Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: LP - 12"?!+ Rega Planar 3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hej,.,

7" - 12" og LP'ere?

Hvad er forskellen? Og ville jeg kunne afspille alle disse forskellige hvis jeg anskaffede mig en Rega Planar 3?

På forhånd tak.

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

umiddelbert vil jeg tro 7" er singler, og 12" er enten LP'ere eller maxi singler. Singler og Maxi-singler skal afspilles ved 45' rpm hvorimod LP'ere skal afspilles ved 33 rpm.

Du kan på en Rega sagtens spille begge dele, omend jeg tror du skal løfte pladetallerkenen af, og flytte remmen for at skifte hastighed.

Mvh. Becker

Til top Vis becker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af becker

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juli 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Okay, lækkert, så tror jeg vil hoppe på en rega p3. :)

De fleste af disse jeg har købt er 12"ere, men der er også "EP"ere, har du en idé om hvad dette er så? ;)

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juli 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

lorx skrev:

Okay, lækkert, så tror jeg vil hoppe på en rega p3. :)

De fleste af disse jeg har købt er 12"ere, men der er også "EP"ere, har du en idé om hvad dette er så? ;)

Hej lorx,

Super at du hopper på vinyl vognen, der venter dig mange gode oplevelser - håber jeg .

Her er nogle eksempler på de forskellige formater i vinyl verdenen:

Den øverste (Before - A Wish Of Life. Vigtig dansk punk plade) er en regulær LP. Størrelsen er 12" og den skal afspilles på 331/3 omdr.

Næste (Galaxie 500 - pink label) er en maxi-single. Størrelsen er 12" og den skal afspilles på 45 omdr. En maxi-single har somregel 2 numre, en A og en B side, men der findes også maxi'er med flere end 2 numre. Hvornår det er en EP (se nedenfor) og hvornår det er en maxi-single er der ingen regler for, så vidt jeg ved. EP'er koster mere end en maxi-single.

Så kommer en 10" (Serge Gainsbourg). Det er en fuldlængde LP (den er også udgivet på en regulær 12" LP). Den skal afspilles på 331/3 omdr.

Den med lilla omslag (Lambchop - Hank EP) er en EP. EP står for Extended Play. Dette er en 10" og den skal afspilles på 331/3. Det er ikke en fuldlængde - kun 6 numre. EP'er kan komme som både 7", 10" og 12" og som 331/3 og 45 omdr. Det afgørende er at der ikke er numre nok til at være en fuldlængde og der er flere numre end på en single.

Til sidst en 7" single. Skal spilles på 45 omdr. og har to numre.

Til aller sidst er der det man kalder 78'ere. Jeg har ikke nogen, men de er kendetegnet ved at skulle afspilles ved 78 omdr. Vinyl startede med 78'ere (tror jeg nok) og de blev afspillet på det gamle gramofonafspillere med håndsving og tragt. Der findes moderne pladespillere som kan afspille 78'ere. Rega laver vistnok en.

Det er så vidt jeg ved de mest almindelige formater du kan støde på i vinyl-verdenen - ok der er et mere, men det er mest for samlere. Det hedder en flexi-disc og er kendetegnet ved at de er fremstillet i et ultratyndt, meget fleksibelt plast-materiale. De kom med diverse musikblade/magasiner og indeholdt som regel ikke tidligere udgivet materiale (derfor interessante for samlere). De lyder forfærdeligt og kan ikke tåle særligt mange afspilninger før de er slidt op.

Og skynd dig så at få den Rega P3 hjem . Den kan afspille alle eksisterende formater - undtagen de gamle 78'ere.

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juli 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

omg :)

Det var et sprog jeg kunne forstå. ;)))))

Tusind tak. Den er allerede bestilt, så håber på den er i kassen på mandag. ;)

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Bare lige en lille ting - når du veksler mellem 33 rpm og 45 rpm ville jeg foreslå at du bruger noget andet end fingrerne til at flytte remmen. Dette er for at undgå fedtede fingrer på remmen der kan få den til at "skride" lidt. Selv har jeg en Planar 3, og bruger et hovedtelephonsstik af den store slags (ka ik huske hva de hedder så tidligt om morgenen) til forsigtigt at rykke remmen på plads. Jeg synes desuden at det er lettere end med fingrene.
Det kan godt være små-frustrerende for nogen til at starte med, men det varer ikke så længe.

Mht. EP'er - "Exstended Play". Kan både være 33 og 45 - det kan endda være 33 på den ene side og 45 på den anden side. Det kommer meget an på genre, kunstner, osv. Det hænder dog at man selv skal finde ud af hvilken hastighed der er den rigtige. Af en eller anden grund skriver de det ikke altid på.
Der er typisk 3-7 numre på en EP - en slags "mini-album". Er meget brugt indenfor Ambient, Chillout, House, Downbeat, og elektronisk musik i al almindelighed.

Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Phat Simon har en vigtig pointe mht at bruge noget andet end fingrene.

Udover at få den til at "skride", bliver remmem opløst af fedtet og sveden fra fingrene. Vær konsekvent og undgå det fra starten af, det sparer dig mange penge i remme!

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Ørstrøm skrev:

Phat Simon har en vigtig pointe mht at bruge noget andet end fingrene.

Udover at få den til at "skride", bliver remmem opløst af fedtet og sveden fra fingrene. Vær konsekvent og undgå det fra starten af, det sparer dig mange penge i remme!

Bare for go' ordens skyld - En ny rem kan købes til ca. 120,- (lydbutikken på Fr. Berg) og passer både til Plannar 2 & 3.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes