Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus Faber Cremona Auditor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Juli 2004 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft en svaghed for Sonus Faber om end ikke andet for deres helt utrolige flotte forarbejding af deres kabinetter.

Jeg husker første gang jeg så en test af Sonus Faber Extrema i det hedengangende HiFI & Elektronik - og langt senere så- og lyttet jeg til et sæt i KT Radio (KBH) - jeg var fuld af beundring over disse "små" kæmper.

Der skulle gå en rum tid inden jeg igen "mødte" Extrema, denne gang var det i et privat hjem -og min beundring var ikke aftaget, også selvom der var gået år siden vores første "møde" - for mig er -og har Extrema altid været en klassiker, en trendsætter i hvorledes man bygger den ultimative "lille" monitor - og ikke mindst hvordan man forarbejder ægte massivt træ med stor respekt for træet som levende organisme, jeg tror næsten at man kan høre træet ånde ! hvis man lytter godt efter.

Nu er -og var det ikke os alle forundt at kunne anskaffe sig et sæt Extrema, iøvrigt er der kun produceret 1000 sæt. - og hvis man skulle være så heldig at finde den brugt i vore dage, så skal man belage sig på at ryste op med en hel pæn sum - og dette er taget i betragtning i forhold til Extrema's "høje" alder, så har den opnået en kultstatus eller måske ligefrem libhaveri - hos de heldige ejere.

Når jeg så den dag idag, ser mig omkring  på nettet, forretninger og hvor man ellers kommer i kontakt med hifi - så ser jeg ofte alt for lidt organisk hifi, det hele er pakket ind i kunststof, metal, metal som ikke er metal men ved nærmere eftersyn er noget syndigt plastik, som afligevel kan narre den mindre uerfarende til at tro på illusionen om eftertænksomt håndværk, ting er ikke alttid hvad de giver sig ud for !

Der er dog lyspunkter - igen "møder" jeg Sonus Faber på mine mange ture rundt på det endeløse internet, igen ser jeg det ene JPG efter det andet men der er lige den helt store barriere mellem Faber og jeg, jeg kan ikke høre træet ånde, jeg kan ikke stryge håndfladen henover de flotte linier og ej heller dufte den organiske lak som er blevet strøget på med respektfulde strøg - Billede af Cremona Auditor for mig til at tænke på om denne "lille" kæmpe bliver en klassiker ? - og kan denne lille skønhed leve op til sit levende udseende - er lyden som den frembringer ligeså organisk - ånder den og sætter den luften i bevægelse bare for at behage mig - eller for at overraske, trylbinde og henføre mig til en musikalsk verden hvor lyd og form går op i en højrere enhed ?

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

JA ... har også været forelsket i Extrema ... men manglede lige de sidste 3000-5000 kr. i at kunne gøre drømmen til virkelighed.

Prisen er vel omkring 35-45.000 for disse brutale skønheder, hvis de er i top stand mm.

Jeg havde dog ikke en forstærker der kunne drive dem ... og derfor ville jeg maksimalt smide 30 - 33.000 på dem ... med tanke på det slemme de ville gøre ved min SAT Amplifix!!

Men hold kæft hvor er de smukke ... alle deres store modeller!

SATMIT 

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Sonus faber extrema er en ekstremt lækker lille højttaler.

Den kan nogle ting med en stor forstærker foran. Jeg har været heldig at høre den en enkelt gang privat. Min erfaring med dyrt udstyr er ikke så stort, så det er klart jeg var i chock over hvor meget lyd de præsterede.

Sonus faber kan nogle ting med træ, ingen tvivl om det.

Det lyder bare, Alex som om, du er blevet inficeret med en uophørende og brændende trang til at EJE.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Ja...

Men hold da kæft hvor skal de have effekt ... hænger sammen med det noget særegne delefilter ... som Sonus Faber har patent på .. (og som mig bekendt kun er brugt i Extrema!

Gik og puslede med en klon af dem ... men det ligger på hylden ... der røg lige et par Proac ind istedet ... så nu ligger de nr. 2. efter mit kommende pladespiller projekt.

I det senest HF er der i øvrigt en besøgsartikel om en Svensker der har de store Amati drevet af BAT + et eksotisk Accuphase setup. Flotte billeder ... han har også Extrema i sin stald så vidt jeg ved!

SATMIT

SATMIT

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Hej Alex.

Lækker speaker - ja!

Men nu du er så vild med Sonus F. og deres lækre måde at håndtere det træ de bruger, hvorfor vælger du så selv en speaker som Revel der, som jeg ser det, er lige nøjagtig modsat Sonus F.?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej Milu

Du har faktisk selv svaret på dit spørgsmål. Sonus Faber er helt eminente mht. forarbejdning af ægte massivt træ og ender op med at være et instrument, alt andet lige så er Souns Faber stik modsat Revel, som du så rigtigt er inde på.

Jeg har valgt Revel for deres reproduktion af det tilførte signal. Revel begrænser sig ikke i den grad som Sonus Faber gør, jeg vil kunne bevæge mig mere frit i forskellige musikalske stilarter, men det forhindre mig ikke i at have en dyb beundring for Sonus Faber.

Iøvrigt er mit indlæg mere tænkt i retningen af at høre hvad andre mener om  Cremona Auditor.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Tja ... det jeg har hørt er en anden klasse end Extrema ... Dette er en "lille" højttaler, men den lyder absolut godt ...

Stilen er ret så typisk Sonus Faber stil, og i og med deres størrelse ikke appelerer til det store tryk, så er de nok ideelle til mere stille musik ... og ikke de store symfoniske værker og rock for den sags skyld. Eller et lille rum alternativt!

Personligt kan jeg godt li lyden ... som er harmonisk og sammenhængende ... og rimeligt pænt detaljeret. Den er ikke lige så forward som Revel ... men mere diskret, når den præsenterer musikken! - hvis man kan sige det sådan.

Alt i Alt en meget kompetent og smuk lille sag!

SATMIT 

Dolkin
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

I HF 5/03 er der en besøgsartikel hos en svensker (Garanteret ham som SATMIT fortæller om).

Han kører med Extrema og noget ML - både for og eff.

Spændende artikel med lidt forklaringer om hans modifikationer på Extrema'erne......

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Ja...

Men hold da kæft hvor skal de have effekt ... hænger sammen med det noget særegne delefilter ... som Sonus Faber har patent på .. (og som mig bekendt kun er brugt i Extrema!

Gik og puslede med en klon af dem ... men det ligger på hylden ... der røg lige et par Proac ind istedet ... så nu ligger de nr. 2. efter mit kommende pladespiller projekt.

I det senest HF er der i øvrigt en besøgsartikel om en Svensker der har de store Amati drevet af BAT + et eksotisk Accuphase setup. Flotte billeder ... han har også Extrema i sin stald så vidt jeg ved!

SATMIT

SATMIT

Efter de oplysninger jeg har kunnet fremskaffe ser det IKKE ud til at Sonus Faber har patent på "sine cap" delefileret. Ansøgningen er blevet trukket tilbage! Jeg kan endvidere oplyse at filtertype virker! Alle ved jo godt hvor svært det er at finde en kondensator der lyder godt, men dette problem er helt væk med "sine cap" (ingen kondensator)

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juli 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Jeg husker den første besøgsartikel hos Jan W. i Sverige, der spillede han på Mark Levinson No.26s og 20.6 monoblokke og naturligvis på sine modificeret Extrema.

Det var en meget interessant artikel og den blev ikke mindre interessant af at Jann havde mod til at modificere en klassiker som Extrema, efter High Fidelity's udsagn så var det en stærk forbedring -og nye forbedringer er siden hen kommet til i den seneste artikel.

20.6'erne og 26s er udskiftet til No.32 og 33H -men Extrema'erne står der stadigvæk ! - konklusionen må være at Extrema må have et enormt potentiale siden den har kunnet beholde sin hædersplads hos Jann W.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

SF Cremona Auditor, den lille på den svajende stander, fik en meget fin udtalelse i medvind fra ansete HIFI+. Men om den gør som du episk beskriver, nej det var nok mere de gamle modeller og de nyere storebrødre. Tror en SF Electa Amator II kan det der med at ånde og til en vis grad også SF Signum, begge tovejs.

Hørte den store Cremona i Ålborg sidste år. Glemmer der ikke, lyd overalt. Der er dog lige det at den nye diskantenhed med pluggen på lyder så sød og blød at det er som om adelsmærket med "airiness" er udtonet noget. Der er ikke så meget ambience i den diskant. Men den lyder "lækkert", helt klart.

Har erfaring med at SF skal have en del watt uanset de ikke er Extremaer. Mine små Signumer har en pæn effektivitet, men der skal altså omkring 100 watt i før der sker noget. Og SF Electa Amator skal have 200-300 watt, men så bliver det berømte hul også bare større og større.

Nice to know at andre er lidt verliebt i konstruktionsæstetik og holder af naturmaterialer i højttalere. Jeg siger glem MDF plade!

Prøv iøvrigt at lede på nettet efter fotos og kommentarer til SF´s nyeste Stradivarius. Den er ubeskrivelig smuk og har banebrydende teknik i sig, bl.a. magnesium basser.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg har altid haft en svaghed for Sonus Faber om end ikke andet for deres helt utrolige flotte forarbejding af deres kabinetter.

Jeg husker første gang jeg så en test af Sonus Faber Extrema i det hedengangende HiFI & Elektronik - og langt senere så- og lyttet jeg til et sæt i KT Radio (KBH) - jeg var fuld af beundring over disse "små" kæmper.

Der skulle gå en rum tid inden jeg igen "mødte" Extrema, denne gang var det i et privat hjem -og min beundring var ikke aftaget, også selvom der var gået år siden vores første "møde" - for mig er -og har Extrema altid været en klassiker, en trendsætter i hvorledes man bygger den ultimative "lille" monitor - og ikke mindst hvordan man forarbejder ægte massivt træ med stor respekt for træet som levende organisme, jeg tror næsten at man kan høre træet ånde ! hvis man lytter godt efter.

Nu er -og var det ikke os alle forundt at kunne anskaffe sig et sæt Extrema, iøvrigt er der kun produceret 1000 sæt. - og hvis man skulle være så heldig at finde den brugt i vore dage, så skal man belage sig på at ryste op med en hel pæn sum - og dette er taget i betragtning i forhold til Extrema's "høje" alder, så har den opnået en kultstatus eller måske ligefrem libhaveri - hos de heldige ejere.

Når jeg så den dag idag, ser mig omkring  på nettet, forretninger og hvor man ellers kommer i kontakt med hifi - så ser jeg ofte alt for lidt organisk hifi, det hele er pakket ind i kunststof, metal, metal som ikke er metal men ved nærmere eftersyn er noget syndigt plastik, som afligevel kan narre den mindre uerfarende til at tro på illusionen om eftertænksomt håndværk, ting er ikke alttid hvad de giver sig ud for !

Der er dog lyspunkter - igen "møder" jeg Sonus Faber på mine mange ture rundt på det endeløse internet, igen ser jeg det ene JPG efter det andet men der er lige den helt store barriere mellem Faber og jeg, jeg kan ikke høre træet ånde, jeg kan ikke stryge håndfladen henover de flotte linier og ej heller dufte den organiske lak som er blevet strøget på med respektfulde strøg - Billede af Cremona Auditor for mig til at tænke på om denne "lille" kæmpe bliver en klassiker ? - og kan denne lille skønhed leve op til sit levende udseende - er lyden som den frembringer ligeså organisk - ånder den og sætter den luften i bevægelse bare for at behage mig - eller for at overraske, trylbinde og henføre mig til en musikalsk verden hvor lyd og form går op i en højrere enhed ?

Hej Alex,

Ja, de laver nok verdens flotteste højtalere! Heri er jeg 100% enig.

Min kammerat har et sæt Guarneri Homage, som klart er den bedste Sonus Faber højtaler jeg har hørt. Finishen er nok det flotteste jeg har set og lyden er flot, homogen og utrolig detaljeret.

Nu har jeg jo gået og lyttet på den i en del år, så det var en stor skuffelse at lægge ører til Cremona Auditor. For det første er finishen overhovedet ikke på højde med Guarneri Homage, dog stadig meget flot, men jeg er ikke vild med trævalget og den noget matte lakering. For det andet er lyden mere mulm, tilbagelænet og tung end på Guarneri'en. Det er som om den prøver at spille større end den kan.

For mig lyder det som om det er tunet for dybt i bassen (sådan lyder de Scan-speak Revelator basser altid), og at den er meget svær at trække, for en 100W kl. A Gryphon Atelion kunne ihf. ikke sparke liv i dem.

Jeg har lidt på fornemmelsen at de med den rigtige forstærker ville være rimelige. Men overall var de en skuffelse, både  finishmæssigt og lydmæssigt, desværre...

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Øh jeg kan da godt forsvare at Cremona Auditor har en anden - og billigere - finish; den er ½ pris af et sæt Guarneri!

Og dertil at mange synes den der ekstreme lak-på-lak- finish er for gammeldags. Det look især den mørkbejsede Auditor har er mere up to date.

Ellers er jeg noget enig henad dine lyttemæssige oplevelser. Der skal en stor og fin forstærker til.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes