Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: K: Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg leder efter en projektor til en ca. 8000,- (+ -). Jeg er totalt nybegynder, men har søgt lidt herinde og læst mig frem til at panasonic ae300 skulle være sagen i den prisklasse, så det er mest den jeg er på udkig efter, men jeg er åben for gode forslag. Jeg har dog kigget på AE500 og Sanyo Z2, men de desværre lidt for dyre til mig. Den skal hovedsagligt bruges til at se dvdfilm på, så en native 16:9 (tror jeg nok det hedder) er nok at foretrække. Jeg har kigget lidt på en i DBA. Den er købt i Tyskland i maj eller marts 2003 (...kan ikke lige huske det), står til 8750,- og har ca 400 timer på bagen. Sælger siger den har en enkelt pixelfejl som har været der fra starten. Er det dyrt, eller skal jeg slå til (hvis ikke den er solgt)? Gode råd og tilbud søges. Men det skal være på sjælland Smile

mvh. danniman2002

Til top Vis danniman2002's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danniman2002

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg ved ikke, kun du selv kan jo bestemme om det er det du vil have. Har Robert ikke en pt-ae 300 i sin bio ?  Jeg har ikke så stor erfaring med lcd, men det er sikkert en god "begynder-projektor", jeg vil bare, som altid, oplyse om at den kun kaster billedet 6 cm under linsen, dette betyder at du kan få placerings problemer hvis du har højt til loftet eller langt til lærredet.  Jeg anbefaler du bruger kalkulatoren på projector central til at regne billede størrelsen ud, og så måler op hvor billedet vil gå og hvor projektoren skal sidde.  Skal du have den på et bord er der ikke det store problem, men hvis du vil have den i loftet kan du risikere den skal hænge et godt stykke under loftet for at billedet kommer hvor du vil have det... 
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:
Ja, jeg ved ikke, kun du selv kan jo bestemme om det er det du vil have. Har Robert ikke en pt-ae 300 i sin bio ?  Jeg har ikke så stor erfaring med lcd, men det er sikkert en god "begynder-projektor", jeg vil bare, som altid, oplyse om at den kun kaster billedet 6 cm under linsen, dette betyder at du kan få placerings problemer hvis du har højt til loftet eller langt til lærredet.  Jeg anbefaler du bruger kalkulatoren på projector central til at regne billede størrelsen ud, og så måler op hvor billedet vil gå og hvor projektoren skal sidde.  Skal du have den på et bord er der ikke det store problem, men hvis du vil have den i loftet kan du risikere den skal hænge et godt stykke under loftet for at billedet kommer hvor du vil have det... 

mig bekendt har ptae300 keystone.. så du godt hænge hænge projektoren, højere oppe end 6cm fra toppen af lærredet. (ellers undrer det mig at der er solgt SÅ mange ptae300)

Robert har skiftet til ptae500 (fornuftigt!).. men har haft ae300..

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Man kan vel få en ny Infocus X1 for 8000,- nu, eller ?  Denne kan jo også vise 16:9....

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Hej danniman2002

Har du undersøgt de forskellige grundliggende teknologier: LCD,DLP,CRT ?

Eller prøv at søg på ovenstående.

Oliver

PS. Umiddelbart tror jeg du kommer længst med LCD i denne prisklasse.

PPS Hvis du skal være mest mulig fri i din placering af projekteren skal du ha en med lens shift. Keystone ændrer billedet digitalt, det laver trapez formet billede for at modvirke den trapez form der opstår når projekteren kaster billedet "skævt" på væggen. Med len shift kan du forskyde billedet opstisk og derved undgå at "tilte" projekteren. I din prisklasse findes Sanyo Z1 med lens shift.'

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

danniman2002 skrev:

Hej...

Jeg leder efter en projektor til en ca. 8000,- (+ -). Jeg er totalt nybegynder, men har søgt lidt herinde og læst mig frem til at panasonic ae300 skulle være sagen i den prisklasse, så det er mest den jeg er på udkig efter, men jeg er åben for gode forslag. Jeg har dog kigget på AE500 og Sanyo Z2, men de desværre lidt for dyre til mig. Den skal hovedsagligt bruges til at se dvdfilm på, så en native 16:9 (tror jeg nok det hedder) er nok at foretrække. Jeg har kigget lidt på en i DBA. Den er købt i Tyskland i maj eller marts 2003 (...kan ikke lige huske det), står til 8750,- og har ca 400 timer på bagen. Sælger siger den har en enkelt pixelfejl som har været der fra starten. Er det dyrt, eller skal jeg slå til (hvis ikke den er solgt)? Gode råd og tilbud søges. Men det skal være på sjælland Smile

mvh. danniman2002

Har selv lige købt en Panasonic PT-AE300 til 9.300 i tyskland, den er dog ikke komme hjem endnu, kommer nok på fredag. Så umiddelbart vil jeg mene at 8750 er en smule pebret især hvis den også har pixelfejl.

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hej danniman2002, og velkommen til.

AE300 er en rigtig god LCD pj, kan varmt anbefales.
Men den du har set på med pixel fejl, mener jeg ikke må koste mere en 8k.
Men for guds skyld .... se den inden du køber !.

Du kan prøve at sætte et stykke hvidt papri el. pap op foran linsen ( ca. 50 cm ),
så vil du nemt kunne konstatere pixel fejl.
Samtidig kan du tjekke dens LCD paneler for støv. Er der støv på den, bliver den nu ikke ringere ( det kan man selv fjerne hvis man er lidt fingermen ), men du kan sikkert trykke prisen lidt nemmere.
Se her.

Mht. keystone funktionen kan denne ikke anbefales.
Se her hvorfor.

Robert
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Glemte lige ....

Du kan downloade en test af AE300 på min hjemmeside.
Testen er fra det danske blade Hjemmebio, som vist ikke er mere.

Download

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Hej. En enkelt pixel der er defekt på en AE300 kan ikke ses fra normal se afstand, jeg har selv en på min , og den er total usynlig hvis man ikke står helt henne ved lærredet, og har sælger ikke selv gjort opmærksom på det, tvivler jeg på at man vil opdage den, enda selv om man er opmærksom på det.  Som en anden debatør rigtigt fremhæver, så er det ikke godt at bruge keystone, det forringer billedet alt for meget, men skal man ikke have lærredet alt for lavt, er det ingen problem at midten af linsen skal være ca 6cm under øverste kant af se fladen på lærredet, det kan de fleste stuer godt klare uden problemer. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2004 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Hej.

Tak for de mange gode svar. Jeg har i dag været ude at se den i aktion. Pixelfejlen var ikke noget jeg kunne se med det samme, men da jeg ledte lidt bedre kom den dog til syne. Det var stort set kun ved sort billede den var til at se, og var ikke noget der generede mig. Jeg var imponeret over det flotte billede, men der skal jo heller ikke så meget til  Jeg endte med at købe den til 8500,- Håbede dog på jeg kunne få ham lidt lavere pga fejlen, men han var ikke til at rokke, og udvalget i DBA er jo ikke det store. Jeg har dog set at man kan få den til ca. 9K i Tyskland, men så skal man vente på varen, og jeg hører desværre ikke til den tålmodige del af befolkningen. Her kunne jeg se den i aktion og få varen med hjem med det samme, så jeg er godt tilfreds med købet og det er jo det vigtigste

mvh danniman2002

Til top Vis danniman2002's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af danniman2002

isman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Hej. Tillykke med den. Så skal du bare have den tilsluttet en god Dvd maskine via component, og måske med progressiv scan ( ikke alt afgørende på en Ae300, den er selv godt kørende på det punkt ). Så skal du bare læne dig tilbage, og nyde et super billede, enda til forholdsvis små penge. Mvh Ib
Til top Vis isman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af isman

danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have, isman . Det varer nok lige lidt tid før jeg får råd til en lækker dvd-afspiller, da mit projektorkøb tog lidt hårdt på budgettet. Så indtil videre må jeg nøjes med min xbox til dvd. Som "lærred" har jeg valgt et "IKEA Greyline" indtil videre, da jeg har læst mig til at det skulle være ok begynderlærred til små penge. Nu mangler jeg bare et loftophæng og et langt kabel før det er oppe og køre. Jeg kan næsten ikke vente til jeg skal se min første film på det

Bubba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Med et component/VGA kabel til XBox kan du nu også få progressive scan ad den vej
Til top Vis Bubba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bubba

danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hmm... Har været lidt forskellige steder i dag. Jeg kunne ikke rigtigt finde noget xbox-kabel med component, så jeg købte et "Advance X Combo Cable" fra Typhoon, og nøjes så med S-video + 10 meter s-video forlængerkabel til projektoren og toslink-kabel til recieveren. Er det egentligt muligt at få progresive scan med mit setup, eller er det kun muligt med component-kabler?

Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 05:44 | IP-adresse registreret  

"IKEA Greyline"

hvad er det? evt skriv til mig på r.e.c@ofir.dk mail/msn, for jeg glememr at kigge i denne tråd igen hehe på forhånd tak

skal selv have en lille proj. snart :D

danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

"IKEA Greyline" er egentligt bare et mørklægningsrullegardin i farven beige i målene 200*195. Det hedder rigtigt "Tupplur", men jeg har set at andre kalder det for "Ikea Greyline" . Du kan ikke finde det på deres HP, så du skal ud i butikken og kigge. Det fås også i hvid, men var udsolgt da jeg var derude for 3 dage siden. Der bliver diskuteret hvilken farve der er bedst. Jeg "valgte" som sagt den beige og er udmærket tilfreds med billedkvaliteten, med prisen taget i betragtning. Den kostede mig 249,- så det må siges at være et billigt begynder-"lærred" .

Mht, at du glemmer at tjekke tråden, så kan du bare abonnere på emnet. Så får du tilsendt en mail, ligeså snart der er et nyt indlæg i tråden.

Held og lykke med køb af projektor.

Bubba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Du kan kun få Progressive på X-box enten med Component eller VGA.

Begge kabler eksisterer (jeg har dem )

Men jeg kan ikke lige huske hvor jeg købte dem, jeg fandt dem på nettet et sted.

Til top Vis Bubba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bubba

danniman2002
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2004 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Ja, men jeg har ikke set noget sted i DK, som sælger de officielle kabler (high Definition AV-Pack). De eneste kabler med component jeg har set i DK, er der ikke mulighed for at sende Dolby Digital Signaler igennem. Men jeg ved at Lik-Sang har de originale. Jeg tror jeg bestiller et sæt derfra, med mindre du kender et sted man kan få dem. Mht Xbox --> VGA: de kabler kender jeg ikke. Har du et link? 

Forrsten tror jeg heller ikke jeg kommer til at bruge progressive scan, da jeg lige så, hvordan en film ser ud med og uden progressive scan. Jeg må sige at jeg ikke var synderligt imponeret over det. Jo, hønsenettet forsvandt, men til gengæld synes jeg ikke at billedet så lige som skarpt ud. Det var som om det blev lidt livløst med progressive scan slået til. Nu skal det lige siges at det var med en Pioneer dv-370 --> Sanyo PLV-Z1 projektor det blev demonstreret. Filmen var LOTR-FOTR - Den forlængede udgave. Det kan selvfølgelig være at det bliver flottere med en dyr line-doubler, men de koster vel også fra en 5K og opefter.

Thomas__
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Thomas__'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas__

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes