Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 10:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Bonderøvs surrund (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Hvad man ikke har i banken må man selv opfinde og stykke sammen!

Nu har jeg ggenm længere tid været noget facineret af surround ... nærmere bestemt siden en demo af det store Wisdom system ved hifi-messen i København.

Så jeg startede i det små med en mere optimal opstilling af mit TV mellem min front-højttalere som er et par Proac. Det lød godt men mer vil have mere ... så jeg kom i tanke om at jeg burde kunne bruge en gammel Pioneer A88X, som jeg havde stående i kælderen til at drive min baghøjtalere, fruens Cyrus CLS50.

Så langt så godt ... min DVD en Sony DVP NS705, har analoge udgange (til alle kanaler) så udfordringen har bestået i at justere niveauet mellem front og bag-højttalere. I praksis er det ikke specielt svært ... med test-signalet på DVD-afspilleren, men OK klart mere bøvlet end med en surround receiver. Nu spiller jeg stort set altid lige højt når jeg ser film .. så derfor justerer jeg ikke på A88X'eren ... herved er der jo kun et beskedent problem.

Resultatet er synes jeg selv ret så godt. Det er evident at rummeligheden + effekter bliver bedre ... men det der imponerer mig mest er den måde lyden fylder rummet på .. der er ganske enkelt tale om mere flæsk på lyden ... en intensitet som ikke var der før. Oplevelsen af filmen bliver langt bedre osv.

Så resultatet er hvad jeg vil kalde bonderøvs surround ... der har sine klare begrænsninger i kraft af de få surround faciliteter der ligger i min DVD + den noget bøvlede volumen-justering.

Styrkerne er at jeg ikke har forringet mit 2-kanals setup, idet de to systemer kun hænger sammen via siganelt fra DVD'en. Ud over det har jeg også fået en strømstærk forstærker til bagkanalerne ... Alt i alt skal man op i en dyr surround forstærker for at få sammen kvaliteter i effektdelen, mens jeg nartuligvis hænger med bonderøven i å-kanten på selve processeorsiden!

Men foreløbig er jeg en glad mand ... og så gik der nogle regnvejrsdage med det!

SATMIT  

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Interessant løsning.

Hvordan med centerhøjttaler. Kan man godt indstille dvd-afspilleren til at sende centersignalet til fronthøjttalerne?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Jep ... man kan sætte det op så den fordeler lyden mellem de kanaler man har til rådighed ... og man kan vælge om der er tale om små eller store speakers!

Jeg har et noget ambivalent forhold til cente-højttalere og deres bidrag til lyden ... Hvis man har en ordentlig 2-kanals opstilling ... så bør de kunne flyde rummet ... uden du behøver en centerkanel!

Men det er klart hvis man spiller lavt ... så kan man få problemer i sammenhængen, idet stemmerne står noget svagt/tilbagetrukket ... det er blot en foreløbig observation!

SATMIT

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ellers, at centerhøjttaleren er den, jeg savner mest (har kun stereosetup)

Mine fronthøjttalere kan fint fylde rummet, synes jeg, men problemet er, at hvis man ikke sidder lige midtfor, lyder stemmerne ikke helt som om de kommer det rigtige sted fra. Det kan man selvfølgelig fikse med balanceknappen, men hvis man er flere i stuen, går det ikke.

Findes der nogle tricks til dette? (måske er det bedre med mindre toe-inn af højttalerne)
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Sikkert rigtigt ... det var lidt det jeg var inde på med en ordentlig 2-kanls opstilling med TV'et midt imellem ..

Jeg har et setup hvor 2 personer kan sidde stort set optimalt i en sofa - hvis flere skal se film ... så tror jeg det optimale er at disse sidder på stole bag sofaen ... og det er der også mulighed for!. Men det plejer nu kun at være mig og knægten, der ser film ... fruen er ikke rigtigt til film for fuld skrue! Hendes favorit speaker er den der sidder i vores telefonrør!

Alt andet lige giver en større vinkling ind mod lyttepositionen et smallere lydbillede - der så til gengæld burde hænge bedre sammen på midten (problematikken omkring centerhøjttaleren).

En anden faktor er dog også her afstanden til speakers ... Jeg kører med større afstand til mine speakers end afstanden mellem dem skulle tilsige (du ved trekanten) - og det giver en bedre sammenhæng i lydbilledet ... også på pladser der ikke er helt i sweetspot. Dette er i øvrigt nødvendigt hvis man vil have fuldt udbytte af større flervejs speakers ... op mod 3 m. skal der mindst være i afstand mellem speakers og lytter!

SATMIT

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv gået og pyndset lidt på noget tilsvarende, nu vil jeg prøve det........

Så går der et par regnvejrsdage med detCry

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Storm P har så ikke levet forgæves,
Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Tak ...

Storm P ... ja det må være en ros ...

Synes det lyder rigtigt godt faktisk ... men det er selvfølgelig ... ikke high-end surround ... men som skrevet nærmere "bunden"! - måske Lower end surround.

SATMIT

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:
Resultatet er synes jeg selv ret så godt.

Det beviser sådan set bare at kvaliteten af udstyret er i hvert fald mindst lige så vigtigt som om man nu har de nyeste standarder. Jeg er ret sikker på jeg hellere vil høre på din opstilling end på et komplet 3999,- kombi-system.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Tja Otto,

Det tror jeg nu også ... men udgiften er jo også noget højere. Har faktisk spillet på hovedhøjttalerne med Pioneer A88X .. og den klarer det sku ok, når man tænker på den er 20 år ...

Har siddet og lyttet til bagkanalerne alene ... for at få en ide om hva det er der giver rummeligheden ... og er nået til den erkendelse at niveauet på dem afhænger af hvad det er man lytter til.

F.eks. Diana Krall i Paris ... der er faktisk en del info fra flyglet (herunder anslaget) med i bagkanalen ... og jeg må indrømme at jeg foretrækker at dette kun giver et rummelig bidrag og ikke et hørbart bidrag! I praksis betyder det hos mig at man nedjusterer bagkanalerne lidt i forhold til det test-siganelt eller indikerer. Ellers var det sjovt at høre musik i surround ... mine holdninger er lidt blandede ... Norah Jones DVD .. lyden var ret så ringe synes jeg ... specielt var der problemer med guitaristens placering i lydbilledet ... han gled noget ind mod midten frem for at holde sig ude til venstre! Men det vil jeg lige dykke ned i ... kan være et generelt fænomen - også i stereo!

SATMIT

Jacob AN
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Juli 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Selv om det ikke lyder som Wilson fra Utha-USA, er det oplevelsen, og den kan være meget nærværende med et mindre anlæg.

Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
Til top Vis Jacob AN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jacob AN Besøg Jacob AN's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes