Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Hvad bruges denne Jensen kondensator til? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Basil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er kommet i besiddelse af 2stk gule Jensen kondensatorer som jeg er i tvivl om hvor de bruges bedst/hvad de fra Jensens side er udviklet til.

Den har 3 poler i toppen og skruegevind i den anden ende. Den har åbenbart 3 poler, fordi man så kan vælge om man vil have 3uF/400VAC eller 7uF/160VAC ud.

Det der ellers står på den er:
MP-Capacitor
VDE 560-8
Type MPA-3-9251G1
ANW.KL.HSF DIN 40040

For mig at se minder det meget om en elektrolyt som almindeligvis bruges i strømforsyninger evt. rør?

Er det O.K evt at bruge den som afkobling efter eksempelvis en 22000uF/100v lytte?

Det ville selvfølgelig havde været nemmere med et billede, men jeg har desværre ingen digital camera, men kom med nogle bud.

Jeg kan selvfølgelig også sende en email til Jensen, men der må da være nogle herinde, der har mere tjek på Jensens kondensatorer end jeg har og nej, jeg kan ikke finde den på Jensen hjemmeside.

Mvh Basil.

Til top Vis Basil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Basil

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Efter lidt higen og søgen på nettet, ser det ud til, at den skal bruges til motorstyring med spændinger på 220V AC og opefter.

Du kan sagtens sætte den efter en anden lyt, hvis du skal/vil bruge den til afkobling. Alene duer den ikke, da dens værdier, 3 og 7 µF, kun vil være effektive ved elektronik med lavt effektforbrug - meget lavt. Om det så gør lyden bedre, kan jeg ikke svare på - der må der lyttetests til (har nogen prøvet?)

Jeg ville hellere købe nogle 1µF polypropylen og sætte over, men det er så mig . .. og der kan nu være en tendens til at bevæge sig over i den del af hifi-woodoo'en, der omhandler kondensatorer.

Og jeg ville slet ikke bruge komponenter, jeg ikke kan få data på. For jeg vil vide, hvad det er og hvad det kan.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Basil skrev:

Hej
Jeg er kommet i besiddelse af 2stk gule Jensen kondensatorer som jeg er i tvivl om hvor de bruges bedst/hvad de fra Jensens side er udviklet til.

Den har 3 poler i toppen og skruegevind i den anden ende. Den har åbenbart 3 poler, fordi man så kan vælge om man vil have 3uF/400VAC eller 7uF/160VAC ud.

Det der ellers står på den er:
MP-Capacitor
VDE 560-8
Type MPA-3-9251G1
ANW.KL.HSF DIN 40040

For mig at se minder det meget om en elektrolyt som almindeligvis bruges i strømforsyninger evt. rør?

Er det O.K evt at bruge den som afkobling efter eksempelvis en 22000uF/100v lytte?

Det ville selvfølgelig havde været nemmere med et billede, men jeg har desværre ingen digital camera, men kom med nogle bud.

Jeg kan selvfølgelig også sende en email til Jensen, men der må da være nogle herinde, der har mere tjek på Jensens kondensatorer end jeg har og nej, jeg kan ikke finde den på Jensen hjemmeside.

Mvh Basil.

MPA = Metaliseret Papir og A'et angiver den aludåse kondensatorerne er monteret i. Som du selv nok har gættet indeholder dåsen 2 kondensatorer og bundskruen er blot til montering (viklerne er isoleret fra dåsen) Impregneringen er enten voks eller olie (eller begge dele) Det ledende materiale er zink (gælder stort set alle metaliserede papirkondensatorer)

Det er givetvis en gammel specialvare. Hvis du har et LCR meter vil du kunne måle ca.10uF hvis du parallelkobler de 2 vikler. Da der kun er angivet AC spænding kan det være en kondensator til motorstyring eller lign.

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes