Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2025 | 16:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: 1 sub udgang - 4 subwoofere?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg bedst samler mit nye surround anlæg.. Jeg har nemlig købt 4 audiopro blue diamond højttalere, hvor der jo sidder en 10" aktiv sub i hver..  Dem vil jeg bruge som både for og bag højttalere!! Men da der kun er 1 sub udgang på min Denon AVR 2803 surround reciver, vi jeg gerne høre om der er nogen der ved hvordan jeg bedst samler det, med mindst mulig effekt tab.. Og da det jo ikke er nok med en y-splitter bag i forstærkeren, vil jeg høre om hvor man køber eller får lavet en ( 4-splitter) eller hvad sådan en hedder hvis den findes??    

Eller er der nogen der har en helt anden ide??

ps. der er ikke nogen sub-ud, på mine audiopro højttalere, så jeg bare kan køre dem videre til de bagerste...

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hi

Hvad med at tage lyden fra pre-out-stikkene til hver sin højttaler... eller på dansk: en ledning fra Pre-out FR til FR subwooferen, og en fra Pre-out FL til FL subwooferen... så hver kanal spiller dens egne dybe toner. Så kan du bare sætte de 4 kanaler til at være "store" på recieveren, og så slå subwooferen fra. Dvs. alle de dybe toner bliver sendt ud til højttalerne.

Eller få fronterne til at spille deres egne kanaler, og så få baghøjttalerne til at spille .1 signalet...

Hvis du ikke kan forstå hvad jeg skriver, så bare sig det. Jeg syntes altid, at svar med hensyn til hvor kabler skal sidde bliver bøvlet.

MVH
Mads

P.S. forresten så er jeg ikke sikker på og recieveren tillader, at man kører preout samtidigt med at der er sat en højttaler til? Men mon ikke den gør det!
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Oki det blev lidt for indviklet for mig.. Men mener du så at jeg skal slukke den 150w forstærker der sidder i hver højttaler? Men så ryger ideen i det hele jo lidt, for så skal min surround reciver jo oz trække subberne??

Jeg havde selv tænkt mig at starte med at prøve med en y-splitter bag på forstærkeren, og så køre dem videre med en y-splitter bag på hver af forhøjttalerne!! men jeg ved ikke om jeg midster for meget effekt på den måde??

Lar5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

Hvilke tilslutninger er der på AudioPro'erne? 2 alm terminaler + 1 phono til sub-signal?

Hvis du vil bruge alle 4 subwoofere til LFE-kanalen, bør du nok bruge 3-alm. y-splittere. En på recieverens sub-udgang og en på hver af dens to han-stik. Så har du signal til fire subs.
Til top Vis Lar5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lar5

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Nej du skal ikke slukke for noget..

Du tilslutter dine højttalere med højtalere kabel fra forstærkeren.

For at tilslutte den indb. sub der sidder i højttalerne, bruger du Pre-out på din forstærker.

du har pre-out udgange til, front, bag, center og sub.

Så trækker du et phono til phono kabel fra front right til højre front sub, og et fra front left til venstre sub o.s.v.

Dine Pre-out udgange er ikke forstærket.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

For at tilslutte den indb. sub der sidder i højttalerne, bruger du Pre-out på din forstærker.

Så trækker du et phono til phono kabel fra front right til højre front sub, og et fra front left til venstre sub o.s.v.

Mvh Michael

Præcist det jeg mente, bare bedre formuleret! hehe

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

http://absoluteaudiovideo.com/audproimblud.html

jeg ville mene du skal kører dine 4 ht'er som full range, dvs, ingen sub tilsluttet.

men det kan jo ikke være rigtig at der skal køres både ht'er og signal kabel ud til ht'erne (eller kan det) ! det bliver sgu dyrt, med ordentlige kabler ned til bag ht'erne.

kan du ikke oplyse, hvilke stik der er på ht'erne.

der er både elektronisk og passivt delefilter i ht'erne, så det kan godt passe der skal trækkes nogen meter kabel .

alternativt, kunne du (hvis du ikke kan stille reciveren til at kører full range = koble sun'en fra) køre med fronterne som large f.eks. og bag ht'erne som small, og så sætte sub udgangen med en y splitter til subne i bag ht'erne. men det skal der altså ikke trækkes mindre kabal af !

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Lar5 skrev:
Hvilke tilslutninger er der på AudioPro'erne? 2 alm terminaler + 1 phono til sub-signal?

Hvis du vil bruge alle 4 subwoofere til LFE-kanalen, bør du nok bruge 3-alm. y-splittere. En på recieverens sub-udgang og en på hver af dens to han-stik. Så har du signal til fire subs.

Ja der er 2 alm terminaler + 1 phono til sub-signal..

Nu er der blevet beskrevet 2 forskellige måder at tilslutte på.. Hvilken metode mister jeg mindst signal ved??

(Billede for stort, slettet af witzel)

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Cpede skrev:

Lar5 skrev:

Ja der er 2 alm terminaler + 1 phono til sub-signal..

Nu er der blevet beskrevet 2 forskellige måder at tilslutte på.. Hvilken metode mister jeg mindst signal ved??

så er det nok metoden med at sætte de fire ht'til som small og trække ht'er kabler til dem. og splitte sub signalet op i fire, og trække signal kabel til dem. (men hvad reciveren siger til det, skal lige checkes)

men det virker noget bøvlet  men signal kablet, kan jo være ét til bag ht'erne, så der bliver måske ikke så mange meter signal kabel alligevel

hvad med center kanalen ? husk at 80% af informationerne i et SS lydspor, ligger i center kanalen. så det er faktisk den der skal ha' det "bedst"

godt man ikke har 33k modem med det bil. du har uploaded

Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Ja billedet blev lidt større end jeg troede

Hvad med centeren? der har jeg købt audiopro black vector, altså audiopros den store.. Og den regner jeg da bare med at sætte til center udgangen, og så skulle det jo være iorden eller hvad??

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Cpede skrev:

Ja billedet blev lidt større end jeg troede

Hvad med centeren? der har jeg købt audiopro black vector, altså audiopros den store.. Og den regner jeg da bare med at sætte til center udgangen, og så skulle det jo være iorden eller hvad??

så skulle du nok være dækket ind  

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.acousticdim ension.com/images/images/audiopro_image_bl_vector.jpg&im grefurl=http://www.acousticdimension.com/products/home_audio pro.htm&h=77&w=103&sz=3&tbnid=KZewO-N7aYQJ:& amp; amp; amp;tbnh=58&tbnw=77&start=8&prev=/images%3Fq%3Da udiopro%2Bblack%2Bvector%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26sa %3DN

der er bare mange der sætter en lille bæ af en ht'er på centeren, fordi den skal være billig, lille og budgettet er brugt, men den er faktisk meget vigtig for at det kommer til at lyde godt, og som en helhed. derfor bør den også matche i klangen med side ht'erne. ellers lyder det sært når en lyd, går fra venstre til hjøre, og centerne lyder meget anderledes en side ht'erne.

smid lige en mail når/ hvis  du for det hele op og kører ! og om hvordan det gik. eller ikke gik

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt dette er, Audio Pro´erne skal tilsluttes som alle andre højttalere !!  Centeren skal nok tilsluttes til center ja..   En subwoofer tilslutter du LFE udgangen på forstærkeren, nu synes du sikkert du har bas nok, men Audio Pro´en går vel ikke sa langt ned, så køb en Avantek sub senere, hvis de stadig kan fåes da.  Indtil da kører "No sub" i menyen på receiveren, hele LFE signalet vil da gå til dine fronthøjttalere. Sæt så alle 4 Audio Pro til "Large".  Det andet får jeg hovedpine af at tænke på....
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:
Jeg forstår ikke helt dette er, Audio Pro´erne skal tilsluttes som alle andre højttalere !!  Centeren skal nok tilsluttes til center ja..   En subwoofer tilslutter du LFE udgangen på forstærkeren, nu synes du sikkert du har bas nok, men Audio Pro´en går vel ikke sa langt ned, så køb en Avantek sub senere, hvis de stadig kan fåes da.  Indtil da kører "No sub" i menyen på receiveren, hele LFE signalet vil da gå til dine fronthøjttalere. Sæt så alle 4 Audio Pro til "Large".  Det andet får jeg hovedpine af at tænke på....

problemet er bare at der er 4 aktive subs, og 4 sidder systemer. subne sidder sammen med de fire side systemer. og på ht'erne er der ht terminaler til top kasserne (som altså skal trækkes af reciveren) og eb phono stik som skal tilsluttes sub udgange.

det er ikke den letteste tilslutning

Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

Jeg har 4 sub`er, og så mener du jeg skal købe 1 mere  ... Jeg tror mine audiopro er dybe nok.. 18-22000 hz..

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

check lige spec. på dem:

http://absoluteaudiovideo.com/audproimblud.html

de skal altså ikke "bare" tilsluttest som alm. ht'er

-og så en sub... til

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:

Mvh Michael

Men til 5.1 surround er der jo skrevet et specielt lydspor til subben, det får man vel ikke med på denne måde. For mig at se må den eneste rigtige måde være med 3 y-splitters.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

octo skrev:
Men til 5.1 surround er der jo skrevet et specielt lydspor til subben, det får man vel ikke med på denne måde. For mig at se må den eneste rigtige måde være med 3 y-splitters.

...de fleste receivere kan dirigere .1 (altså LFE) signalet til fronthøjttalerne, hvis man de-aktiverer subwoofer kanalen - så man behøver ikke gå glip af noget, når man nu har full-range speakers, der kan gå så dybt ned som tilfældet her - netop fordi der er indbygget sub.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

@Cpede

Du har 4 stk 10" subs hver med 150W effekt i nummeren - du har ikke brug for en sub mere! Du har næsten ligeså meget sub kraft som en lille biografsal og blot fordi der er flere subs, betyder det ikke at de spiller dybere af den grund.

Hvis muligt mener jeg også, at det optimale setup er: 1sub til L preout, 1 sub til R preout og 2 sub til LFE-kanalen som derfor skal være aktiv.

Et typisk 5.1 lydspor sender ikke særligt meget bas til center og baghøjtalerne, derfor vil en sub knyttet til disse kanaler næsten ikke kunne mærkes, da dit lydbillede hvad bas angår, vil domineres af L, R og LFE.

Din centerkanal klarer sig fint uden en sub - dens primære opgave er at genskabe klar og tydelig dialog samt indgå i en naturlig sammenhæng først og fremmest med fronthøjtalerne.

Hvor stort et lokale har du til de 4 subs?

(4 aktive subs=luksusproblem.)

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

@Cpede

Du har 4 stk 10" subs hver med 150W effekt i nummeren - du har ikke brug for en sub mere! Du har næsten ligeså meget sub kraft som en lille biografsal og blot fordi der er flere subs, betyder det ikke at de spiller dybere af den grund.

Hvis muligt mener jeg også, at det optimale setup er: 1sub til L preout, 1 sub til R preout og 2 sub til LFE-kanalen som derfor skal være aktiv.

Et typisk 5.1 lydspor sender ikke særligt meget bas til center og baghøjtalerne, derfor vil en sub knyttet til disse kanaler næsten ikke kunne mærkes, da dit lydbillede hvad bas angår, vil domineres af L, R og LFE.

Din centerkanal klarer sig fint uden en sub - dens primære opgave er at genskabe klar og tydelig dialog samt indgå i en naturlig sammenhæng først og fremmest med fronthøjtalerne.

Hvor stort et lokale har du til de 4 subs?

(4 aktive subs=luksusproblem.)

vh Thomas

er vi så ikke også ude i at tilslutte side ht'er som small til ht'er udgange på reciveren. og subs til sub udgangen ?

men det betyder altså at der skal trækkes en signal kabel ned til bag ht'erne (eller helt droppe at bruge suben i dem.... men det ville da være dumt) det er jo en fordel at køre med så mange subs som muligt, når man nu har dem !

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Well, hvis man f.eks. gerne vil bevare noget af subkraften til alm. stereolytning (dvs ingen LFE) skal man jo lade 1 eller flere af subberne gå uden om LFE-kanalen og det var bl.a. derfor at jeg mente at man måtte gøre brug af L og R preout.

Hvis Cpede kan prøvelytte nogle forskellige opsætninger, er det nok at foretrække. Vær omhyggelig med hvor du placerer højtalerne - en sub's ydelse er meget afhængig af dens placering og med en uheldig placering af 4 stk. subs, kan man risikere at rummet "spiller" med hvilket vil mudre de dybe toner til.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes