Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: CERWIN VEGA vs Dantax (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mads
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

hey en af mine venner påstå at hans dantax højtaller som han har købt for 600 kr til sammen kan spille lige så godt som CERWIN VEGA CLSC-15 højttaler...
og han siger og at et anlæg til 5000 kr.. er lige så godt som et til 12000 kr.. (alt fra ny af)..

Til top Vis Mads's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

hvad med at i lytter til det?

stiller anlæggene op ved siden af/oven i hinanden. og lytter til det samme musik på begge anlæg med kritiske øjne/ører..?

Erase
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Tjaaa. Nu er jeg ikke den store fan af CW, så at hans Dantax skulle spille lige så godt som en CW kunne da i teorien ske, meeeeeen...

Og at et anlæg til 5000kr er lige så godt som et til 12000kr...Bøøøøh...

Min nye Opel Astra kan køre hurtigere end din Ferrari! Ja, sikkert...

Som Kim Olsen siger, så prøv at teste højtalerne ved siden af hinanden. Så finder i jo hurtig ud af udsagn 1. Udsagn 2 synes jeg bare du skal vælge at ignorere. Sikke noget vrøvl...
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase

gulkings
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Mads skrev:

hey en af mine venner påstå at hans dantax højtaller som han har købt for 600 kr til sammen kan spille lige så godt som CERWIN VEGA CLSC-15 højttaler...
og han siger og at et anlæg til 5000 kr.. er lige så godt som et til 12000 kr.. (alt fra ny af)..

Hej Mads, og velkommen til forummet

Forventer du et endeligt svar fra os herinde eller hur? Hvad er det du gerne vil vide?
Hvad tror du selv på - din kammerat eller din egen fornuft?

Men som Kim siger - stil da de 2 anlæg overfor hinanden i en A/B test - så har du svaret....

/gulkings

Ta' håret med, så smutter vi!
-KOPPS
Til top Vis gulkings's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gulkings Besøg gulkings's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Det lyder ikke til, at din ven er blandt de skarpeste hvad angår hifi. For hvis et anlæg til 5000 er lige så godt som et til 12000, så gælder det vel også fra 12000 til 25000 og fra 25000 til 50000 og fra 50000 til 100000.

Og pludeslig er hans l**te Dantax højtalere og Schneider anlæg fra Bilka (Jeg gætter bare) pludselig bedre end et komplet Markl Levinson eller Gryphon anlæg til flere millioner!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 15 Juli 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Glemte lige at sige, at Dantax sammen med ELTAX og andre af den slags Bilka l**t er det værste man overhovet kan støve op... hvorfor tror du kun det er Bilka og andre lavprisbutikker der gider sælge det??? Fordi folk der køber disse steder alligevel er pisse ligeglad med lyden.... Ofte køber de helt uden først at prøvelytte... men det kan man jo heller ikke i Bilka (jo, med masser af larm og musak i baggrunden).

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Du kan også købe eltax i Electronic world, og lyden er faktisk oka selv på de billige højttalere, du forventer vel ikk at få verdensklasse lyd fra 800 kroners højttalere?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

og hvad angår udsagn 2, kan det godt passe. HVIS! Du har 2 identiske anlæg til 5000 stående ved siden af hinanden  og køber et af dem for 12000, men så er man fandme oss dum hehe.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Järven
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Jeg skal undlade at blande mig i debatten, til trods for den er så seriøs som den er.
Jeg mener dog at have læst (måske her på forummet?), at Cerwin Vega og Dantax´s samt Eltax´s billige modeller bliver lavet på den samme fabrik. Så måske er der noget om snakken?

MVH

Til top Vis Järven's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Järven

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hverken Cerwin Vega og Dantax er musikale. Selvom at CW er kendt for at spille højt og kraftig bulder bas, er CW stadig mere musikalsk end Dantax.

Jeg har en kammerat som bor lidt længere nede af gaden, som for 2 uger siden købte et par Cerwin Vega V-12F. Jeg tog lige min "Micheal Learns To Rock" cd med og satte nummeret "the actor" på, som mange af jer måske kender. Og jeg må sige at jeg blev imponeret! Ikke fordi at det lød specielt godt, men iforhold til mine forældres Dantax'er til 1000kr, så var CW'erne overlegene! Man bliver simpelthen grå i hovedet af at lytte til Dantax!  Snakker vi om højtspillene musik og vilde lydtryk, så kan Dantax godt smutte hjem. Alt ialt, Dantax burde slet ikke eksistere.  

Mads... din "ven" er lidt af et vrøvlehovedet.

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Järven skrev:

Jeg skal undlade at blande mig i debatten, til trods for den er så seriøs som den er.
Jeg mener dog at have læst (måske her på forummet?), at Cerwin Vega og Dantax´s samt Eltax´s billige modeller bliver lavet på den samme fabrik. Så måske er der noget om snakken?

MVH

Flere og flere højttaler- samt forstærkerproducenter, flytter til Kina for at spare penge. Og måske ender nogle på samme fabrik, jeg ved det ærlig talt ikke. Men det er også ligegyldigt hvor det bliver produceret, for lyden/kvaliteten bliver der ikke ændret på. CW bliver udviklet i USA langt langt væk fra Dantax og lignende mærker.  

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Glemte lige at sige, at Dantax sammen med ELTAX og andre af den slags Bilka l**t er det værste man overhovet kan støve op... hvorfor tror du kun det er Bilka og andre lavprisbutikker der gider sælge det??? Fordi folk der køber disse steder alligevel er pisse ligeglad med lyden.... Ofte køber de helt uden først at prøvelytte... men det kan man jo heller ikke i Bilka (jo, med masser af larm og musak i baggrunden).

For mig ser det først og fremmest ud som om at det kniber med igen at acceptere andre folks valg. Det er jo ikke alle der er så velbemidlede at de kan smide 30000 kr. til et sæt højttalere, så tag lige og moderér dit sprog og levn lidt plads til andre der er knap så rige eller bedrevidende på hifi-området som du tilsyneladende er. Ydermere er der rent faktisk mennesker derude der kan stille sig tilfreds med mindre!

At hans ven så mener at hans Dantax spiller bedre end CV, er så en anden sag!

grisebasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

når i skal snakke om dårlige højtalere, hvorfor så ALTID dantax/eltax i mener da at feks jvc er ligeså ringe..(nogle af her inde mener det ihvertfald)...og hvad med koda? Kender ikke selv koda men har hørt man ikke skal købe det. Men er der nogle der kan fortælle mig noget om Koda? feks prisklasse osv
Til top Vis grisebasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af grisebasse

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Juli 2004 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt er det ikke alle Vega højtalere der bliver udviklet i USA. F.eks. er AL-serien udviklet i DK...

Og Vega har også fået produceret højtalere i DK. Under 1 km fra hvor jeg bor.

Spurnaldo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Lyd fra højtalere er en smagsag, så man vil aldrig kunne sige at et højtalermærke er bedre end et andet, især hvis de befinder sig i samme prisklasse. Alle fabrikanter´har både gode/mindre gode højtalere.

Derfor kan man efter min mening ikke sige at en højtaler spiller bedre end en anden uden at være subjectiv. Efter min mening kan man ikke lave en objektiv vudering, da alt kommer til smag.

Et anlæg til 5k kan snildt være lige så godt som et anlæg til 12k som din ven siger, igen er der tale om smag, og prissættelsen fra producenten spiller også ind. Hvis du kan overbevise folk om det du laver er godt, kan du også tage en højere end anlæget ved siden af som kun har et klistermærke til forskel.

Jeg tror ikke nogen vil have smagspræferencer for en højtaler til 1k, hvis den bliver sat op mod en til eks. 50k så selvfølgelig er der forskel, men hvis man nu fandt en til eks 3k så kunne billedet godt være anerledes.

Og pak så venligst den tone sammen som går ud på at nedgøre billige højtalere. Vi har alle hver især forskellige rådighedsbeløb og prioriteringer. Hvis du mener at det er noget l**t, så skriv det venligt på en anden måde.. Tak

Til top Vis Spurnaldo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spurnaldo

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Mig bekendt er det ikke alle Vega højtalere der bliver udviklet i USA. F.eks. er AL-serien udviklet i DK...

Og Vega har også fået produceret højtalere i DK. Under 1 km fra hvor jeg bor.

Jeg ved ikke om de stadig gør, men for nogle år siden blev en del af CerwinVegas højttalere lavet på Dali-fabrikken. Jeg så dem i forbindelse med en rundtur for nogle år tilbage - ganske spændende iøvrigt!

Yhde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Hehe den her debat giver lidt smil på læberne hos mig  hehe... Jeg kan personligt ikke klarer folk der siger noget med "mine højttalere er bare bedre end dine" lidt i stil med "min far er stærkere end din far", og så med mærket dantax indblandet... Hehe... Dantax er et billig mærke til folk der er pisse lige glade, bare at der står noget med 500 watt rms bag på, eller noget andet l**t, så køber folk det... hehe,, og ihh ja " de lyder skide godt" hehe nej... 
så ville jeg hellere ha dine cv'er..

Men jeg kender det godt lidt selv, en af mine venner var sikker på at han ghetto blaster fra sony, spillede højere end mine Jbl 240ti.... Nemlig ja... hehe...

Til top Vis Yhde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Yhde

tonka
Branchemedlem
Branchemedlem
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Jeg ved ikke om de stadig gør, men for nogle år siden blev en del af CerwinVegas højttalere lavet på Dali-fabrikken. Jeg så dem i forbindelse med en rundtur for nogle år tilbage - ganske spændende iøvrigt!

Hej,

Cerwin Vega fik tidligere en del af deres produkter produceret hos Dali blandt andet AL og DC.

DC-og AL-serierne blev derudover også udviklet i DK. 

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Yhde skrev:

Hehe den her debat giver lidt smil på læberne hos mig  hehe... Jeg kan personligt ikke klarer folk der siger noget med "mine højttalere er bare bedre end dine" lidt i stil med "min far er stærkere end din far", og så med mærket dantax indblandet... Hehe... Dantax er et billig mærke til folk der er pisse lige glade, bare at der står noget med 500 watt rms bag på, eller noget andet l**t, så køber folk det... hehe,, og ihh ja " de lyder skide godt" hehe nej... 
så ville jeg hellere ha dine cv'er..

Men jeg kender det godt lidt selv, en af mine venner var sikker på at han ghetto blaster fra sony, spillede højere end mine Jbl 240ti.... Nemlig ja... hehe...

HØRT!

jeg har et par Cerwin Vega Ls15 lige pt.. før dem havde jeg nogle Eltax ( kan ikke huske model ) med 200w rms ( yea right )

lyd forskellen var noget ala.. 
baseball bat mod metal skraldespand(eltax) vs lille fugl der synger(cerwin vega)
eller jeg skulle måske sige stor fugl der synger

jeg håber du viser din ven dette inlæg.. så kan han nemlig lære det..

jeg kan bare ikke klare når folk tror de har det bedste i verden ( når det rent faktisk er i den dårligere ende )

jeg solgte min Eltax til en ven for meget få penge da han manglede nogle "billig" ht'er...
han fik så foræret en gammel meget slidt HT'er af et mærke jeg ikke lige kan huske.. men den var/er rimelig hærvet og han fortrækker at slutte den højtaler til sit anlæg sammen med de 2 Eltax bare for at få noget bund med end at høre ordentlig Stereo.. det siger vidst lidt mere om Eltax...
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes