Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 18:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Surround hjælp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet bidt af en gal film ... her i regnvejret. Så nu skal der laves surround lyd til små penge!

Udstyret jeg har til rådighed til surround:

B&O TV

SONY DVD DVP-NS705

SAT forstærker

Front højttalere Proac

Baghøjtalere Cyrus CLS 50

Ud over det har jeg en ekstra gammel intergreretforstærker Pioneer A88X ... en stor djævel fra midten af 1980'erne.

Hvordan sætte jeg bedst og billigst muligt disse dele sammen til noget brugbart Surround-lyd. Kan jeg lave noget bare med disse ting .. eller skal jeg investere?

SATMIT

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

du skal have en surround receiver for at få surround lyd...
Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg i princippet godt ...

Men nu vil jeg bare lave en discountløsning!!!

Løsningen som den ser ud nu går ud på at trække bagkanalerne ud til min Pioneer forstærker, og frontkanalerne til min SAT forstærker. Problemet er så at justere volumen. Det må man så gøre på en eller anden mere eller mindre elegant måde. F.eks. manuelt!

Den anden måde er at jeg køber en surroundreceiver (billig sag), hvor jeg kan trække frontkanalerne ud til min SAT-forstærker (findes sådan en receiver?).

SATMIT

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

så bliver det jo kun 4 kanals stereo...
Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Nu aner jeg ikke en flyvende skid om hvordan disse ting fungerer ... men man kan så vidt jeg kan se trække de forskellige kanaler ud hver for sig bag på DVD-dyret, herved må man vel alt andet lige kunne få den rigtige information ud til forstærkeren.

Korrekt!

SATMIt

octo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Nu aner jeg ikke en flyvende skid om hvordan disse ting fungerer ... men man kan så vidt jeg kan se trække de forskellige kanaler ud hver for sig bag på DVD-dyret, herved må man vel alt andet lige kunne få den rigtige information ud til forstærkeren.

Korrekt!

SATMIt

Du kan dog kun høre de lydsignaler din dvd har dekoder til så, hvis lydsporet f.eks er i dts, som jeg ikke tror der er dekoder til i din dvd, vil du ikke kunne få noget lyd. Så du skal lige undersøge hvilke formater din dvd har dekoder til.

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Hmm sådan ser det ud! På norsk

Hvilke formater skal man have dækket er dolby digital og dts tilstrækkeligt!

Precision Drive 2 DVD/Super Audio CD spiller.

• Playback av DVD, Super Audio CD (flerkanals), Audio-CD, CD-R/RW, MP3-CD, Video CD, Super VCD og DVD-R/RW/+RW.
  • Precision Drive 2 med dynamic tilt compensation sikrer korrekt, stabil og rask playback.
  • 10 bit/27 MHz Video D/A Converter.
  • Digital video enhancer.
  • Video equalizer.
  • Øyeblikkelig repetisjon av de siste 10 sekundene.
  • Multi Disc Resume for 40 disker.
  • 24 bit/192 kHz Audio D/A Converter.
  • Innebygd dolby digital og dts dekoder med 5.1 output.
  • Virtuell tv surroundlyd.
  • Digital kino lyd.
  • Scart kabel med RGB, s-video og composite video utgang.
  • Stereo og 5.1 audio utgang.
  • Coaxial og optisk digital audio utganger (24 bit/96 kHz).
  • Magic Pad on-screen menu.
  • Universal fjernkontroll.
    • Også tilgjengelig i svart som DVP-NS705V.
  • SATMIT

SATMIT
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Yderlige input velkomne!

Mit mål er noget brugbart, der kan køre ved siden af mit 2-kanals setup, idet jeg ikke på nogen vis ønsker at kompromitere lyden fra dette - som jo er min egetlige interesse!

SATMIT

Niels Nielsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
    Lokalitet: Øvrige Skandinavien
    Sendt: 13 Juli 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Du må nok sælge din SAT og få dig en Thule IA350 eller 250 eller sådan noget. da kan du tilkoble udgangene fra dvd´en til dén, bruge de indebyggede dekodere i dvd´en. Eller en Thule 100 eller 120 eller hvad de hedder, dén har vel dekodere indbygget også.  Du kan da bruge dine ProAC som frontkanaler og Cyrus´erne til bag, . Center og sub vælger du som "Off" i dvd spillerens menu, da vil dét gå til dine front højttalere.  Du kan godt lave en Storm P løsning (Har Pioneeren pre inn-main out ?) men du kommer til at forstryde det efter ca. 5 minutter, det kan umuligt blive godt.  De nye Thule tror jeg er en god investering, da kan du også tilkoble en eventuel digital lyd fra en dekoderboks.

Du kan se hvad jeg har her : http://www.minhjemmekino.no/show.php?user=Niels%20Nielsen

Jeg startede med Sonic Frontiers, Coda klasse A og elektrostater, og se hvor jeg er nu...., sådan kan det gå.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

octo
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2004
    Lokalitet: Odense
    Sendt: 13 Juli 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Den har dts og og dolby så du skulle være dækket ind, du har ikke brug for mere, så den gør jo det hele lidt lettere

Til top Vis octo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af octo

SATMIT
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Niels,

Tak for dit input...

Jeg kan 100% garantere dig at jeg ikke skal have Thule flerkanals ting indenfor mine døre. Thule er ikke min smag - har lyttet til 2-kanals hjemme - uha absolut ikke spændende.

Jeg skal lave en løsning hvor jeg kan drive mine fronthøjttalere med en separat forstærker ... pt. SAT. SAT står for udskiftning til bedre 2-kanals. 

Der er ud fra de ting jeg har hørt (større Harman + SONY receivere - ikke ny digitale) ikke rigtigt nogen flerkanals receivere der spiller godt nok som 2-kanals til at jeg kan leve med det i længden. Muligt der er nogle fler-kanals effekttrin der kan bruges! 

SATMIT

Niels Nielsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Niels,

Tak for dit input...

Jeg kan 100% garantere dig at jeg ikke skal have Thule flerkanals ting indenfor mine døre. Thule er ikke min smag - har lyttet til 2-kanals hjemme - uha absolut ikke spændende.

Jamen uha da. Er du én af de få der ikke kan lide Thule eller passer den ikke til dine højttalere ?  Der er da mange andre der laver receivere, eller flerkanals forstærkere. En ting er at købe en Marantz receiver og hive et MM9000 effektrin på til fronterne, noget andet er Rotels receivere f.eks.   Skal det være billigt så bliver kvaliteten jo derefter, du kan jo sikkert finde en Bilka receiver og sætte en Krell effekt bagpå, men det vinder man jo heller ikke ved.  Tror jeg måske ville kigge lidt på Rotel, men igen, jeg ved jo ikke hvor langt du vil gå når det kommer til stykket. Det vigtigste er jo du finder noget der passer dine ProAc, men pas på, før du ved af det sidder du med 50 tommer plasma, ProAc center og baghøjttalere, satellit receiver med 120 GB harddisk...., jeg går ikke tilbage til ren stereo for at sige det sådan, mit spiller fantastisk nu både på dvd, sacd og stereo.

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

SATMIT
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Ja ... nu var det ikke for at hænge Thule ud ... det lød bare ikke godt hos mig synes jeg. Spiller med Proac 3.8 som front.

Jeg skal op over Rotel niveau når jeg skifter forstærkeren til fronten - før sker der ingen udskiftning.

Jeg er for så vidt enig, og har ikke noget imod at ofre noget mere på surround på et senere tidspunkt ... har bare ikke kr. nu. Og skal have en ny amp til fronthøjttalerne før jeg gør noget noget andet!

Hvis man ser på det, så er mine baghøjttalere CLS50 fra Cyrus (fruens gamle speakers) faktisk et godt bud. Vi brugte dem i 2 mdr. som fronthøjtalere og det var sku helt ok. 

Så det er selve amp-delen der er problemet .... og der er det optimale selvfølglelig en rigtigt god surround-pre-amp med tilhørende effekttrin. Men den slags koster knaster!

I øvrigt ... så lige dit setup ... meget flot ... få næsten lyst til at lave et setup i kælderen med mine gamle KEF Bailey som front!! 

SATMIT

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto
    Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 13 Juli 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
    Hvordan sætte jeg bedst og billigst muligt disse dele sammen til noget brugbart Surround-lyd. Kan jeg lave noget bare med disse ting .. eller skal jeg investere?

Jeg tror flertallet af dem der har svaret lidt har misforstået de muligheder du har med dit udstyr. Du kan sagtens få discount-surround, ved at trække front-kanalerne fra DVD'en til din SAT, bagkanalerne til Pioneer'en, og så slå center og sub fra i DVD'en (vigtigt!). Dette vil være det simpleste, men så skal du som nævnt regulere volumen separat på front og bag. Det kommer du under alle omstændigheder ikke helt udenom. Selv hvis du fandt en 4-kanals volumenkontrol, så skulle du stadig tilpasse volumenknappen på SAT'en til et bestemt niveau, hvorefter du så ville kunne regulere den samlede lyd.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
    Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

SATMIT
    Lukket konto
    Lukket konto

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Tak Otto,

Det var også det jeg selv regnede med ... Normalt ser man en film ved konstant niveau ... og ideen er så at kalibrere baghøjttalerne til niveauet på frontkanalerne.

Et spørgsmål er så hvad man gør ved center-kanalen. Her kunne man måske lave et forsøg med at køre lyden til TV'et som centerkanal. Det kan jo kun gå galt. Men så mister man muligheden for at køre scart-kabel ... med potentielt ringere billede til følge ... så vidt jeg kan forstå!

SATMIT

TapeConnection
    Lukket konto
    Lukket konto
    Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
    Lokalitet: Århus
    Sendt: 13 Juli 2004 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
    Et spørgsmål er så hvad man gør ved center-kanalen. Her kunne man måske lave et forsøg med at køre lyden til TV'et som centerkanal. Det kan jo kun gå galt. Men så mister man muligheden for at køre scart-kabel ... med potentielt ringere billede til følge ... så vidt jeg kan forstå!

Med det front-system du har ville jeg - i hvert fald hvis du er lidt egoistisk - foretrække at undvære centeren frem for at bruge en dårlig. DVD-afspilleren fordeler center-kanalen ud til de to fronter. Så længe du sidder i "sweet spot" fungerer det ok. (ikke optimalt, men bedre end en dårlig center).

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
    Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Niels Nielsen
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Du har vel fjernbetjening til SAT´en, eller husker jeg fejl ?  Så har A-88´eren under sofaen, så er det bare at række ned !   Som Otto siger, slå sub og center fra i dvd spillerens meny, lyden går da til dine ProAc´er.  Og så må du ellers igang i kælderen !!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes