| Forfatter |
|
Sejrup Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 63
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at ha fået en subwoofer til hjemmebioen, har jeg et lille spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med at besvare.
Det virker som om der er en forsinkelse i bassen i visse filmsekvenser hvor der er hurtig musik. Eks. Blade 1 hvor de spiller "blood is pumping".
Hvorfor det og hvordan afhjælper man dette, kan det afhjælpes? Jeg har kigget efter forsinkelsesindstillinger på forstærkeren, men har ikke haft held med at finde noget.
Så nu er jeg begyndt at mistænke størrelsen på subben. Det er nemlig en 15" enhed der sidder i en aktiv sub. Kan det passe at den simpelthen er for langsom til at kunne følge med?
Tak for et super forum, virkelig kanon 
Håber jeg finder svar på mine spørgsmål, på forhånd tak Sejrup __________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej og velkommen!
Hvilken sub er det? På de fleste subs er der en faseindstilling, enten trinløst (på de lidt dyrere) eller en omskifter mellem 0 og 180 grader. Hvis din sub kører samme fase som dine fronthøjttalere, men står et andet sted så bliver lyden "forsinket" - eller rettere ude af fase.
Har du prøvet at placere den lige ved siden af een af fronthøjttalerne og tjekke om problemet stadig er der?
...derudover kan det da være du har ret i i din antagelse af at den er for langsom, pga. enhedens størrelse - især hvis forstærkeren er underdimensioneret... __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo tak
Subben er en B&W ASW3000 og forstærkeren en Onkyo TX-DS838. Jeg har prøvet at flytte subben lidt rundt, men det er ved at være længe siden. Nuværende situation, alt for lidt plads, har simpelthen ikke mulighed for at flytte på subben nu.
Jeg har før prøvet at ha den stående ved siden af en fronthøjttaler men med samme resultat.
Sejrup
__________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
fubu2709 Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 155
|
| Sendt: 05 Juli 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener at have hørt mange sige at en 15" ikke er langsommere end feks. en 10" .... Bare den for nok watt
men jeg ved intet om det
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med, at det er enhedens størrelse der afgør 'hurtigheden' i en (bas/sub) højtaler - er en myte! En korrekt konstrueret sub med en stor enhed kan udmærket lyde 'hurtigere' end en ringere konstruktion med en lille enhed...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig!
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe
OK, så vidt så godt, spørgsmålet fra mig er så, har jeg købt noget bras? Eller gør jeg noget forkert ved installering?
Sejrup __________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke subwooferen er for langsom.
Hvis den er tilsluttet en surroundforstærker, så er sikkert noget med forsinkelsen i forstærkeren. I de fleste surroundforstærkere, er det muligt at lave et delay på front og baghøjttalerne. Prøv at kigge efter én gang til på forstærkeren. Det plejer at være der.
Ellers er det nok lidt svært at finde en årsag til en decideret forsinkelse.
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, så jeg skal evt. prøve at ændre delay til front? __________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, f.eks.
Der bør være en mulighed for at front og bag spiller med samme delay.
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK jeg må hellere åbne øjnene noget mere og se om der er en indstilling med delay. Har indtil nu kun været i stand til at finde en indstilling for afstand :-P
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen en "afstand" funktion er netop et delay!
Hvis man sidder lige op af baghøjttalerne, og fronthøjttalerne er langt foran lyttepositionen, så sætter man et lille delay på baghøjttalerne, så lyden fra fronthøjttalerne rammer lyttepositionen samtidigt med baghøjttalerne.
Prøv at pille ved "afstand" indstillingerne.
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ok mig der lige er lidt for dum der :-)
Men ud over delay, har man andre muligheder for at pille med setuppet? __________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sejrup skrev:
<SPAN =spnMessageText id=msg>Efter at ha fået en subwoofer til hjemmebioen, har jeg et lille spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med at besvare.Det virker som om der er en forsinkelse i bassen i visse filmsekvenser hvor der er hurtig musik. Eks. Blade 1 hvor de spiller "blood is pumping". </SPAN> <SPAN =spnMessageText>
Hvorfor det og hvordan afhjælper man dette, kan det afhjælpes? Jeg har kigget efter forsinkelsesindstillinger på forstærkeren, men har ikke haft held med at finde noget.
Så nu er jeg begyndt at mistænke størrelsen på subben. Det er nemlig en 15" enhed der sidder i en aktiv sub. Kan det passe at den simpelthen er for langsom til at kunne følge med?
Tak for et super forum, virkelig kanon 
Håber jeg finder svar på mine spørgsmål, på forhånd takSejrup </SPAN> |
|
|
Jeg har en kammerat, som havde netop det problem du oplever. Problemet var der også hvis der blev spillet en audio-cd.
Det som forårsagede problemet var hans billige DVD-afspiller til < Kr. 500,- Da vi satte en anden DVD-afspiller til forsvandt problemet. Jeg ved godt at dette lyder fuldstændigt skørt, men der må åbenbart have været et eller andet timimg problem med den billige afspiller
Du kan jo prøve at låne en kammerats DVD-afspiller og se om det løser problemet. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke noget der har med forsinkelse mellem højttalere at gøre (ikke så vidt jeg ved).
Der er typisk alle mulige simulerings-programmer, dog ofte af svingende kvalitet og interesse.
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det med DVD afspilleren lyder en anelse bizart, men det er da helt sikkert et forsøg værd. Det kan kun blive bedre end det er nu
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kender ikke subben 'personligt', men jeg har svært at forestille mig at B&W ligefrem laver noget bras...
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeah, jeg ville godt nok oss være skuffet hvis det havde været fordi den var for "stor".
Har heller aldrig oplevet problemer med B&W før så det skulle da være underligt __________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er nu ret sikker på at størrelsen ikke betyder noget (he he...)
Der må være en fejl i dit setup'et.
Har du prøvet at rode med de afstandsindstillinger der var i forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
Sejrup Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Juli 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arj har ikke lige villet starte bæstet op nu her lidt over 1 :-D Tror jeg venter med at se på det til i morgen, hehe
Jeg skal nok lige give noget respons på "projektet" når jeg kommer videre med det __________________ Sejrup
--------
n00b
|
| Til top |
|
| |