Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 04:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvad er "video in" til? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg er lige konverteret fra billigt stereo til billigt sorround .. Slet ikke i de prisklasser i normalt leger med herinde.

Nu er mit spørgsmål så, hvad pokker er det lige at "video in" fra min DVD ned til receiveren (en Sony STR-DE595) er til? Jeg har forbundet DVD'en til receiveren med et analogt lydkabel (med to RCA jacks i hver ende) samt et coaxial-kabel til den digitale lyd .. og så ser jeg nu at de, i manualen, bruger et analogt kabel med 3 jacks, altså også en til "video in". Jeg HAR sådan et kabel liggende og vil sætte det i .. men hvorfor?

Til "billede" har jeg jo sluttet DVD'en til TV'et via et scart stik?

Til top Vis Høegh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Høegh

Sandi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2003
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

De fleste producenter der i blandt Sony giver mulighed for at slutte video kilder til deres AV-forstærkere. Det gør det muligt at skifte video kilden via fjernbetjeningen til din receiver dvs. du skifter lyd og billede samtidigt. Eksempel du har kun en SCART indgang på dit fjernsyn, men du har både DVD og PS2 ved at køre dem gennem din sony receiver er du fri for at skulle skifte stik fysisk hver gang du vil skifte mellem din DVD og PS2...
Til top Vis Sandi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sandi

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Aha .. Okay ..

Men .. Så skal jeg vel også have en video in på TV'et for at kunne sende billedet videre fra receiveren? Og mit relativt "okay" Panasonic 28" widescreen TV, der kun er en sommer gammelt, lader kun til at have video out .. tilmed på fronten.

Hvad gør man så?

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Det er det scart stik du i forvejen bruger fra dvd til fjernsyn der formegentlig er video in.

Så i stedet for at tilslutte din dvd til tv'et, kan du tilslutte dvd'en til receiveren som du så tilslutter til tv'et via scart.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hmm .. Receiveren har altså ikke scart :)

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge enten S-Video ud eller video ud (compusit ud) og så kan du få en konverter hvor man kan putte S-video og compusit ind og hvor der er et scart stik i den anden ende
Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:
Du skal bruge enten S-Video ud eller video ud (compusit ud) og så kan du få en konverter hvor man kan putte S-video og compusit ind og hvor der er et scart stik i den anden ende

Ah, okay.. Men nu når jeg kun har én DVD afspiller og ingen video, PS2 eller andet junk, så behøver jeg altså i princippet slet ikke at forbinde analogt video in fra DVD til receiver, siden jeg ikke hiver noget video ud? Eller?

anderspj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Helt korrekt, lad det bare sidde som det gør nu, altså så billedet fra dvd går direkte til fjernsynet og lyden fra dvd går til receiveren. At lade billedet gå gennem receiveren vil ellers bare være en omvej og desuden et forstyrende element der forringer signalet.

Til top Vis anderspj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anderspj Besøg anderspj's Websted

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Okay, dvs. jeg skal lade mit scart stik fra DVD -- > TV blive siddende og min analoge kabel med 2 RCA Jacks i hver ende fra DVD --> Receiver blive sidende og altså IKKE sætte det analaoge kabel med 3 RCA jacks (hvor den ene så er video in) i hver ende I, i stedet for den med 2 RCA jacks.

...right? :D :D For det ville ingen mening give da jeg i så fald smider video IND i receiveren, uden at trække noget ud igen.

Ikke?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Korrekt.

Du får den bedste kvalitet med et scartkabel med det setup du har, så glem alt om phonokabler til billedoverførsel. Jeg kan nævne, at nogle brugere også vælger at lade videosignalet passere igennem forstærkeren for på den måde at kunne styre forstærkerens mange indstillinger via skærmmenuer osv. Man skal dog bruge et ordentlig kabel, ellers giver det et mærkbart kvalitetstab.

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Høegh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Korrekt.

Du får den bedste kvalitet med et scartkabel med det setup du har, så glem alt om phonokabler til billedoverførsel. Jeg kan nævne, at nogle brugere også vælger at lade videosignalet passere igennem forstærkeren for på den måde at kunne styre forstærkerens mange indstillinger via skærmmenuer osv. Man skal dog bruge et ordentlig kabel, ellers giver det et mærkbart kvalitetstab.

vh Thomas

Ah, okay .. men siden jeg ikke har video in på TV'et ELLER scart på receiveren lader det jo til at blive en dyr omgang og det er jo slet ikke nødvendigt.

Så jeg siger pænt tak for jkælpen og skubber mit TV bord ind på plads igen :D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes