Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: hvor meget betyder kabler egentlig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

nu lægger jeg mig ud med de kloge hoveder inden for HiFi og spørger om specielle kabler er meget vigtigt, men jeg mener bare er det noget jeg skal priotere højere end en aktiv sub(det tror jeg nu ikke jeg gør for jeg kan godt lide bas).

jeg har en pioneer receiver VSX-609RDS til ca. 3000kr og et par dali concept 6, så hvor vigtigt er det egentlig.

ps. jeg føler ikke jeg får et ærligt svar når man snakker med sælgere.

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Søgefunktionen er din ven
Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Sælgerne prøver desværre næsten altid bare at sælge det, de har i deres sortiment - og som oftest uden overhovedet at gå i en dialog med kunden om, hvad behovet er.

Der er meget stor forskel på kabler (uanset hvad diverse tunghøre ingeniører måtte påstå), og det gælder både signal- og højttalerkabler. Sågar også netkabler!

Men selvfølgelig skal man ikke købe kabler til 10.000, hvis man har et prisrimeligt anlæg - tingene skal være i proportion.

Min generelle erfaring er, at der kan være voldsomme forskelle på kabler i de lavere prissegmenter, men jo dyrere kablerne bliver, jo mindre bliver forbedringerne (set i forhold til prisforøgelsen).

Til dit anlæg vil f.eks. signalkabler i prisklassen 500-1500 sikkert være rimelige.

Men som SATMIT skriver - brug søgefunktionen her forummet - der er rigtigt mange tråde om både signal- og højttalerkabler og også en del om netkabler.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Kan godt forstå din prioritering, men du vil måske opleve at dine concept6 godt kan spille bas hvis de (og resten af anlægget) fik nogle ok kabler, der er meget at hente i prisklassen fra 500-1000kr. Du vil nok opleve strammere, mere præcis bas med mere punch, end med el-ledning og standardkabler fra kassen.

En sub er bare noget andet. Du bestemmer.

Sezuan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Som akse selv skriver så skal priserne på kablerne være i proportion til prisen på resten af dit anlæg! Normalt anbefales det at man bruger mellem 10 og 20% af anlæggets værdi på kabler, for så passer det som oftest bedst sammen.

HIFI4ALL har lavet deres egen scart-kabel test, som du kan læse mere om her

Til top Vis Sezuan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sezuan

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Lav en simpel kabeltest !!!!

Selv om vi er mange, der er enige om, det lyder fælt, så prøv at lægge ud med noget helt almindeligt netkabel (fx. alm. forlængerledning 0,75 - 1,5 kvt.) som højttalerkabel.
Prøv dernæst fx. en tilsvarende forbindelse med alm. installationskabel.
Sammenlign med hvad du eventuelt har af "specielt" højttalerkabel.

Ka' du høre forskel ?

Hvis nej, så har du lige sparet en masse penge  og behøver ikke læse mere.
Hvis ja, så velkommen i kabel-junglen, nu starter jagten  - om du nogensinde bliver færdig ? God jagt.

Lån en kabelkuffert eller bare nogle test/prøve-kabler hos nogle forhandlere. Tag på forhånd stilling til, hvad du har råd til, - der er jo ikke grund til at låne til at låne en jetjager, hvis du kun har råd til en papirflyver - og prøv dig frem.
Det er noget, der godt kan tage tid. Lyt til et kabel og find frem til hvad du synes om lyden i dit anlæg med netop det kabel. Skift kabel, lyt og vurder i forhold til det første kabel. Er det bedre, eller bare anderledes, godt på en anden måde.
Frem og tilbage mellem kabler. Nogle vil du hurtigt kunne pille ud af kandidat-rækken; de får anlægget til at lyde spidst, hårdt, nasalt, svampet, eller noget andet, så det bare virker træls. Det bliver hårdere/sværere at si fra blandt de bedre kandidater, da forskelle kan begynde at virke mere subtile. Husk at holde mange pauser, så du ikke bliver lyttetræt. Sammenlign evt. kun få kabler af gangen, og find favoritten, og så fremdeles.

Kim

Til top Vis KimG's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimG

Malmgren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

tak for de gode svar, jeg vil bruge dem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes