| Forfatter |
|
cbpedersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej derude...
Jeg er nu herinde... og har da lige et enkelt spørgsmål.. det er måske lidt dumt men hva.. her kommer det:
Jeg har lige snoldet lidt hifi system så jeg nu kan lege med surround...men i hvilken højde er det bedst at have center højtaler... ???
håber at i har nogle super fede svar til mig.... så jeg kan få bygget lidt hjemmebiograf...
|
| Til top |
|
| |
Schrammelll Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 817
|
| Sendt: 16 Juli 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal det være helt optimalt skal diskanten på fronter og center være ud for hianden, hvilket ikke altid er helt let da fjernsynet somregel står der...!
Ellers synes jeg det bedste er lige under fjernsynet...!
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af hvad jeg lige kan komme på er det bedst at have den i hovedhøjde (når du sidder og ser film) pga. det er diskant og mellemtonelyd, det samme med dine rear speakers, de skal helst vende så de spytter lyden lige ind i knolden på dig. Det har ihvertfald virket bedst for mig... Men min center står heller ikk optimalt, den er for højt oppe, og den peger faktisk opad 
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
|
Af hvad jeg lige kan komme på er det bedst at have den i hovedhøjde (når du sidder og ser film) pga. det er diskant og mellemtonelyd, det samme med dine rear speakers, de skal helst vende så de spytter lyden lige ind i knolden på dig. Det har ihvertfald virket bedst for mig... Men min center står heller ikk optimalt, den er for højt oppe, og den peger faktisk opad 
|
|
|
Hvis den peger opad, kan du så ikke finde et eller andet at smide under den så du kan få den vinklet lidt mere nedad? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
MagnusHolm Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes det lyder fedest med den under tv'et, og så skal den peje en lille bitte smule opad mod lytteposition.. ellers skal den vel bare så tæt på skærmen som muligt ?
ronin - får man aldrig dit anlæg at se ? 
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 02:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af praktiske grunde har jeg min center ovenpå TV'et - men jeg tror at det er rigtigt at den bedste position, lyttemæssigt, er lige under TV'et. Desværre har jeg det problem som mange andre nok osse har - møblementet (kaffebordet) kommer i vejen .
Det er lidt det samme med den ellers korrekte ide om at have alle 'fronterne' i samme højde - det er ikke nemt i praksis, hvis man ikke har et rum der er decideret lavet til surround.
En mulighed kunne være at placere TV'et højere end traditionelle TV-borde gør - eller, om muligt, sætte TV'et højere i reolen.
En idé jeg personligt overvejer med henblik på en fremtidig center, er at anvende 2 stks, over og under TV'et. Det vil give lidt kamfiltereffekt i det vertikale plan, men det skulle ikke være alvorligt hvis man sidder rigtigt .
|
| Til top |
|
| |
ZzZzleepY Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 542
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 06:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har min Center under mit tv.. men jeg har er rimelig højt tv rack
med ialt 4 hylder.. hvor tv'et står på den øverste.. så center på
næste.. osv osv
jeg tror min center ligger lige i bryst højde ved mig.. eller måske omkring halsen.. når man læner sig tilbage i sofaen
jeg mener også at center skal passe bedst muligt med hovede højde... og
så kan man altid vinkle den en smule hvis det ikke er muligt..
|
| Til top |
|
| |
Madhouse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 290
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
|
|
|
|
Du skal ikke have dine rear i hovedhøjde. De skal spille henover dit hoved, dermed opnår man den difuse lyd som rear-kanalerne skal producere.
Dolby har på deres hjemmeside en guide til opsætning af højtalere, tryk her.
|
| Til top |
|
| |
cbpedersen Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 09:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg siger mange tak for jeres inputs... det får mig lidt nærmere min biograf
ksla lige rode en uges tid endnu og så tor jeg sgu den er der... 
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 19 Juli 2004 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ronin skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
Hvis den peger opad, kan du så ikke finde et eller andet at smide under den så du kan få den vinklet lidt mere nedad?
|
|
|
Jo, men har ikke fået taget mig sammen endnu 
Madhouse, jeg har haft mine rear siddende over mit hovede, og jeg synes næsten ikk de var til at høre...
|
| Til top |
|
| |