Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 19:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Benq projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har i et stykke tid været på udgik efter en projektor. Jeg har søgt en del information på nettet og har været ude og se flere forskellige maskiner, har også haft et par stykker med hjemme. Jeg bestilte en Panasonic PT-AE500 men havde en del problemer med leveringen så nåede aldrig at få den hjem. Det var måske heldig nok for jeg læste flere og flere mindre heldige anmeldelser og bruger oplevelser af denne maskine. Så jeg afbestilte den. Kort tid efter jeg startede med at søge efter min kommende projekter, faldt jeg over en Benq pb6200 som fik meget meget gode anmeldelser rundt omkring. Selv steder hvor den ikke blev solgt snakkede de godt om netop denne projektor. Jeg turde dog ikke købe den eftersom det ikke var muligt at få den på værksted i DK hvis uheldet skulle være ude.

Jeg har dog alligevel besluttede mig for at købe den og fredag i forrige uge bestilte jeg den i Sverige. Den kostede 10700. kr. og det var inkl. Levering. Allerede den efterfølgende mandag kl. 06.30 stod der en fragtmand ved min dør med min projektor. Ikke dårligt….

Jeg har valgt at købe en projektor som skal holde et par år. Jeg vil så til den tid ud og investere i en mere moden maskine. Jeg tror at der vil komme til at ske ting og sager på projektor markedet de næste par år. For det første bliver det mere og mere udbredt at have en projektor og DLP teknologien vil være over sine børnesygdomme(og høje pris). Så derfor har jeg valgt at begrænse det økonomiske tab og holdt mig til en relativ billig projektor.

Men til sagens kerne.. er jeg tilfreds???  

Jeg fik sat den op og forbandt den til min Denon dvd2900 via. S-video. Billedet overraskede mig ved at være ret dårligt og jeg var klar til at sende den tilbage. Jeg gav den dog en chance og brugte et par dage til at finjustere den. Sideløbende var jeg i færd med at lave et 10m component kabel med 15pin D-sub i den ene ende og 3 phono i den anden.  Nu kunne jeg køre 480p og 576p og jeg skal da lige love for det gjorde forskellen. Alt stod pænt og klart, gode farver og masser af lys. Billedet er dog lige lidt til den bløde side, ikke at det er slemt men det er som om at der mangler lidt i forhold til mit 32” Sony!!!! Men det er vist også for meget at forlange et billede på 100” skal være lige så skarpt som et 32”. Men alt i alt er jeg meget tilfreds med billedet.

Efter ca. 15 timer opstod der en letter formørkelse som forplanter sig fra toppen og ned til midt på lærredet, på det 100” billede fylder det ca. 40X60 cm og det ligner en skygge på billedet. Ikke nok med det men samtidig opstod der et andet problem. Næsten konstant er der lyse glimt der flammer hen over billedet, særligt slemt er det ved lyse sener. Ingen af delene er virkelig slemme men man lægger mærke til dem og det er selvfølgelig ikke acceptabelt. Har kontaktet forhandleren ang. dette.

Jeg syntes det er fedt at se film på denne projektor og den gør det rigtig godt, jeg har dog et par forbehold, mørke sener kunne måske være lidt bedre men jeg har ikke rigtig justerede på den endnu. Jeg har svært ved at finde et resultat som passer til alle film. Måske er der nogen som kender til en god justerings DVD?  Jeg kunne også godt tænke mig et lidt(kun meget lidt) skarpere billede men det er ikke sikkert at det er muligt. Jeg har aldrig før set et 100” billede på en projektor. Ellers er det et rigtigt godt billede.. det er nærmest WOW, Farver og naturtro billeder er dens stærke side. I ”Cinema” mode er der et roligt og balancerede billede. Til den pris tror jeg ikke det kan gøres bedre. Faktisk syntes jeg at en InFocus ScreenPlay 5700 på et 70” lærred(hjemme i min stue på samme DVD) gør det dårligere.  

Gode ting ved Benq 6200

Billig/meget projektor for pengene

Gode farver (også rød)

Overhovedet ingen regnbue effekter(for mig)

Masser af lys til at lave et stort billede

Pæn og ikke for stor

Overall billede

Glemmer at se efter billede kvalitet men ser bare film

Okay ting ved Benq 6200

Blæser støj

Kontrast(kan sikkert blive bedre hvis man justere lidt.. men okay)

Skarphed(sikkert bare mig som er for kritisk, måske skal skarphed rykkes op i ”Gode ting”)

Dårlige ting ved Benq 6200

Få tilslutninger

Dårligt billede i økonomi mode(kan måske blive bedre hvis man justere lidt)

Dårligt billede kvalitet ved S-video og composit

Få justerings muligheder

Hvis der er nogen som er nysgerrig eller syntes der mangler noget.. så skriv

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 09:33 | IP-adresse registreret  

Hej snedkeren - tillykke med din nye pj.

Man får jo det som man betaler for (ligesom alt andet i livet) og BenQ 6200 er i den billigere ende af DLP markedet. Dvs den er udstyret med et 3x farvehjul, hvor normen i de bedre maskiner er 5x/6x. Derudover har den ifølge www.projectorcentral.com en lysstyrke på 1700 ANSI og det er relativt højt for en bio-projektor. Det medfører godt og klart lys som du skriver, men det er måske på bekostning af kontrast og sortniveau.

Kablet har meget at sige for billedkvaliteten, og man skal holde sig væk fra svhs og composite i projektorsammenhæng - det giver altid dårligt billede uanset projektoren, så det er ikke dens skyld. Component eller digital (DVI/HDMI) - intet mindre.

Det er muligt at man kan vinde lidt med en god progressiv dvdafspiller, men måske ikke nok til at retfærdiggøre en udskifting... (kender ikke den Denon du har)

Når dette er sagt, synes jeg du har gjort det rigtige. Som du selv siger, peger udviklingen indenfor DLP i retningen af billigere og bedre maskiner og det er vel og mærke ikke om 5 eller 7 år men indenfor 1-2 år, så gem dine penge....

Søg evt. på www.avsforum.com efter tips til billedindstillingerne til din BenQ6200 - den bedste testdvd jeg har set, er Digital Video Essentials som vistnok kan købes fra bla.a Axelmusic til et par hundredlapper...

Spørg endeligt hvis du har mere...

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

krusell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Bare nogle små kommentare:

"Glemmer at se efter billede kvalitet men ser bare film" - Perfekt, det er sådan det skal være

"Jeg har svært ved at finde et resultat som passer til alle film." - Jeg tror ikke du kan finde et resultat, der passer til alle film. Da alle film er lavet forskelligt. F.x. film som Payback og Oh' brother where art thou' (hvis den staves sådan), hvor der er lagt farve filtre på, for at skabe en speciel stemning.

"Det er muligt at man kan vinde lidt med en god progressiv dvdafspiller, men måske ikke nok til at retfærdiggøre en udskifting... (kender ikke den Denon du har)" - Denon 2900 er en ret god afspiller med progresiv scan på både PAL og NTCS, så den burde ikke være flaskehalsen

Til top Vis krusell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krusell

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Igår aftes meget sent satte jeg mig ned for at lege med mit nye "barn".. har lidt travlt lige nu så det bliver bare kort.. Jeg opnåede et helt fantastisk resultat, kontrast og farver er helt i top. Bedre end nogen projektor jeg endnu har set. og ja dvd2900 er en fantastisk god maskine, har prøvet andre i samme prisleje.. den er bare bedre..

Skriver mere senere...

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 17 Juli 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Hej Snedkerern

Tillykke med den nye projektor, det er så fedt at gense alle sine film på noget "STORT"

Jeg har selv en 8700+ som jeg også er ovenud tilfreds med. Jeg vil anbefale dig at prøve en DVD maskine med DVI out. BenQ masinerne har ikke de bedste deinterlacere og er heller ikke så gode til opskaleringen. Jeg har købt en billig Yamakawa og jeg må sige at jeg har droppet HTPC'en. Denne superbillige maskine til under 1000 spir leverer et billed der er så tæt på at være ligeså godt at jeg ikke gider boote op osv. Jeg har en amerikansk ven som er vant til HD TV, han troede simpelthen at det var en HDTV udgave af HULK vi så!!

Når der på et tidspunkt kommer en maskine i 5000 kr. klassen med DVI skal jeg nok ha den, men indtil videre er der ingen maskiner uden DVI out jeg vil bytte med, til brug på min projektor.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Hej oliver.

Nu kan 6200 ikk modtage et DVI signal, så det vil der ikke være nogen ide i. men der er meget stor forskel på s-video og component. jeg bruger en dvd2900 som klare opgaven til ug så jeg tror ikke at der vil være noget at hente ved at skifte dvd. jeg er også næsten tilfreds med billedet.. men som jeg skrev tidligere.. så er det også bare en midlertidig løsning. har muligvis fået fingerne i en god CRT. sony HTU 50 med ultra få timer og kun 4 år gammel + en stewart screen. Skriver om det senere. Nogen som kender projektoren??

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Sony D50'eren har 5.5" rør, og scanner til 64khz. CR 20.000:1.

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hej outofsync.

Læste lige din besked i min indbakke..

det var først i går at jeg fandt ud af det er en Sony VPH-D50HTU. Troede den var med 9"rør, men det er heller ikke så tit jeg ser den, den står ved noget familie. Men den er som ny og har altid stået i det samme hjem(4 år),  den har kørt meget få timer. Tror du ikke den er okay til at køre et par DVD'er på. der er et Stewart lærrede med(passer til projektor)??

outofsync
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hey, skriv på min email! :)

Jo, det er en udmærket projektor, ingen tvivl om det!

Nicholas

Til top Vis outofsync's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af outofsync Besøg outofsync's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes