Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Doxa 70-Støj i højt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg er den meget lykkelige ejer af en norsk effektforstærker af mærket Doxa 70. Jeg har haft den i cirka 10 år (Købt brugt) og altid været meget glad for den.(Den er næsten som et medlem af familen)

Men nu er den begyndt at brumme i højtalerne især i mellemtonen Det bliver meget værer hvis jeg rører ved selve forstærkeren........ Især hvis jeg rør ved bagpladen...... Så bliver det til en høj dyb brummen... Når jeg slukker forstærkeren (Der er ingen relæer i udgangstrinet) begynder den at brumme højt endtil lytterne er afladet.....

Hvad kan der være galt? Er det lytterne der er færdige?? Eller en dårlig stelforbinelse???? Hjælp.....

På forhånd tak og fortsat god weekend

Til top Vis Multe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Multe

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juli 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Hej Multe

Det lyder helt klart som en dårlig forbindelse i stelvejene/kabinettet.

Det skulle ikke blive så vandvittigt dyrt at få repararet, hvis du ikke kan svinge loddekolben selv.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Tak for dit svar Nrik.

Tror du/i det ville hjælpe hvis jeg lavede en jordforbinelse? eller er det en fejl i forstærkeren?

Jeg overvejer at trække  et jordkabel og montere det på kabinetet med en kabelsko. 

Jeg har lige skilt den ad men jeg synes udmiddelbart at alt ser fint ud

Hvad skal jeg se efter?

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Jeg tror du er nød til at have låget af "svinet"... Det "nemmeste" ville være at lodde samtlige forbindelser igennem, forudsat du kan lodde og du vil spare pengene til et besøg på et værksted.

Ellers så start med at kigge om der er et kabel eller en lodning der åbenlyst ikke har ordenlig forbindelse...

Doxa 70 fåes både med fælles og dual mono strømforsyning. Hvis din er med fælles forsyning er det nok her fejlen ligger, da brummet forekommer i begge højttalere. Hvis din Doxa har dual mono strømforsyning og brummet er identisk i begge kanaler, skal du nok kigge på din forforstærker istedet.

Held og lykke.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Multe skrev:

Tror du/i det ville hjælpe hvis jeg lavede en jordforbinelse? eller er det en fejl i forstærkeren?

Hvad skal jeg se efter?

hej Multe

...det er en fejl i forstærkeren. Jordspyd og andet vil ikke hjælpe. 

Nu kender jeg ikke forstærkeren selv, men prøv at tjekke ledninger og lodninger på indgangsbøsningernes stel-del. Tjek om lodningerne er krakeleret - lod dem så de er hele og blanke. (Det sker ofte at hvis phonobøsningerne er printmonteret, så vil nogle års ind-og udtagning af signalkabler vride lodningerne i stykker.)

Hvis der er multistik kan de være irrede. Tag dem af og på et par gange, brug evt. kontaktspray eller WD40.

mvh Henrik

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Der er SQda nafta i WD40!!! Brug endeligt IKKE det!!! Kontaktspray er OK, ligeså er isopropylalkohol (propanol) i ren form uden demineraliseret vand, det findes nemlig også!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Jeg tror også du skal have kigget stelforbindelserne igennem. Det kan meget vel være i nærheden af phono-stikkene. Måske stikkene er ved at være slidte.

Prøv i øvrigt lige at koble phonokaberne helt fra DOXA'en, og se om den stadig laver samme nummer. Så kan vi måske lettere indkredse problemet...

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

moh4148
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er selv den lykkelige ejer af en DOXA 70 effektforstærker - som også her er en del af familien - og har lige fået den opgraderet til den nyeste version hos DOXA i Norge. Det kan varmt anbefales - og koster ikke ret meget. Det mest besværlige er faktisk told-papirene til Norge, så du ikke skal betale moms af forstærkeren når den kommer tilbage.

Den beholder de velkendte DOXA dyder med ekstrem musikalitet, live-fornemmelse og letflydenhed - og så får du altså uhyggelig mange flere detaljer i både diskant og mellemtone og en meget opløst og veldifineret bas med punch (et svagt punkt på tidligere DOXA modeller).

Jeg ville bare foreslå det som alternativ til at få fixet den nuværende forstærker. Hvis du har brug for hjælp til at komme videre, så sig til - jeg har kontakt til både DOXA i Norge og et par værksteder herhjemme som kan hjælpe.

Mange hilsner

Til top Vis moh4148's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moh4148

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej moh4148

Dejligt at høre fra en anden DOXA ejer..... Jeg ville meget gerne høre mere om din opgradering hos DOXA i Norge. hvor land tid tog det? Pris? osv....

Jeg ville også meget have addresserne på de værksteder du omtaler?

Min Doxa er cirka 15 år gammel og bestykket med 2 500VA Strømforsygninger (dual mono strømforsyning) Jeg er som sagt MEGET glad for den, og kan næsten ikke vente med at få "hende" lavet......

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Glemte helt at skrive, at jeg skam også har været DOXA-ejer... Havde en DOXA 70SE mk2 effektforstærker og en DOXA 012 forforstærker som jeg solgte for ca. 3 år siden... Og aldrig har jeg fortrudt noget så meget! Sjældent har jeg opleet så lækker en forstærker....

Ved du, moh4148, om man stadig kan købe DOXA produkter i DK, eller evt direkte hos DOXA?? Kender du nogle priser??

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

bambadoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

Mer informasjon om endel doxa forsterkere kan sees her:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board =hifi1;action=display;num=1088801705;start=0;showall=true

Mange i Norge som bruker Doxa. Jeg hadde selv en doxa sig mk2 for en tid tilbake.

Til top Vis bambadoo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bambadoo

moh4148
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hej Multe og Hurtig.

Opgraderingen tog ca. 4 uger og kostede 6.000,- norske kroner - hvilket jo heldigvis er noget mindre i danske. Men i forhold til de lydmæssige forbedringer vil jeg faktisk sige at det er billigt!! Den nuværende DOXA model er vist oppe i mk. 4.

Multe: Du skriver din DOXA er ca. 15 år gammel - har den det aflange kabinet med en blank alu front? Hvor lang er selve den sorte kasse? Hvad er den eksakte modelbetegnelse på fronten? Det har lidt med om den kan opgraderes at gøre. Værkstederne er High-End Musikservice i Vanløse og JJ Teknik i Farum (tel: 44 99 77 50). Har brugt begge værksteder og har kun ros til begge.

Hurtig: Jeg ved at du stadig kan købe DOXA i DK via en fyr der hedder Morten (tel: 22 14 02 36). Priserne kender jeg ikke, men ring og spørg.

Mange hilsner 

Til top Vis moh4148's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moh4148

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen moh4148 og tak for dit svar.

Min DOXA er ikke den med den blanke front, den er helt sort med en bred front. Der står kun DOXA 70 på frontpladen.

Jeg har fundet et link til en der har en DOXA fuldstændig som min:

http://www.loudspeaker.dk/html/doxa_70.html

Mange tak for alle jeres svar.... nu vil jeg prøve at ringe til de værksteder moh4148 har brugt et par gange...

Jeg vender tilbage med info så snart der sker noget

Multe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

moh4148 skrev:

Har lige fundet nummeret til High-End Musikservice i Vanløse

Hej Multe og Hurtig.

Opgraderingen tog ca. 4 uger og kostede 6.000,- norske kroner - hvilket jo heldigvis er noget mindre i danske. Men i forhold til de lydmæssige forbedringer vil jeg faktisk sige at det er billigt!! Den nuværende DOXA model er vist oppe i mk. 4.

Multe: Du skriver din DOXA er ca. 15 år gammel - har den det aflange kabinet med en blank alu front? Hvor lang er selve den sorte kasse? Hvad er den eksakte modelbetegnelse på fronten? Det har lidt med om den kan opgraderes at gøre. Værkstederne er High-End Musikservice i Vanløse (tel: 38 71 11 14) og JJ Teknik i Farum (tel: 44 99 77 50). Har brugt begge værksteder og har kun ros til begge.

Hurtig: Jeg ved at du stadig kan købe DOXA i DK via en fyr der hedder Morten (tel: 22 14 02 36). Priserne kender jeg ikke, men ring og spørg.

Mange hilsner 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes