Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 09:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Hjælp til 16:9 format. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

1. Jeg har et Panasonic TX-28DK20F widescreen fjernsyn, men når jeg i setup på dvdafspilleren sætter den til 16:9 og afspiller dvd'en bliver billedet på fjernsynet ikke vist fuldt ud, dvs. billedet går ikke helt ud i siderne på skærmen, og der er ikke mulighed for at gøre billedet bredere på fjernsynet. Men vælger jeg en af de andre formater i setup er der ingen problemer, og jeg kan bruge fjernsynet til at ændre på billedet, hvilket ikke var muligt med 16:9. Hvad kan dette skyldes, og hvordan fixer jeg problemet?

2. Et andet problem jeg har, er at når jeg har sat DVD'en til RGB og jeg f.eks. slukker for DVD afspilleren, og går tilbage for at se fjernsyn, er der intet billede kun lyden fra TV kanalerne. Dette sker kun når jeg ikke har dvd afspilleren tændt. For at få fjernsynsbilledet frem og ikke kun lyden skal jeg hive stikket på dvd afspilleren ud! Er der ikke en måde at løse problemet på? 

Tak for hjælpen og fortsat god dag.

Til top Vis Bjur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjur

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Juli 2004 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Er der ingen venlige sjæle, som kan hjælpe. Det kan da ikke være rigtigt!

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Har du proevet med en dvd der er angivet som anamorphic i format?

Tror at det er der hunden ligger begravet. Mange, isear Scanbox udgivelser, har elendige formater som ikke kommer til sin fulde ret paa en 16:9 billedflade. Prov alternativt en aegte 16:9 som f.eks. Monsters Inc. eller nogle Disney udgivelser.

Jeg er dog sikker paa at dit tv kan "straekke" formatet ud (RTFM - Read The f**king Manual), men du mister naesten altid oploesning paa den bekostning. Beklager de manglende danske tegn, men jeg er i udlandet.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg er sgu godt klar over at det kan strække billedet ud, men hvad fanden skal jeg bruge det til seriøst, når jeg mister opløsning. Desuden fandt jeg en anden dvd, hvor problemet blev løst, selvom den første dvd var Armageddon Widescreen.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

nå nå du , hvis du er så klog, hvorfor pokker spørg du så???

Desuden er Widescreen et vidt begreb, den pågældende film udnytter nemlig ikke en 16:9 skærm fuldt ud. Det gør en Anamorphic samt nogle af Disneys som er beskæret i ægte 16:9 til 16:9.

Selv tak du!

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ja, det var sgu ikke meningen at fornærme dig, det var kun fordi jeg var irriteret over at l**tet ikke virkede, men du skal i hvert fald ha' tak for den hjælp du har ydet.

Har du så en løsning til problem nr. 2 med RGB. Det virker totalt underligt.

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for en dvd spiller du har ?  Det gør det måske lidt nemmere at finde ud af.  På mit Sony tv må man manuelt vælge input på tv´et, for dvd spilleren er nemlig en Panasonic, og de snakker jo ikke sammen med Smart Link. Har du prøvet at vælge andet end RGB ?  Har du sløjfet satellit tuneren  (hvis du har en sådan da ) ind i scarten på dvd´en ?  Har du video maskin ? Går antennen derind og til tv´et eller hvad ?  Der er helt sikkert noget i tv´ets meny du ikke har sat rigtigt, det tog mig en evighed at få alt sat sammen ordentligt også..., ellers spørg der hvor du købte tv´et ...

Forresten, med så meget bøvl du har med 16:9, så vær du glad for du ikke har projektor !!  16:9, 4:3, anamorf 16:9, 2,31:1, 1,78:1, 1,85:1 osv...

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Min dvd-afspiller er en Amitech DVD afspiller 704. Har prøvet med andet end RGB og der er ingen problemer. Har sat den i Scart 1 og videoen i Scart 2. Antennen går ind i videoen og derefter ind i TV'et. Problemet er bare, at TV'et menu er yderst begrænset, så kan ikke rigtigt vælge noget derinde.

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Hvis der ingen problemer er med det andet så brug bare det da.  Er der forresten forskel på scart kablerne ? Nogen gange får man fat i ét der ikke passer, nogen skal også vende bare én vej..., skal dvd´en i scart 1 ifølge brugsanvisningen til tv´et ?  Mit Sony har 3 scart, og man skal bruge den scart der er beregnet på video f.eks.
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Bjur skrev:
Ja, jeg er sgu godt klar over at det kan strække billedet ud, men hvad fanden skal jeg bruge det til seriøst, når jeg mister opløsning. Desuden fandt jeg en anden dvd, hvor problemet blev løst, selvom den første dvd var Armageddon Widescreen.

Det er måske ikke lige metoden hvorpå man skal tiltale en hjælpende sjæl, som du jo selv beder om.

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

Bjur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:
Hvis der ingen problemer er med det andet så brug bare det da.  Er der forresten forskel på scart kablerne ? Nogen gange får man fat i ét der ikke passer, nogen skal også vende bare én vej..., skal dvd´en i scart 1 ifølge brugsanvisningen til tv´et ?  Mit Sony har 3 scart, og man skal bruge den scart der er beregnet på video f.eks.

Så vidt jeg har forstået det, kan mit scartkabel kun vende en vej, da der er takker på det som gør, at det kun passer til TV og DVD på en måde. Men vil allerhelst kun bruge det til RGB, da jeg kun købte det til det formål og gav 250 kr. for det. Iflg. min manual til TV'et, er scart indgang 1 den eneste som supportere RGB, så jeg kan kun placere det i den, hvis den skal vise det i RGB.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes