ikke til rådighed en i stand-alone afspiller.
Men selv en HTPC med og uden disse filtre er der reelt ikke SÅ stor forskel.
Husk også på at DVI delen der er kommet i de stationære afspillere helt sikkert er kommer der pga. de resultater der er kommet frem med 1:1 mapping på en PC - det er jo reelt samme form for billede som en PC som afspilleren laver.
Efter min mening - er man til out-of-the-box afspilning i ordentlig kvalitet er en DVD afspiller med DVI perfekt - kan man godt lide at rode og tweake sit setup, og gerne vil have de muligheder en HTPC har - ja - så er det vejen.
Det vigtigste er at vi er glade for det resultat vi hver især opnår med de midler vi har, og de behov vi har.
/Brian __________________ Min film samling - fra My Movies med Danske Data og Trailere
My Movies - Media Center Film Applikation
|
| Til top |
|
| |